تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

راه‌های پیشگیری از افزایش وزن در عید نوروز (بخش اول)

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
راه‌های پیشگیری از افزایش وزن در عید نوروز (بخش اول)

جلوگیری از افزایش وزن در تعطیلات نوروز به گونه‌ای ناممکن به‌نظر می‌رسد، اما مطمئن باشید که راهکارهایی منطقی اعم از روحی و جسمی برای این کار وجود دارند. بسیاری از ما افزایش وزن در طول سال را تجربه کرده‌ایم اما افزایش چندین کیلوگرم در عید نوروز به طور قطع، اجتناب‌ناپذیر و ناخوشایند است.
درست است که فصل تعطیلات در جشن گرفتن و دورهمی خلاصه می‌شود، اما بیایید راهکاری برایش بیابیم که در عین لذت بردن از جشن و مهمانی، از افزایش وزن نیز پیشگیری کنیم.

۱- قبل از مهمانی و جشن گرفتن، چیزی بخورید:

بهترین روش برای حفظ وزن، حذف صبحانه یا ناهار برای «نگه داشتن اشتها» نیست. در حالی که محققان بر اهمیت صبحانه تاکید دارند، نخوردن غذایی تا بعد از ظهر، ممکن است به زیاده‌روی منجر شود! اما چه کنیم؟ به خوردن صبحانه معقول با اندکی پروتئین ادامه دهید، زیرا شما را سیرتر نگه می‌دارد و اشتهای شما برای پرخوری در عید دیدنی را کنترل کرده و کاهش می‌دهد.

2- از چشیدن تمامی غذاهای مهمانی پرهیز کنید:

سالاد پیش غذای سالمبه جای اینکه در مهمانی از هر دیس غذا، مقداری برداشته و همه را امتحان کنید (و یا اینکه دچار تفریط شده و هیچی نخورید!) یک پیش‌غذای سالم مثل سالاد انتخاب کرده و در نهایت مقداری هم از یکی از غذاها به عنوان شام میل کنید و قید بقیه را بزنید!

۳- غذا را به شیوه رستوران صرف کنید:

به‌جای این‌که در زمان گپ‌و گفت، دیسی پر از پیراشکی‌های داغ، چندین سمبوسه و یک مرغ کامل را مستقیما بر روی میز قرار دهید، غذا را در آشپزخانه و دور از دسترس بگذارید. زمانی که بشقاب خود را تمام کردید، مکثی کرده و سپس تصمیم بگیرید که آیا واقعا غذای بیشتری می‌خواهید؟ تغییر محیط نیز می‌تواند مصرف کلی غذا را کاهش دهد. در این مورد می‌توان غذا را در کنار فر گذاشت که در نهایت میزان کلی جذب غذا را کاهش داده و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند.

۴- خود را با فیبر سیر کنید:

اسنک های فیبردارهرچند همیشه اشتهایی برای دسر وجود دارد اما اسنک‌های سبزیجات و دیگر مواد حاوی فیبر زیاد مانند حبوبات، کمک می‌کنند تا برای مدتی طولانی‌تری سیر باشیم. به جای این‌که بخواهید دسر خوشمزه‌ای را امتحان کنید به بشقاب سبزیجات خود شانس دومی بدهید.

 ۵- برای چربی‌های مفید جا باز کنید:

حذف کردن کره و روغن، کالری‌ها را کم می‌کند، اما تمام چربی‌ها، مضر نیستند. برای تامین انرژی و جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A، D، E و K و کمک کردن به احساس سیری، باید چربی را در رژیم غذایی خود بگنجانیم. با مصرف چربی‌های اشباع نشده ساده و پیچیده، آجیل، روغن زیتون (در مواد پختنی، سبزیجات یا سس‌های خانگی) سالم بمانید. قسمت خوب این کار آن‌جاست که ادغام فیبر با چربی (مانند سبزیجات سالاد با روغن زیتون) قدرت چربی برای ایجاد احساس سیری را افزایش می‌دهد.

۶- شکر اضافه را حذف کنید:

درست است که خوردن شیرینی‌های عید و کیک‌ها، بد و ناسالم است، اما علاوه بر آن شکرهای اضافه، خطر بیماری‌های قلبی و چاقی را نیز افزایش می‌دهند. شکر طبیعی را مصرف کنید (میوه‌ها، سبزیجات و غلات) و بهتر است از دسری که خیلی دوست دارید، مقدار کمی بچشید تا اینکه بشقاب خود را از شیرینی پر کنید.

۷- سبزیجات را بیشتر مصرف کنید:

کاهش وزن با مصرف سبزیجاتخوردن سبزیجات به عنوان روشی برای محافظت از چاقی و افزایش وزن شناخته شده است. سبزیجات پوره شده (مانند کدو) را با مواد پختنی مخلوط کنید یا آن‌ها را به پاستا یا سیب‌زمینی اضافه کنید. با افزدون سبزیجات، میزان فیبر افزایش می‌یابد؛ که نهایتا ما را سیرتر می‌کنند.

۸- قبل از بشقاب دوم، کمی تامل کنید:

همان‌طور که بیان کردیم، هرچه غذایی را سریع‌تر بخوریم، زمان کمتری به بدنمان می‌دهیم تا سیری را ثبت کند. از آن‌جایی که حدود 20 دقیقه طول می‌کشد تا مغز، پیام صرف غذا را دریافت کند، بهتر است قبل از بشقاب دوم، کمی قدم بزنید یا با دوستان خود صحبت کنید.

۹- در خصوص مواد غذایی سفید سخت‌گیری کنید:

افزایش وزن با مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده

اغلب کربوهیدرات‌های ساده از دسته مواد غذایی سفید (نان سفید و شکر تصفیه شده) مانند شکر نوشابه گازدار و آبنبات می‌باشند. این غذاها تولید انرژی می‌کنند، اما فاقد مواد مغذی مشابه مانند کربوهیدرات‌های پیچیده (که در غذاهای نشاسته‌ای مانند حبوبات، سیب‌زمینی، ذرت و غلات سبوس‌دار یافت می‌شوند) است. به‌طور کلی بدن کربوهیدرات‌های ساده را بسیار سریع‌تر از کربوهیدرات‌های پیچیده تجزیه می‌کند که باعث افزایش ناگهانی و کوتاه‌مدت انسولین در خون شده و باعث می‌شود سریع‌تر احساس گرسنگی کنیم. از غلات سبوس‌دار (مثل نان سبوس‌دار) استفاده کنید و با پروتئین‌های سالم خود را سیر نگاه دارید و جلوی افزایش وزن خود را بگیرید.

۱۰- چند ظرف نگهداری غذا در خانه داشته باشید:

قبل از اینکه مهمان‌ها شما را با بشقاب‌های نیمه‌پر غذا تنها بگذراند، چند ظرف نگهداری غذا را در آشپزخانه خود داشته باشید. ظرف‌ها را از غذا پر کنید تا موقع رفتن دوستان و اقوام به آن‌ها بدهید. چه بهتر که ظرف‌های غذا همراه با تم تعطیلات یا با پاپیونی بر روی آن‌ها باشد.

۱۱- غذای باقی‌مانده را منجمد کنید:

اگر غذای بسیاری بر روی پیشخوان آشپزخانه باقی ماند، مقدار اضافی را بسته‌بندی کرده و برای مصرف بعدی داخل فریزر بگذارید. مطالعات نشان داده‌اند، زمانی که غذا خارج از دید باشد، تمایل کمتری برای صرف بشقاب دوم دارید.

۱۲– تلویزیون را خاموش کنید:

افزایش وزن با خوردن هنگام تماشای تلویزیونبا اینکه خاموش کردن تلویزیون در طول بازی فوتبال یا فیلم خانوادگی ممکن است یک گناه به حساب بیاید؛ اما خوردن در هنگام تماشای تلویزیون، به انتخاب غذاهای نامناسب و پرخوری منجر می‌شود. همچنین ممکن است تماشا کردن برنامه‌های ویژه عید، باعث خوردن افراطی شود، زیرا نمی‌توان تعداد شکلات‌ها یا آبنبات‌هایی را که خورده‌اید، بشمارید و این تنها در خصوص تماشا کردن تلویزیون نیست. تبلیغات غذاها و نوشیدنی‌های ناسالم هم ممکن است تمایل ما برای خوراکی‌های فاقد مواد مغذی، فست فود و نوشیدنی‌های دارای شکر را افزایش دهند که در نتیجه به افزایش وزن منجر می‌شود.

۱3- آب را فراموش نکنید:

نوشیدن آب، به افراد کمک می‌کند تا احساس سیری کرده و در نتیجه غذا و یا آجیل کمتری مصرف کنند. به جای مصرف حریصانه کالری و نوشیدنی‌های پرشکر و آب‌میوه‌ها (که با افرایش چربی بدن و فشار خون مرتبط هستند)، در طول روز به آب وفادار مانده و تنها لیوان باریک و بلندی از دلستر را برای شام کنار بگذارید.

14- بلند و باریک را انتخاب کنید:

خوردن نوشیدنی در لیوان های بلند و باریکوقتی می‌خواهید نوشابه بخورید، سعی کنید لیوانی بلند و باریک انتخاب کنید! تحقیقات نشان می‌دهند که افراد در لیوان‌های بلند، نسبت به لیوان‌های حجیم مایعات کمتری می‌نوشند. این نوع لیوان‌ها به شما کمک می‌کنند تا میزان نوشابه کمتری را یک‌جا بنوشید. ادامه مطلب را در قسمت بعدی بخوانید.

منبع: Greatist دیدگاه‌ها 6609بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه