تا ۱۰+۵۰٪ تخفیف! + سوپرتخفیف‌های ۲۴ساعته در جشنوارهٔ پاییزطوری ۱۴۰۳

چگونه فواید ورزش را چند برابر کنیم؟

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
چگونه فواید ورزش را چند برابر کنیم؟

دو اصل اساسی برای داشتن جسمی سرحال و روحیه‌ای بانشاط، تغذیه سالم و ورزش کردن است. در این بین، افرادی هم هستند که علی‌رغم انجام حرکات ورزشی، نتیجه‌ای را که باید نمی‌گیرند و از فواید ورزش بهره‌مند نمی‌شوند. در واقع این افراد ورزش می‌کنند اما آن‌ گونه که باید و شاید با ترفند‌های ورزش و نرمش آشنا نیستند. در این مقاله قصد داریم به رعایت اصول تغذیه‌ در ورزش و تغییراتی که باید در نحوه ورزش کردن خود اعمال کنید بپردازیم.

اگر از آن دسته افرادی هستید که ورزش کردن را در برنامه روزانه خود قرار داده‌اند، اما با فوت و فن‌ها و نکته‌های درست ورزش کردن آشنا نیستند، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

در بازه‌های زمانی کوتاه و نامرتب ورزش کنید

در بازه‌های زمانی کوتاه و نامرتب ورزش کنیدمهم نیست چه ورزشی را در برنامه روزانه خود انجام می‌دهید، آن‌چه در این‌جا تاکید داریم این است که ورزش کردن را در هفته به بازه‌های زمانی کوتاه و نامرتب تقسیم کنید. برای نمونه، پیشنهاد می‌کنیم سه بار در هفته به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه ورزش کنید. توصیه می‌شود اگر یک نوبت ورزش سنگینی انجام دادید، حتما روز بعد را به خود استراحت دهید. شاید باور نکنید، اما رعایت این شیوه راحت و ساده، تاثیر زیادی در علمکرد برنامه ورزشی شما خواهد داشت.

با این حساب اگر یک روز به مدت چندین ساعت ورزش کنید، به غیر از این‌که خودتان را خسته کرده‌اید، از فواید ورزش بهره چندانی نخواهید برد. لازم به ذکر است که این شیوه ورزش کردنِ ورزشکاران حرفه‌ای نیست، بنابراین اگر ورزش را به صورت حرفه‌ای دنبال نمی‌کنید و هدف شما از ورزش کردن، حفظ سلامت بدن است، ورزش کردن در بازه‌های زمانی کوتاه و نامرتب در هفته را فراموش نکنید.

در روز تحرک بیشتری داشته باشید

در روز تحرک بیشتری داشته باشیدسخت ورزش کردن ممکن است در یک بازه زمانی برای شما خوب باشد؛ اما از انجام حرکات ساده ورزشی غافل نشوید. از هر فرصتی برای این‌که از پشت میز کار خود بلند شده و تحرک بیشتری داشته باشید، استفاده کنید. پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، انجام نرمش‌های ساده، نمونه‌ای از اقداماتی است که با انجام آنها تحرک بیشتری به بدن خود می‌دهید. این حرکات ممکن است ساده به نظر برسند؛ اما بر سلامت جسم شما تاثیر زیادی می‌گذارند.

مهم نیست چه کار یا نرمشی انجام می‌دهید، آنچه مهم است تحرک شماست. تحرک برای سیستم قلبی-عروقی، مفاصل، حفظ وزن مناسب و سلامت کلی اندام شما بسیار مفید است.

رژیم غذایی خود را بهبود بخشید

fruits-and-veggiesاین روزها مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا طرفداران زیادی پیدا کرده است، اما به جرات می‌توان گفت اگر در رژیم غذایی روزانه خود سبزیجات و چربی‌‌های مفید را به همراه پروتئین مصرف کنید، دیگر نیازی به نوشابه‌های انرژی‌زا نخواهید داشت. جالب است بدانید نرمش و به‌خصوص دویدن با قدم آهسته در دراز مدت، تاثیر چندانی بر روی کاهش یا حفظ وزن ندارد.

اگر فکر می‌‌کنید دویدن با قدم‌های آهسته به تنهایی به کاهش وزن شما کمک می‌کند، سخت در اشتباهید. کارشناسان خبره تغذیه، بر این باورند که بهترین راه برای کاهش وزن و داشتن اندامی متناسب، حفظ رژیم غذایی سالم در کنار ورزش است.

برنامه منظمی برای غذا خوردن داشته باشید

برنامه منظمی برای غذا خوردن داشته باشیددو ساعت قبل از این‌که شروع به نرمش و تمرینات ورزشی نمایید، غذایی خوب و سالم میل کنید. این کار باعث می‌شود دچار دردهای شکمی نشوید، از طرف دیگر در حین ورزش کردن هم انرژی کم نمی‌آورید.

با رعایت این کار، مطمئن باشید در بازه زمانی ۴۵ دقیقه‌ای که ورزش می‌کنید نیازی به صرف مواد حاوی انرژی نخواهید داشت. از نوشیدن آب هم غافل نشوید. حتما سعی کنید قبل و در حین ورزش کردن آب بنوشید. البته منظور ما از نوشیدن آب، تنها در حد رفع تشنگی است و در خوردن آب زیاده‌روی نکنید.

ورزش‌های متفاوتی انجام دهید

ورزش‌های متفاوتی انجام دهیددر دراز مدت، نوع ورزش و نرمشی که انجام می‌دهید را تغییر دهید. در واقع برای این‌که فرآیند رسیدن به تناسب اندام (یا حفظ آن) به درستی انجام شود، باید ورزش‌های مختلفی را امتحان کنید. در این مورد وسواس زیادی به خرج ندهید و برای نمونه می‌توانید تمرین‌های بیشتری را با وزنه در برنامه ورزشی خود قرار دهید.

شیوه‌های مختلفی را برای نرمش و بالارفتن از پله‌ها اعمال کنید، از برنامه‌های گوناگون دستگاه‌های تردمیل استفاده کنید، نحوه دوچرخه‌سواری خود را تغییر دهید یا هر روش دیگری که باعث تغییر روال نرمش شما می‌شود را به کار گیرید تا از فواید ورزش بهره بیشتری ببرید. همان‌گونه که حتما می‌دانید انجام نرمش‌های مختلف باعث می‌شود عضله‌های گوناگونی در بدن درگیر شوند از سوی دیگر، بدن شما در اثر استمرار در یک ورزش به‌خصوص صدمه نمی‌بیند. این شیوه به تقویت قلب و عضله‌ها نیز کمک می‌کند.

خوب بخوابید

خوب بخوابیدسعی کنید کیفیت خوابیدن خود را بالا ببرید. بدن شما به ۶ تا ۸ ساعت خواب شبانه نیاز دارد، سعی کنید این خواب، عمیق و یکسره باشد. اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت دارند در نیمه‌های شب از خواب بیدار شوند یا این‌که بعد از رفتن به رختخواب مدتی بیدار هستید، یا صبح‌ها زودتر از موعد از خواب بیدار می‌شوید و پس از بیداری احساس خستگی می‌کنید، احتمال زیادی وجود دارد که خواب شما کیفیت مطلوبی نداشته باشد.

نظریه‌‌های مختلفی برای بهتر خوابیدن و افزایش کیفیت خواب وجود دارند، اما اغلب کارشناسان پیشنهاد می‌کنند خواب خود را با نظام طبیعت وفق دهید. برای این‌کار، تاجایی که امکان دارد شب‌ها در معرض نورهای روشن و سروصدا قرار نگیرید، چند ساعت قبل از خواب مواد کافئین‌دار مصرف نکنید، بلکه به سراغ مواد غذایی بروید که کمک می‌کنند خواب بهتری داشته باشید. سعی کنید ساعت خواب شما با چرخه طلوع و غروب خورشید هماهنگ‌تر باشد.

از یوگا غافل نشوید

از یوگا غافل نشویدسعی کنید حرکات پایه‌ای یوگا را یاد بگیرید، این کار باعث می‌شود میان انقباض عضلات تعادل ایجاد شود و تنفس بهتری داشته باشید. به جرات می‌توان گفت تمامی حالات یوگا به تعادل عضلات و حرکت بهینه اندام‌ها و در نهایت چالاکی فرد منجر می‌شوند. این مزایا به اندازه‌ای چشمگیر هستند که به راحتی نمی‌توان از کنار آن‌ها گذشت؛ با این حساب، پیشنهاد می‌کنیم حتما یوگا را در برنامه ورزشی خود قرار دهید.

شاد ورزش کنید تا از فواید ورزش بیشتر بهره‌مند شوید

شاد ورزش کنیدشاد ورزش کردن ممکن است در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما بد نیست بدانید یکی از دلایلی که افراد بزرگسال با ورزش کردن مشکل دارند،‌ نبود شادی و سرخوشی در حین ورزش کردن است. به این ترتیب بسته به سلیقه و روحیه‌ای که دارید، سعی کنید در ورزش‌های خود عوامل مفرحی را هم وارد کنید تا هم ورزش کرده باشید و هم اوقات خوبی را سپری کنید؛ به این ترتیب فواید ورزش را چند برابر خواهید کرد.

منبع: Verywell دیدگاه‌ها 3652بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>