تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

با اسرار پنهان رژیم‌های کاهش وزن آشنا شویم (قسمت اول)

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
با اسرار پنهان رژیم‌های کاهش وزن آشنا شویم (قسمت اول)

رسیدن به وزن ایده‌آل، آرزوی بسیاری از افراد است. باید با واقعیت روبرو شد، اولین قانون کاهش وزن سریع کم کردن خوراک و افزایش میزان تحرک است. این‌جاست که افراد توقع دارند به سرعت وزن کم کنند؛ در صورتی که کاهش وزن، فرآیندی زمان‌بَر است. البته ترفند‌هایی نیز برای کاهش وزن سریع وجود دارند.

افرادی هستند که ادعا می‌کنند با رژیم‌های مختلف غذایی مانند خوردن گریپ‌فروت یا نوشیدن آب یخ توانسته‌اند در کمترین زمان ممکن به وزن و اندام دلخواه خود برسند. مشخص است که کاهش وزن به این راحتی‌ها هم نیست و نباید زیاد روی حرف این دسته افراد حساب کرد.

در واقع اگر بخواهیم به روش‌های کمک‌کننده به رژیم نگاهی داشته باشیم، باید گفت بعضی از این شیوه‌ها برای بدن مضرند و بعضی دیگر نیز تاثیر چندانی بر روی رژیمی که گرفته‌اید ندارند.

به همین منظور، نظر متخصصین تراز اول تغذیه را جویا شدیم تا برخی اسرار پنهان کاهش وزن سریع را بیشتر بررسی کرده و آن‌هایی که درحد شایعه‌اند را کنار بگذاریم:

برای کاهش وزن سریع، نیاز نیست رژیم خاصی بگیرید

cayenne-pepper-lemonاین کار را زیاد جدی نگیرید

نوشیدن مایعات برای دفع مواد سمی، تمیز و پاک کردن سیستم‌ گوارش بدن و همچنین کم‌ کردن مواد غذایی جامد، از مواردی است که کارشناسان تغذیه اصلا توصیه نمی‌کنند.

البته ممکن است شنیده باشید که برخی افراد سرشناس چنین روش‌‌هایی را در رژیم غذایی خود اعمال می‌کنند. این روش‌ها بدون شک تاثیر دارند، اما به لحاظ سلامتی اصلا شیوه‌های مطمئنی نیستند.

کارشناسان تغذیه بر این باورند که نیازی به تطهیر کردن بدن از طریق تغذیه نیست، چرا که کلیه و شش‌ها مواد سمی را از بدن خارج می‌کنند. از طرف دیگر مصرف غذاهای مایع باعث اضافه وزن می‌شود. این کار ممکن است به عارضه‌های گوارشی و اسهال منجر شود. در مواردی، اعمال این شیوه می‌تواند سردرد، کمبود انرژی و عدم تمرکز را هم به دنبال داشته باشد.

فیبر بیشتری مصرف کنید

add-fiber-saladبد نیست این کار را انجام دهید

محققان فیبر را از آن دسته موادی می‌دانند که به خوبی جذب بدن نمی‌شود؛ اما از طرف دیگر معده را پر کرده و احساس سیری به دنبال دارد. با این حساب مصرف موادی که حاوی فیبر هستند، گزینه مناسبی برای کاهش وزن سریع است.

کارشناسان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که روزی ۲۵ تا ۳۵ گرم فیبر مصرف کنید؛ اگر قصد کاهش وزن دارید، روزی ۳۰ گرم فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. با این حساب پیشنهاد می شود به جای مصرف برنج سفید، جو و لوبیا را به وعده‌های غذایی خود بیفزایید.

لازم به ذکر است که مصرف زیاد از حد فیبر (حدود ۵۰ تا ۶۰ گرم در روز) می‌تواند عوارض جانبی مانند نفخ معده و اسهال را به دنبال داشته باشد.

پروتئین بیشتری مصرف کنید

plate-baconاین کار را به اندازه انجام دهید

اگر در این فکر هستید که مصرف موادی که پروتئین بیشتری دارند به کاهش وزن شما کمک می‌کند، باید بگوییم که سخت در اشتباهید. در واقع اضافه کردن پروتئین بیشتر به رژیم غذایی به تنهایی باعث نمی‌شود تا کاهش وزن سریع داشته باشید.

با مصرف پروتئین بیشتر، چربی بدن بیشتر می‌سوزد تا انرژی بدست آید، این فرآیند باعث ایجاد ماده‌ای به نام کِتون (Keton) می‌شود که ممکن است به مغز صدمه بزند.

در این بین مصرف مواد غذایی که پروتئین کمتری دارند و حاوی کربوهیدرات هستند (مانند گندم و سایر غلات فرآوری نشده) به بدن شما اجازه می‌دهند انرژی مورد نیاز را (بدون سوزاندن چربی اضافی) تامین کنید.

قبل از انجام تمرین‌های ورزشی، خوراکی سبک مصرف کنید

snacking-before-exerciseحتما این کار را انجام دهید

در این زمینه بین کارشناسان علم تغذیه اختلاف نظر وجود دارد؛ اما برخی از آن‌ها ادعا می‌کنند صرف کردن میان‌وعده‌ای سبُک قبل از ورزش، باعث می‌شود انرژی بدن افزایش یابد.

به این ترتیب، تمرین‌های ورزشی بیشتری انجام می‌شود و در نتیجه کالری بیشتری سوزانده خواهد شد. وی توصیه می‌کند در ترکیب خوراکی که قبل از انجام تمرین‌های ورزشی میل می‌کنید، کربوهیدرات زیادی وجود داشته باشد و از طرف دیگر چربی و فیبر این خوراکی‌ها کمتر باشد. برای نمونه، مصرف موز قبل از تمرین‌های ورزشی گزینه مناسبی است.

حذف وعده‌های غذایی برای کاهش وزن سریع

dont-skip-mealsاین کار را کنار بگذارید

کارشناسان معتقدند وقتی افراد وعده‌‌های غذایی خود را حذف می‌کنند، بر این باورند که کالری کمتری ذخیره می‌شود در صورتی که این کار همیشه عواقب معکوسی را به دنبال دارد.

بنا به اظهار نظر کارشناسان تغذیه، حذف وعده‌های غذایی به متابولیسم بدن ضربه زده و در نتیجه افراد تمایل بیشتری به خوردن پیدا می‌کنند. تحقیقات نشان داده‌اند تا زمانی که میزان کالری ثابت است فرق چندانی میان خوردن غذای کم به دفعات بیشتر یا خوردن غذای بیشتر به دفعات کمتر وجود ندارد.

از طرف دیگر، خوردن غذای کمتر به دفعات بیشتر، ممکن است به افرادی که رژیم غذایی دارند کمک کند تا تمایل آنها به غذا کمتر شود. به همین منظور پیشنهاد می‌شود در هر بازه زمانی ۳ تا ۴ ساعته یک وعده غذایی میل شود.

مصرف کردن نوشابه‌های رژیمی

diet-soda-fridgeاین کار را به اندازه انجام دهید

به نظر شما مصرف نوشابه‌های رژیمی به کاهش وزن سریع کمک می‌کند؟ جالب است بدانید نتایج یک تحقیق نشان داده است افرادی که نوشابه‌های رژیمی استفاده می‌کنند در دراز مدت ممکن است وزن بیشتری نسبت به افرادی که این نوشابه‌ها را از برنامه غذایی خود حذف کرده‌اند پیدا کنند.

در حال حاضر دلیل این امر مشخص نشده است؛ اما مغز توقع دارد در حین نوشیدن قند یا چربی، کالری دریافت کند و از آنجایی که این نوشابه‌ها دارای قند مصنوعی هستند ممکن است بدن به مصرف بیشتر مواد غذایی گرایش پیدا کند.

آگاهی از مصرف نوشابه‌های رژیمی در کاهش وزن نقش اساسی را ایفا می‌کند. به این ترتیب اگر فردی که تحت رژیم است، نوشابه رژیمی مصرف کنند ممکن است احساس گرسنگی بیشتری داشته باشد.
در خصوص عوارض نوشابه‌های رژیمی مقاله‌ای را به زودی منتشر خواهیم کرد.

از نوشیدن آب غافل نشوید

drink-water-dietحتما این کار را انجام دهید

تمامی کارشناسان تغذیه به نوشیدن آب تاکید دارند، البته افراد در موارد زیادی گرسنگی را با کمبود آب در بدن اشتباه می‌گیرند. نوشیدن آب برای افرادی که تحت رژیم هستند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؛ چرا که از این طریق متوجه زمان گرسنگی خود می‌شوند.

از طرف دیگر نوشیدن بیش از اندازه آب ممکن است به کاهش میزان سدیم در خون منجر شود که می‌توان از نشانه‌های این حالت حال تهوع، سردرد و سرگیجه را نام برد پس به اندازه آب بنوشید.

کافئین مصرف کنید

iced-coffee-dietاین کار را به اندازه انجام دهید

کافئین به مقدار کمی می‌تواند اشتهای شما را کور کند و به فرد احساس نیاز به دفع ادرار دست می‌دهد، اما به غیر از این موارد، تاثیر کافئین بر کاهش وزن سریع اثبات نشده است.

البته کافئین ماده‌ای گرماساز است و با این حساب بدن در حین فرآیند تولید گرما باید کالری بسوزاند؛ اما سوختن این مقدار کالری به اندازه‌ای نیست که بتواند روی کاهش وزن بدن تاثیر چندانی بگذارد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که مصرف کافئین قبل از انجام تمرین‌های ورزشی می‌تواند باعث بالا رفتن میزان انرژی بدن شود. اما اگر بیش از اندازه کافئین مصرف کنید ممکن است عوارضی را برای سلامتی بدن به همراه داشته باشد.

کافئین سیستم مرکزی اعصاب بدن را تحریک می‌کند و در نتیجه بر روی ضربان قلب و فشار خون تاثیر می گذارد. با این حساب توصیه می‌شود روزانه ۲۵۰ گرم یا کمتر، کافئین مصرف کنید.

در قسمت دوم این مقاله با باقی‌مانده موارد آشنا خواهیم شد.

منبع: Health دیدگاه‌ها 2561بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه