تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

اصول مراقبت از پوست در بارداری

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
اصول مراقبت از پوست در بارداری

زنان باردار، فرشته‌هایی هستند که امانت خدا را در درون خود پرورش می‌دهند. دوره بارداری، دوره پرفراز‌ونشیبی است که تأثیرات بسیاری بر جسم و روح زنان می‌گذارد. یکی از این اثرات، تغییراتی است که بر پوست زنان باردار وارد می‌شود. از سویی زنان باردار نمی‌توانند هر نوع دارو یا لوازم آرایشی و بهداشتی را مصرف کنند؛ زیرا این مواد به‌سرعت جذب خون شده و از طریق بند ناف به جنین می‌رسد. به همین دلیل در این مقاله بنا داریم اصول مراقبت از پوست در بارداری را بررسی کنیم. همراه ما باشید.

خشکی پوست در بارداری

خشکی پوست در بارداری

یکی از شایع‌ترین عارضه‌های پوستی در دوره بارداری خشکی آن است. تغییرات هورمونی باعث خشکی پوست شده و به حساسیت یا حتی اگزما نیز منجر می‌شود. برای رهایی از این معضل باید اصول مراقبت از پوست در بارداری را بدانید. از جمله این اصول، چند توصیه زیر است:

  1. نوبت‌های حمام کردن را کاهش داده و در حمام از شوینده‌های معطر یا دارای سولفات استفاده نکنید.
  2. درجه حرارت دوش را کنترل کرده و تا حد ممکن با آب ولرم یا حتی خنک دوش بگیرید.
  3. حدود ۲۰ دقیقه تا یک ساعت قبل از حمام از روغن‌های گیاهی مثل زیتون، بادام، کرچک، نارگیل، گل بنفشه و غیره برای چرب کردن پوستتان کمک بگیرید.
  4. بعد از استحمام نیز از روغن‌های گیاهی به مقدار لازم برای آبرسانی پوستتان استفاده کنید.
  5. از لایه بردار برای پوست خود استفاده نکنید.
  6. دور مواد شیمیایی را خط بکشید و این چند ماه فقط با مواد طبیعی پوستتان را مرطوب نگه دارید.
  7. از ماسک‌های میوه برای رطوبت‌رسانی پوستتان استفاده کنید.
  8. به میزان کافی آب بنوشید و از میوه‌های تازه استفاده کنید.
  9. از حضور در محیط‌های گرم بپرهیزید، سعی کنید تعریق بدنتان را به حداقل برسانید.
  10. با کمک دستگاه بخور سرد، محیط منزل و محل کارتان را مرطوب نگه دارید.

نکته: اگر دستگار بخور در دسترستان نبود از بخار آب کتری استفاده کنید. البته دقت کنید که محیط اطرافتان بیش از حد گرم نشود.

جوش صورت در بارداری

جوش های بارداری را چگونه درمان کنیم

این عارضه البته به‌ندرت دیده می‌شود؛ اما برخی زنان باردار با جوش صورت دست و پنجه نرم می‌کنند. به این دسته افراد توصیه می‌کنیم تا پایان دوره بارداری از مصرف هر گونه محصول ضد جوش خودداری کنند. بهتر است برای حضور در مهمانی‌ها از کانسیلر سبز برای پوشاندن جوش صورت استفاده شود. در مواقع عادی دیگر نیز با پرت‌کردن حواستان، توجهتان را از روی جوش بردارید تا دوره‌تان به پایان برسد. باز هم تأکید می‌کنیم که این عارضه به‌ندرت رخ می‌دهد و اگر اصول مراقبت از پوست در بارداری را رعایت کرده باشید، هرگز دچار جوش در بارداری نمی‌شوید.

تیره شدن رنگ پوست در بارداری

مراقبت از پوست در بارداری برای جلوگیری از تیره شدن

تیرگی رنگ پوست عارضه‌ای است که بیش از ۸۰درصد از زنان باردار را درگیر می‌کند. این عارضه در اثر تجمع رنگدانه‌ها ایجاد می‌شود و علت عمده آن تغییرات هورمونی است. در ادامه بررسی اصول مراقبت از پوست در بارداری باید بگوییم که این لکه‌های تیره اصلاً نگران‌کننده نیستند و بعد از بارداری خودبه‌خود از بین می‌روند. اگر هم پس از بارداری و شیردهی هنوز هم لکه ها با شما بودند، با مشاوره یک متخصص خبره از کرم ضد لک عالی استفاده کنید.

ملاسما در بارداری

محصولات ضد لک قبل از بارداری

ملاسما دانه‌ها یا لکه‌های قهوه‌ای ریزی هستند که شبیه کک و مک روی گونه‌ها، دست و گردن زن باردار ایجاد می‌شود. تفاوت این عارضه با تیرگی پوست در میزان وسعت آن است. برای مثال تیرگی پوست در کل صورت، گردن، زیر بغل، آرنج و زانو اتفاق می‌افتد. این عارضه‌ها در صورتی که خیلی شدید شوند، با چند بار اسکراب از بین می‌روند. ملاسما چیزی شبیه لکه های پیری در صورت و پوست است. علت اصلی بروز ملاسما، حضور زیر نور خورشید است. برای رهایی از این عارضه و در راستای رعایت اصول مراقبت از پوست در بارداری توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

  • تا حد ممکن در طول روز از خانه خارج نشوید.
  • اگر مجبور به ترک منزل هستید، طوری تنظیم کنید که در ساعات اوج تابش نور خورشید در محیطی سرپوشیده باشید. این زمان بین سات ۱۰ صبح تا ۴ عصر است.
  • اگر در محیط بیرون هستید، صورت و بدنتان را با لباس نخی نازک بپوشانید تا نور کمتری با پوستتان تماس داشته باشد.
  • از کرم ضد آفتاب معدنی و کم‌خطر و مخصوص زنان باردار استفاده کنید.

ایجاد ترک های پوستی در بارداری

ایجاد ترک های پوستی در بارداری

با بزرگ شدن شک و التهاب بدن، پوست نیز کش آمده و گسترش پیدا می‌کند. گاهی در همان دوره بارداری و گاهی بعد از زایمان، ترک‌های پوستی در سطوح مختلف سطحی تا خیلی عمیق در شکم و کشاله ران ایجاد می‌شود. این عارضه به سلامت پوست آسیب خاصی وارد نمی‌کند؛ اما دشمن زیبایی آن است. در ادامه اصول مراقبت از پوست در بارداری آمده است که زنان باردار از یک محدوده زمانی به بعد، پهلوها و کشاله ران خود را با روغن‌های طبیعی مثل بادام یا زیتون چرب کنند. این کار کمک می‌کند ارتجاع پوست به ایجاد ترک‌های نازیبا نینجامد.

البته برای افرادی که با وجود رعایت اصول مراقبت از پوست در بارداری باز هم به این ترک‌ها مبتلا شده‌اند، کرم‌های طراحی شده است. این کرم‌ها به پوست کمک می‌کنند استحکام سابق خود را بازیافته و دوباره مثل روز اول صاف و یکدست شود.

سخن پایانی

بارداری موهبتی است که خداوند به زنان اعطا می‌کند. گاه عارضه‌های جسمی و روحی بارداری باعث می شود خیلی افراد این هدیه بزرگ خداوند را انکار کرده و بچه‌دار نشوند. این در حالی است که با رعایت اصول مراقبت از پوست در بارداری می‌توانند زیبایی خود را حتی بیشتر از قبل کنند. البته ذکر این موضوع بشیار مهم است که هیچ کدم از لوازم آرایشی و بهداشتی، تأیید صدردرصدی برای مصرف در دوره بارداری ندارند. شما برای استفاده از کرم ضد لک عالی یا بهترین کرم ضد جوش یا هر وسیله درمانی دیگری باید تا پایان دوره شیردهی صبوری کنید. پس بهتر است با رعایت اصول مراقبت از پوستتان، از بروز این عارضه‌ها جلوگیری کنید. این قانون را به خاطر بشپارید که همواره پیشگیری بهتر از درمان است.

پیشنهاد می‌کنیم برای گرفتن مشاوره در زمینه پوست و مو و زیبایی با شماره درج‌شده بالای همین صفحه تماس بگیرید. همچنین برای تهیه لوازم آرایشی، بهداشتی و تندرستی، فروشگاه اینترنتی اردمی، بهترین گزینه برای شماست. در این فروشگاه کالای خود را با تخفیف‌های ویژه دریافت کرده و پس از پرداخت هزینه در آدرس خود تحویل می‌گیرید. در پایان برای ما بنویسید که تجربه‌ای از عارضه‌های پوستی در دوره بارداری دارید؟ چگونه عارضه‌ها را درمان کردید؟

دیدگاه‌ها 5112بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه