تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

چگونه تاریخ انقضای ضد آفتاب و میزان اثربخشی آن را تشخیص دهیم؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
چگونه تاریخ انقضای ضد آفتاب و میزان اثربخشی آن را تشخیص دهیم؟

حتی اگر بهترین کرم ضد آفتاب موجود در بازار را خریداری کنید، باز هم این ضد آفتاب همانند دیگر محصولات آرایشی بهداشتی، تاریخ انقضا دارد و پس از گذشت این تاریخ، اثر بخشی ضد آفتاب از بین می‌رود. به این ترتیب بهتر است در زمان خرید و استفاده به تاریخ انقضای ضد آفتاب حتماً توجه کنید. پس از خرید نیز روش‌هایی وجود دارد که به‌کمک آن‌ها می‌توان میزان اثربخشی SPF موجود در کرم های ضد آفتاب را تشخیص داد. به‌‌همین منظور در ادامه برای شما از روش تشخیص بهترین کرم ضد آفتاب و میزان اثربخشی آن اشاره خواهیم کرد.

آیا ضد آفتاب ها منقضی می‌شوند

تاریخ انقضای کرم ضد آفتابضد آفتاب نیز همانند کرم، سرم، ماسک و دیگر محصولات آرایشی بهداشتی، تاریخ انقضا دارد. به‌رغم اینکه تاریخ انقضای ضد آفتاب ها روی آن‌ها نوشته شده است، تشخیص اثربخشی دقیق آن‌ها کار ساده‌ای نیست و ترفند‌های خاص خودش را دارد. گاهی اوقات نیز ممکن است تاریخ انقضای ضد آفتابی که خریده‌اید پاک شود یا خوانا نباشد.

با این حساب قانون کلی استفاده از ضد آفتاب ها را در نظر داشته باشید که پس از باز کردن درِ یک ضد آفتاب، ترکیبات SPF این محصول به‌مدت ۳ سال اثربخشی دارند. این قانون را سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، نیز تأیید کرده و با خیال راحت می‌توانید به‌ آن اطمینان کنید. پس از به‌پایان‌رسیدن تاریخ انقضای ضد آفتاب ها، حتی اگر بهترین کرم ضد آفتاب را هم خریده‌ باشید، این کرم اثربخشی لازم را ندارد و SPF موجود در آن پوست شما را آن‌گونه که باید و شاید در برابر نور خورشید محافظت نمی‌کند.

ترکیبات حاضر در ضد آفتاب ها در اثر گذشت زمان، اثربخشی لازم را از دست می‌دهند و گاهی اوقات نیز استفاده از یک ضد آفتاب تاریخ گذشته، التهاب های پوستی و حساسیت را به دنبال دارد. امکان رشد باکتری نیز در ضد آفتاب های تاریخ مصرف گذشته وجود دارد و استفاده از چنین ضد آفتاب هایی پوست را در خطر بیماری‌های عفونی قرار می‌دهد.

از طرف دیگر شیوه نگهداری ضد آفتاب ها نیز تأثیر زیادی در اثربخشی و سلامت آن‌ها دارد و نگهداری یک ضد آفتاب در محیط گرم و نم‌دار، اثربخشی آن‌ را کاهش می‌دهد. ناگفته پیدا است که کیفیت ضد آفتابی که خریداری می‌کنید نیز تأثیر زیادی در ماندگاری آن دارد و به‌‌همین دلیل باید حتماً بهترین کرم ضد آفتاب را خریداری نمایید.

آیا زمان کاهش اثربخشی ضد آفتاب ها با هم تفاوت دارد

زمان کاهش اثربخشی ضد آفتاب ها با هم تفاوت داردضد آفتاب هایی که ترکیبات معدنی در آن‌ها استفاده شده و ترکیبات موجود در آن‌ها به‌صورت فیزیکی پوست را محافظت می‌کنند و دارای دی اکسید تیتانیوم (titanium dioxide) یا اکسید زینک (zinc oxide)، هستند، تاریخ انقضای دیرتری دارند و فرایند کاهش اثربخشی این ضد آفتا‌ب ها نسبت به ضد‌ آفتاب های شیمیایی کند‌تر صورت می‌گیرد. این به آن معناست که هنوز می توانید از ضد آفتاب معدنی خود برای یک یا دو ماه بعد از تمام‌شدن تاریخ انقضایش استفاده کنید؛ اما بیشتر از این نیست.

چگونه اثربخشی ضد آفتابی که نمی‌دانیم تاریخ آن گذشته یا نه را تشخیص دهیم

تشخیص تاریخ مصرف محصولتراکم ترکیبات ضد آفتاب ها اطلاعات زیادی در خصوص میزان اثربخشی آن‌ها را مشخص می‌کند. بوی ضد آفتاب نیز حکایت از سالم بودن آن دارد. در نتیجه اگر از تاریخ انقضای ضد آفتاب خود اطلاعی ندارید، بهتر است درب محصول را باز کرده و ترکیبات آن را بو کنید، اگر رایحه این ضد آفتاب تغییر کرده بود، به‌احتمال زیاد تاریخ مصرف آن گذشته و باید ضد آفتابی جدید خریداری کنید. حتی اگر بوی ضد آفتاب تغییر نکرده بود، باز هم بهتر است تراکم ترکیبات آن را امتحان نمایید. برای این‌ کار کافی است مقداری از آن را روی دست خود بمالید، اگر کرم ضد آفتاب ترکیباتی شل و آب‌مانندی داشت، با یک ضد آفتاب خراب و تاریخ مصرف گذشته طرف هستید. در چنین شرایطی پیشنهاد می‌کنیم بهترین کرم ضد آفتاب را خریداری کنید که دوام بیشتری داشته باشد.

استفاده از ضد آفتاب های تاریخ‌ مصرف گذشته چه عواقبی به دنبال دارد

عواقب مصرف محصول تاریخ گذشتهترکیبات شیمیایی مانند آووبنزون (avobenzone)، هوموسالات (homosalate) و اکسی بنزون (oxybenzone)، را در ضد آفتاب ها شاهد هستیم. این ترکیبات پس از به پایان رسیدن تاریخ مصرف یک ضد آفتاب، اکسید می‌شوند. در نتیجه ضد آفتاب به‌درستی پوست را پوشش نمی‌دهد و مصرف آن تأثیری در کاهش آثار مخرب نور خورشید ندارد. استفاده از چنین ضد آفتابی سوختگی های شدید، پیری‌ و حساسیت های پوستی را به دنبال دارد. از طرف دیگر ضد آفتاب های معدنی دارای ترکیبات شیمیایی نیستند و مواد این ضد آفتاب ها اکسیده نمی‌شوند، با این حساب می‌توان گفت ضد آفتاب های معدنی حتی پس از پایان تاریخ مصرف نیز اثربخشی بیشتری نسبت به ضد آفتاب های معمولی دارند.

چه روش هایی برای حفظ اثربخشی ضد آفتاب ها وجود دارند

حفظ اثربخشی ضد آفتاب هابرای حفظ اثربخشی بهترین کرم ضد آفتاب خود پیشنهاد می‌کنیم این محصول را در معرض نور مستقیم خورشید نگه ندارید و سعی کنید محیط نگهداری آن خشک و خنک باشد. به این ترتیب ضد آفتابی که خریده‌اید را روی داشبورد خودرو، پشت‌ پنجره، داخل حمام و مکان‌های تاریک که در آن‌ها شرایط رشد باکتری‌ها وجود دارد، قرار ندهید.

در مجموع پیشنها‌د می‌کنیم هنگام خرید بهترین کرم ضد آفتاب به تاریخ انقضای محصول دقت کنید و سلامت پوست خود را با ضد آفتاب های تاریخ مصرف گذشته به خطر نیاندازید. اگر هم به فکر خرید ضد آفتاب افتاده‌اید، بهتر است ابتدا با بهترین کرم ضد آفتاب موجود در بازار آشنا شوید و سپس نگاهی به فروشگاه اینترنتی اُردمی بیاندازید و از میان طیف گسترده‌ی محصولات، بهترین کرم ضد آفتاب را خریداری نمایید. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تاکنون ضد آفتاب های مختلفی خریداری کرده‌اید و تجربه‌های جالبی از مدت‌ استفاده و نگهداری این محصولات دارید، در قسمت نظرات این تجربه‌ها را با ما و دیگر خواننده‌ها در میان بگذارید.

منبع: Stylecraze دیدگاه‌ها 21162بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه