تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

علت قرمزی، خارش و سوزش پوست چیست و چطور درمان می‌شود؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
علت قرمزی، خارش و سوزش پوست چیست و چطور درمان می‌شود؟

شما می‌دانید علت قرمزی، خارش و سوزش پوست چیست و چگونه می‌توان آن‌ها را درمان کرد؟ اجازه دهید سؤالمان را کمی پیشرفته‌تر بپرسیم. شما می‌دانید بثورات پوستی چیست و چرا ایجاد می‌شود؟ چه چیزهایی باعث تشدیدشان می‌شود و چرا باید به آن‌ها توجه ویژه کرد؟ ما در این مقاله بنا داریم به این موضوع بپردازیم. حتماً برای شما هم یافتن این پرسش‌ها مهم بوده که این مقاله را از بین هزاران مقاله دیگر انتخاب کرده‌اید؛ پس همراهمان شوید و با دست پر از اطلاعات این مقاله را ترک کنید.

بثورات پوستی چیست؟

آشنایی با پوست خشک

بثورات پوستی در علم پزشکی، تعریف بسیار گسترده‌ای دارد. آنچه در این مقاله مدنظر ماست، قرمزی، خارش و سوزش پوست است که گاهی به خونریزی هم منجر می‌شود. این وضعیت ناگوار پوستی گاهی آنقدر شدید مس‌شود که فرد را دچار خستگی یا حتی افسردگی می‌کند. ما اینجاییم که بگوییم نگران نباشید. با چند اقدام ساده می‌توان جلوی بروز یا پیشرفت بیماری را گرفت. کافی است برخی از علت های بروز بثپرات پوستی را بدانید تا حواستان را بیشتر جمع کنید و کمتر دچار این عارضه شوید. در ادامه درباره این علت‌ها بیشتر صحبت می‌کنیم.

افرادی که پوست خشک دارند، در معرض ابتلا به بثورات پوستی هستند

مرطوب نکردن پوست یکی از اشتباه های رایج کرم پودر زدن است.

خشک بودن پوست یکی از علت های بروز بثورات پوستی است. افرادی که پوست خشک دارند با گوشت و خون خود درک می‌کنند که میزبان همیشگی جوش‌های مزاحم یا قرمزی و التهاب بودن چقدر سخت است. این افراد با سردشدن هوا دچار خارش پوست می‌شوند. مرحله بعد از خارش ایجاد بثورات است. هر استحمام برای افراد با پوست خشک طاقت‌فرساست؛ چراکه بعد از حمام دچار خارش و بثورات می‌شوند. درست است که با گذشت زمان بثورات‌ها فروکش می‌کنند؛ ولی خارش و قرمزی آن برای افراد احساس بد و ناراحتی را به همراه دارند.

برای جلوگیری از ایجاد بثورات یا کاهش التهاب و خارش حاصل از آن، مدت زمان استحمامتان را کاهش دهید. سعی کنید دمای آب خیلی زیاد نباشد؛ زیرا آب گرم پوست را خشک و تحریک می‌کند. شوینده‌هایتان را بررسی کنید که بدون سولفات بوده و از عطر و الکل در آن استفاده نشده باشد. بعد از حمام نیز از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید. بهتر است مرطوب کننده انتخابی شما سبک و فاقد مواد شیمیایی و حتی عطر و الکل باشد تا مفیدتر واقع شود. در کل مصرف زیاد آب و مایعات از جمله نوشیدنی‌های طبیعی برای افرادی که پوست خشک دارند بسیار توصیه می‌شود. آب، پوست را هیدراته کرده و رطوبتی که پوست شما نیاز دارد را تأمین می‌کند.

 گرم شدن هوا و تعریق یکی از علت های بروز بثورات پوستی است

خواص روغن اسطوخودوس برای درمان اگزما

یکی دیگر از علت های بروز بثورات پوستی که در اینجا به شما معرفی می‌کنیم گرما و تعریق است. برخلاف گروه اول که در بالا به شما معرفی کردیم این دسته از افراد به حرارت حساس هستند. رسیدن تابستان و گرمای آن برای افرادی که دچار این نوع از بثورات پوستی می‌شوند، کابوسی وحشتناک است. گرما و رطوبت باعث بروز بثورات‌های گرمایی می‌شوند. این گونه بثورات‌ها به شکل تاول‌های آبکی همراه با خارش و التهاب شدید همراه هستند. خارش محل عارضه با ترکسیدن جوش‌ها و تاول‌ها همراه است و هر دو با تعریق بسیار سوزناک می‌شوند.

بثورات‌های گرمایی به مرور زمان و به شکل خودجوش از بین می‌روند؛ ولی خاطره عذاب‌آور آن‌ها همیشه همراه افراد است. برای کاهش زجر ناشی از این بثورات‌ها می‌توانید از برخی تسکین‌دهنده‌های سبک استفاده کنید. یکی از این تسکین‌بخش‌ها ژل آلوئه‌وراست. آلوئه‌ورا به پوست آرامش می‌دهد و پوست را آبرسانی می‌کند. استفاده از ژل مانند این است که بدن تب‌دار خود را در آب خنک فرو ببرید، به همین اندازه آرامش‌بخش و به همین اندازه لذت بخش.

عفونت‌هایی پوستی یکی از علت های بروز بثورات پوستی است

عفونت‌هایی پوستی یکی از علت های بروز بثورات پوستی است

از عنوان این قسمت پیداست که عفونت یکی از مهم‌ترین و پررنگ ترین علت های بروز بثورات پوستی است. عفونت‌های پوستی علت‌های مختلفی دارد. ممکن است شما را پشه آلوده نیش زده باشد و شما مبتلا به عفونت باکتریایی شده باشید. علت دیگر این است که شما عفونت قارچی دارید؛ اگر مبتلا به اگزما هستید یعنی شامل این دسته از عفونت هستید. حالا سؤال مهم این است که چگونه بفهمیم عفونت داریم یا نه؟ بثورات‌های ناهموار و لکه‌های خشک و پوسته پوسته شده همه نشان از این دارند که شما احتمالاً مبتلا به نوعی از عفونت هستید. برای کاهش خارش و نرم‌شدن بثورات‌ها از کرم یا پودرهای ضد باکتری استفاده کنید.

نکته مهم: قبل از هر چیز با یک پزشک متخصص مشورت کنید. فراموش نکنید که این عارضه با کوچک‌تریم محرک، تشدید می‌شود. سعی کنید دارو یا پمادی استفاده کنید که پزشک برایتان تجویز کرده و از مصرف خودسرانه هر نوع دارویی خودداری کنید حتی اگر در حد روغن‌های گیاهی و طبیعی باشد. همچنین به خاطر داشته باشید که حتی برخی روغن‌های طبیعی به‌علت داشتن بوی خوش، این عارضه را تشدید می‌کنند.

برخی داروها نقش مهمی در بروز بثورات دارند

برخی داروها نقش مهمی در بروز بثورات دارند

استفاده از بعضی داروها ممکن است یکی از علت های بروز بثورات پوستی باشد. ممکن است دارویی که مصرف می‌کنید در بدن شما خارش ایجاد کند. خارش ناشی از داروها گاهی با نشانه‌های بثورات همراه است و گاهی نه خبری از بثورات نیست. به هر حال ما چند دارو که ممکن است در شما احساس خارش ایجاد کند و بثورات را به همراه داشته باشد معرفی می‌کنیم تا اگر از آن‌ها استفاده می‌کنید نگران سلامت پوست خود نباشید و بدانید که مشکل شما قابل حل است. این داروهای خارش‌آور داروهای فشار خون، استروژن، مسکن های تجویز شده و داروهای کلسترول هستند. احتمالاً با مطالعه بروشور دارو متوجه عوارض آن می‌شوید. اگر حس کردید بثورات شما ناشی از مصرف دارویی خاص است به پزشکتان بگویید تا با عوض‌کردن دارو، شما را از شر خارش و سوزش نجات دهد.

بیماری‌های زمینه‌ای هم یکی از علت های بروز بثورات پوستی هستند

بیماری‌های زمینه‌ای هم یکی از علت های بروز بثورات پوستی هستند

گاهی بدن برای اعلام وجود بیماری خاص به ما، واکنش‌های مختلفی از خود نشان می‌دهد. در چنین مواقعی هم بی‌توجهی ما فقط یک نتیجه دارد و آن از دست‌رفتن سلامتی است. این نکته باعث می‌شود که ما در مواجه‌شدن با علامت‌های پوست و بدن با احتیاط رفتار کنیم. جوش یا بثورات‌ها هم از این قانون پیروی می‌کنند؛ پس اگر بثورات‌های پوستی شما بعد از گذشت یک هفته از بین نرفت یا شروع به افزایش کرد، آن را به منزله زنگ خطر در نظر بگیرید. برای اینکه شما از نبود بیماری در بدن یا پوست خود مطمئن شوید به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک با تجویز چند آزمایش ساده، علت های بروز بثورات پوستی را کشف می‌کند. کشف درست بیماری و درمان‌ به‌موقع آن، به نابودی همه مشکلات منجر می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله با شما درباره چند تا از مهم‌ترین و پربسامدترین علت های بروز بثورات پوستی صحبت کردیم. اگر بثورات پوستی شما نیز در این چند دسته قرار می‌گیرد، با یک مراجعه ساده به پزشک می‌توانید از شر آن راحت شوید. یادتان باشد یکی از عوامل مهم در کنترل بثورات پوستی، استفاده از شوینده ملایم و مرطوب کننده مناسب است. برای تهیه انواع شوینده بدون سولفات و بدون الکل و بهترین مرطوب کننده ها  و آبرسان های عالی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اردمی سری بزنید و با خیال راحت از اصالت کالا و قیمت مناسب، خریدتان را ثبت کنید.

دیدگاه‌ها 7832بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه