تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

مواد غذایی کم کالری کدامند؟ (قسمت اول)

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
مواد غذایی کم کالری کدامند؟ (قسمت اول)

غذا‌های رژیمی کم کالری زیادی روی قفسه‌های سوپر مارکت منتظر شما هستند. می‌توانید در برچسب روی آن‌ها به وضوح ببینید که بدون شکر، کم‌چربی و جزو مواد غذایی کم کالری هستند. اما تنها کم کالری بودن یا سودمند بودن این محصولات برای کاهش وزن، دلیل بر این نیست که تمامی مواد مفید برای بدن را دارا هستند.

حتما شما هم خواهان مواد غذایی کم کالری هستید که همراه با داشتن طعمی دلنشین، وزن‌تان را نیز افزایش ندهند. اما رساندن مواد مغذی به بدن را قربانی کم کردن اندازه دور کمر خود نکنید. این 22 ماده خوراکی مغذی، متنوع و بسیار کم کالری هستند به‌گونه‌ای که با استفاده از آن‌ها، دیگر به غذاهای فرآوری شده رژیمی و فاقد ارزش غذایی نیازی پیدا نخواهید کرد.

کلم کالی

کلم کالیکلم کالی به شکلی باور نکردنی مغذی است. این ماده شامل اکثر ویتامین‌ها، مواد معدنی، ویتامین C و کلسیم است. هم‌چنین منبع سرشاری از فیبر و آنتی‌اکسیدان‌های مفید است. تعجبی ندارد که کلم کالی در دستور پخت بسیاری از غذاها قرار دارد. یک فنجان کلم کالی خرد شده حاوی 33 کالری و انتخاب خوبی برای انواع سالاد و پیش‌غذاها است و در زمره مواد غذایی کم کالری محسوب می‌شود.

منداب

مندابمنداب یکی دیگر از سبزیجات است که حاوی تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی است. دو فنجان منداب، فقط 10 کالری دارد بنابراین پایه خوبی برای درست کردن سالاد است (به همراه میوه، آجیل‌ها و سس‌های سبک). هم‌چنین می‌توانید منداب را در روغن زیتون و سیر بخوابانید و به عنوان یک میان‌وعده استفاده کنید.

هویج

هویچهویج یکی از بهترین مواد برای هر نوع رژیم کاهش وزنی است زیرا به تلخی دیگر سبزیجات نیست و می‌توان آن را به عنوان میان‌وعده یا به‌صورت خام میل کرد. هویج سرشار از ویتامین A و C است و منبع خوبی از انواع ویتامین‌های B، پتاسیم و منیزیم است. یک فنجان هویج خرد شده 50 کالری دارد. 

کلم بروکلی

کلم بروکلیکلم بروکلی یکی از اعضای خانواده سبزیجات چلیپائیان است که حاوی مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان فراوانی است. بروکلی به طور ویژه ویتامین C، آهن، ویتامین A، کلسیم، منیزیم و پتاسیم زیادی دارد. هم‌چنین سرشار از فیبر و حاوی کالری پایینی است. یک فنجان بروکلی خرد شده 31 کالری دارد.

برگ چغندر

برگ چغندربرگ چغندر یکی از سبزیجات با ساقه‌های رنگی است که کالری اندک و مواد مغذی زیادی دارد. یک فنجان خرد شده آن 35 کالری دارد اما سرشار از کلسیم، آهن، پتاسیم، ویتامین A، C و K است. این سبزی به زحمت زیادی برای آماده شدن نیاز ندارد، می‌توان آن را جوشاند یا با روغن زیتون و سرکه بالزامیک سفید سرخ کرد.

گل کلم

گل کلمگل کلم از خانواده کلم کالی و بروکلی است اما رنگ سبز تیره دیگر سبزیجات خانواده چلیپائیان را ندارد. حاوی مقدار زیادی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است. یک فنجان خرد شده گل کلم 25 کالری دارد و برای میان‌وعده‌های بخار پز یا مصرف خام بسیار عالی است.

اسفناج

اسفناجاسفناج را می‌توان به عنوان یک میان‌وعده بسیار سالم و یا پایه اصلی سالاد استفاده نمود. این سبزی حاوی آهن زیاد و ویتامین‌های مختلف است. یک فنجان اسفناج خام خرد شده فقط 7 و اسفناج پخته، 41 کالری دارد.

لوبیا سبز

لوبیا سبزبه نظر می‌رسد که لوبیا سبز زیاد مورد توجه قرار نگرفته است، در حالی‌که این ماده حاوی ویتامین A و C فراوان و مواد معدنی مختلف، ویتامین B و فیبر است. یک فنجان لوبیا سبز پخته شده 44 کالری دارد.

کلم بروکسل یا کلم دکمه‌ای

کلم بروکسل یا کلم دکمه‌ایکلم بروکسل شبییه یک کاهوی کوچک بامزه است که حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف به علاوه فیبر رژیمی فراوان است. یک فنجان کلم بروکسل پخته 56 کالری دارد.

سینه مرغ

سینه مرغیک تکه کوچک سینه مرغ منبع عالی پروتئین، نیاسین، سلنیوم و ویتامین B12 است. هر تکه حدودا 80 گرمی سینه مرغ قبل از پخت 100 کالری دارد.

گریپ فروت

گریپ فروتگریپ فروت یکی از مرکبات مفید است که سرشار از پتاسیم، ویتامین C و A و فیبر است. هم‌چنین کالری اندکی دارد. نصف یک گریپ فروت 52 کالری دارد و ترکیب آن با صبحانه یا میان‌وعده‌ها بسیار دلپذیر است.

احتمالا به این نکته پی برده‌اید که کاهش وزن، مستلزم صرف هزینه‌های گزاف نیست و به‌راحتی می توان با برخی مواد غذایی که در دسترس همگان قرار دارد و سرشار از ویتامین و مواد مغذی نیز هستند به این هدف رسید.  برای آشنایی با موارد بیشتر، قسمت بعدی را مطالعه کنید.

منبع: Verywell دیدگاه‌ها 7317بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>