تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

راز برخورداری از پوست سالم و زیبا

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
راز برخورداری از پوست سالم و زیبا

مراقبت صحیح از پوست (شامل محافظت در برابر نور خورشید و پاک‌سازی) می‌تواند پوست شما را در سال‌های آتی سالم و درخشان نگاه دارد.
آیا برای روش‌های کامل مراقبت از پوست وقت ندارید؟ با یادگرفتن این نکات اولیه، می‌توانید به پوست خود رسیدگی کنید. مراقبت از پوست و سبک زندگی سالم می‌تواند باعث به تاخیر افتادن فرآیند پیری شده و از مشکلات متعدد پوستی جلوگیری کند. کار خود را با نکات زیر آغاز کنید:

۱-  در برابر نور خورشید از خود محافظت کنید:

استفاده از ضد آفتاب برای داشتن پوست سالمیکی از مهم‌ترین روش‌های مراقبت از پوست، محافظت در برابر نور خورشید است. قرار داشتن دائم در معرض نور خورشید می‌تواند عواقبی همچون ایجاد چروک و لکه‌ بر روی پوست و سایر مشکلات پوستی را در پی داشته باشد و همچنین احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد. جهت مراقبت کامل در برابر نور خورشید:

    –  از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

از کرم ضدآفتاب با SPF حداقل 15 استفاده کنید. در استفاده از کرم ضدآفتاب صرفه‌‌جویی نکنید و هر دو ساعت (و یا اگر شنا می‌کنید یا تعریق زیادی دارید هر یک ساعت) مجددا کرم ضدآفتاب بزنید.

    –  در سایه راه بروید.

بین ساعات 10 صبح تا 2 بعد از ظهر تا آنجا که می‌توانید از نور خورشید اجتناب کنید، زیرا پرتوهای نور خورشید در این ساعات شدید هستند.

    –  لباس‌های محافظ بپوشید.

بدن خود را با لباس‌های آستین‌دار، شلوار بلند و کلاه‌های لبه‌دار بزرگ محافظت کنید. همچنین به لباس‌های خود آهار بزنید، زیرا لایه دیگری در برابر اشعه ماورای بنفش ایجاد می‌کند؛ می‌توانید از لباس‌های مخصوص ضد آفتاب نیز استفاده کنید که به‌طور ویژه جهت مراقبت در برابر پرتوهای ماورای بنفش طراحی شده‌اند.

۲-  غذای سالم بخورید:

غذای سالمتغذیه سالم، باعث ایجاد احساس مثبت در شما شده و  از نظر ظاهری هم جذابیت شما را افزایش می‌دهد. تا می‌توانید میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین کم‌چرب مصرف کنید. ارتباط میان تغذیه و آکنه چندان مشخص نیست اما بعضی محققان بر این باورند که رژیم غذایی سرشار از ویتامین C و کربوهیدرات‌های گیاهی و عاری از چربی و غذاهای فرآوری‌شده، می‌تواند شکل ظاهری پوست را جوان‌تر نشان دهد.

3-  پوست خود را به نرمی پاک کنید:

پاکسازی پوست تراشیدن ریش و پاک‌سازی پوست به‌طور روزانه می‌تواند به پوست آسیب برساند. برای نرم شدن پوست بهتر است:

    –  زمان استحمام را کاهش دهید.

آب داغ و استحمام طولانی به پاک شدن چربی از سطح پوست منجر می‌شود. زمان استحمام را محدود کنید و به جای آب داغ، با آب ولرم دوش بگیرید.

    –  از صابون‌های غلیظ استفاده نکنید.

صابون‌های غلیظ و پاک‌کننده‌ها به پاک شدن چربی از روی پوست منجر می‌شوند. در مقابل، از تمیزکننده‌های ملایم استفاده کنید.

    –  با احتیاط ریش خود را بتراشید.

پیش از تراشیدن ریش، به‌منظور نرم کردن سطح پوست و محافظت بیشتر، از خمیر ریش، لوسیون یا ژل استفاده کنید. برای داشتن بهترین اصلاح، از تیغ تمیز و تیز استفاده کنید. اصلاح را در خلاف جهت انجام ندهید، بلکه در مسیر رشد موها اصلاح کنید.

    –  به آرامی صورت خود را خشک کنید.

پس از اصلاح صورت یا استحمام، به آرامی صورت خود را با حوله خشک کنید تا بدین‌سان رطوبت بر روی سطح پوست باقی بماند.

    –  از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

اگر پوست خشکی دارید، از کرم مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید. از کرم‌های مرطوب‌کننده حاوی ضدآفتاب برای مصرف روزانه استفاده کنید.

4-  سیگار نکشید:

ترک سیگار برای داشتن پوست سالم

سیگار کشیدن باعث می شود که پوست پیرتر به‌نظر برسد و از عوامل ایجاد چروک آن به‌شمار می‌آید. سیگار کشیدن، مویرگ‌های نازک پوستی را در قشر بیرونی پوست باریک می‌کند و باعث کاهش جریان گردش خون در آن‌ها می‌شود. این امر باعث می‌شود اکسیژن و مواد مغذی مهم به آن نرسند.
همچنین، سیگار کشیدن باعث آسیب‌رسانی به کلاژن و الاستین می‌شود؛ این دو پروتئین، موجب مقاومت پوست شده و حالت ارتجاعی به آن می‌دهند که طبیعی است با آسیب به این دو پروتئین، به پوست نیز صدمه وارد می‌شود. به‌علاوه، حالات مختلف چهره در هنگام سیگار کشیدن (همچون غنچه کردن لب‌ها در هنگام سیگار کشیدن و نیمه باز شدن چشم‌ها در زمان بیرون دادن دود) به ایجاد چروک‌های پوستی منجر می‌شوند. اگر سیگاری هستید، بهترین روش برای محافظت از پوست، ترک سیگار است. با پزشک خود درباره نکات و روش‌های درمانی ترک سیگار مشورت کنید.

۵-  استرس را مدیریت کنید:

استرس خود را مدیریت کنیداسترس کنترل نشده می‌تواند پوست را حساس‌تر کند و به بروز آکنه و سایر مشکلات پوستی منجر شود. برای داشتن پوستی سالم و سلامت ذهنی، در جهت مدیریت استرس خود قدمی بردارید. انتظارات منطقی برای خود قائل شوید، برنامه زمانی خود را به تعویق بیندازید و برای انجام کارهای مورد علاقه خود زمانی در نظر گیرید. نتایج حاصل، می‌توانند بسیار جالب‌تر از آن‌ باشند که انتظار دارید!

منبع: MayoClinic دیدگاه‌ها 7238بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه