تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

مراقبت از پوست در هوای آلوده | بررسی بهترین روش ها

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه
مراقبت از پوست در هوای آلوده | بررسی بهترین روش ها

زندگی در کلان‌شهرها به همان میزان که به شما امکانات گسترده هدیه می‌کند، حاشیه‌هایی هم دارد که باید برایشان برنامه درستی ترتیب دارد. برای مثال یکی از مشکلاتی که این روزها گریبان خیلی از افراد را گرفته و آن‌ها را درگیر خود کرده است، بحث آلودگی هواست. این اتفاق نامبارک علاوه بر هزاران آسیب که به سلامتی جسم و روح افراد وارد می‌کند، روی زیبایی و سلامت پوست نیز اثرات مخربی دارد. ایجاد منافذ باز، بروز انواع جوش، پیر و چروکیده‌شدن پوست و غیره از جمله عوارض شایع آلودگی هوا بر پوست افراد است. البته برای کاهش این عوارض راه‌های متعددی وجود دارد که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. با ما باشید با بررسی اصول مراقبت از پوست در هوای آلوده کلان‌شهرها.

تأثیر آلودگی هوا بر پوست

تأثیر آلودگی هوا بر پوست

قبل از اینکه به اصول مراقبت از پوست در هوای آلوده بپردازیم باید بدانیم چرا هوا آلوده می‌شود و این آلودگی چه تأثیری بر زیبایی یا پوست افراد می‌گذارد. بی‌شک تعداد زیاد خودروها، سوخت کارخانجات و تولیدی‌های انبوه، آلودگی ناشی از فعالیت‌های نیروگاه‌های برق و غیره روزبه‌روز لایه ازن را نازک‌و نازک‌تر می‌کند. همین موضوع از سویی باعث می‌شود اکسیژن موجود در هوا کم و کمتر شود و از سوی دیگر با پاره‌شدن لایه ازن، به ورود رادیکال‌های آزاد و مخرب به لایه جوی زمین منجر می‌شود. هر دو این موضوع پوست افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مواد آلاینده به‌راحتی روی پوست افراد می‌نشینند و وارد منافذ پوستی می‌شوند. اندکی غفلت باعث می‌شود این مواد داخل روزنه‌های پوست بمانند و به‌مرور باعث بروز انواع جوش شوند. ایجاد انواع لکه‌های پوستی نیز اثر دیگر آلاینده‌ها بر پوست است. همچنین این آلودگی‌ها مانع از اکسیژن‌رسانی درست پوست در خلال شب می‌شوند. کاهش اکسیژن سطح پوست به کاهش کلاژن‌سازی می‌انجامد و به همین دلیل پس از مدتی انواع چین و چروک و افتادگی پوست در افراد مشاهده می‌شود. همه این اتفاقات در کنار انواع سرطان پوست از اثرات آلودگی هوا بر پوست افراد مختلف هستند.

اصول مراقبت از پوست در هوای آلوده

اصول مراقبت از پوست در هوای آلوده

حتماً برشمردن و بیان‌کردن این همه عوارض و اثر مخرب، شما را هم نگران کرده است. هرچند این نگرانی بی‌دلیل نیست؛ اما خبر خوب اینکه با داشتن یک برنامه اصولی و صحیح برای مراقبت از پوست در هوای آلوده می‌توانید خودتان را بیمه کنید و بسیاری از این عوارض را کاهش دهید. در ادامه چند توصیه مهم و اصولی برای شما آورده‌ایم که رعایت آ‌ن‌ها تا حد بسیار زیادی به شما در رفع اثرات مخرب آلودگی کمک می‌کند.

  • شستن اصولی و مداوم پوست صورت

شستن اصولی و مداوم پوست صورت 

یکی از ساده‌ترین کارهایی که برای مراقبت از پوست در هوای آلوده می‌توانید انجام دهید، شستن درست و اصولی آن است. این روزها شایع شده است که خیلی از افراد برای تمیزکردن آرایش خود به دستمال‌های مرطوب بسنده می‌کنند. به این افراد توصیه می‌کنیم تا حد ممکن این کار را کمتر کنند و صورت خود را کاملاً اصولی تمیز کنند. در واقع تمیزکردن صورت با دستمال مرطوب، هیچ کمکی به تمیزی منافذ پوست نمی‌کند و همه آلودگی‌ها در روزنه‌های پوست باقی می‌ماند. این اتفاق هم همان طور که گفتیم در درازمدت به انواع چین و چروک و جوش و لکه های پوستی منجر می‌شود.

برای تمیزکردن پوست سراغ شوینده متناسب با نوع پوست خود بروید. این روزها شوینده‌های بسیار خوبی وارد بازار شده است که با pH پوست هم هم‌خوانی کافی دارد و اختلالی در تولید سبوم ضروری پوست ایجاد نمی‌کند. این شوینده‌ها کمی‌عمیق‌تر وارد منافذ می‌شوند و آن‌ها را پاکسازی می‌کنند. برای بهترشدن کار می توانید از براش‌های مخصوص شستن صورت هم استفاده کنید. همیشه بعد از ورود به منزل و قبل از خواب، صورت خود را کاملاً بشویید. همچنین برای گرفتن اثر بیشتر، از ماسک صورت استفاده کنید.

  • استفاده از ماسک صورت

استفاده از ماسک صورت

شستن صورت با شوینده ملایم و متناسب با نوع پوست، اولین گام برای مراقبت از پوست در هوای آلوده است؛ اما کافی نیست. گاهی آلودگی‌ها به عمق منافذ پوست نفوذ می‌کنند و شوینده‌ها به‌تنهایی از پس تمیزکردن آن‌ها برنمی‌آیند. در اینجا حضور بهترین ماسک صورت خودش را نشان می‌دهد. همان طور که می‌دانید ماسک صورت هم متناسب با نوع پوست افراد، در انواع مختلف تولید و روانه بازار شده است. بسته به اینکه پوست شما خشک، چرب، مختلط یا معمولی است، می‌توانید از انواع ماسک صورت استفاده کنید.

برای پاکسازی پوست از انواع آلودگی از بهترین ماسک لایه بردار استفاده کنید. این ماسک‌ها به عمق روزنه‌های پوست نفوذ می‌کنند و همه آلودگی، سلول‌های مرده یا چربی مسدودشده در فولیکول مو را یا در خود حل کرده یا با خود از منافذ بیرون می‌کشند. ماسک صورت خاک رس و ذغال فعال بهترین ماسک برای لایه برداری و تمیزکردن منافذ پوست است. البته اگر پوست خشک یا حساس دارید، بهتر است ماسک‌های دیگر را امتحان کنید. استفاده از ماسک بین ۲ تا ۳ بار در هفته توصیه می‌شود.

  • آبرسانی مداوم پوست

آبرسانی مداوم پوست

همیشه بعد از شستن صورت یا استفاده از انواع ماسک، پوست مقداری از رطوبت و چربی ضروری خود را از دست می‌دهد. ضمن اینکه آلودگی‌ها بر میزان ترشح سبوم یا همان چربی پوست اثر می‌گذارد. به عبارتی آلودگی هوا باعث می‌شود یا پوست به‌شدت چرب شده یا به‌شدت خشک شود. برای مراقبت از پوست در هوای آلوده باید به آبرسانی پوست خود توجه ویژه‌ای کنید. آبرسانی به‌موقع و اصولی پوست به کاهش چین و چروک و انواع جوش و لکه کمک شایانی می‌کند. ضمن اینکه آبرسانی و هیدراته‌کردن پوست مانع از بروز خشکی پوست و عارضه‌هایی مثل اگزما می‌شود.

برای آبرسانی نیز به نوع پوست خود توجه کنید. به خاطر داشته باشید که هر پوستی، محصول مناسب خود را می‌طلبد. برای مثال شما نمی‌توانید از آبرسان پوست خشک برای پوست چرب استفاده کنید. این آبرسان بر پایه چربی تولید می‌شود و عوارض پوست چرب را تشدید می‌کند. نکته مهم دیگر این است آبرسانی را حتماً بعد از استفاده از ماسک یا شستن عمیق صورت انجام دهید تا به پوستتان آسیب وارد نشود. ترجیحاً از آبرسان‌های کلاژن‌ساز استفاده کنید.

  • استفاده از کرم ضد آفتاب

استفاده از کرم ضد آفتاب برای مراقبت از پوست در هوای آلوده

همان طور که گفتیم یکی از عوارض آلودگی بیش از حد هوا، آسیب‌دیدن لایه ازن است. این اتفاق باعث می‌شود انواع اشعه‌های مخرب خورشید راحت‌تر به سطح زمین برسند و به‌راحتی به پوست افراد نفوذ کنند. با این توضیح یکی دیگر از اصول مهم و اساسی مراقبت از پوست در هوای آلوده این است که همواره از بهترین کرم ضد آفتاب استفاده کنید. به این ترتیب روی پوست خود سد محکم و مقاومی ایجاد می‌کنید که از ورود اشعه‌های مخرب خورشید جلوگیری می‌کند.

به این منظور چند گزینه کرم ضد آفتاب مینرال و شیمیایی پیش روی شماست. هر دوی این محصولات در جای خود و متناسب با پوست شما مزایای فراوانی دارند، در این بین کرم ضد آفتاب رنگی هم در بازار وجود دارد که ویژگی و خواص خاص خود را دارد. برای تشخیص اینکه از کدام محصول برای پوست خود استفاده کنید، بهتر است مقالات مربوط به کرم ضد آفتاب را در بلاگ اردمی بخوانید. در این مقالات انواع کرم ضد آفتاب متناسب با انواع پوست‌ها بررسی شده‌اند. برای این کار کافی است عبارت «ضد آفتاب» را در بخش جست‌وجوی بلاگ وارد کنید.

  • تغذیه مناسب

تغذیه مناسب برای مراقبت از پوست در هوای آلوده

علاوه بر همه آنچه برای مراقبت از پوست در هوای آلوده گفتیم، تغذیه سالم را فراموش نکنید. تغذیه سالم انواع ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری را به بدن شما وارد می‌کند و باعث می‌شود پوستتان توانایی مقابله با رادیکال‌های آزاد موجود در هوا را داشته باشد. منظور از تغذیه سالم نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب یا نوشیدنی‌های مفید دیگر در کنار مصرف میوه و سبزیجات تازه است. خوردن غذاهای سالم و سبک و پرهیز از فست‌فودها و غذاهای چرب، گام مهم و بزرگ دیگری برای تضمین سلامتی جسم و پوست شماست.

  • استفاده از مکمل های دارویی مثل انواع مولتی ویتامین

استفاده از مکمل های دارویی مثل انواع مولتی ویتامین

گاهی که به هر دلیلی از جمله بیماری یا بی‌اشتهایی و هر دلیل دیگری نمی‌توانید انواع میوه و سبزیجات یا خوراکی‌های سالم دیگر را میل کنید، بهتر است سراغ مکمل‌های دارویی مثل انواع مولتی‌ویتامین‌ها بروید. ویتامین ث، آنتی‌اکسیدان‌های قوی دارد و مانع از آسیب رادیکال های آزاد در بدن شما می‌شود. ویتامین کا و وینامین آ نیز به روشنی و درخشش پوست شما کمک می‌کنند. انواع ویتامین ب نیز با اثر بر مغز و ایجاد آرامش در شما به بهبود روند کلاژن‌سازی پوست منجر می‌شوند.

با این توضیحات به خاطر داشته باشید که یکی از مراحل مراقبت از پوست در هوای آلوده کلان‌شهرها مصرف انواع مکمل‌های دارویی است تا بدن شما مقاوم شده و به‌خوبی از عهده مراقبت خود بربیاید. این نکته را نیز فراموش نکنید که بی‌شک مصرف انواع ویتامین‌ها به‌صورت طبیعی مزیت فراوانی نسبت به مکمل‌های دارویی دارد؛ پس اگر در خوردن انواع میوه و غذاهای سالم محدودیتی ندارید، مصرف آن را نسبت به داروها در اولویت قرار دهید.

سخن پایانی

در این نوشته با شما درباره اصول و روش‌های مراقبت از پوست در هوای آلوده صحبت کردیم. توصیه می‌کنیم این اصول را رعایت کنید تا سلامت جسم و پوستتان تضمین شود. برای خرید بهترین کرم ضد آفتاب، انواع ماسک صورت، انواع شوینده ملایم و آبرسان کلاژن ساز می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اردمی مراجعه کنید. در فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی، انواع محصولات داخلی و خارجی با ضمانت اصالت کالا و بهترین قیمت عرضه می‌شود.

دیدگاه‌ها 1944بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه