تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

با شیوه‌های پزشکی برای داشتن پوستی صاف و صیقلی آشنا شوید

زمان تقریبی مطالعه: 10 دقیقه
با شیوه‌های پزشکی برای داشتن پوستی صاف و صیقلی آشنا شوید

خانم‌های زیبارو با شیوه‌های مختلف داشتن پوستی صاف و صیقلی غریبه نیستند و بیشتر راه‌های خانگی و سنتی را می‌شناسند. اما با تمام فایده‌هایی که روش‌‌های طبیعی و درمان‌های خانگی برای داشتن پوستی صاف و صیقلی دارد، گاهی اوقات شاهد هستیم که با روش‌های معمولی نمی‌توان به نبرد پیری رفت.

به همین دلیل چاره‌ای باقی نمی‌ماند تا با کمک روش‌های طبی و تزریق‌های پزشکی به نبرد پیری بروید. جالب است بدانید بنا به جدید‌ترین آمارها، تقاضا برای تزریق بوتاکس و سایر روش‌های مشابه برای جوان‌تر کردن پوست در سطح دنیا در حال افزایش است. اثربخشی سریع این درمان‌ها را می‌توان اصلی‌ترین دلیل تمایل خانم‌ها به راه‌حل‌های پزشکی برای برطرف کردن آثار پیری و صاف و صیقلی کردن پوست دانست.

از طرف دیگر تزریق‌هایی که به منظور جوان‌تر کردن پوست انجام می‌شود نسبت به جراحی‌های پلاستیک ارزان‌تر تمام می‌شود. به همین دلیل بد نیست اگر با هم در این مطلب،‌ نگاهی به جدیدترین روش‌های پزشکی برای مقابله با آثار پیری و جوان‌تر کردن پوست بپردازیم.

۱- تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس و نوع جدیدتر آن که دیسپورت نام دارد، هر دو مورد تایید اتحادیه غذا و داروی آمریکا قرار دارند.

  • تزریق بوتاکس چگونه عمل می‌کند؟

ماده سمی که از طریق تزریق بوتاکس به زیر پوست وارد می‌شود باعث فلج کردن عضله‌های پوستی شده و جلوی انقباض آن‌ها را می‌گیرد. این کار باعث خواهد شد تا چین و چروک‌های پوست که بر اثر خنده یا سایر تغییرهای چهره انجام شده است بهبود یابد.

از طرف دیگر تزریق دیسپورت که مدت‌های زیادی است در اروپا انجام می‌شود شباهت زیادی به بوتاکس دارد. بنا به گفته پزشکان متخصص، میان ماده‌ای که در تزریق بوتاکس و دیسپورت استفاده می‌شود تفاوت وجود دارد، اما نتیجه این تزریق‌ها روی پوست عملکرد یکسانی دارند.

  • بهترین محل برای تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس

بوتاکس و دیسپورت هر دو برای از بین بردن چین و چروک‌های بین دو ابرو انتخاب مناسبی هستند. پزشکان از این تزریق برای التیام چین‌های پیشانی، گوشه‌های چشم و چین‌هایی که در گردن بر اثر از دست دادن کلاژن ایجاد شده است نیز استفاده می‌کنند؛ همچنین از بوتاکس و دیسپورت برای صاف و صیقلی کردن چین‌های گوشه لب نیز می‌توان کمک گرفت. لازم به ذکر است که تصمیم دقیق محل تزریق برای بوتاکس توسط پزشک متخصص باید انجام شود.

  • خطرهای احتمالی تزریق بوتاکس

اگر خاطر شما باشد گفتیم که بوتاکس حاوی سمی است که عضله‌های پوست را فلج می‌کند. در نتیجه مسلماً اگر فرآیند تزریق بوتاکس توسط افراد غیرمتخصص انجام شود می‌تواند خطراتی را برای فرد به دنبال داشته باشد. تزریق نادرست بوتاکس باعث افتادگی پوست قسمتی که به آن تزریق شده است نیز خواهد شد. از طرف دیگر دیسپورت نسبت به بوتاکس خاصیت پخش‌شوندگی بیشتری دارد و در نتیجه ممکن است پوست قسمت‌های بیشتری از محل تزریق، افتاده به نظر برسد.

ناگفته نماند که یک پزشک متخصص کاربلد می‌تواند از خاصیت پخش‌شوندگی دیسپورت استفاده مثبت کند. برای نمونه تزریق‌های کمتری درقسمت پیشانی که گستردگی بیشتری دارد مورد نیاز خواهد بود. لازم به ذکر است که در حین انجام تزریق دیسپورت در ناحیه پوستِ پیشانی، بهتر است سایر قسمت‌های پوست این قسمت منجمد شوند تا این قسمت‌ها دست‌نخورده باقی بماند.

  • تزریق بوتاکس چقدر دوام می‌آورد؟

تجربه نشان داده است تزریق دیسپورت چیزی بین ۶ تا ۹ ماه دوام می‌آورد اما ماندگاری تزریق بوتاکس کمتر است و بین ۳ تا ۴ ماه شاهد دوام اثربخشی تزریق بوتاکس خواهیم بود.

دلیل این امر نیز میزان کمتر پروتئین در دیسپورت نسبت به بوتاکس است که باعث می‌شود پوست بدن فرد دیرتر دیسپورت را تجزیه کند. از طرف دیگر همان‌گونه که در بالا هم اشاره شد، تزریق دیسپورت اثر‌بخشی سریع‌تری دارد و چیزی پس از یک یا نهایتاً دو روز شاهد اثر تزریق دیسپورت هستیم در صورتی که تزریق بوتاکس چیزی بین ۳ تا ۵ روز برای اثربخشی زمان نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ نکته مهم که باید قبل از تزریق بوتاکس بدانید

۲- تزریق اسید هیالورونیک

در اسید هیالورونیک که برای از بین بردن چین و چروک‌های پوست استفاده می‌شود شاهد حضور رستیلِن، جووِدِرم و پرلِن هستیم.

  • تزریق اسید هیالورونیک چگونه عمل می‌کند؟

تزریق اسید هیالورونیک برای پرکردن چین‌های پوست انجام می‌شود. اسید هیالورونیک از افتادگی پوست نیز جلوگیری می‌کند و منجر به صاف شدن پوست می‌شود.

  • بهترین محل برای تزریق اسید هیالورونیک

تزریق هیالورونیک اسید

تزریق اسید هیالورونیک را برای پرکردن چین‌های متوسط و عمیق پوست می‌توان استفاده کرد. اسید هیالورونیک برای پر کردن چین و چروک‌های عمیقی که در اثر خنده در کنار لب‌ها وجود دارد انتخاب خوبی است. از اسید هیالورونیک برای پرکردن پوست ناحیه فک، از بین بردن چین‌های پیشانی و حجم‌دهندگی لب نیز استفاده می‌شود. بعضی از پزشکان نیز از این تزریق برای پرکردن پوست ناحیه زیر چشم استفاده می‌کنند.

  • خطرهای احتمالی تزریق اسید هیالورونیک

در بیشتر مواقع شاهد ورم و کبودی در ناحیه‌ای که تزریق انجام شده است خواهیم بود، این عوارض چیزی کمتر از یک هفته به طول می‌انجامد. اگر تزریق اسید هیالورونیک به صورت یک‌دست در چین‌های پوست تزریق نشود احتمال برآمدگی‌ در زیر پوست و تورم وجود دارد. در صورت وجود تورم می‌توان آنزیم‌های حلّال را به این نقاط تزریق کرد.

  • تزریق اسید هیالورونیک چقدر دوام می‌آورد؟

از آنجا که انواع مختلفی از اسید هیالورونیک را برای پرکردن چین‌ و چروک‌های پوستی استفاده می‌کنند، میزان دوام این مواد با هم کمی متفاوت است. یک بار تزریق جووِدِرم، چیزی حدود یک سال دوام می‌آورد و بنابه ‌آخرین گزارش اتحادیه غذا و داروی آمریکا، ترزیق رستیلِن تا ۱۸ ماه ماندگاری دارد. جالب است بدانید در این شیوه،‌ نیازی به تزریق مجدد پس از ۶ ماه یا بیشتر نیست، چرا که این مواد به آرامی در سطح پوست پخش می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اسید هیالورونیک چیست و مصرف آن چه تأثیری بر زیبایی دارد؟

۳- تزریق کلاژن

در گذشته تزریق کلاژن، به عنوان تنها تزریق برای پرکردن چین و چروک‌های پوستی به حساب می‌آمد، اما در دهه‌های اخیر با توجه به ظهور مواد جدید شاهد کاهش محبوبیت تزریق کلاژن هستیم. اخیرا شاهد نوع جدیدی از کلاژن با نام اِوالِنس هستیم که گفته می‌شود دوام بیشتری نسبت به کلاژن‌‌هایی که پیش از آن شاهد بودیم دارد. کلاژن در بیشتر مواقع از گاو و کلاژن‌های مهندسی شده انسان گرفته می‌شود، اما کلاژن اوالنس را از خوک می‌گیرند. این کلاژن شباهت بیشتری به کلاژن انسان دارد و در نتیجه قبل از تزریق، نیازی به تست حساسیت نسبت به کلاژن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: کلاژن گاوی چیست و چه فوایدی در بدن دارد؟

  • تزریق کلاژن چگونه عمل می‌کند؟

جالب است بدانید کلاژن ماده اصلی برای حفظ سلامتی و شادابی پوست به حساب می‌آید، جالب‌تر اینکه کلاژن چیزی حدود ۸۰ درصد از لایه‌های داخلی پوست انسان را تشکیل می‌دهد. متاسفانه کلاژن با بالارفتن سن انسان در بدن کمتر تولید می‌شود و در نتیجه شاهد حضور چین‌ و چروک‌ و افتادگی پوست هستیم. اینجاست که تزریق کلاژن باعث می‌شود تا کلاژن از دست رفته به بافت پوست برگردد و در نتیجه شاهد پوست صاف و صیقلی پس از تزریق کلاژن خواهیم بود.

  • بهترین محل برای تزریق کلاژن

تزریق کلاژن

در گذشته بیشتر از تزریق کلاژن برای بر طرف کردن چروک های ظریف پوست استفاده می‌شد، اما از کلاژن اوالنس که به آن اشاره شد برای از بین بردن چین‌های عمیق‌تر پوستی نیز می‌توان کمک گرفت.

خط اخم، چین‌های کنار بینی و چروک‌های عمیق کنار دهان از مواردی است که با تزریق کلاژن اوالنس برطرف می‌شود. محققین نوع جدیدی از کلاژن اوالنس را معرفی کرده‌‌اند که می‌تواند چین و چروک‌های کنار چشم‌ها را نیز برطرف کند. البته این نوع جدید از کلاژن هنوز تایید نشده است اما به احتمال زیاد به زودی تایید خواهد شد. از آنجا که این دسته از کلاژن‌ها شباهت زیادی به کلاژن تولید شده در پوست انسان دارند در نتیجه می‌توان روی خاصیت پرکردن چین‌ و چروک‌های پوستی توسط کلاژن‌ نسبت به سایر تزریق‌ها حساب بیشتری باز کرد. در نتیجه تزریق کلاژن اوالنس باعث می‌شود پوست به طور کاملاً طبیعی، صاف شود. از طرف دیگر تزریق کلاژن نسبت به تزریق اسید هیالورونیک باعث ورم و کبودی کمتر پوست می‌شود.

  • خطرهای احتمالی

برآمدگی‌های جزئی در زیر پوست را پس از تزریق کلاژن می‌توان انتظار داشت، اگر این برآمدگی‌ها دقیقاً پس از تزریق ایجاد شود به راحتی با ماساژ توسط پزشک برطرف می‌شود. سایر برآمدگی‌های پوستی ناشی از تزریق کلاژن را در بازه زمانی یکی دو هفته پس از تزریق، می‌توان با تزریق آنریم‌های حلال کلاژن از بین برد. متاسفانه در کنار تمامی فایده‌های مثبتی که تزریق کلاژن دارد باید گفت این شیوه عمر بسیار کمی دارد و اگر به دنبال راهی با دوام بیشتر برای برطرف کردن چین‌ و چروک‌های پوست هستید باید دور تزریق کلاژن را خط بکشید.

اما اگر مراسم عروسی یا جشن و مهمانی در آینده نزدیک انتظار شما را می‌کشد می‌توانید با تزریق کلاژن، جان تازه‌ای به پوست چهره زیبای خود ببخشید.

  • تزریق کلاژن چقدر دوام می‌آورد؟

همان‌‌گونه که اشاره کردیم تزریق کلاژن عمر زیادی ندارد و تجربه نشان داده است تزریق کلاژن اوالنس چیزی حدود ۶ ماه دوام می‌آورد، سایر کلاژن‌ها نیز حدود ۳ ماه چهره‌ شما را عاری از چین و چروک نگه می‌دارند.

نکات ایمنی

تزریق پُرکننده‌های مصنوعی

تزریق‌های پرکننده چین و چروک‌های پوست که به آن‌ها اشاره شد‌ ممکن است عوارض جانبی را در پی داشته باشند. بد نیست بدانید بر اساس تحقیقات در سال‌های ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۸۷ چیزی حدود هزار مورد واکنش مضر در بین انسان‌ها بر اثر این تزریق‌ها گزارش شده است. این عوارض بیشتر به خاطر تزریق در محل نامناسب بوده است.

اما بهتر است با شنیدن این آمار و ارقام بد به دل خود راه‌ ندهید چرا که این گزارش از جامعه آماری چند میلیون نفری جمع‌آوری شده است که از تزریق پرکننده‌های پوست برای برطرف کردن چین و چروک‌های صورت خود کمک گرفته‌اند.

پزشکان نیز در این زمینه معتقدند که باید نسبت به عوارض جانبی این دسته‌ از تزریق‌ها اطلاع‌رسانی کرد. به این ترتیب می‌توان گفت اگر پوست زیبای صورت خود را به دست یک متخصص کاربلد بدهید، جایی برای نگرانی وجود ندارد.

راه‌های غیر تزریقی

راه‌های غیر تزریقی

در کنار روش‌های تزریقی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، کرم‌های زیادی نیز در بازار وجود دارد که سازنده‌های آن مدعی هستند عملکردی همانند بوتاکس دارند. کاملاً مشخص است که این کرم‌ها اثربخشی که روش‌های تزریقی دارد را نخواهد داشت اما در از بین بردن چین و چروک‌ها و صاف کردن پوست صورت چندان هم بی‌تاثیر نیستند.

کرم‌های ضدچروکی که در ساخت آن‌ها از گاما آمینوبوتیریک اسید و پپتید آرژیرلین وجود دارد به نرم‌ کردن چین‌ و چروک‌های پوستی کمک می‌کند. البته تاثیر این کرم‌ها نیز موقتی است و اثربخشی دائمی ندارند. از طرف دیگر به لحاظ کارآیی نیز به هیچ‌وجه نمی‌توان این کرم‌ها را با بوتاکس مقایسه کرد.

بوتاکس موضعی

اخیرا نیز شاهد تولید نوعی محصول بوتاکس مانند هستیم که در مطب دکتر روی پوست مالیده می‌شود و چین و چروک‌های پوست را تا به مدت ۳ ماه کاهش می‌دهد.

کرم‌هایی نیز در بازار موجود است که در ساخت آن‌ها از اسید هیالورونیک کمک گرفته شده‌اند، اسید هیالورونیک در این کرم‌ها نمی‌تواند به زیر پوست نفوذ کند، اما از آنجا که خاصیت آبرسانی زیادی به پوست دارد باعث می‌شود پوست نرم‌تر و شاداب‌تر جلوه کند.

محصولاتی را نیز در بازار شاهد هستیم که در ساخت آنها دایمتیکون به کار ر رفته است، این ماده در واقع نوعی سیلیکون است که روی سطح پوست قرار می‌گیرد و به‌نوعی باعث پرکردن چین و چروک‌های پوست می‌شوند. به‌عبارت دیگر می‌توان گفت این دسته از کرم‌ها، همانند پرایمر در آرایش صورت عمل می‌کنند و به صورت موقتی چین‌ و چروک‌های پوست را کاهش می‌دهند.

منبع: Goodhousekeeping دیدگاه‌ها 5060بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه