تا ۸ تیر تمدید شد! تخفیف‌های تا ۵۰+۱۰درصدی! + پکیج‌های تخفیف‌دار و هدیهٔ ماسک ورقه‌ای «بارونس»

مواد ممنوعه در محصولات آرایشی بهداشتی (هشدار به زنان باردار)

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
مواد ممنوعه در محصولات آرایشی بهداشتی (هشدار به زنان باردار)

هنگام خرید بهترین کرم دور چشم، بهترین کرم ضد آفتاب، مرطوب کننده، کرم پودر، انواع شوینده، رژ لب و سایر محصولات بهداشتی و آرایشی به برچسب مواد و ترکیبات سازنده آن توجه می‌کنید؟ چقدر با مواد ممنوعه در محصولات آرایشی بهداشتی آشنا هستید؟ آیا می‌دانید این ترکیبات از طریق پوست جذب شده و وارد خون شما می‌شوند؟ تأثیر ترکیبات شیمیایی موجود در این محصولات روی هورمون‌های خود را می‌دانید؟ آیا می‌دانید در دوران بارداری و شیردهی، این مواد مضر از طریق خون مادر به جنین منتقل شده و گاهی خسارات جبران‌ناپذیر ایجاد می‌کنند؟ برای آشنایی با این مواد مضر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

پارابن ها

پارابن یکی از مواد ممنوعه در محصولات آرایشی

توصیه کارشناسان بر این است که هنگام خرید بهترین کرم دور چشم یا سایر محصولات آرایشی و بهداشتی سراغ کالاهایی بروید که فاقد پارابن باشد. البته پارابن ها یک خانواده کامل از مواد شیمیایی (متیل پارابن، پروپیل پاربن، بوتیل پارابن و اتیل پارابن) هستند که به افزایش ماندگاری محصولات کمک می‌کنند. متأسفانه این مواد ممنوعه در محصولات آرایشی بهداشتی مانند شوینده‌های صورت، کرم شب، ماسک صورت، شامپو سر و شامپو بدن وجود دارد. پارابن با دست‌کاری استروژن در بدن، تعادل ظریف هورمون ها را مختل می‌کند. همچنین با سرطان پستان در ارتباط بوده و به‌عنوان یک عامل هورمونی، ممکن است در تولید مثل و باروری اختلال ایجاد کند.

فتالات

فتالات یا همان دی استرهای اسید فتالیک، یکی دیگر از مواد ممنوعه در محصولات آرایشی بهداشتی است. دی استرهای اسید فتالیک، گروهی از مواد شیمیایی آلی مرتبط به هم هستند که معمولاً در صنعت پلاستیک‌سازی به‌عنوان نرم‌کننده استفاده می‌شوند. فتالات به محصولات آرایشی حالت چسبندگی می‌دهد و کمک می‌کند تا محصول جذب پوست شود. فتالات برای کودکان بسیار خطرناک است. همچنین با تأثیر بر غدد درون‌ریز می‌تواند باعث نقص در هنگام تولد شود. سازمان بهداشت جهانی استفاده از چندین نوع فتالات را در محصولات کودکان قبلاً ممنوع کرده است. این ماده معمولاً در دئودورانت، لوسیون بدن و اسپری مو وجود دارد.

مواد معطر

در نگاه اول، مواد معطر چندان ترسناک به نظر نمی‌رسند و اطلاق آن‌ها به‌عنوان مواد ممنوعه در محصولات آرایشی بهداشتی کمی عجیب به نظر می‌رسد؛ اما هیچ‌کدام از ما نمی‌دانیم که هنگام تولید این مواد از چه ترکیباتی استفاده می‌شود. غالباً مواد معطر حاوی ترکیبات شیمیایی زیادی هستند که می‌توانند باعث حساسیت، اختلال در هورمون و ایجاد مشکلات بزرگ‌تر در تولید مثل و حتی باروری شوند. این مواد بیشتر در لوسیون ها، مرطوب کننده ها، کرم های دست و محصولات مو یافت می‌شوند. البته حساسیت خاص چشم و پوست اطراف آن باعث می‌شود که بهترین کرم دور چشم فاقد عطر باشد.

سدیم لوریل سولفات

سدیم لوریل سولفات

سدیم لوریل سولفات که به اختصار SLS  نامیده می‌شود، رایج‌ترین سولفات‌های سطح فعال آنیونی در پاک ‌کننده‌ های سنتزی با قدرت زیاد است. به‌طور کلی این ماده باعث ایجاد و تولید کف می‌شود. این کف سبک برای حذف لایه چربی از روی پوست و مو بسیار مناسب است. به همین دلیل از آن در تولید مواد شوینده، مایع کف‌کننده، کرم و لوسیون در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. همچنین این ماده در تولید شوینده‌هایی مانند صابون‌ها و شامپو‌های سر و بدن کاربرد دارد.

البته باید گفت که سدیم لوریل سولفات در غلظت‌های ایمن در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود؛ اما تحقیقات نشان داده است که غلظت زیاد آن باعث ایجاد حساسیت چشمی یا پوستی می‌شود. این ماده در میزان زیاد خود، اثرات مضری بر چشم‌ها، پوست، بافت مخاطی و احتمالاً حتی اندام‌هایی مانند مغز، قلب، طحال و کبد دارد.

آنتی اکسیدان های مصنوعی

آنتی اکسیدان ها از سلول‌ها و بافت‌های بدن در برابر مولکول‌های سمی و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنند. آنتی اکسیدان ها در دو نوع طبیعی و مصنوعی یافت می‌شوند. آنتی اکسیدان های طبیعی معمولاً از بافت‌های گیاهی استخراج می‌شوند. در مقابل آنتی اکسیدان های مصنوعی یکی دیگر از مواد ممنوعه در محصولات آرایشی بهداشتی هستند که معروف‌ترین آن‌ها با نام BHA (بوتیل هیدروکسی آنیزول)، BHT (بوتیل هیدروکسی تولوئن)، TBHQ (تری بوتیل هیدروکینون) شناخته می‌شوند. این آنتی اکسیدان ها احتمالاً سرطان‌زا و اخلال‌کننده هورمون هستند و ممکن است باعث آسیب کبدی شوند.

رتینیل پالمیتات و رتینول (با نام ویتامین A)

رتینیل پالمیتات و رتینول، چین و چروک پوست را برطرف می‌کنند؛ اما جنبه‌های منفی نیز دارند و یکی از مواد ممنوعه در محصولات آرایشی بهداشتی مخصوص بارداری است. به توصیه پزشکان مصرف هرگونه محصول با رتینول و ویتامین A برای زنان باردار خطرناک است. علت این امر اختلالی است که این ماده در DNA ایجاد کرده و باعث سرعت رشد تومورهای روی پوست می‌شود. هنگام خرید بهترین کرم دور چشم، مرطوب کننده ها، محصولات ضد پیری و سایر محصولات مراقبتی به این ماده توجه کنید.

سرب

سرب در بارداری

در مضرات سرب به‌عنوان یکی دیگر از مواد ممنوعه در محصولات آرایشی بهداشتی صحبت‌های فراوانی شده است. سرب، فلزی سنگین و یک نوروتوکسین است. علاوه‌بر مشکلات ضریب هوشی، ممکن است باعث مشکلات جدی در رفتار و یادگیری جنین شود. این ماده معمولاً در رژ لب، برق لب، وازلین و لاک لب پیدا می‌شود. هنگام خرید این محصولات توجه داشته باشید که بدون سرب باشند.

فرمالدئید

یکی دیگر از مواد ممنوعه در محصولات آرایشی بهداشتی فرمالدئید است که در زیست‌شناسی دبیرستان آن را به‌عنوان ماده نگهدارنده برای مومیایی حیوان یا انسان می‌شناختیم. این ماده سرطان‌زا در واقع نوعی گاز سمی و خفه‌کننده شناخته شده است که با آسم، مسمومیت عصبی و اختلال در رشد نیز مرتبط است. این ماده در نرم کننده برای کراتینه کردن مو و همچنین در شامپوی سر، مواد شوینده بدن، برخی عطرها و غیره وجود دارد.

توصیه ما: خرید از برندهای شناخته‌ شده و فروشگاه‌ های معتبر

اکنون که با مواد ممنوعه در محصولات آرایشی بهداشتی آشنا شدید، کافی است سراغ محصولاتی بروید که فاقد این مواد باشند. به این منظور خرید از فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این فروشگاه بهترین محصولات اعم از بهترین کرم دور چشم، انواع مرطوب کننده، انواع شوینده، بهترین مارک رژ لب و غیره با ضمانت اصالت کالا به فروش می‌رسند.

منبع: Thefoxandshe دیدگاه‌ها 9470بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه