تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

بررسی عوارض جانبی ضد آفتاب به همراه روش های پیشگیری از آن

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
بررسی عوارض جانبی ضد آفتاب به همراه روش های پیشگیری از آن

مطالب زیادی در خصوص روش های انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب وجود دارد؛ اما کمتر جایی درباره عوارض جانبی استفاده از ضد آفتاب ها صحبت می‌شود. خیلی از افراد با‌خیال راحت برای خرید ضد آفتاب اقدام می‌کنند؛ غافل از اینکه ضد آفتاب هایی که قرار است از پوست ما محافظت کنند، آسیب‌هایی را نیز به دنبال دارند. به‌ همین دلیل در این مقاله قصد داریم با هم به عوارض جانبی ضد آفتاب های بی کیفیت نگاهی بیاندازیم و برای شما از روش های پیشگیری از این عوارض بگوییم. پس با ما همراه باشید.

حساسیت‌

حساسیت‌یکی از عوارض جانبی ضد آفتاب های بی کیفیت، ایجاد حساسیت است. ضد آفتاب ها با مواد شیمیایی ساخته می‌شوند و این مواد، پوست را در معرض آسیب‌هایی مانند قرمزی، تورم، التهاب و خارش قرار می‌دهند. بعضی‌ها نیز به ترکیبات ضد آفتاب حساسیت بیشتری دارند، بدن‌ آن‌‌‌‌‌‌ها جوش های زیادی می‌زند و دچار خارش شدید می‌شود. مواد نگهدارنده‌ و اسانس‌های معطری که در ضد آفتاب ها وجود دارند، به‌عنوان دلیل اصلی این حساسیت‌ها به حساب می‌آیند. در این زمینه می‌توان به آمینو بنزوئیک اسید ۴، اشاره کرد که در بیشتر ضد آفتاب ها استفاده می‌شود. این ماده را که به‌اختصار با نام PABA می‌شناسیم، حساسیت های پوستی را به دنبال دارد.

به همین دلیل نیز کرم های ضد آفتاب با کیفیتی را در بازار سراغ داریم که عبارت هایپو آلرژنیک (hypoallergenic) روی آن‌ها درج شده است. این عبارت به‌ این معنا است که با محصولی طرف هستیم که به‌میزان بسیار کمی حساسیت ایجاد می‌کند و در ساخت آن خبری از آمینو بنزوئیک اسید ۴، نیست. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم هر ضد آفتابی را استفاده نکنید و با خرید بهترین کرم ضد آفتاب که توسط برندهای معتبر ساخته شده، پوست خود را از حساسیت دور نگه دارید. قبل از خرید ضد آفتاب نیز توصیه می‌کنیم مقداری از آن را روی قسمتی از پوست خود امتحان کنید و اگر التهاب و حساسیتی را مشاهده نکردید برای خرید این ضد آفتاب اقدام نمایید. اکسید زینک ماده‌ای است که حساسیت بسیار کمی ایجاد می‌کند و خرید ضد آفتاب دارای اکسید زینک به بیشتر افراد پیشنهاد می‌شود.

جوش

جوشیکی از عوارض جانبی ضد آفتاب های بی کیفیت، وخیم‌تر شدن جوش است. اگر پوستی مستعد به جوش دارید، پیشنهاد می‌‌کنیم به‌جای خرید ضد آفتاب های معمولی، حتماً بهترین کرم ضد آفتاب موجود در بازار را خریداری کنید. روی این ضد آفتاب باید عبارت‌های non-comedogenic و non-oily درج شده‌‌ باشد. اکیداً توصیه می‌کنیم از مالیدن ضد آفتاب‌های مخصوص بدن، روی صورت خودداری کنید؛ چراکه ضد آفتاب مخصوص بدن، ترکیبات متراکم‌تری دارند و شرایط ایجاد جوش را مهیا می‌کنند.

التهاب های چشمی

التهاب های چشمیحتی اگر بهترین کرم ضد آفتاب را خریداری کنید باز هم باید مواظب باشید که ترکیبات این ضد آفتاب به داخل چشم شما نفوذ نکند، در غیر این صورت تماس مقداری بسیار کمی ضد آفتاب با چشم، درد، سوزش و التهاب را به دنبال دارد و چشم را برای مدت بسیار کمی نسبت به نور حساس می‌کند. البته ناگفته نماند که امروزه ضد آفتاب هایی با ترکیبات معدنی تولید می‌شوند که برای پوست دور چشم نه تنها ضرر ندارند، بلکه پزشکان استفاده از آن را برای محافظت از پوست دور چشم در برابر نور خورشید لازم و ضروری می‌دانند.

درد در نواحی رشد مو

یکی از روش های پیشگیری از بروز درد در نواحی رشد مو زدن ضدآفتاب مرغوب است.انصافاً باید اعتراف کرد با توجه به تعداد لوسیون‌ها، کرم‌ها، ژ‌ل‌ها اسپری‌ها، موم‌ها و روغن‌های ضد آفتاب، انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب کار ساده‌ای نیست. اما اگر ضد آفتاب را برای قسمتی می‌خواهید استفاده کنید که موهای زیادی دارد، پیشنهاد می‌‌کنیم به‌جای خرید کرم ضد آفتاب، دنبال خرید ژل ضد آفتاب باشید، چرا که کرم‌های ضد آفتاب پوست را سفت و خشک می‌کنند و عوارض جانبی ضد آفتاب های کرمی ایجاد درد در قسمت‌های مودار بدن خواهد شد.

زخم های چرکی در پیاز مو

یکی دیگر از عوارض جانبی ضد آفتاب های نامرغوب ایجاد زخم های چرکی در پیاز مو است.گاهی اوقات قسمت‌هایی از پوست که روی آن ضد‌ آفتاب زده شده دچار خارش می‌شود و پس از مدتی جوش‌های قرمز را در این نواحی شاهد هستیم. حضور این جوش‌ها در نواحی مودار بدن، زخم‌های چرکی و دردناکی دور محل رویش مو ایجاد می‌کند. با توجه به عوارض جانبی ضد آفتاب ها باید هنگام خرید دقت کنید تا محصول با کیفیتی را بخرید.

افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه

یکی از روش های پیشگیری از بروز سرطان سینه استفاده از ضدآفتاب های مرغوب است.از عوارض جانبی ضد آفتاب های شیمیایی نامرغوب که به‌ندرت پیش می‌آید، افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه است. ترکیبات ضد آفتاب های بی‌کیفیت روی سلول‌ها تأثیر می‌گذارند و بعضی از این ترکیبات موجب تغییر مقدار استروژنِ خون می‌شوند. در همین راستا هرگز از ضد آفتاب‌های شیمیایی برای کودکان استفاده نکنید؛ چراکه ترکیبات شیمیایی سریعاً جذب خون می‌شوند و آسیب‌‌های بسیاری به دنبال دارند.

روش های پیشگیری از عوارض جانبی ضد‌ آفتاب

روش های پیشگیری از عوارض جانبی ضد‌ آفتاب هااکنون که با عوارض جانبی ضد آفتاب های بی‌کیفیت و نامرغوب آشنا شدید، بهتر است از روش های پیشگیری از عوارض استفاده از آن‌ها آگاهی داشته باشید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • اگر در قسمت‌هایی که ضد آفتاب زده‌اید احساس خارش کردید، سریعاً پوست را بشویید و دیگر از آن ضد آفتاب استفاده نکنید؛
  • برای خرید بهترین کرم ضد آفتاب با پزشک متخصص پوست مشورت کنید؛
  • اگر برای مدتی طولانی بیرون از منزل هستید، هر ۲ ساعت یک بار ضد آفتاب خود را تجدید کنید؛
  • بالم لب ضد آفتاب را فقط روی لب‌ بمالید؛
  • ضد آفتاب کودک خود را با نهایت وسواس خریداری کنید؛
  • به نوزاد کمتر از ۶ ماه هرگز ضد آفتاب نزنید؛
  • اگر پوست چربی دارید، حتماً سراغ ضد آفتاب های بدون چربی و کمدوژنیک (بدون ایجاد جوش) را بگیرید.

درمجموع می‌توان گفت با توجه به عوارض جانبی ضد آفتاب های بی‌کیفیت، پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که ممکن است دور این ضد آفتاب ها را خط بکشید و محصولاتی که دارای اکسید تیتانیوم (titanium oxide) و اکسید زینک (zinc oxide) هستند را به‌عنوان بهترین کرم ضد آفتاب انتخاب نمایید. برای اینکه کار شما را راحت‌تر کنیم، سری به فروشگاه اینترنتی اردمی بزنید و با بهترین کرم ضد آفتاب موجود در بازار آشنا شوید. بعد از بررسی، محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده و بخرید.

منبع: Stylecraze دیدگاه‌ها 3346بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه