تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

روش های درمان پسوریازیس | از طب خانگی تا شیمیایی

زمان تقریبی مطالعه: ۳ دقیقه
روش های درمان پسوریازیس | از طب خانگی تا شیمیایی

در مقالات پیشین بلاگ درباره عارضه پسوریازیس با شما صحبت کردیم. علت بروز این عارضه و روش‌های درمانش را نیز با هم مرور کردیم. در پایان مقاله به روش درمان آن رسیدیم و گفتیم که بحث جداگانه و مستقلی می‌طلبد. مقاله پیشین را در پایان همین پاراگراف برایتان می‌آوریم و در ادامه به روش های درمان پسوریازیس می‌پردازیم.

علت بروز عارضه

علت بروز

همان طور که خواندید و احتمالاً بدانید، پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است. این یعنی اینکه خود بدن علیه خودش اقدام می‌کند. تقریباً چند بیماری خودایمنی در بدن انسان وجود دارد که در ژنتیک وی نهفته است. یکی از آن‌ها پسوریازیس است. در این بیماری، سرعت روند تولید و بازسازی پوست، خیلی بیشتر از حالت عادی صورت می‌گیرد. به این ترتیب پوست‌های جدید یکی پس از دیگری تولید شده و روی هم انباشته می‌شود.

گاهی این بیماری با قرمزی و سوزش و خارش نیز همراه می‌شود که به درمان جدی نیاز دارد. ریشه این بیماری علاوه بر ژنتیک، تنش‌های عصبی، حساسیت‌ها و عفونت‌هاست. این‌ها در اصل بروز و ابتلا به این بیماری را تشدید می‌کند. از سوی دیگر شدت ابتات به بیماری نیز در افراد مختلف، متفاوت است. برای اینکه بین روش های درمان پسوریازیس بتوان بهترین را انتخاب کرد، لازم است پزشک علت بروز عارضه و شدت آن را تشخیص دهد تا درمان مناسب آن را توصیه کند.

روش های درمان پسوریازیس

روش های درمان پسوریازیس

همان طور که گفتیم، بسته به علت بروز عارضه و شدت آن، روش های درمان پسوریازیس نیز متفاوت هستند. برای مثال اگر عامل بروز این عارضه عفونت باشد، لازم است ابتدا عفونت را درمان کرد. همچنین اگر تنش‌های عصبی باعث این اتفاق شده باشند، باید با تمرین‌های ویژه این تنش‌ها را به حداقل رساند. توضیحات بیشتر را در ادامه بخوانید.

  • درمان های خانگی

درمان خانگی صدفک

قبل از هرچیز لازم است بگوییم که در بیماری‌های پوستی، درمان‌های خانگی، معمولاً یا دیر جواب می دهند یا اینکه شدت عارضه را بیشتر می‌کنند. ما برخی روش‌های درمان خانگی را برایتان می‌آوریم؛ اما توصیه می‌کنیم قبل از هر کاری، با متخصص پوست مشورت کنید و خودسرانه به درمان نپردازید تا به تشدید عارضه دچار نشوید.

درمان با انواع مرطوب کننده

اگر عارضه شما در حد بسیار خفیف است؛ یعنی فقط بخش کوچکی از پوستتان به عارضه دچار شده، سفید است و خارش و سوزش ندارد، با کمک انواع مرطوب کننده بدون الکل و مواد حساسیت‌زا می‌توانید از پیشرفت آن جلوگیری کنید.

درمان با آلوئه‌ورا، زردچوبه و غیره

آلوئه ورا، زردچوبه و برخی دیگر از مواد گیاهی ضدالتهاب هستند. این مواد به شما کمک می‌کنند که قرمزی و سوزش حاصل از بیماری پسوریازیس را تسکین بدهید. توجه داشته باشید که در زمان پیشرفت بیماری، این مواد نمی‌توانند یکی از روش های درمان پسوریازیس باشند؛ بلکه فقط برای مدتی درد و سوزش آن را تسکین می‌دهند.

  • درمان شیمیایی

درمان شیمیایی صدفک

یکی از روش های درمان پسوریازیس استفاده از انواع آنتی بیوتیک با میزان و دوز مشخص است. قبلاً اشاره کردیم که برخی از عفونت‌ها و زخم‌ها باعث تحریم و بروز پسوریازیس می‌شود. پزشک متخصص با معاینه وضعیت بیمار تشخیص می‌دهد که چه میزان از دارو برای رفع عارضه مناسب است.

نکته: هرگز برای رفع بیماری پسوریازیس، خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف نکنید.

  • رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی برای درمان پسوریازیس

کمبود املاح و ضعیف‌بودن سیستم ایمنی بدن می‌تواند به شدت پسوریازیس دامن بزند. از سوی دیگر حساسیت به برخی مواد غذایی نیز به بروز این عارضه منجر می‌شود. اگر حس می‌کنید پس از مصرف ماده غذایی خاصی، بیماری‌تان تشدید پیدا می‌کند، آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

مصرف غذاهای سنگین و پرکالری، فست فودها و غذاهای پرچرب و سرخ‌کردنی را به حداقل برسانید. در مقابل، از غذاهای ساده و بخار پز، میوه و سبزیجات تا حد ممکن بیشتر استفاده کنید. به این ترتیب می‌توانید شدت بیماری را کاهش داده و در کنار سایر روش های درمان پسوریازیس به روند بهبود آن کمک بیشتری کنید.

  • ورزش و مدیتیشن

ورزش برای درمان پسوریازیس

یکی دیگر از عوامل بروز پسوریازیس، تنش‌های عصبی است. برای رفع این تنش‌ها، علاوه بر شرکت در دوره‌های مشاوره و روان‌شناسی، ورزش و مدیتیشن کمک فوق‌العاده‌ای به روند بهبود و درمان پسوریازیس می‌کند. از پیاده‌روی روزانه، تمرین‌های هوازی و تمرین‌های ضد افسردگی مانند یوگا غافل نشوید.

سخن پایانی

در این مقاله به روش های درمان پسوریازیس پرداختیم. امیدواریم هرگز به این بیماری مبتلا نشوید. اگر هم به این عارضه دچار هستید، زودتر بهبودی حاصل کنید. در فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی، چند محصول برای کاهش پسوریازیس یا کنترل آن وجود دارد. با جست‌وجوی عبارت « پسوریازیس» در نوار جست‌وجو می‌توانید محصولات را پیدا کرده و با حداقل قیمت خریداری کنید.

دیدگاه‌ها 1743بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه