تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

روش های خانگی درمان لکه های قهوه ای تا چه حد اثربخش است؟

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه
روش های خانگی درمان لکه های قهوه ای تا چه حد اثربخش است؟

بیشتر افراد با مشاهده‌ی اولین نشانه‌ های لکه های قهوه‌ای به‌ فکر پرس‌و‌جو برای خرید یک کرم ضد لک عالی می‌افتند، غافل از اینکه روش های خانگی درمان لکه ها نیز تا حد زیادی اثربخش هستند. از آنجایی که روش‌های خانگی هزینه‌ی کمتری هم دارند و معمولاً آسیبی به پوست وارد نمی‌کنند، بهتر است ابتدا این روش‌‌ها را امتحان کنید. اگر پس از گذشت مدتی نتیجه نگرفتید با خرید یک کرم ضد لک عالی و باکیفیت برای رفع و از بین بردن لکه های قهوه ای اقدام کنیم. به همین دلیل در ادامه به روش های خانگی درمان لکه های قهوه ای اشاره می‌کنیم.

علت ایجاد لکه های قهوه ای روی پوست

لکه های قهوه ای با نام لکه های پیری هم شناخته می‌شوند و فرایندی معمولی در افزایش سن به حساب می‌آیند. این لکه‌‌ها خطری ندارند و پس از عبور از پنجاه سالگی، آثار آن‌ها روی پوست مشاهده می‌شود. افرادی که پوست روشنی دارند یا بیشتر در معرض آفتاب قرار داشته‌اند یا پوست خود را بیش‌ازحد برنزه کرده‌اند، شاهد لکه های قهوه ای بیشتری هستند.

برخی روش های خانگی درمان لکه

استفاده از آبلیمو

آبلیمو دارای اسیدی است که رنگدانه‌های پوست را پراکنده می‌کند. در عرض یک یا نهایتاً دو ماه پس از استفاده از آبلیمو اثری از این لکه‌ها باقی نمی‌ماند. آبلیمو سرشار از ویتامین C است و یکی از روش های خانگی درمان لکه به حساب می‌آید. خاصیت بی‌رنگ‌‌کنندگی ویتامین C به از بین بردن لکه های قهوه ای کمک می‌کند. به همین دلیل هم هست که اگر به ترکیبات یک کرم ضد لک عالی نگاهی بیاندازید متوجه حضور ویتامین C در ترکیبات این کرم خواهید شد. در ادامه به روش های مختلف استفاده از آبلیمو برای رفع لکه های قهوه ای اشاره می‌کنیم.

۱. مالیدن آبلیمو روی لکه ها

استفاده از آب لیمو برای درمان لکه های قهوه ای

یک لیمو را به چند قسمت برش بزنید.

  • یکی از این قسمت‌ها را روی ناحیه‌ای از پوست با لکه های قهوه ای بمالید.
  • بگذارید حدود ۳۰ دقیقه روی پوست باقی بماند.
  • سپس محلی که لیمو روی آن گذاشته بودید را با آب بشویید.

توجه: آبلیمو پوست را بیش‌ از حد در برابر نور خورشید حساس می‌کند. پس از استفاده از آبلیمو بهتر است در حد امکان زیر نور آفتاب قرار نگیرید یا ضد آفتاب با SPF به میزان ۳۰ روی پوست بمالید. عدم استفاده از ضد آفتاب مناسب، تمام روش های خانگی درمان لکه را بی‌اثر می‌کند.

۲. مخلوط آبلیمو و شکر

استفاده از آبلیمو و شکر

  •  یک لیموی تازه را فشار دهید و آب آن را داخل یک ظرف بریزید و ۲ تا ۴ قاشق شکر به آن اضافه کنید. شکر باید به اندازه‌ای به آبلیمو اضافه شود که حالتی خمیرمانند پیدا کند.
  • خمیری که با آبلیمو و شکر درست کرده‌اید را با یک برس نرم یا تکه پارچه پنبه‌ای روی لکه های قهوه ای بمالید.
  • اجازه دهید این خمیر چیزی بین نیم تا یک ساعت روی لکه‌ها باقی بماند. سپس پوست خود را با آب سرد بشویید.
  • این خمیر ممکن است پوست شما را بیش از ‌حد خشک کند؛ در نتیجه پس از هر بار استفاده از مخلوط آبلیمو و شکر، حتماً مرطوب کننده بزنید.

۳. مخلوط عسل، شکر و آبلیمو

ماسک آبلیمو و عسل

  • آب یک لیموی تازه را داخل کاسه بریزید و ۲ قاشق غذا‌خوری شکر به آن اضافه کنید. مقدار شکری که اضافه می‌کنید به اندازه‌ی آب لیمویی که داخل کاسه ریخته‌اید بستگی دارد.
  •  سپس دو قاشق غذاخوری عسل به این مخلوط اضافه نمایید تا خمیری کش‌دار و چسبناک درست شود.
  •  خمیری که درست کرده‌اید را با یک دستمال نخی یا برس نرم روی لکه های قهوه ای بمالید.
  • اجازه دهید این خمیر نیم ساعت روی لکه‌ها باقی بماند. سپس پوست را با آب سرد بشویید.
  • عسل خاصیت آبرسانی قوی دارد و جلوی خشکی بیش از حد پوست را می‌گیرد.

استفاده از آنزیم های گیاهان

استفاده از آنزیم های گیاهی

آنزیم‌ها نقش فعالی در دنیای بیوشیمی (Biochemical) دارند و بدون اینکه از بین بروند برای تغییر مواد مختلفی استفاده می‌شوند و نقش فیلترهای طبیعی را ایفا می‌کنند. از این آنزیم‌ها برای تجزیه‌کردن رنگدانه‌های پوست و تقسیم آن‌ها به قسمت‌های بی‌رنگ بسیار کوچک می‌توانید کمک بگیرید تا با این روش لکه های قهوه ای از بین برود. ممکن است در ساخت کرم ضد لک معمولی از آنزیم‌های گیاهان خبری نباشد؛ اما اگر یک کرم ضد لک عالی خریداری کنید، به احتمال زیاد در ساخت این کرم از آنزیم‌های گیاهان کمک گرفته‌ شده است.

توجه داشته باشید میوه‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم دارای آنزیم‌های مختلفی هستند؛ اما تمامی این میوه‌ها در گروه آنزیم های تجزیه کننده پروتئین قرار می‌گیرند. آنزیم‌های مؤثری برای از بین بردن لکه های قهوه ای پوست در پاپایا، سیب زمینی و آناناس وجود دارد.

۱. مخلوط سیب زمینی رنده ‌شده و عسل

ماسک سیب زمینی و عسل یکی از روش های خانگی درمان لکه های قهوه ای

  • یک سیب زمینی متوسط را پوست گرفته و داخل کاسه رنده کنید. به آن مقداری عسل اضافه کنید تا مخلوطی خمیر‌مانند درست شود.
  • خمیر سیب زمینی و عسل را روی لکه های قهوه ای بمالید.
  • پس از ۱۵ دقیقه پوست را با آب سرد بشویید.

۲. ماسک پاپایا

ماسک پاپایا

  • محتویات پاپایا را خارج کرده و داخل کاسه بریزید و له کنید. برای له‌کردن پاپایا از همزن‌‌های دستی یا برقی می‌توانید کمک بگیرید.
  • با تکه‌ای پارچه نخی یا برس آرایش، خمیر پاپایا را روی صورت و قسمت‌های لکه دار پوست بمالید.
  • اجازه دهید ماسک کاملاً خشک شود و سپس با آب سرد پوست را بشویید.

۳. ماسک آب آناناس یا آناناس

ماسک آناناس

اگر می‌خواهید به جای خرید کرم ضد لک عالی، ابتدا روش‌های خانگی را امتحان کنید. پیشنهاد می‌کنیم اول از هر چیز سراغ ماسک آناناس بروید؛ چرا که نه‌تنها لکه های قهوه ای را از بین می‌برد، بلکه بافت پوست را هم شاداب و جوان می‌کند.

  • برای ساخت ماسک باید مقداری آب آناناس را داخل کاسه‌ای بریزید. (آب آناناس باید کاملاً طبیعی بوده و ذره‌ای شکر به آن اضافه نشده باشد).
  • تکه‌ای پارچه پنبه‌ای را به آب آناناس آغشته کنید و روی لکه های قهوه ای بمالید و بگذارید خشک شود.
  • در نهایت نیز صورت را با آب سرد بشویید.
  • به‌عنوان جایگزین می‌توانید تکه‌های آناناس را لکه‌کنید و خمیر به‌دست‌آمده را روی صورت و قسمت‌های لکه‌دار پوست بمالید. سپس اجازه دهید ماسک خشک شود و صورت را با آب سرد بشویید.

۴. ماسک نخود

ماسک نخود از روش های خانگی درمان لکه های قهوه‌ای

نیم فنجان نخود را به مدت یک ساعت آب‌پز کنید و بگذارید سرد شود.

  • پس از سردشدن، نخود را له‌کنید تا حالتی خمیرمانند پیدا کند.
  • خمیر نخود را مانند ماسک روی صورت و لکه های قهوه ای پوست بمالید و بگذارید خشک شود.
  • سپس صورت را با آب سرد بشویید.

سایر روش های خانگی درمان لکه

۱. مالیدن ماست به پوست

ماسک ماست ساده

ماست ساده دارای اسید‌هایی است که لکه های قهوه ای را بی‌رنگ می‌کنند. باکتری های موجود در ماست برای پوست مفید هستند و آنزیم‌هایی دارند که پروتئین‌هایی مانند ملانین پوست را تجزیه می‌کنند و باعث از بین رفتن لکه های قهوه ای پوست می‌شوند.

  • ماست ساده را روی قسمت‌های لکه دار صورت بمالید.
  • اجازه دهید ماست خشک شود و سپس پوست را با آب سرد بشویید.

۲. مخلوط ماست ساده و گیاهان دارویی

ماسک ماست و گیاهان دارویی از جمله روش های خانگی درمان لکه های قهوه‌ای

بعضی از گیاهان دارویی اثربخشی چشمگیری در کاهش لکه های قهوه ای دارند. به ترکیب این گیاهان و ماست برای از بین بردن لکه های قهوه ای می‌توانید اعتماد کنید. برای این کار:

  • ماست را با ترکیبی از گیاهان دارویی مخلوط کنید.
  • مخلوط را روی صورت و قسمت های لکه دار پوست بمالید.
  • بگذارید خشک شود.
  • پوست را با آب بشویید.

گیاهان دارویی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم دارای آنتی اکسیدان‌ و بیوفلاونوئیدها (bioflavonoids) هستند و زمانی که با ماست ترکیب شوند، اثربخشی سودمندی برای کاهش لکه های قهوه ای پوست دارند:

  • یک قاشق غذاخوری پودر خردل؛
  • یک قاشق غذاخوری زردچوبه؛
  • یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه‌ورا.

۳. روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک

روغن کرچک سرشار از آنتی اکسیدان های روشن کننده پوست است.

  • یک تکه پنبه را با چند قطره روغن کرچک خیس کنید.
  • به حالت ضربه‌ای روی لکه های قهوه ای پوست بمالید.
  • بگذارید روغن کرچک جذب پوست شود.

نکته: روغن کرچک لباس را لکه‌ دار می‌کند. این لکه به‌آسانی پاک نمی‌شود. در حین استفاده از آن مواظب باشید روی لباس شما نریزد.

۴. ویتامین E

استفاده از ویتامین ای یکی از روش های خانگی درمان لکه های قهوه‌ای

اگر به ترکیبات یک کرم ضد لک عالی دقت کنید حتماً متوجه وجود ویتامین E در این کرم خواهید شد. با این حساب چه بهتر که برای رفع لکه های قهوه ای مستقیماً سراغ ویتامین E را بگیرید. ویتامین E دارای آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی و التیام بخش دارد و برای از بین بردن لکه های قهوه ای نیز بسیار مؤثر است. در نتیجه یک کپسول مایع ویتامین E را باز کنید و محتویات داخل آن را مستقیماً روی قسمت‌های لکه‌دار پوست بریزید و اجازه دهید جذب پوست شود.

سخن نهایی

به‌ احتمال بسیار این روش های خانگی درمان لکه های قهوه‌ای به شما کمک می‌کنند که پوستی صاف داشته باشید. اما اگر به هر دلیل می‌خواهید اثربخشی کرم‌های ضد لک را هم امتحان کنید و به‌ دنبال یک کرم ضد لک عالی می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم سری به فروشگاه اُردمی بزنید و از میان برندهای معتبر، بهترین کرم ضد لک را خریداری نمایید. مقاله‌ی «کرم ضد لک عالی برای درمان ملاسما» نیز در این راستا مطالب مفیدی برای خواندن دارد. در پایان اگر تجربه‌ی سودمندی در برطرف کردن لکه های قهوه ای دارید، در قسمت نظرات برای ما و خواننده‌‌ها از این تجربه‌های مفید بگویید.

منبع: Wikihow ۱۰ دیدگاه 35023بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. د صورتم لکه های قهویی مدت ۱۵ روز میشه پیدا شده سن ام هم ۲۴ اس زیاد د نور آفتاب هم قرار ندارم روزانه دو یا سه بار بیرون میبرایم فقط دو دقه راه اس زیاد هم نیست نمیفامم برای جلو گیری این لکه ها چی باید کنم میشه برم رهمنایی کنین

    • سلام وقت بخیر.برای پیشگیری فقط مصرف ضدآفتاب و تمدید ۳ ساعته‌ی اون کفایت می‌کنه، برای درمان باید نوع پوستتون رو بفرمایید.
      روتین پوستی مناسب فراموش نشود.

  2. user avatar
    ساجده رعوف زاده

    سلام من تازه الان رو گونه هام چند تا دونه لک قهوه ایی میشه بگین چیکار کنم پوستم خیلی حساسه ب حدی ک تابستون ها قشنگ سیاه میشم میشه بگین چیکار کنم قرصی،کرمی چیزی نیس استفاده کنم؟؟؟

  3. سلام عزیز من ۳۲ ساله هستم و خواستم بگم،لکه های قهوه ای رنگ روی گونه ام به اثر بارداری آفتاب سوزان اینجاست.پوستم چرب است و ضدآفتاب رنگی سی گل استفاده میکنم.در ضمن من افغانستان هستم میشه مطابق به اینجا برایم رهنمایی کنید.ممنون تان

  4. سلام من ۲۶ سالم هست تو صورتم مدت ۶ ماه شد لکه های قهویی کنار چشمام پیدا شده دوکتور نرفتم از هیچ نوع کرم برای درمان استفاده نکردم میشه کمکم کنید تا این لک ها از بین برن ممنون زودتر برام پاسخ بدین لطفا

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه