تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

انواع عطر بر حسب غلظت و رایحه: ادکلن بخریم یا ادوتویلت؟

زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه
انواع عطر بر حسب غلظت و رایحه: ادکلن بخریم یا ادوتویلت؟

با توجه به وجود انواع و اقسام رایحه‌های موجود در بازار، خرید عطر بسیار دشوار است. در کنار انواع مختلف رایحه، عطرهای مختلف با غلظت‌های متفاوت نیز موجود هستند.

معمولا غلظت عطر در زیر نام عطر روی شیشه حک می‌شود. منظور از غلظت عطر، قدرت پخش‌شوندگی عطر می‌باشد. معمولاً عطرهای با غلظت بالا، حاوی روغن عطری بیشتر و الکل کمتری هستند.

اینجا ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چرا باید عطری متمایز و به‌خصوص برای خود انتخاب کرد؟

باید گفت انسان‌ها از طریق حواس پنج‌گانه با دنیای اطراف ارتباط برقرار می‌کنند. در دنیای امروزی، حس‌های بینایی و شنوایی در ظاهر، اهمیت بیشتری نسبت به حس بویایی پیدا کرده است اما قدرت حس بویایی را نباید نادیده گرفت چرا که این حس در ضمیر ناخودآگاه فرد تأثیر می‌گذارد.

به‌ عبارت ساده وقتی ادکلن‌ شما رایحه‌‌ای تأثیر برانگیز و خاص داشته باشد، این رایحه در ایجاد تصویری که سایرین از شما در ذهن خود ثبت می‌کنند تأثیر زیادی می‌گذارد. به این ترتیب با انتخاب عطر و یا ادکلنی خاص و خوشبو تصویری جذاب از خود را در ذهن دیگران ماندگار خواهید کرد.

حال در ادامه قصد داریم ببینیم چگونه می‌توان یک ادکلن خاص و جذاب را انتخاب کرد.

انصافاً باید اعتراف کرد انتخاب یک رایحه خاص کار چندان ساده‌ای نیست و داشتن اطلاعات به شما کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری سراغ خرید عطر و ادکلن بروید. به همین دلیل از آنجایی که در مغازه‌های عطرفروشی، فروشنده به شما عطر، ادوپرفیوم، ادوتویلت و ادکلن را پیشنهاد می‌کند بهتر است ابتدا ببینیم این عطر‌ها چه فرقی با هم دارند.

تفاوت میان انواع عطرها

تفاوت میان انواع عطرانواع عطر بر اساس غلظت به دسته‌های مختلفی از جمله پرفیوم، ادوپرفیوم، ادوتویلت، ادکلن و اوفرایش تقسیم می‌شوند.

  •  پرفیوم (Parfum)

این نوع عطر که با اسامی دیگری همچون اکستریت دوپرفیوم (Extrait de Parfum) یا عطر خالص نیز شناخته می‌شود، بیشترین میزان غلظت را دارد. غلظت عطر در پرفیوم بین ۱۵ تا ۴۰ درصد است؛ با این حال، غلظت بسیاری از پرفیوم‌ها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

پرفیوم در میان تمام انواع عطر دوام بیشتری دارد و معمولاً بین ۶ تا ۸ ساعت روی لباس یا بدن، رایحه خوش متصاعد می‌کند. همچنین پرفیوم به علت غلظت بالا، گران‌ترین نوع عطر نیز محسوب می‌شود. افرادی که پوست حساس دارند بهتر است از پرفیوم استفاده کنند، چرا که الکل موجود در آن در مقایسه با سایر عطرها، کمتر است و بنابراین مانع خشک‌شدن پوست می‌شود.

  • ادوپرفیوم (Eau de Parfum)

بعد از پرفیوم، ادوپرفیوم (EDP) بیشترین میزان غلظت را دارد. غلظت این نوع از عطرها، بین ۱۵ تا ۲۰ درصد است.

ادوپرفیوم‌ها به‌طور میانگین بین ۴ تا ۵ ساعت دوام دارند و از نظر قیمت، از پرفیوم ارزان‌تر بوده و حاوی الکل بیشتری هستند. این نوع عطر که رایج‌ترین نوع موجود در بازار بوده، مناسب استفاده تمامی افراد برای مجالس رسمی و مهمانی‌های شبانه است.

  • ادوتویلت یا ادوتوالت (Eau de Toilette)

واژه ادوتویلت که از زبان فرانسوی گرفته شده است، معنای «آماده شدن» دارد. غلظت عطر در ادوتویلت بین ۵ تا ۱۵ درصد است و قیمت آن نسبت به ادوپرفیوم کمتر است.

EDTها که از محبوب‌ترین عطرهای بازار به‌شمار می‌روند پس از استفاده، بین ۲ تا ۳ ساعت دوام دارند و مناسب برای مصارف روزانه است.

  • ادکلن (Eau de Cologne)

غلظت عطر در ادکلن (EDC) بسیار کمتر از سایر عطرهای عنوان شده است و بین ۲ تا ۴ درصد روغن عطر دارد و حاوی مقادیر بسیار زیادی الکل است.

با اینکه قیمت ادکلن در مقایسه با سایر عطرها ارزان‌تر است، اما رایحه آن معمولا بیشتر از ۲ ساعت دوام دارد. ادکلن‌ها معمولاً در شیشه‌های بزرگ عرضه می‌شوند و بیشتر به عنوان خوشبوکننده محیط کاربرد دارد. در قدیم به عصاره گیاهان و مرکبات، ادکلن گفته می‌شده است.

  • اوفرایش (Eau Fraiche)

ماندگاری اوفرایش مشابه ادکلن است و رایحه آن معمولاً تا ۲ ساعت دوام دارد، اما غلظت آن معمولاً از ادکلن کمتر بوده و بین ۱ تا ۳ درصد است.
اگر چه اوفرایش غلظت اندک دارد، اما حاوی مقادیر بالای الکل نیز نمی‌باشد، بلکه در این محصول آب جایگزین الکل شده است.

عطرها با غلظت‌های مختلف، قیمت‌های متنوعی دارند، بنابراین بهتر است پیش از اقدام به خرید عطر، از انواع موجود و مورد دل‌خواه خود اطمینان حاصل کنید.

خرید عطر و ادکلن به کمک نوع رایحه و سلیقه‌ی شما

خرید عطر و ادکلن کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد اما برای خرید ادکلنی که رایحه آن دقیقاً همان چیزی باشد که دنبال آن بوده‌اید باید وسواس بیشتری به‌خرج دهید.

در نظر داشته باشید که رایحه‌ها در عطر و ادکلن به رایحه‌های آغازین، میانه و پایه دسته‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی بر اساس سازگاری رایحه‌ها با یکدیگر انجام می‌شود تا مجموع آن‌ها باعث ایجاد رایحه‌ای خوش و به‌یادماندنی شوند.

رایحه‌های آغازین دقیقاً پس از بوییدن عطر به مشام شما می‌رسند و نقش مهمی در تاثیرگذاری کلی رایحه‌های یک عطر یا ادکلن دارند. رایحه‌های میانی پس از رایحه اولیه به مشام می‌رسد و بوی نه‌چندان مطلوب رایحه‌های پایه ادکلن را پوشش می‌دهند. رایحه‌های پایانی در ادکلن‌ها ممکن است بوی خوشایندی نداشته باشند اما ترکیب این رایحه‌ها با یکدیگر بوی ادکلن را تشکیل می‌دهند؛ همچنین رایحه‌های پایانی، ماندگاری کمی در حدود ۳۰ دقیقه دارند.

در کنار گروه‌بندی رایحه‌های آغازین، میانه و پایانی که به آن اشاره کردیم ادکلن‌ها به لحاظ طیف اصلی بو نیز در گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرند. این گروه‌ها در‌واقع نمایانگر ترکیباتی است که در عطر استفاده شده و در نتیجه آگاهی از آن‌ها در زمان خرید عطر و ادکلن کمک زیادی به شما خواهد کرد.

  • رایحه‌های برگرفته از گل‌ها

عطر و ادکلن‌های این گروه، از رایحه‌ای ملایم و سبک برخوردارند و حالتی زنانه و لطیف دارند. برای نمونه می‌توان به رایحه گل رز، یاسمن و شکوفه پرتقال اشاره کرد که حضور آن‌ها در ادکلن‌های برگرفته از گل‌ها فرد را به دشت‌زارهای وسیع و شب‌های دلنشین بهاری می‌برد.

  • رایحه‌های برگرفته از چوب و میوه‌ها

بهارنارنج، چوب صندل و بلوط را می‌توان از رایحه‌های دلنشینی دانست که در این گروه از ادکلن‌ها زیاد استفاده می‌شود. این رایحه‌ها صلح و آرامش را در ذهن تداعی می‌کنند و دنیایی از رمز و راز را در خود نهان دارند.

  • رایحه‌های گیاهان

ادکلن‌هایی که مشام را تازه می‌کنند را در این گروه قرار می‌دهیم. در بیشتر این عطر‌ها شاهد رایحه‌های نعناع، مرکبات، برگ تازه گیاهان معطر و ادویه‌جات هستیم. این ادکلن‌ها به انسان انرژی می‌‌دهند و استفاده از آن‌ها در بهبود روحیه تأثیر زیادی دارد.

  • ادکلن‌های آرام‌بخش

ادکلن‌هایی که در آن‌ها رایحه‌ای از وانیل، قهوه و تنباکو استفاده شده را در این گروه قرار می‌دهیم. این ادکلن‌ها گرمای منزل در شب‌های سرد زمستان را در ذهن تداعی می‌کنند و استفاده از آن‌ها برای مهمانی‌های خودمانی و مجالس غیررسمی انتخاب خوبی به نظر می‌رسد.

با در نظر داشتن گروه‌های مختلف ادکلن، فرآیند انتخاب رایحه‌ای که با مشام شما سازگاری بیشتری داشته باشد راحت‌تر خواهد شد.

انتخاب و خرید عطر با رایحه‌ای خاصِ شما

به احتمال زیاد ممکن است با خود فکر کنید منظور از عطر خاص، در واقع عطری است که در نظر شما رایحه‌اش نسبت به رایحه سایر عطرها برتری داشته باشد. اما چنین عطری وجود ندارد و باید عطر و ادکلن را بسته به مراسمی که قرار است در آن حضور پیدا کنید انتخاب نمایید.

ادکلن‌ها عطر و رایحه‌ای متفاوت دارند و هر کدام از آن‌ها برای موقعیتی به‌خصوص مناسب هستند. به عنوان مثال، ادکلنی که برای تعطیلات و مسافرت انتخاب می‌کنید بدون شک با ادکلنی که قرار است در یک مهمانی رسمی یا قرار کاری استفاده کنید تفاوت دارد.

بنابراین در حین خرید عطر سعی کنید تمامی زمینه‌های ذهنی در خصوص رایحه‌ها را کنار بگذارید و توجهی به تبلیغات نکنید. رایحه‌ ادکلن باید در نظر شما به اندازه‌ای دلنشین باشد که پس از اولین استشمام هوش از سر شما ببرد. باید پس از بو کردن ادکلن احساس خوب و دلپذیری داشته باشید.

در این بین حتماً شما هم شنیده‌اید که می‌گویند عجله کار شیطان است، این مَثَل در خرید ادکلن کاملاً مصداق دارد و از آنجایی که رایحه ادکلن پس از گذشت چند ساعت، از رایحه‌های آغازین به رایحه‌های میانه و پایانی تغییر می‌کنند اجازه دهید نمونه‌ای از ادکلنی که قصد خرید آن را دارید چند ساعتی روی لباس و یا پوست شما باقی بماند.

از طرف دیگر حس و حالی که پس از استشمام رایحه‌ی عطرها به شما دست می‌دهد نیز تأثیر مهمی در دلنشین بودن آن عطر یا ادکلن دارد؛ پس محصولی را خریداری کنید که حال و هوای شما را تازه کند.

در کنار تمامی این موارد از آنجایی که ادکلن‌ها دارای رایحه‌های متفاوتی برای مراسم مختلف هستند به خرید یک ادکلن قناعت نکنید و همیشه چندین ادکلن برای محل‌کار، مسافرت، مهمانی‌های رسمی و مهمانی‌‌های خودمانی داشته باشید.

نکته‌هایی برای اثربخشی بیشتر عطرها

۱- مچ‌ دست، گردن، ناحیه دکلته، پشت زانو و قوزک پا قسمت‌های گرم بدن به حساب می‌آیند و بهتر است عطر و ادکلن را در این قسمت‌ها اسپری کنید.

۲- اگر ادکلنی که خریده‌اید ماندگاری کمی دارد، چند قطره از آن را روی یک دستمال مرطوب‌کننده‌ای که بوی خاصی نداشته باشد بپاشید و این دستمال را روی قسمت‌های مختلف بدن بمالید.

سخن‌پایانی

به هر اندازه هم که ادکلن شما خاص و خوشبو باشد باز هم اگر آرایشی خوبی نداشته و لباس مناسب مراسمی که در آن شرکت‌ کرده‌اید را نپوشیده باشید، رایحه ادکلن به تنهایی نمی‌تواند جای خالی آرایش و لباس مناسب شما را پُر کند. به همین دلیل وسواسی که در انتخاب ادکلن دارید را برای آرایش و انتخاب لباس نیز به خرج دهید تا مجموعه‌ای کامل از زیبایی‌ها و جذابیت‌ها را در اختیار داشته باشید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه مفیدی در زمینه انتخاب و خرید عطر و ادلکن دارید در قسمت نظرات ما و سایر کاربران را از این تجربه‌ها باخبر سازید.

منبع: Urbandiaries ۱ دیدگاه 27454بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. عطر های تلخ و شیرین مرادنه لطفا

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه