تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

پرسش و پاسخ رایج درباره جوش صورت و بدن به همراه درمان آن

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
پرسش و پاسخ رایج درباره جوش صورت و بدن به همراه درمان آن

تغییر سبک زندگی افراد، حجم فراوان مسایل تنش‌زا و استرس‌آور، آلودگی‌های محیطی، استفاده بیش از حد از لوازم آرایش برای مدت طولانی در روز، تغییر منفی در رژیم غذایی افراد و غیره همه دست به دست هم داده‌اند که عارضه جوش بیش از گذشته در بین افراد رواج پیدا کند.​ به همین دلیل این روزها پرسش‌های متعددی درباره جوش صورت و بدن و روش‌های درمان آن از جمله خرید بهترین کرم ضد جوش یا استفاده از سایر داروهای خانگی و کلینیکی، در میان جوانان و نوجوانان به وجود آمده است. برخی از این پرسش‌ها بسیار عمومی و پرتکرار هستند. در این مقاله به چند پرسش رایج در این باره پاسخ می‌دهیم.

۱. تفاوت جوش صورت و روزاسه چیست؟

تفاوت جوش صورت و روزاسه

ازآنجایی‌که جوش صورت و روزاسه دو عارضه شبیه به یکدیگر هستند، قبل از خرید بهترین کرم ضد جوش لازم است نوع دقیق بیماری خود را تشخیص دهید. در نگاه اول آکنه و روزاسه با قرمزی گسترده روی صورت، خود را نشان می‌دهند؛ اما ریشه بروز این عارضه‌ها و راه درمان آن با یکدیگر متفاوت است. روزاسه بیشتر با قرمزی صورت، التهاب و برجستگی منافذ بینی و قسمت مرکزی صورت شناخته می‌شود در صورتی که جوش ممکن است روی پیشانی یا چانه نیز بروز کند. نشانه‌های جوش و روزاسه خیلی شبیه هم هستند؛ بنابراین اگر بلاتکلیف هستید، با متخصص پوست مشورت کنید؛ زیرا موادی مانند بنزوئیل پراکسید یا رتینول که برای درمان جوش استفاده می‌شوند، ممکن است گاهی اوقات عارضه روزاسه را تشدید کنند.

۲. درمان با نور ال ای دی تا چه حد اثربخش است؟

نور ال ای دی (light emitting diode) نوعی انرژی از جنس نور است که به پوست نفوذ کرده و واکنش‌های مختلفی ایجاد می‌کند. از این روش برای موضوعات مختلفی از جمله جوان سازی پوست، ترمیم بافت و بهبود زخم استفاده می‌شود. این انرژی می‌تواند باکتری و التهاب را هدف قرار داده یا کلاژن را تحریک کند. همه این نتایج نیز ممکن است برای کسانی که با جوش دست‌وپنجه نرم می‌کنند مفید باشد. به گفته برخی متخصصان، برای گرفتن نتیجه بهتر، متناسب با نوع جوش یا وسعت آن، دستورالعمل استفاده از این نور متفاوت است. همچنین تا گرفتن نتیجه باید صبور بود. از سوی دیگر استفاده بیش از حد از این روش باعث آسیب به پوست و تحریک آن می‌شود.

۳. جوش های بارداری را چگونه درمان کنیم؟

جوش های بارداری را چگونه درمان کنیم

در ایام بارداری، تغییرات بسیاری در هورمون‌های زنان ایجاد می‌شود که برخی از آن‌ها به بروز جوش در صورت و بدن منجر می‌شود. نکته‌ای که درباره جوش صورت در بارداری وجود دارد این است که این عارضه با زایمان و بازگشت هورمون‌ها به حالت طبیعی، خوبه‌خود درمان می‌شوند. با این حال اگر بعد از زایمان نیز جوش ها ادامه داشتند، بهتر است به دنبال بهترین کرم ضد جوش با ساختار مناسب بارداری باشید. در این محصولات عمدتاً آلفا هیدروکسی اسید یا سایر اسیدهای میوه وجود دارند. این دو ماده می‌توانند به از بین بردن آلودگی‌های منافذ پوست کمک کنند. خطر جذب ترکیبات شیمیایی داروها در دوران بارداری و شیردهی و تأثیر مخرب آن بر جنین ایجاب می‌کند حتماً قبل از مصرف هر نوع داروی خوراکی یا موضعی با متخصص پوست مشورت کنید.

۴. چه غذاهایی باعث بروز جوش می‌شود؟

نکته مهم دیگری که درباره جوش صورت و بدن باید به آن توجه کنید، اصلاح رژیم غذایی شماست. هرچند دقیقاً نمی‌توان گفت کدام ماده غذایی باعث بروز جوش یا تشدید آن می‌شود؛ اما شما با تکرار و تمرکز می‌توانید تشخیص دهید که بدنتان به کدام ماده حساسیت بیشتری دارد. برخی افراد حتی با خوردن لبنیات نیز به جوش صورت مبتلا می‌شوند. برخی با خوردن شیرینی یا آجیل انواع جوش را تجربه می‌کنند. با این توضیح، بهتر است لیستی از خوراکی‌ها تهیه کرده و بسنجید که با خوردن کدام‌یک از آن‌ها بیشتر به جوش مبتلا می‌شوید.

آنچه مسلم است و تمامی متخصصان پوست و مو بر صحت آن تأکید می‌کنند، مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه برای درمان انواع عارضه‌های پوست است. شما نیز برای داشتن پوستی صاف و یکدست بهتر است خوردن غذاهای بسیار چرب، فست فودها، غذاهای پرادویه و سنگین را محدود کرده و رژیم غذایی متعادل سرشار از میوه و سبزیجات تازه را پیش بگیرید. در کنار تغذیه سالم،‌ مصرف آب و نوشیدنی‌های بدون گاز و الکل را نیز فراموش نکنید.

۵. برای درمان جوش از چه مکمل هایی می‌توان استفاده کرد؟

درباره مکمل درمان جوش صورت

ازآنجایی‌که مصرف برخی داروها، عارضه جوش را تشدید می‌کند، پرسش رایج دیگر درباره جوش صورت این است که می‌توان از مکمل خاصی برای درمان  یا پیشگیری از بروز جوش استفاده کرد. در پاسخ باید گفت برای درمان جوش بهتر است موادی مانند نیکوتین آمید (نوعی ویتامین B3 موجود در غذا) و روی به رژیم غذایی خود اضافه کنید. البته لزومی ندارد که این‌ها را حتماً به‌صورت قرص یا مشابه آن استفاده کنید. همین که این مواد در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد کافی است. مطالعات اولیه نشان داده است که این مواد مغذی ممکن است به کاهش التهاب و علائم جوش کمک کنند؛ هرچند اثربخشی این مکمل‌ها به فرد بستگی دارد و نمی‌توان تأثیر آن را روی افراد مختلف به‌صورت یکسان مشاهده کرد.

۶. انجام میکرونیدلینگ باعث افزایش جوش می‌شود؟

یکی دیگر از پرسش های رایج درباره جوش صورت و بدن، مجوز انجام میکرونیدلنیگ یا استفاده از انواع درمارولرهاست. درمارولر، غلتک دستی کوچکی است که صدها سوزن ریز روی آن تعبیه شده است. این دستگاه کوچک با ایجاد بریدگی‌های ریز فراوان در اندازه میکرو روی پوست، به روند کلاژن سازی سرعت می‌بخشد. متخصصان معتقدند که استفاده از انواع وسایل میکرونیدل برای درمان جوش یا اسکار حاصل از آن مفید است به شرط آنکه در انتخاب سوزن‌‌ها دقت شود.

به عبارت دیگر درمارولر به دلیل اثرات ملایم لایه برداری و تحریک نئوکلاژنز (فرایندی که پوست کلاژن جدید ایجاد می‌کند) می‌تواند به جوش های فعال کمک کند و برای درمان آن مفید باشد. با این حال اکثر متخصصان بر اهمیت انتخاب یک درمارولر مناسب برای جوش صورت تأکید ویژه‌ای دارند. برای مثال دستگاه مدنظر باید دارای سوزن‌هایی باشد که ذر اثر استفاده مکرر خمیده نشوند. متخصصان هشدار می‌دهند که اندازه سوزن‌ها از ۰.۵ میلی‌متر فراتر نرود و هنگام استفاده از آن نیز از وارد آوردن فشار زیاد خودداری شود.

۷. با جوش های مهمانی چه کنیم؟

درباره جوش صورت قبل از مهمانی

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که قبل از رفتن به مراسم یا مهمانی خاصی، روی صورتتان جوش ایجاد شده باشد. این جوش‌ ها استرس‌آور هستند. در مواجهه با چنین موقعیتی بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و از کمپرس گرم روی ناحیه استفاده کنید. کمپرس گرم التهاب ناحیه مبتلا به جوش را کاهش می‌دهد. یکی دیگر از روش‌های تسکین علائم قرمزی صورت، استفاده از یک قطره هیدروکورتیزون است. البته این روش اورژانسی است و برای یک یا دو بار پیشنهاد می‌شود. درباره جوش صورت کیستیک یا مدت‌دار باید حتماً با پزشک متخصص مشورت کرده و بهترین کرم ضد جوش یا روش های دیگر را امتحان کنید.

۸. چگونه اسکار حاصل از جوش را درمان کنیم؟

اگر درباره جوش صورت تحقیق کرده باشید، متوجه شده‌اید که بخشی از نگرانی افراد معطوف درمان جای جوش است. در واقع حتی اگر در درمان جوش به‌خوبی انجام شده باشد، جای جوش ممکن است مدت زیادی پس از بهبودی روی پوست باقی مانده و ذهن را درگیر کند. برای مقابله با جای جوش، استفاده از کرم ضد لک عالی پیشنهاد می‌شود. همچنین مواد روشن کننده مانند ویتامین C یا هیدروکینون و همچنین لایه بردارهای آزمایش‌شده مانند رتینول و هیدروکسی اسید برای این کار مفید هستند. البته بهتر است قبل از مصرف هر کدام از این مواد با پزشک مشورت کنید؛ زیرا در کنار فواید خود، عوارض متعددی نیز دارند.

سخن پایانی

یکی از نکات مهمی که درباره جوش صورت و بدن وجود دارد، تشخیص به‌موقع علت بروز و تعیین بهترین راه درمان آن است. به همین منظور مشاوران خیره پوست و زیبایی مجموعه اردمی در کنار شما هستند تا برای انتخاب بهترین کرم ضد جوش یا سایر روش‌های درمانی شما را راهنمایی کنند. برای خرید محصولات ضد جوش نیز می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اردمی، مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی مراجعه کنید. ضمناً شما نیز می‌توانید پرسش‌های مدنظرتان را در بخش نظرات بنویسید تا کارشناسان مجموعه به آن پاسخ دهند.​

منبع: Dermstore دیدگاه‌ها 6433بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه