تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

آیا از مزایا و معایب اسپا آگاهید؟

زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
آیا از مزایا و معایب اسپا آگاهید؟

به احتمال زیاد تبلیغات ماساژ و سالن‌های اسپا به گوش شما هم خورده است. بر کسی پوشیده نیست که ماساژ فواید زیادی دارد، اما در این بین ممکن است که ماساژ، خطرهایی را نیز به دنبال داشته باشد.
بر اساس آمار، از حدود ۱۰ سال پیش تاکنون، مردم تمایل بیشتری به ماساژ و اسپا پیدا کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهند افرادی هستند که ترجیح می‌دهند در طول هفته جلسه‌های ماساژ داشته باشند، یا اینکه حداقل آخر هفته خود را در سالن‌های اسپا سپری کنند.
کاهش استرس، ایجاد آرامش، کاهش درد مفاصل و عضلات در کنار احساس آرامش و رضایت، از مواردی است که ماساژ می‌تواند برای افراد به ارمغان بیاورد.اسپا موثر در کاهش استرس

این امر باعث شده تا رو‌ز‌به‌روز شاهد افزایش مراجعه مردم به سالن‌های اسپا باشیم. همان‌گونه که حتما می‌دانید در فرآیند ماساژ، عضله‌های مختلف بدن فشرده می‌شوند و در نتیجه احساس آرامش را در سرتاسر بدن به دنبال خواهد داشت.

مطالعات نشان داده است که ماساژ به سلامتی اندام بدن کمک می‌‌کند. بر اساس مطالعه‌ای که بر روی ۳۳۰۰ کارمند دولت ژاپن انجام شد، مشخص گردید، ماساژ بر روی سلامت جسم و ذهن این کارمندان تأثیر زیادی دارد. کارمندان حاضر در این آزمایش، مدعی شدند پس از ماساژ، خواب عمیق‌تری داشتند و کمتر دچار بیماری می‌شدند.

تحقیقات محققین دانشگاه فلوریدا و جرج میسون نیز ثابت کرده است که ماساژ درمانی باعث کاهش غیبت افراد در سرکار می‌شود، از طرف دیگر، افراد تحت این آزمایش، کمتر دچار بیماری شده‌‌اند.

تا اینجای کار از ماساژ تعریف کردیم، اما بد نیست بدانید این سکه روی دیگری نیز دارد و خطراتی هم در حین انجام ماساژ ما را تهدید می‌کند. در این زمینه یافته‌های جالبی به‌دست آمده است.

مضرات اسپا

جالب است بدانید، پیش از این در گزارشی داشتیم که صدها نفر به دلیل اسپا بر روی عرشه یک کشتی مجلل دچار ذات‌الریه شدند.

از آن زمان به بعد بود که شاهد گزارش‌های مختلفی از بیماری‌هایی بودیم که در اثر اسپا با آب به افراد مختلف منتقل می‌شود.

در فرآیند اسپا بوسیله آب، کمتر پیش می‌آید که به ازای هر فرد، وان آب تخلیه شود. سالن‌های اسپا، از کلر برای از بین بردن باکتری‌های داخل آب استفاده می‌کنند، در این بین تجربه نشان داده است که بعضی از باکتری‌ها به این راحتی از بین نمی‌روند.فرآیند اسپا بوسیله آب

برای نمونه می‌توان به بیوفیلم یا زیست‌لایه اشاره کرد. این امر باعث شده است تا سالن‌های اسپا، به عنوان مراکز خطرناکی برای انتقال بیماری تبدیل شوند. جالب اینجاست که تنها باکتری‌های موجود در استخر آب گرم سالن‌های اسپا و ماساژ برای انسان خطرناک نیست و سایر ارگانسیم‌ها نیز به حضور در فضای گرم و مملو از بخار علاقه دارند.

این امر باعث می‌شود وقتی فردی در سالن اسپا، بخار هوا را تفس می‌کند، به همراه این بخار، ارگانسیم‌های خطرناک حاضر در محیط را نیز به داخل بدن خود راه می‌دهد.

در نتیجه اسپا و ماساژ، خطر ابتلای پوست به بیماری‌های پوستی را نیز بیشتر کند. به این ترتیب تنها کافی است تا قسمتی از پوست فرد مراجعه کننده به سالن اسپا بریده باشد، از طریق این بریدگی بیماری‌ها راه خود را به پوست و داخل بدن پیدا می‌کنند. حتی ممکن است سنگ‌های داغی که در سالن‌های ماساژ و اسپا بر روی قسمت‌های مشخصی از بدن فرد گذاشته می‌شود نیز حاوی باکتری‌های خطرناکی باشند.

از طرف دیگر برای ابتلا به بیماری‌های پوستی حتما لازم نیست پوست جراحت دیده باشد، بلکه گاهی اوقات پوستی که در اثر آفتاب سوختگی ملتهب شده است نیز مستعد نفوذ بیمار‌ی‌های پوستی خواهد بود. گاهی اوقات نیز در سالن‌های اسپا شاهد لایه‌برداری کامل پوست هستیم، این کار نیز می‌تواند باعث بروز خراشیدگی‌های میکروسکوپی در سطح پوست و نفوذ آلودگی به داخل پوست شود.

خطرات اسپا و ماساژ تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود، گاهی اوقات نیز ممکن است ماساژور از دستکش برای ماساژ استفاده نکند، کاملا مشخص است که در این موارد احتمال انتقال بیماری‌ وجود دارد.

حتی انجام یک مانیکور و پدیکور ساده نیز در سالن‌های اسپا می‌تواند خطر‌های پوستی را به دنبال داشته باشد، کوتیکول‌های ناخن ممکن است در حین مانیکور و پدیکور صدمه ببینند و راه را برای نفوذ بیماری‌های پوستی باز کنند. ابزارهای مانیکوری که به خوبی ضدعفونی نشده‌اند نیز می‌توانند ناقل بیماری‌ها باشند.

به این ترتیب پیشنهاد می‌کنیم اگر برای انجام مانیکور و پدیکور ناخن‌های خود به سالن‌های اسپا مراجعه می‌کنید، حتما لوازم شخصی مانیکور را با خود همراه داشته باشید.

آیا وعد‌ه‌هایی که سالن‌های اسپا می‌دهند واقعا محقق می‌شود؟

در تبلیغات سالن‌های اسپا شاهد وعده‌های مختلفی هستیم. گفته می‌شود که در حین اسپا سلولیت‌های موجود در زیر پوست از بین می‌رود یا اینکه ماساژ باعث می‌شود تا سموم بدن تخلیه شود، حمام گِل و پیچاندن بدن در لایه‌های پلاستیکی برای از بین بردن آثار پیری نیز از دیگر مواردی است که در سالن‌های اسپا شاهد آن هستیم. سالن‌های اسپا و ماساژ وعده می‌دهند که لطافت را برای پوست و آرامش را برای بدن به ارمغان می‌آورند.

به این ترتیب از ریسک بیماری‌های احتمالی که ممکن است در حین اسپا و ماساژ فرد را تهدید کند که بگذریم، این پرسش پیش‌ می‌آید که آیا وعده‌های گفته شده در سالن‌های اسپا تا چه اندازه صحت دارد؟

متخصصین در این زمینه مدعی هستند که بعضی از ادعاهای مراکز اسپا و ماساژ صحت دارند، و بعضی از این وعده‌ها نیز جنبه تبلیغاتی دارند.پیچاندن بدن در لایه‌ای از خاویاربرای نمونه می‌توان به پیچاندن بدن در لایه‌ای از خاویار اشاره کرد. کاملا مشخص است که این شیوه اسپا، تنها برای خالی کردن جیب مشتریان ابداع شده است و اثربخشی چندانی ندارد.

از بین بردن سلولیت‌های پوست از طریق اسپا و ماساژ

از بین بردن سلولیت‌های پوست نیز از طریق اسپا و ماساژ، شدنی نیست و ممکن است تنها اثری موقتی داشته باشد

سلولیت‌ها در واقع چربی‌های تجمع یافته‌ در زیر پوست هستند، در نتیجه در حین اسپا و ماساژ پوست، ممکن است قسمتی از پوست متورم شده و فضای خالی بین چربی‌های تجمع یافته در زیر پوست از این طریق پر شود، در نتیجه شاهد صاف شدن پوست هستیم، اما همان‌گونه که اشاره شد این فرآیند کاملا موقتی است.

پیچاندن بدن در میان علف‌های دریایی نیز از آن دسته شیوه‌های اسپا است که می‌تواند برای بعضی‌ها مفید و برای دیگر افراد مضر باشد.

در این روش از علف‌های دریایی استفاده می‌شود که حاوی یُد هستند و در نتیجه باید جانب احتیاط را نگه دارید. هر چیزی که به پوست خود می‌زنید، راه خود را به جریان خون داخل بدن پیدا می‌کند. به این ترتیب اگر یُد با تراکم بالا در اسپای علف‌های دریایی استفاده شود، ممکن است شاهد التهاب‌های پوستی شدیدی باشید.

از طرف دیگر بعضی از افراد از قرار گرفتن در محیط‌های بسته ترس دارند و در نتیجه این کار باعث می‌شود تا استرس بیشتری به فرد وارد شود.پیچاندن بدن در میان علف‌های دریایی

با این حساب اگر قصد دارید شیوه پیچاندن در اسپای علف دریایی را امتحان کنید، حتما درخواست کنید که در حین پیچاندن بدن، دست‌های شما آزاد بماند. این کار باعث می‌شود آزادی بیشتری داشته باشید و دچار ترس از قرار گرفتن در محیط‌های بسته نشوید.

از طرف دیگر اگر فرد حساس و مضطربی هستید، بهتر است بررسی بیشتری در خصوص این‌‌گونه اسپا داشته باشید.

اسپا برای چه افرادی مناسب است؟

گاهی اوقات اسپا و ماساژ درمانی، ممکن است در بعضی از افراد تاثیر مثبتی داشته باشد. یکی از این موارد، ماساژ غدد لنفاوى است، این ماساژ تاثیر زیادی در تخلیه غدد لنفاوى و خارج شدن سموم از بدن دارد.

پزشکان نیز در موارد به‌خصوصی که فرد تحت عمل جراحی قرار گرفته است، این ماساژ را توصیه می‌کنند. تخلیه غدد لنفاوى در اثر ماساژ باعث می‌شود تا التهاب این غدد کاهش پیدا کند و جریان مایعات در آنها به حالت طبیعی خود باز گردد.

ناگفته نماند افرادی که التهاب‌های پوستی دارند یا خدای ناکرده به سرطان مبتلا هستند نباید تحت این ماساژ قرار بگیرند. بیمارانی که از نارسایی احتقانی قلبی و لخته شدن خون نیز رنج می‌برند نباید ماساژ غدد لنفاوى را انجام دهند.

جالب است بدانید بر اساس یک تحقیق که توسط دانشمندان ایتالیایی انجام شد، اسپا حمام گل با آب معدنی می‌تواند آثار بیماری داءالصدف را به طرز چشم‌گیری کاهش دهد.

نتایج یک تحقیق دیگر نیز ثابت کرده است که اسپا حمام گل با آب معدنی می‌تواند به کاهش درد ورم مفاصل نیز کمک کند.

ناگفته نماند اگر ماساژ پوست بیش از اندازه خشن انجام شود یا اینکه گِلی که برای این‌کار استفاده شده، به اندازه کافی تمیز نباشد، ممکن است شاهد تشدید شدن علائم صدف پوستی در فرد باشیم.

در پایان ذکر این نکته نیز لازم است که اسپا و ماساژ، ممکن است جنبه‌های درمانی زیادی نداشته باشد، اما احساس خوب و لذت‌بخشی را به لحاظ روحی و جسمی در فرد ایجاد می‌کند. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم اسپا و ماساژ را حتما در برنامه خود داشته باشید، البته بهتر است به مراکز مجاز اسپا مراجعه کنید تا بدون هرگونه دغدغه‌ای از ماساژ و اسپای خوب لذت ببرید.

منبع: Webmd ۲ دیدگاه 3516بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. سلام، میشه چند سالن مناسب و قابل اعتماد اسپا را معرفی کنید؟

    • درود نازی عزیز
      پیشنهاد می‌کنیم از طریق جستجو در اینترنت، بهترین سالن اسپای شهر مورد نظرتان را بیابید.
      ممنون که پرسش خود را با ما در میان گذاشتید.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه