تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

راه‌های پیشگیری از افزایش وزن در عید نوروز (بخش دوم)

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
راه‌های پیشگیری از افزایش وزن در عید نوروز (بخش دوم)

همان‌گونه که می‌دانید جسم و روان آدمی از یکدیگر جدا نیستند و شرایط هر یک، تاثیر مستقیمی بر وضعیت دیگری می‌گذارد. اگر برای پیشگیری از افزایش وزن و یا حتی کاهش وزن تصمیم نگرفته باشید و عزم خود را جزم نکرده باشید، انجام دادن راهکارهای عملی غیر ممکن خواهد بود. بنابراین پیش شرط این‌که به جاده کاهش وزن قدم بگذارید، این است که اراده کنید. در قسمت قبل با چندین راه پیشگیری از افزایش وزن در عید نوروز آشنا شدیم. در این بخش، موارد بیشتری را با هم بررسی خواهیم کرد.

۱۵- آدامس بجوید:

تحقیقات در مورد این‌که آیا جویدن آدامس در کاهش اشتها موثر است و در طولانی مدت باعث کاهش وزن می‌شود یا خیر، هنوز به نتیجه واحدی نرسیده‌اند. با این‌حال، جویدن آدامس در کوتاه مدت باعث می‌شود تا حواس شما را از میز شام و تنقلات پرت کرده و تمایل کمتری به خوردن غذا پیدا کنید.

۱۶- به وسوسه‌های خود پشت کنید:

هر چه‌قدر در موقعیتی نزدیک میز غذا قرار بگیریم، بیشتر غذا خواهیم خورد. پس بهتر است از انواع دسرها روی برگردانید.

۱۷- نه بگویید:

هرچند ممکن است اقوامتان با تعارف بشقاب دیگری، شما را به خوردن بیشتر تشویق کنند، اشکالی ندارد که محترمانه آن را رد کنید. «سیر هستم» یا «کافی است» برای دوستان و اعضای خانواده کافی است تا دیگر تعارف نکنند (و به شما زمان کافی را می‌دهد تا تصمیم بگیرید آیا بیشتر می‌خواهید یا خیر).

۱۸- از بشقاب‌های کوچک استفاده کنید:

از بشقاب های کوچکتر استفاده کنیددر طول سال‌ها، اندازه بشقاب‌ها بزرگ‌تر شده است. در صورت امکان به جای بشقاب‌های بزرگ دیس مانند (با قطر ۳۰ سانتی‌متر یا بیشتر)، از بشقاب‌های کوچک سالاد (با قطر تقریبی ۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر) استفاده کنید. استفاده از بشقاب‌های کوچک باعث می‌شود تا با غذای کمتر، احساس سیری کنیم. مغز، فضای خالی و سفید در بشقاب را با غذای کم، مرتبط دانسته و به طور کلی بشقاب‌های کوچک، مقدار غذای کمتری نیاز دارند تا این فضای سفید را کاهش دهند.

۱۹- به آرامی بخورید و خوب بجوید:

زمانی که پیش‌غذاهای زیادی برای انتخاب وجود داشته باشد، آرام خوردن آسان نیست. هرچه سریع‌تر بخوریم، بدن زمان کمتری برای ارسال پیغام سیری به مغز خواهد داشت. بنابراین سرعت خودتان را پایین بیاورید.

۲۰- پروتئین را انتخاب کنید:

پروتئین کمک می‌کند تا وزن متعادلی داشته باشید زیرا رژیم‌های با پروتئین زیاد، سیری طولانی مدتی را در پی خواهند داشت و همین‌طور برای رشد سالم ماهیچه، ضروری هستند. حتما بوقلمون، مرغ کبابی یا جایگزین‌های گیاهی مانند عدس یا حبوبات را مصرف کنید.

۲۱- بیاندیشید:

کاهش وزن و پرحوری عصبی «پرخوری عصبی» برای داشتن حس بهتر در زمان ناراحتی یا اضطراب، ممکن است با اهداف کاهش وزن تداخل یابد. اما اندیشیدن (با استفاده از روش‌هایی مانند آرامش عضلانی، تنفس عمیق و تمرکز حواس) می‌تواند به افراد پرخور کمک کند تا حواسشان جمع شود که برای مبارزه با احساسات خود به غذا رجوع نکنند. این موضوع، به خصوص برای مهمانی‌هایی اهمیت دارد که غذاهای بسیاری سرو می‌کنند.

۲۲- اهداف واقع‌بینانه داشته باشید:

سال جدید زمانی است که افراد، اهداف جدیدی برای سال پیش رویشان برای خود معین می‌کنند. هدف‌گذاری بلند‌مدت در مورد کاهش وزن آسان خواهد بود (به عنوان مثال تا ماه اردیبهشت، سه سایز لباس کم خواهید کرد!). از آن‌جایی که اهداف غیرکاربردی، باعث کند شدن روند کاهش وزن بلند مدت می‌شود، بررسی آن اهداف پیش از هر گونه تغییر سلامت و تناسب اندام، اهمیت دارد. اهداف خود را یادداشت کنید (به صورت مجزا و دست یافتنی) و در جایی که در دید باشد، مانند در یخچال و یا کمد لباس، بچسبانید. اگر هدف شما «فقط دو شیرینی در هر عید دیدنی» است، یادآوری گاه به گاه آن می‌تواند به حفظ تعهد شما کمک کند.

۲۳- مثبت باشید:

بسیاری از ما، غذاهای مشخصی را بسیار بد جلوه می‌دهیم و حتی خود را به خاطر افراط، تنبیه می‌کنیم. در عوض، پیام‌های مثبت مانند «می‌توانم خوردن خودم را کنترل کنم» یا «به خودم افتخار می‌کنم که امروز، مسئولانه غذا خوردم»، می‌تواند روابطمان با غذا را بازسازی کند. تحقیقات نشان می‌دهند که انتظارات مثبت، با کاهش وزن مرتبط است. حتی اگر کمی خنده‌دار به‌نظر برسد، حداقل روزی یک جمله مثبت به خود بگویید.

۲۴- کاهش استرس:

کاهش وزن با کاهش استرسفصل تعطیلات مملو از شادی است اما می‌تواند به دلیل بودن تمام اعضای خانواده در کنار هم و فکر کردن به این‌که برای هر یک از آن‌ها چه هدیه‌ای انتخاب کنید، اندکی استرس‌زا نیز باشد. متاسفانه استرس زیاد، می‌تواند باعث افزایش خوردن شود.

۲۵- محدودیت‌ها را کنار بگذارید:

در ایام نوروز، باشگاه ورزشی شما تعطیل است؟ به یاد داشته باشید که ورزش کردن، مختص باشگاه ورزشی نیست و در هر مکانی امکان‌پذیر است. انجام تمرینات بدنی، حتی در فضایی کوچک نیز می‌تواند عرق شما را در بیاورد.

۲۶- کاربردی‌ها را انتخاب کنید:

تمرینات کاربردی نشان داده‌اند که قدرت و تعادل را افزایش داده و خطر جراحت را کاهش می‌دهند و تماما به این دلیل است که چندین ماهیچه در کنار هم و هم‌زمان در حال فعالیت هستند. همچنین به این معناست که می‌توانید زمان کوتاهی در میان برنامه‌های جذاب عید، پیدا کرده و مشغول تمرین شوید. تمام این حرکات باعث افزایش عضله‌سازی شده و در دراز مدت به افزایش متابولیسم کمک می‌کنند.

۲۷- هوشمندانه بخوابید:

Bedroom-1236 هر چند هیچ اصراری برای زود برخاستن در صبح‌های ایام عید وجود ندارد، اما خواب کافی به کاهش چندین کیلوگرم کمک می‌کند، چرا که کاهش خواب، با تغییراتی در اشتها مرتبط است. همچنین خواب کافی، با کاهش وزن نیز مرتبط است. خواب سالم را تمرین کنید به این صورت که وسایل الکترونیکی در اتاق خواب را خاموش کرده و از غذاهای پرچرب در شب، پرهیز کنید.

۲۸- یک نفر همراه بیابید:

تحقیقات نشان داده‌اند که در فعالیت‌های هوازی مانند دویدن و دوچرخه‌سواری، در صورت داشتن همراه، عملکرد بهتری خواهیم داشت. اگر تعطیلات را در خانه می‌گذرانید، با دوست یا عضوی از خانواده تماس بگیرید تا به پیاده‌روی بروید یا در خانه تمرین مورد علاقه دوست خود را انجام دهید که می‌تواند شامل پاس دادن توپ به سینه فرد مقابل و شنا سوئدی همراه با دست زدن باشد.

۲۹- حرکت کنید و وزن کم کنید:

جمله‌ای آسان برای کاهش وزن، حرکت بیشتر و خوردن غذای کمتر است. رمز این است که حرکت کردن، تنها به رفتن دائم به باشگاه محدود نمی‌شود. تصمیمی جدی بگیرید تا با بالارفتن از پله‌ها یا پارک کردن ماشین در جایی دورتر از در ورودی فروشگاه مورد نظرتان، قدم‌های بیشتری بردارید. قبل از اینکه دور هم جمع شوید، اعضای خانواده خود را برای پیاده‌روی تشویق کنید.

منبع: Greatest دیدگاه‌ها 2429بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه