تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

آشنایی با لکه های پیری و روش های پیشگیری و درمان آن

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
آشنایی با لکه های پیری و روش های پیشگیری و درمان آن

شما برای درمان لکه های مختلف پوست، به غیر از کرم ضد لک عالی، از چه روش یا محصولات دیگری استفاده می‌کنید؟ می‌دانید لکه پیری چیست و با بقیه لکه های روی پوست چه تفاوتی دارد؟ ما در این مقاله قصد داریم به لکه های پیری و علت بروز و روش‌های مختلف کنترل و درمانشان صحبت کنیم. اگر این بحث برای شما هم جالب است، این مطلب از بلاگ اردمی را از دست ندهید.

لکه های پیری چه هستند

لکه های پیری چیست

قبل از اینکه سراغ خرید کرم ضد لک عالی برای درمان لکه های پوست خود بروید، بهتر است بدانید لکه های پیری چه هستند و تفاوت و شباهت آن‌ها با سایر لکه ‌های پوستی چیست. معمولاً با افزایش سن، برخی رنگدانه های تیره روی پوست ایجاد می‌شوند. از‌آنجایی‌که علت اصلی بروز آن‌ها افزایش سن است به لکه های پیری معروف شده‌اند. این لکه ها هیچ تهدید و خطری برای سلامت پوست ندارند. علت عمده علاقه افراد به درمان آن‌ها بیشتر بحث زیبایی‌شناسی و آسیبی است که به رنگ و یکدستی چهره وارد می‌کند.

چه عواملی باعث ایجاد لکه های پیری می‌شوند

چه عواملی باعث ایجاد لکه می‌شوند

لکه های پیری نتیجه تولید بیش از حد ملانین یا رنگدانه های پوستی است. البته پزشکان صدردصد نمی‌دانند که چرا این عارضه ایجاد می‌شود. پیری پوست، قرارگرفتن در معرض آفتاب یا سایر اشکال نور ماورابنفش مانند دستگاه‌های برنزه، همگی از دلایل احتمالی آن هستند. البته در مناطقی از پوست که بیشتر در معرض آفتاب هستند لکه های بیشتری ایجاد می‌شود. برای مثال در صورت، پشت دستان، شانه‌ها و بازوها شاهد لکه های بیشتری هستیم.

چه کسانی در معرض لکه های پیری هستند

چه کسانی در معرض لکه هستند

شاید نام‌گذاری این نوع لکه به لکه پیری باعث شده افراد تصور کنند که فقط زنان و مردان پیر به این لکه‌ها دچار می‌شوند؛ اما حقیقت ماجرا این است که افراد در هر سن، جنس یا نژادی ممکن است این عارضه را تجربه کنند. با این حال، لکه های پیری در افرادی زیر بیشتر دیده می‌شود:

  • افرادی که بیشتر از ۴۰ سال سن دارند؛
  • افرادی که دارای پوست روشن هستند؛
  • کسانی که زیاد زیر نور خورشید قرار می‌گیرند؛
  • افرادی که سابقه استفاده مکرر از سولاریوم یا همان دستگاه‌های بزنره‌کننده دارند.

علائم لکه های پیری چیست

علائم لکه های پیری چیست

رنگ لکه های پیری از قهوه ای روشن تا سیاه متغیر است. لکه ها همان بافت باقی مانده پوست شما را دارند و معمولاً در مناطق آفتاب‌گیر (که در بخش قبلی گفتیم) ظاهر می‌شوند. آن‌ها هیچ دردی ایجاد نمی‌کنند. با این توضیح اگر لکه هایی با رنگ دیگر یا در جاهای دیگر بدن و با حالت دردناک دیدید، حتماً در اولین‌فرصت به پزشک مراجعه کنید و به خوددرمانی نپردازید. پزشک با یک معاینه ساده، نوع لکه را تشخیص داده و اگر گزینه مشکوک باشد، از آن نمونه‌برداری می‌کند.

لکه های پیری چگونه درمان می‌شوند

لکه های پیری چگونه درمان می‌شوند

همان طور که گفتیم لکه های پیری خطرناک نیستند و هیچ مشکلی برای سلامتی ایجاد نمی‌کنند. با این توضیح استفاده از کرم ضد لک عالی یا هر روش درمانی دیگر زمانی لازم است که بخواهید ظاهر پوست خود را زیباتر کنید.

  • داروهای تجویزی ساختنی

گاهی مشاوران پوست و مو ممکن است کرم سفید کننده ساختنی را برای محوشدن تدریجی لکه های پیری تجویز کنند. این محصولات معمولاً حاوی هیدروکینون، همراه یا بدون رتینوئیدها هستند. کم‌رنگ‌شدن لکه ها با این روش معمولاً چندین ماه طول می‌کشد.

در هنگام استفاده از کرم های سفیدکننده توجه داشته باشید که پوست شما در برابر آسیب UV حساس‌تر می‌شود. در طول درمان باید همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و بعد از کم‌رنگ شدن لکه ها، حتی در روزهای ابری نیز به استفاده از بهترین کرم ضد آفتاب ادامه دهید.

  • روش‌های کلینیکی

چندین روش پزشکی وجود دارد که می‌تواند لکه های پیری را از بین ببرد یا آن‌ها را کاهش دهد. البته به خاطر داشته باشید که هر روش پزشکی عوارض جانبی خاص خودش را به همراه دارد. از متخصص پوست، جراح پلاستیک یا متخصص مراقبت از پوست درباره مناسب‌ترین روش درمانی برای پوست خود سؤال کنید. اقدامات پزشکی برای درمان این عارضه عبارت‌اند از:

  • پرتو درمانی، که طیف وسیعی از امواج نوری را از طریق پوست عبور داده و ملانین را هدف قرار می‌دهد تا لکه ها را کم‌رنگ کرده یا از بین ببرد.
  • لایه برداری شیمیایی که سلول‌های مرده پوست شما را از بین می‌برد تا منافذ پوستتان باز شود.
  • درم ابریژن که لایه‌های خارجی پوست را صاف می‌کند تا پوست جدیدی به جای آن رشد کند.
  • سرمادرمانی یا فریزکردن که لکه های پیری فرد را با نیتروژن مایع منجمد می‌کند.

نکته مهم: همیشه بعد از هر نوع درمان از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا از پوست شما در برابر آسیب UV مراقبت کرده و از بروز مجدد لکه ها جلوگیری کند.

  • درمان های خانگی

انواع کرم ضد لک عالی در دسترس هستند که برای از بین بردن لکه های پیری به بازار عرضه می‌شوند. البته گاهی که میزان لکه ها یا قدمت آن‌ها زیاد است، این کرم ها به اندازه کرم‌های ساختنی قوی نیستند. کرم ضد لک ممکن است به طور مؤثری رنگدانه های اضافی پوست شما را از بین ببرد. اگر می‌خواهید از کرم بدون نسخه استفاده کنید، محصولاتی انتخاب کنید که حاوی هیدروکینون، دئوکسیاربوتین، اسید گلیکولیک، آلفا هیدروکسی اسید یا اسید کوجیک باشد.

نکته: هیچ کدام از لوازم زیرسازی آرایش (مثل کرم پودر یا کانسیلر) نمی‌توانند لکه های پوست را از بین ببرند. آن‌ها فقط ظاهر لکه های شما را می‌پوشانند. بنابراین گول تبلیغات شرکت‌های تقلبی را نخورید و فقط با مشورت پزشک یا مشاور پوست، کرم مناسب تهیه کنید.

چگونه از بروز لکه های پیری جلوگیری کنیم

پیشگیری از لک پیری

هرچند همیشه نمی‌توان از بروز لکه های پیری جلوگیری کرد؛ اما روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید احتمال ایجاد آن‌ها را کاهش دهید:

  • از ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر که شدیدترین اشعه خورشید در سطح زمین است، از حضور در فضای باز خودداری کنید.
  • هر روز ضد آفتاب بزنید. بهترین کرم ضد آفتاب باید ضریب محافظت در برابر آفتاب (SPF) حداقل ۳۰ داشته و عبارت UVA و UVB روی آن درج شده باشد.
  • حداقل ۳۰ دقیقه قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب ضد آفتاب بزنید.
  • هر دو ساعت یک‌بار در حالت عادی، کرم ضد آفتاب را تجدید کنید. در صورت شنا یا تعریق، فاصله بین دو تجدید را کمتر کنید.
  • از لباس های محافظ مانند کلاه، شلوار و پیراهن‌های آستین بلند استفاده کنید.

سخن آخر

چشم انداز بلند مدت چیست

همان طور که گفتیم لکه های پیری تغییرات بی‌ضرری در پوست هستند و باعث ایجاد درد نمی‌شوند. در نمونه‌های نادر، این لکه ها شبیه لکه‌های سرطان پوست هستند که پزشک با انجام آزمایش به‌راحتی آن‌ها را تشخیص می‌دهد. برای تهیه کرم ضد لک عالی به فروشگاه‌های معتبر مانند فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی مراجعه کنید. همچنین می‌توانید از مشاوران پوست و موی مجموعه در انتخاب محصول مناسب پوست خود کمک بگیرید. به این منظور در بخش نظرات پیام بگذارید یا با شماره بالای صفحه تماس بگیرید.

منبع: Healthline ۴ دیدگاه 5471بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. سلام من یک خانم ۳۹رساله هستم که روی پیشونیم وگونه هام لک های قهوه ای افتاده است لطفا اگه میشه راهنماییم کنید که چه کار باید بکنم تابرن

  2. ایا نمایندگی تان در افغانستان است

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه