مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها

چگونه بدون ضرر رساندن به پوست، برنزه کنیم؟

زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه
چگونه بدون ضرر رساندن به پوست، برنزه کنیم؟

به احتمال زیاد تاکنون به فکر برنزه کردن پوست زیبای خود افتاده‌اید اما از طرف دیگر شنیده‌اید که این کار ممکن است چین‌وچروک‌ها را افزایش داده و احتمال سرطان پوست را بیشتر کند.

انصافاً باید گفت این شنیده‌ها چندان هم نادرست نیستند و راهی کاملاً امن و مطمئن برای برنزه کردن پوست وجود ندارد، اما لازم نیست بد به دل خود راه دهید چرا که خوشبختانه روش‌های خوبی برای کاهش آثار منفی برنزه کردن پوست وجود دارد.

به همین دلیل اگر به فکر برنزه کردن پوست سیمین خود هستید و قصد دارید با روش‌های کم‌ ضررِ برنزه کردن پوست آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

روش اول: برنزه کردن پوست با نور آفتاب

۱. آشنایی با فرآیند برنزه کردن پوستبرنزه کردن پوست با نور آفتاب

همان‌‌گونه که حتماً می‌دانید آفتاب گرفتن باعث برنزه کردن پوست می‌شود اما پوست زیبای شما را در معرض اشعه فرابنفش نوع A و اشعه فرابنفش نوع B قرار می‌دهد.

این پرتوها نیز ارتباط مستقیمی با سرطان پوست دارند. در نتیجه اگر به میزان طولانی در برابر نور خورشید قرار بگیرید احتمال رشد سلول‌های سرطانی در پوست شما بیشتر خواهد شد.

فرض کنید سلول‌های شما نقش چترهای کوچکی را در برابر نور خورشید ایفا می‌کنند، این سلول‌ها به هر اندازه که بیشتر در مقابل نور خورشید قرار داشته باشند به همان اندازه تیره‌تر می‌شوند.

شواهد اثبات شده‌ای برای ابتلا به سرطان پوست بر اثر آفتاب گرفتن و برنزه کردن پوست از این طریق وجود ندارد، اما در این شکی نیست که نور خورشید به پوست آسیب می‌رساند و باعث پیری زودرس پوست می‌شود.

۲. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، قبل از آفتاب گرفتناستفاده از کرم‌های ضد آفتاب، قبل از آفتاب گرفتن

با توجه به مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم این‌‌گونه می‌توان گفت که کرم‌های ضدآفتاب باعث کاهش خطرهای پوستی ناشی از حضور در زیر نور آفتاب و پیری زودرس پوست می‌شوند.

خوشبختانه شاهد ترکیب‌های مختلفی در بازار هستیم که باعث مسدود کردن راه نفوذ آفتاب به پوست می‌شوند، کرم‌هایی که در ترکیبات‌ آن‌ها اکسید‌های تیتانیوم و زینک وجود دارد به کلی جلوی نفوذ پرتوهای مضر آفتاب را به پوست می‌گیرند. کاملاً مشخص است اگر از این ترکیبات استفاده کنید دیگر پوست شما در برابر آفتاب تغییر رنگ نمی‌دهد و برنزه نمی‌شود.

از طرف دیگر کرم‌های ضد‌آفتابی نیز در بازار وجود دارد که اجازه می‌دهد قسمتی از نور آفتاب به سطح پوست برسد، این دسته از کرم‌ها برای برنزه کردن پوست از طریق نور آفتاب انتخاب خوبی هستند.

برای مشخص کردن میزان نفوذ نور آفتاب به سطح پوست در این دسته از کرم‌های ضد‌آفتاب از عبارت SPF استفاده می‌شود، به این ترتیب کرم ضدآفتابی که میزان SPF بیشتری دارد، به مقدار بیشتری جلوی نفوذ نور خورشید به سطح پوست را می‌گیرد.

برای روشن‌تر شدن این موضوع اجازه دهید مثالی بزنیم، فرض کنید یک کرم ضد‌آفتاب با میزان ۳۰ SPF خرید کرده‌اید، این میزان به مقدار زمانی اشاره دارد که شما می توانید در مقابل نور خورشید بدون آفتاب سوختگی قرار بگیرید. در نتیجه، SPF ۳۰ به شما اجازه می دهد ۳۰ برابر بیش تر از زمانی که لوسیون ضدآفتاب بر روی پوستتان نیست در مقابل آفتاب قرار گیرید و با خیال راحت پوست خود را برنزه کنید.

به این ترتیب برای محافظت هرچه بیشتر پوست خود در حین آفتاب گرفتن پیشنهاد می‌‌کنیم از کرم‌هایی استفاده کنید که میزان SPF آن‌ها کمتر از ۳۰ نباشد.

از طرف دیگر سعی کنید تمامی قسمت‌های پوست که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارد مانند شانه‌ها، بینی، صورت، بازوها و پشت بدن خود را به کرم ضدآفتاب آغشته کنید.

کرم‌های ضدآفتاب به هر اندازه هم که میزان SPF بالایی داشته باشند باز هم بعد از ۲ ساعت حضور در زیر نور آفتاب اثر خود را از دست می‌دهند، در نتیجه پیشنهاد می‌‌کنیم در حین آفتاب گرفتن، هر ۲ ساعت یک‌بار کرم ضدآفتاب را تجدید کنید.

لازم به ذکر است که آب هم اثر کرم‌ ضدآفتاب را از بین می‌برد. به این ترتیب اگر پوست شما در معرض آب قرار گرفت باید دوباره کرم ضدآفتاب بزنید.

۳. چه‌ زمانی و به چه مدت باید آفتاب گرفتچه‌ زمانی و به چه مدت باید آفتاب گرفت

پروتو فرابنفش خورشید بین ساعت‌های ۱۰ صبح تا ۲ ظهر در بیشترین میزان خود قرار دارد، به این ترتیب اگر قصد آفتاب گرفتن و برنزه کردن پوست زیبای خود را دارید در این ساعت‌‌ها باید با احتیاط آفتاب بگیرید.

از لحاظ‌ بازه‌ زمانی نیز بهتر است در فواصل زمانی کوتاهی آفتاب بگیرید، در نتیجه پیشنهاد می‌‌کنیم آفتاب گرفتن شما در روز بیشتر از یک ساعت طول نکشد.

۴. با کمک روغن‌های برنزه کننده فرآیند برنزه کردن پوست را سرعت ببخشیدبا کمک روغن‌های برنزه کننده فرآیند برنزه کردن پوست را سرعت ببخشید

در روغن‌های برنزه کننده شاهد حضور ترکیباتی هستیم که پرتو فرابنفش خورشید را تقویت می‌کند، در نتیجه پوست سریع‌تر تیره می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم از روغن‌هایی استفاده کنید که پوست شما را از نور خورشید نیز محافظت کنند، در این زمینه روغن‌‌های برنزه کننده‌ای که میزان SPF آن‌ها ۱۵ یا بیشتر است انتخاب خوبی برای شما هستند.

شیوه استفاده از روغن‌های برنزه کننده نیز مانند کرم ضدآفتاب است و باید تمامی قسمت‌هایی که قرار است برنزه شود را با روغن برنزه کننده پوشش دهید، پیشنهاد می‌‌کنیم برای سریع‌تر شدن فرآیند برنزه کردن پوست، در بازه‌های زمانی کوتاه‌ مدت مجددا از روغن برنزه کننده استفاده کنید.

روش دوم: برنزه کردن پوست بدون آفتاب‌ گرفتن

۱. استفاده از لوسیون‌های برنزه کنندهاستفاده از لوسیون‌های برنزه کننده

خوشبختانه این روزها برای برنزه کردن پوست، نباید تنها دست به دامان نور خورشید شوید و لوسیون، کرم و اسپری‌های مختلفی را در بازار شاهد هستیم که نمایی برنزه به پوست شما می‌دهند.

در این محصولات از ترکیبات شیمیایی استفاده می‌شود که سلول‌های مرده پوست را رنگ می‌کنند. به این ترتیب تا زمانی که این سلول‌‌های مرده بر روی پوست شما حضور داشته‌ باشند، پوست شما برنزه خواهد بود و وقتی این سلول‌های مرده از روی پوست برداشته شوند، پوست شما به رنگ طبیعی خود باز خواهد گشت.

اگر قصد دارید رنگ برنزه پوست، ماندگاری بیشتری داشته باشد، بهتر است قبل از استفاده از محصولات برنزه کننده، حتما پوست‌ را لایه‌برداری کنید، این کار باعث از بین رفتن سلول‌های مرده پوست می‌شود و در نتیجه لوسیون‌های برنزه کننده، ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

بهتر است تمامی قسمت‌های پوست را به این لوسیون‌ها آغشته کنید تا پوست به صورت یکدست برنزه شود.

احتمال زیادی وجود دارد که در لوسیون‌های برنزه کننده شاهد حضور ترکیبات ضدآفتاب نباشیم. در نتیجه اگر پس از برنزه کردن پوست به مدت طولانی در زیر آفتاب حضور پیدا کنید، احتمال آسیب‌های پوستی وجود دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در کنار لوسیون‌های برنزه کننده، از کرم‌های ضدآفتاب نیز کمک بگیرید.

از طرف دیگر بهتر است لوسیون‌های برنزه کننده‌ای را انتخاب کنید که نیازی به حضور در زیر نور مستقیم خورشید نداشته باشند.

۲. از قرص‌های برنزه کننده برحذر باشیداز قرص‌های برنزه کننده برحذر باشید

ممکن است زمانی که به دنبال محصول مناسب برای برنزه کردن پوست هستید با قرص‌های برنزه کننده روبرو شوید این قرص‌ها حاوی رنگ‌های شیمیایی هستند که در دراز مدت رنگ پوست را نارنجی کرده و به کبد آسیب می‌رسانند.

۳. رنگ برنزه پوست را حفظ کنیدرنگ برنزه پوست را حفظ کنید

پس از استفاده از لوسیون‌های برنزه کننده پیشنهاد می‌کنیم برای جبران کاهش سلول‌های مرده پوست، در بازه‌های زمانی منظم، از لوسیون برنزه کننده پوست استفاده کنید، این کار باعث حفظ رنگ برنزه پوست و دوام آن می‌شود.

روش سوم: مراجعه به مراکز زیبایی برای برنزه کردن پوست

۱. مواظب تخت‌های برنزه کننده باشیدمواظب تخت‌های برنزه کننده باشید

در تخت‌های برنزه کننده یا همان سولاریوم، شاهد استفاده از نور طبیعی خورشید نیستیم اما در این تخت‌ها، پوست در معرض پرتوهای فرابنفشی قرار می‌گیرد که ممکن است به پوست صدمه بزنند.

در سولاریوم، پرتو‌های خوررشید شبیه‌سازی می‌شود و در نتیجه آسیب‌های نور خورشید برای پوست را در این تخت‌ها نیز شاهد خواهیم بود.

هشدار ما را در استفاده‌ از این تخت‌ها جدی بگیرید، بد نیست بدانید استفاده از سولاریوم قبل از سن ۳۰ سالگی باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان تا میزان ۷۵ درصد می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا برنزه کردن با دستگاه سولاریوم خطرناک است؟

۲. از اسپری‌های برنزه کننده استفاده نکنیداز اسپری‌های برنزه کننده استفاده نکنید

گاهی اوقات در سالن‌های زیبایی از اسپری‌های برنزه کننده استفاده می‌شود، این اسپری‌ها مورد تایید مجامع پزشکی جهانی قرار نگرفته‌اند و اگر خدای ناکرده از طریق دهان یا بینی جذب بدن شوند احتمال دارد سلامت شما به خطر بیافتد.

نکته‌هایی برای برنزه کردن پوست

  • پوستی که به خوبی آبرسانی شده باشد‌ کمتر در معرض سوختگی بر اثر آفتاب گرفتن قرار می‌گیرد، به این ترتیب با نوشیدن آب می‌توانید پوستی شاداب داشته و فرآیند برنزه کردن پوست را راحت‌تر کنید.
  • اگر از طرفداران دو آتشه برنزه کردن پوست هستید و زیاد این کار را انجام می‌‌دهید پیشنهاد می‌کنیم سالی یک بار به متخصص پوست مراجعه کرده و از سلامت پوست زیبای خود اطمینان خاطر حاصل کنید.
  • درحین آفتاب گرفتن، موقعیت بدن خود را از پشت به جلو و برعکس تغییر دهید تا تمامی قسمت‌های پوست به صورت یکدست برنزه شود.
  • جالب است بدانید حتی در آب هم می‌توان آفتاب گرفت، جالب‌تر اینکه این کار باعث می‌شود تا پرتو فرابنفش خورشید بازتاب بیشتری بر روی پوست شما داشته باشد.
  • اگر به روغن‌های برنزه کننده دسترسی ندارید می‌توانید از آب استفاده کنید چرا که آب نور خورشید را جذب می‌کند.
  • روزانه مقدار بیشتری آب بنوشید، میوه بخورید و حداقل دو لیوان شیر بنوشید. به خاطر داشته باشید روزی دو یا سه بار صورت خود را بشویید.

به شما اطمینان خاطر می‌دهیم در خصوص شیوه‌های برنزه کردن پوست و نکاتی که باید در این زمینه در نظر داشته باشید چیزی را از قلم نیانداخته‌ایم اما باز هم در پایان یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که آسیب‌های پوستی و سرطان پوست همیشه در کمین هستند، در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در حین برنزه کردن پوست، مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم را حتماً‌ در نظر داشته باشید.

منبع: Wikihow دیدگاه‌ها 2670بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه