تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

آیا برنزه کردن با دستگاه سولاریوم خطرناک است؟

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
آیا برنزه کردن با دستگاه سولاریوم خطرناک است؟

با این‌که تابستان تمام شده و پاییز از راه رسیده، اما هنوز هم توصیه‌ها درباره لزوم محافظت در برابر اشعه خورشید و استفاده از کرم ضدآفتاب ادامه دارد. همه ما می‌دانیم که قرار گرفتن در معرض این اشعه‌ها به چروک زودرس، لکه‌های قهوه‌ای و حتی سرطان پوست منجر می‌شود. در واقع قرار گرفتن در آفتاب، خیلی خطرناک‌تر از آن چیزی‌ است که فکرش را می‌کنید. به همین دلیل برخی افراد تصور می‌کنند که اگر با استفاده از دستگاه سولاریوم خود را برنزه کنند، از خطرات آن در امان خواهند بود.

در این‌ مقاله سعی شده است با بیان نکاتی که بین آفتاب‌سوختگی و استفاده از دستگاه سولاریوم مشترک است، پاسخی برای این پرسش که آیا سولاریوم خطرناک است یا خیر، بیابیم.

مقایسه تابش فرابنفش و دستگاه سولاریوم

تابش فرابنفش در سولاریوم از خود UVA نیز خطرناک‌تر است. این اشعه به لایه سطحی پوست نفوذ می‌کند و دلیل اصلی سوختگی و سرطان پوست است. قرار گرفتن در معرض UVB سولاریوم نیز سبب حساسیت‌های پوست مثل جوش، خارش و خشکی می‌شود.

سولاریوم روش سالمی برای برنزه کردن نیست

این یک شایعه است که سولاریوم سالم‌ترین راه برنزه کردن است و پوست شما را از آفتاب سوختگی محافظت می‌کند. سولاریوم در برابر آسیب به DNA سلول‌های پوست (که بدون هیچ علائم ظاهری در پوست است) از شما هیچ محافظتی نمی‌کند.

تحقیقات نشان داده‌اند که استفاده از سولاریوم خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش داده و به پیری زودرس کمک می‌کند. افرادی که از سولاریوم استفاده می‌کنند، ٪20 بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ملانوما هستند و اگر این کار را قبل از 35 سالگی انجام دهید این خطر تا ٪59 افزایش می‌یابد. اگر از سولاریوم زیاد و یا این‌که در سنین پایین استفاده شود، خطر ابتلا به ملانوما افزایش می‌یابد.

سرطان پوست و دیگر آسیب‌های سولاریوم

هرگاه در معرض تابش آفتاب مستقیم یا در دستگاه سولاریوم قرار بگیرید، میزان آسیب تابش فرابنفش افزایش می‌یابد. با گذشت زمان این آسیب‌ها روی هم جمع شده و خطرات زیر را افزایش می‌دهند:

  • سرطان پوست: تاکنون اشعه UVB، به عنوان تنها دلیل سرطان پوست کشف شده است اما احتمال دارد که UVA و UVB هر دو دلیل ایجاد سرطان پوست باشند.
  • آسیب به چشم‌ها: وقتی چشم‌ها در معرض UVA در سولاریوم قرار می‌گیرند قرنیه و ملتحمه چشم متورم می‌شوند و به بینایی آسیب می‌زند و چشم را مستعد آب مروارید یا کوری دائمی می‌کند.
  • حساسیت پوست: بیش از 50 درصد افرادی که از سولاریوم استفاده می‌کنند دچار حساسیت‌های پوستی مثل قرمزی، خارش، خشکی و تشدید جوش‌های موجود می‌شوند.
  • آفتاب سوختگی: تاثیر کوتاه مدت سولاریوم شامل سوختگی و تاول است.
  • آسیب به پوست: این آسیب غیرقابل بازگشت است و در طولانی مدت ایجاد پیری زودرس و سرطان پوست می‌کند.
  • تغییر سیستم ایمنی: تابش فرابنفش در سولاریوم تغییراتی در سیستم ایمنی ایجاد می‌کند که هنوز ناشناخته‌اند.

خطرات دستگاه سولاریوم

اجتناب از خطر سولاریوم

مجمع سرطان استرالیا و دانشگاه پوست این کشور از برنزه کردن با استفاده از دستگاه سولاریوم تحت هیچ شرایطی حمایت نمی‌کند.
پوست برنزه شده پوست سالمی نیست. به رنگ طبیعی پوست خود افتخار کنید. مراقبت از آن، از پیری زودرس پوست جلوگیری کرده و خطر سرطان را کاهش می‌دهد. اگر مجبورید برنزه کنید از شیوه‌هایی استفاده کنید که در آن‌ها اشعه فرابنفش به کار نمی‌رود؛ اما به یاد داشته باشید تحت این شرایط نیز بازهم به ضدآفتاب نیاز دارید.

همیشه (حتی در روزهای ابری) از کرم ضدآفتاب استفاده کنید

یکی از شایعات درباره مراقبت از پوست این است که شما در روزهای ابری به ضدآفتاب نیازی ندارید. اشعه UVA (مسبب چروک زودرس) چه در هوای آفتابی و چه ابری از پنجره و ابرها نفوذ می‌کند و می‌تواند حتی از شن و آب نیز منعکس شود. حتی اگر هوا ابری‌ است و شما زیر چتر قرار دارید هم ممکن است این آسیب را دریافت کنید.

استفاده از کرم ضدآفتاب شما را به قرار گرفتن زیر آفتاب مستقیم مجاز نمی‌کند

ضدآفتاب از شما در مقابل نور خورشید مراقبت می‌کند، اما به این معنا نیست که مجاز هستید بعد از زدن ضدآفتاب زیر نور خورشید قرار بگیرید. موسسه سرطان پوست پیشنهاد می‌کند افراد از تمام سنین، جنسیت‌ها و قومیت‌ها، فعالیت‌های بیرون از خانه بین 10 صبح تا 4 بعدازظهر را کاهش دهند. اگر شما در این ساعات بیرون هستید باید هرچه بیشتر در سایه قرار داشته باشید و حتما از ضدآفتاب استفاده کنید.

مقایسه خطر ابتلا به سرطان پوست و سرطان ریه

یک مطالعه جدید نشان داده است موارد بیشتری از سرطان پوست به دلیل دستگاه‌های برنزه کردن مصنوعی به نسبت سرطان ریه به دلیل سیگار گزارش شده است. مهم نیست در مراکز برنزه مصنوعی چه به شما می‌گویند، آسیب این دستگاه‌ها که با اشعه فرابنفش ایجاد می‌شود به پیری زودرس (چروک، فرسودگی و لکه‌های قهوه‌ای) و هم‌چنین سرطان پوست منجر می‌شود. در واقع بنیاد سرطان پوست گزارش داده است که افرادی که قبل از سن 35 سالگی از دستگاه برنزه مصنوعی استفاده کنند خطر سرطان ملانوما در آن‌ها 75 درصد افزایش می‌یابد.

از سایر روش‌های برنزه کردن استفاده کنید

درست است که بیشتر افراد تمایل دارند پوست خود را برنزه کنند. کسانی که می‌خواهند از خطرات آن ایمن بمانند و نیز می‌خواهند پوستشان کمی پررنگ‌تر شود، از روش‌های برنزه‌ کردن بدون اشعه استفاده کنند. فقط به‌یاد داشته باشید اگر در فضای باز هستید، حتما از ضدآفتاب استفاده کنید و اگر احیانا دچار آفتاب‌سوختگی شدید، مقاله 7 شیوه برای تسکین و بهبود آفتاب سوختگی را مطالعه نمایید.

منبع: thezoereport دیدگاه‌ها 3580بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه