تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

چگونه از شر پف کردن چشم‌ها در صبح خلاص شویم؟

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
چگونه از شر پف کردن چشم‌ها در صبح خلاص شویم؟

دلایل پف چشم بعد از خواب متفاوت است و بیشتر این علت‌ها به شیوه زندگی افراد مربوط است.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که صبح با چشمانی پف کرده از خواب بلند شده باشید در حالی که شب قبل، خواب خوب و سنگینی داشته و حداقل هشت ساعت خوابیده‌اید. اینجاست که احتمال دارد برای شما این پرسش پیش آمده باشد که با توجه به خواب خوب و مناسب، چرا چشمان شما پس از خواب شبانه پف کرده است؟

کانسیلرهای آرایشی، پف کردن چشم‌ها را پوشش می‌دهند اما بهتر است به جای پاک کردن صورت مسئله به دنبال پیداکردن دلایل پف چشم بعد از خواب باشید.

بیشتر بخوانید: آیا روش استفاده از کانسیلر و ترفندهایش را می‌دانید؟

در بیشتر مواقع ورم زیر چشم ناشی از تجمع مایعات در زیر پوستِ این ناحیه است و خوشبختانه باید گفت ضرری هم ندارد. اما گاهی اوقات نیز ممکن است پف چشم‌ها دلایل دیگری داشته باشند. همان‌گونه که در ابتدا هم ذکر شد، پف چشم ربط مستقیمی با شیوه زندگی افراد دارد.

به همین دلیل در این مطلب به مواردی اشاره می‌‌کنیم که انجام آنها ممکن است باعث پف چشم شود.

علل پف چشم بعد از خواب شبانه

   ۱. مصرف بیش از اندازه سدیم

مصرف بیش از اندازه سدیمبر اساس جدید‌ترین تحقیقات پزشکی، مصرف بیش از اندازه نمک می‌تواند باعث بادکردن و ورم در قسمت‌های مختلف بدن شود. با این حساب اگر از آن دسته افرادی هستید که روزانه نمک زیادی را میل می‌کنند، دو راه می‌توانیم پیش روی شما بگذاریم، اول اینکه به اندازه‌ای آب بنوشید تا میزان نمکی که میل کرده‌اید در بدن شما متعادل شود، راه دوم هم کم‌ کردن مصرف نمک است.

اگر به میزان زیاد، نمک بخورید و از طرف دیگر آب کافی ننوشید، بدن شما مایعات را در خود نگه می‌دارد تا دچار کم‌آبی نشود. در نتیجه شاهد پف کردن چشم‌ها خواهید بود. از طرف دیگر از آنجایی که نمک در موادغذایی مختلفی وجود دارد، به راحتی راه خود را به بدن پیدا کرده و شاهد ورم و پف در قسمت‌های مختلف به‌خصوص چشم‌ها خواهیم بود.

غذا‌های فراوری شده منبع سرشاری از سدیم هستند. با این حساب به هر اندازه که رژیم غذایی خود را تغییر دهید و از مصرف غذاهای فراوری شده اجتناب کنید، سدیم کمتری نیز میل کرده‌اید. پیتزا، سوپ، پنیر و گوشت مرغ را می‌توان از موادی نام برد که سدیم زیادی دارند. پیشنهاد می‌کنیم در کنار کاهش مصرف سدیم، نوشیدن آب را نیز در طول روز بیشتر کنید.

   ۲. کمبود پروتئین

کمبود پروتئین در خون منجر به باد کردن قسمت‌های مختلف بدن می‌شودبر اساس جدید‌ترین تحقیقات پزشکی در دانشگاه هاروارد، کمبود پروتئین در خون منجر به باد کردن قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. بد نیست بدانید کمبود پروتئین ناشی از سوء تغذیه، عملکرد نامناسب کلیه یا بیماری کبد است. میزان کم آلبومین در خون نیز منجر به عملکرد نامناسب کلیه و ورم چشم و سایر قسمت‌های بدن می‌شود، آلبومین نوعی پروتئین است که در تخم‌مرغ یافت می‌شود.

وظیفه اصلی آلبومین، خارج کردن مایعات اضافی از بدن است. به این ترتیب حواستان به رژیم غذایی که میل می‌کنید باشد و غذاهای حاوی پروتئین را به وعده‌های غذایی روزانه خود اضافه کنید.

   ۳. عملکرد نامناسب کلیه

پف کردن چشم‌ها ممکن است ناشی از بیماری‌های کلیوی باشدپف کردن چشم‌ها ممکن است ناشی از بیماری‌های کلیوی باشد، به‌خصوص اگر چشم‌ها پس از خواب شبانه پف داشته باشند. کلیه‌ای که عملکردی نامناسب دارد قادر نیست به خوبی سدیم موجود در خون را از بین ببرد. اگر خاطر شما باشد در بالا گفتیم که حضور بیش از اندازه سدیم در بدن باعث ورم‌ و پف کردن چشم‌ها خواهد شد. از طرف دیگر کلیه‌ها ممکن است باعث خروج آلبومین از بدن شوند، این امر نیز می‌تواند به جمع شدن بیش از اندازه مایعات در بدن کمک کند.

حالت‌تهوع، خستگی مفرط، ورم پا و ناحیه قوزک پا، کم اشتهایی و خارش پوست و احساس درد در قسمت پشت بدن را می‌توان از دلایل ابتلا به بیماری‌های کلیوی دانست. با این حساب اگر از مواردی که به آن اشاره کردیم رنج می‌برید پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص کلیه مراجعه کنید.

   ۴. خوردن بیش از اندازه کربوهیدرات‌ها

خوردن بیش از اندازه کربوهیدرات‌ها باعث ترشح انسولین بیشتر و جلوگیری از خروج سدیم می‌شودنتایج جدیدترین تحقیقات پزشکی ثابت کرده است که خوردن بیش از اندازه کربوهیدرات‌ها باعث ترشح انسولین بیشتر و جلوگیری از خروج سدیم می‌شود. وجود سدیم بیشتر به تجمع مایعات در بدن منجر می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت کنار گذاشتن غذاهای فراوری شده و حاوی کربوهیدرات باعث می‌شود تا کمتر شاهد پف کردن چشم‌ها باشید. کارشناسان تغذیه حضور کربوهیدرات‌ها را در رژیم‌ غذایی روزانه ضروری می‌دانند اما توصیه می‌کنند این کربوهیدرات‌ها بهتر است به صورت طبیعی و از طریق موادی مانند سیب‌زمینی وارد بدن شوند.

چینی‌ها ضرب‌المثلی دارند که می‌گویند شما همان چیزی هستید که میل می‌کنید، این گفته ممکن است در بسیاری از موارد صدق نکند، اما با توجه به مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم در خصوص پف کردن چشم‌ها صحت دارد و در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم رژیم غذایی سالمی را پیش‌رو بگیرید تا دیگر شاهد پف کردن چشم‌ها پس از خواب شبانه نباشید.

منبع: Lifehack ۱ دیدگاه 11833بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه