تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

روش‌‌هایی برای درمان جوش و مراقبت از پوست نوجوانان

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه
روش‌‌هایی برای درمان جوش و مراقبت از پوست نوجوانان

جوش اولین نگرانی دختران و پسران نوجوان است و خوشبختانه درمان‌های گیاهی و شیمیایی زیادی برای التیام و جلوگیری از ایجاد این جوش‌ها وجود دارد.

اما گاهی اوقات جوش‌ها به این راحتی‌ها دست از سر نوجوانان بر نمی‌دارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم ابتدا نوع پوست خود را بشناسید و بهترین روش برای تمیز نگه‌ داشتن آن‌ انتخاب کنید، سپس باید به فکر انتخاب بهترین محصولات بهداشتی پوست باشید تا درمان جوش را سرعت بخشد.

چگونه نوع پوست خود را تشخیص دهید؟

به صورت کلی انسان‌ها چهار نوع پوست دارند که پوست معمولی، خشک، چرب و ترکیبی یا مختلط را می‌توان به عنوان گروه‌های مختلف پوست نام برد.

۱. رسیدگی به پوست‌های معمولی

پوست معمولی

پوست‌های صاف که بافت ملایمی دارند و خبری از دانه‌های قرمز و عارضه‌های پوستی در آن‌ نیست، در گروه پوست‌‌های معمولی قرار می‌گیرند. در این دسته از پوست‌ها به سختی می‌توان منافذ پوست را مشاهده کرد و سطح پوست نیز چرب یا خشک نیست.

پوست‌های معمولی دارای میزان مناسبی آب و چربی هستند و خون در این‌گونه پوست‌ها به خوبی جریان دارد، در نتیجه عارضه‌های پوستی کمتری را در پوست‌های معمولی شاهد هستیم.

با این حساب اگر پوست شما در گروه پوست‌های معمولی قرار می‌گیرد پیشنهاد می‌کنیم روزی ۲ تا ۳ بار صورت خود را بشویید و از یک پاک‌کننده ملایم یا پَن و آب برای از بین بردن گرد و غبار و عرق استفاده کنید.

۲. رسیدگی به پوست‌های خشک

پوست‌های خشک

پوست‌های خشک رنگ تیره و مرده‌ای دارند و بافت این‌گونه پوست‌ها خشک است، منافذ پوستی نیز در پوست‌های خشک به سختی مشاهده می‌شوند، این گونه‌ پوست‌ها به راحتی پوسته‌پوسته می‌شوند و فرد در پوست خود احساس خارش می‌کند.

در بیشتر مواقع تجمع‌ لایه‌های بیرونی پوست روی هم باعث خشکی پوست می‌شوند. در شرایط معمولی، چربی طبیعی پوست جلوی از بین رفتن آب پوست و خشکی آن را می‌گیرد.

با این حساب اگر پوست خشکی دارید روزانه صورت خود را بشویید و از پاک کننده‌های ملایم استفاده کنید. این کار باعث می‌شود پوست شما کمتر پوسته‌پوسته شود. استفاده از مرطوب‌ کننده‌هایی که در آن‌ها از اسانس‌های شیمیایی استفاده نشده است نیز پس از شستشوی صورت پیشنهاد می‌شود.

افرادی که پوست خشک دارند باید از دوش آب بسیار گرم پرهیز کنند و در هوایی که رطوبت کمی در آن وجود دارد قرار نگیرند. شستشوی بیش از حد پوست با صابون نیز می‌تواند باعث افزایش خشکی پوست شود.

در فصل‌های سرد نیز شاهد افزایش خشکی پوست دختران و پسران نوجوان هستیم، در هوای سرد رطوبت هوا کاهش پیدا می‌کند و تجهیزات گرمازای داخل منزل نیز هوای خشک و گرم را به داخل اتاق‌ هدایت می‌کنند، این موارد دست به دست هم می‌‌دهند تا پوست بیشتر خشک شود.

اگر پوستی بیش از حد خشک دارید پیشنهاد می‌کنیم حدود ۲۰ دقیقه زیر دوش آب گرم یا وان حمام بمانید. از طرف دیگر در حین حمام کردن از شامپوهای بدن استفاده کنید. وقتی هم که از حمام بیرون آمدید بدن خود را بیش از حد خشک نکنید و با استفاده از روغن‌های معدنی یا روغن‌هایی که در آن‌ها از الکل و اسانس‌های شیمیایی استفاده نشده است پوست بدن را ماساژ دهید. ترکیبات موجود در این روغن‌ها باعث می‌شود تا رطوبت در داخل منافذ پوستی باقی بماند و پوست شما نرم شود.

۳. رسیدگی به پوست‌های چرب

پوست‌های چرب

نوجوانانی که پوستی چرب دارند بیشتر از بقیه در معرض جوش هستند، جوش‌های سرسیاه، منافذ بزرگ پوستی و براق‌بودن بیش از حد پوست نیز از عارضه‌هایی است که پوست چرب به دنبال دارد.

از آنجایی که هورمون‌ها روی فرآیند تولید چربی پوست تاثیر می‌گذراند، هر چیزی که میزان تولید هورمون‌ها را تغییر دهد می‌تواند روی پوست نیز تاثیر مستقیمی داشته باشد. این امر باعث شده است تا بعضی از کارشناسان پوست بر این باور باشند که استرس و کم‌خوابی می‌تواند منجر به جوش و التهاب‌های پوستی شود. از طرف دیگر از آنجایی که نوجوانان وسواس زیادی در خصوص زیبایی چهره خود دارند، ایجاد یک جوش آکنه می‌تواند استرس آن‌ها‌ را بیشتر کند.

برای تمیز نگه‌ داشتن پوست‌های چرب توصیه می‌کنیم روزی سه بار با پَن مخصوص پوست چرب، صورت خود را بشویید. اگر هم نیاز به پاک‌کننده‌های آرایشی پیدا کردید از پاک‌کننده‌های ملایم که چربی را در خود حل می‌کنند استفاده کنید.

به آن دسته از نوجوانانی که صورت آن‌ها کورک زده است نیز توصیه می‌کنیم هرگز این جوش‌ها را با دست فشار ندهند، چرا که این عمل باعث می‌شود تا التهاب به سایر قسمت‌های پوست منتقل شده و اوضاع از چیزی که هست بدتر شود.

نوجوانانی که پوست چرب دارند باید به دنبال محصولات آرایشی باشند که منافذ پوستی را مسدود نکند. دختران نوجوان بهتر است موهای خود را مدلی ببندند که روی صورت قرار نگیرد، شستشوی روزانه موها نیز در این شرایط توصیه می‌شود.

۴. رسیدگی به پوست مختلط

پوست چرب و معمولی

پسران و دختران نوجوانی که پوست ‌آن‌ها مختلط است، در ناحیه بینی، پیشانی و چانه شاهد چربی پوست هستند اما پوست سایر قسمت‌های صورت این افراد خشک است. این گونه پوست‌ها منافذ بزرگی دارند و از شر جوش‌های سرسیاه در امان نیستند.

میزان چربی یا خشکی پوست‌های مختلط بسته به فصل‌های سال متغیر است و در فصل‌های سرد پوستی خشک‌تر دارند.

اگر ترکیبی از پوست چرب و خشک دارید پیشنهاد می‌کنیم روزی ۳ بار صورت خود را با شوینده‌های دارای pH خنثی بشویید تا چربی اضافه پوست گرفته شود. قسمت‌های خشک پوست را نیز مرطوب کننده بزنید اما به قسمت‌های چرب پوست کاری نداشته باشید.

۴ روش ساده برای داشتن پوستی سالم و باطراوت

اگر می‌خواهید همیشه پوستی شاداب و لطیف داشته باشید موارد زیر را انجام دهید:

۱. پاک‌کردن پوست (مشاهده و خرید پاک کننده صورت)

پاک کننده صورت

آلودگی و گرد و غبار در طول روز روی سطح پوست می‌نشیند و در نتیجه باید با کمک پاک‌کننده‌های موجود در بازار، سطح پوست را پاک و تمیز کنید. شستن پوست باعث می‌شود تا چربی اضافی آن گرفته شود و در نتیجه کمتر شاهد جوش خواهید بود.

اگر ترکیبی از پوست چرب و خشک دارید پیشنهاد می‌کنیم از پاک‌کننده‌ای استفاده نمایید که در آن اسید سالیسیلیک حضور داشته باشد. جالب است بدانید اسید سالیسیلیک خاصیت ضدالتهابی دارد و به از بین بردن سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. این ماده فرآیند تولید چربی را در پوست کنترل کرده و آبرسانی پوست را افزایش می‌دهد.

پاک‌کننده‌هایی که در ساخت آن‌ها از اسید گلیکولیک استفاده شده است نیز گزینه مناسبی هستند. این دسته پاک‌کننده‌ها برای نوجوانانی که نمی‌توانند محصولات حاوی رتینوئیدها را استفاده کنند پیشنهاد می‌شود. در نتیجه توصیه می‌کنیم در حین خرید پاک‌کننده‌های آرایشی حتماً به ترکیبات به کار گرفته شده در آن‌ها توجه نمایید.

برای پاک‌کردن آرایش چشم و مژه‌ها نیز از پاک‌کننده‌های مخصوص این کار استفاده کنید. پاک‌کننده‌ای که برای چشم انتخاب می‌کنید باید بدون اسانس‌های خوشبو کننده‌ باشد تا چشمان شما آسیب نبیند.

۲. آبرسانی و حفظ رطوبت پوست (مشاهده و خرید مرطوب کننده)

آبرسانی پوست را می‌‌توان حتی با پاشیدن آب روی سطح پوست صورت انجام داد، این کار در حین فرآیند شستشوی صورت نیز انجام می‌شود. کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب کننده، آب و چربی را به پوست اضافه می‌کنند تا رطوبت پوست حفظ شود. با این حساب پیشنهاد می‌شود صبح و شب از ترکیبات آبرسان استفاده کنید.

در حین استفاده از کرم‌های مرطوب کننده به نوع پوست خود توجه داشته باشید، برای نمونه اگر پوست شما بیش از حد چرب است پیشنهاد می‌کنیم کرم مرطوب کننده را زیاد به پوست نمالید. از طرف دیگر مرطوب کننده‌ای که برای پوست‌های چرب استفاده می‌شود نباید پوست را پیش از اندازه چرب کند. همیشه پس از پاک‌کردن پوست با کمک لوسیون‌ یا کرم‌های مرطوب کننده، فرآیند آبرسانی پوست را انجام دهید.

۳. رسیدگی و درمان عوارض پوستی (مشاهده و خرید محصولات درمان پوست)

درمان پوست

همان‌گو‌نه که در ابتدا هم اشاره کردیم جوش گریبان نوجوانان زیادی را می‌گیرد، یکی از اصلی‌ترین دلایل ایجاد جوش نیز بسته شدن منافذ پوست است. زمانی که غدد چربی، روغن بیش از حدی را ترشح می‌کنند منافذ پوست بسته می‌شوند، گرد و غبار، باکتری‌ها و سایر آلودگی‌های موجود در هوا نیز به بسته شدن منافذ پوستی کمک می‌کند. حتی گاهی اوقات کرم‌های مرطوب کننده و سایر ترکیبات چرب آرایشی نیز منجر به بسته شدن منافذ پوستی و ایجاد جوش می‌شوند.

پَن‌ها، علاوه بر این‌که چربی را از سطح پوست پاک‌ می‌کند، باعث اختلال در فرآیند تولید چربی پوست نمی‌شود اما اسکراب‌ کردن پوست گاهی اوقات ممکن است باعث ایجاد التهاب‌های پوستی و جوش شود.

روی محصولات مراقبت پوست که در آن‌ها از بنزوئیل پروکساید استفاده شده به عنوان درمان ملایمی برای جوش می‌توانید حساب کنید، این ترکیبات را باید روزانه استفاده کرد. لازم به ذکر است که تمرکز خود را تنها نباید در محل جوش آکنه جمع کنید و پیشانی، چانه، بینی و گونه‌ها را باید با محلول‌های ضدآکنه تمیز نمایید. این کار باعث می‌شود تا در آینده جلوی ایجاد جوش در این نواحی گرفته شود.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که زیاده‌روی در استفاده از محصولات مراقبت پوست ممکن است باعث خشکی بیش از حد پوست شود. با این حساب اگر در پوست خود احساس سوزش یا خارش کردید حتما با شوینده‌های ملایم سطح پوست را کاملاً‌ بشویید. پس از گذشت یک روز، دوباره درمان پوست را با محصولاتی که در آن از بنزوئیل پروکساید استفاده شده است شروع کنید.

ناگفته نماند که بعضی از محصولات ضدجوش موجود در بازار، حساسیت‌های مختلفی را به دنبال دارند. به این ترتیب اگر پس از استفاده از این محصولات، دچار تنگی نفس، خستگی و ضعف، ورم صورت یا زبان شدید، حتما به مراکز درمانی مراجعه نمایید. نشانه‌های حساسیت به محصولات ضدآکنه ممکن است سریعاً پس از استفاده مشخص شوند یا حتی چند روزی به طول بیانجامد.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید ترکیبات ضدآکنه‌ای که در آن‌ها از بنزوئیل پروکساید استفاده شده است، اثربخشی سریعی ندارند و حدود ۱ ماه طول می‌کشد تا جوش‌ها از بین بروند.

۴. مواظب پوست خود باشید (مشاهده و خرید ضد آفتاب)

مراقبت از پوست با استفاده از ضد آفتاب

پس از اینکه سطح پوست را کاملاً پاک‌سازی کردید، پوست بدن را در معرض نور مستقیم خوردشید و عوامل آلوده‌کننده محیطی قرار ندهید. از ترکیبات ضدآفتابی استفاده کنید که خاصیت آبرسان داشته و دارای حداقل ۷ درصد اکسید زینک باشند، این ترکیبات ضد آفتاب باید از میزان SPF 30 بهره ببرند.

پوشاندن سطح پوست با لباس مناسب و استفاده از عینک‌های آفتابی نیز در زمانی که بیرون از منزل حضور دارید توصیه می‌شود.

چرا باید پوست را آبرسانی کنیم؟

آب برای سلامتی پوست مهم و حیاتی است. به صورت معمولی آب از داخل لایه‌های پوست به بیرون منتشر می‌شود. با این حساب زمانی که پوست شما از داخل به خوبی آبرسانی نشده باشد، حالتی خشک و پوسته‌پوسته پیدا می‌کند.

در روزهای سرد زمستان، هوای سرد بیرون از منزل و گرمای خشک داخل اتاق باعث خشکی بیشتر پوست نیز خواهد شد. اینجاست که برای جبران آب از دست‌رفته پوست باید دست به دامان کرم‌ ولوسیون‌های مرطوب کننده پوست شوید، نوشیدن آب نیز تاثیر زیادی در آبرسانی پوست دارد. کرم‌های مرطوب کننده، لایه‌های بالایی پوست را آبرسانی می‌کنند.

چه زمانی باید برای درمان جوش به پزشک مراجعه کرد؟

به احتمال زیاد با شناخت نوع پوستی که دارید و روش‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد در مدت زمانی حدود یک ماه شاهد کاهش و ازبین رفتن جوش خواهید بود، اما اگر جوش‌هایی که دارید سِمج‌تر از این حرف‌ها بودند پیشنهاد می‌کنیم با پزشک متخصص پوست خود مشورت کنید.

دیدگاه‌ها 9872بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه