تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۷ تغییر در بدن بعد از انجام روزانه تمرین پلانک

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
۷ تغییر در بدن بعد از انجام روزانه تمرین پلانک

امروزه در زمینه تناسب اندام ورزش‌‌هایی رو به فزونی هستند که با کمک وزن بدن تناسب ایجاد می‌‌کنند. پلانک یکی از این ورزش‌‌های موثر است که هیچ وقت قدیمی نمی‌‌شود. این ورزش زمان کمی از وقت شما را می‌گیرید و تاثیر قابل توجهی در سلامتی و حفظ تناسب اندام دارد.

بیشتر بخوانید: با صرف روزی 20 ثانیه، کوچک کردن شکم خود را شروع کنید

اهمیت تقویت عضله‌های اصلی بدن

عضله‌های اصلی بدن به عنوان تکیه‌گاهی برای ستون فقرات و عضله‌های پشت انسان به حساب می‌آیند. از طرف دیگر نقش حیاتی در جلوگیری از صدمات بدنی دارند. به همین دلیل با انجام تمرین‌های مداوم باید به فکر تقویت عضله‌های اصلی بدن باشید. در این زمینه تمرین پلانک گزینه خوبی برای تقویت عضله‌های اصلی بدن شماست، این تمرین به تقویت ستون فقرات نیز کمک می‌کند.

با این حساب قصد داریم در این مطلب با هم نگاهی به مواردی داشته باشیم که بعد از انجام تمرین‌ روزانه پلانک برای شما اتفاق می‌افتد.

1. عملکرد و توانایی کلی بدن شما ارتقا پیدا می‌کند

عضلات عرضی شکم قوی می‌‌شوند و می‌‌توانید وسایل سنگین‌‌تری را بردارید.

همان‌گونه که اشاره شد، تمرین پلانک تاثیر خوبی بر روی عضله‌های شکمی دارد، در واقع تمرین پلانک تمامی عضله‌های اصلی بدن را درگیر می‌کند، ماهیچه عرضی شکمی، ماهیچه راست شکم و عضله مایل خارجی شکم را می‌توان از قسمت‌هایی نام برد که با تمرین‌های پلانک قوی‌تر می‌شوند. این عضله‌ها اهمیت زیادی در سلامتی بدن دارند و هر کدام از آنها عملکرد خاصی را در بدن بر عهده دارد.

در نتیجه با تقویت این عضله‌ها شما متوجه این موارد خواهید شد:

  • ماهیچه عرضی شکمی: قادر خواهید بود اجسام سنگین‌تری را بلند کنید
  • ماهیچه راست شکم: عملکرد شما در حین انجام حرکات ورزشی به‌خصوص پریدن بیشتر می‌شود؛ از طرف دیگر با تقویت عضله‌های شکمی، ظاهر آنها نیز بهبود پیدا کرده و به قول ورزشکاران شکم سیکس پک خواهید داشت
  • عضله مایل خارجی شکم: توانایی بیشتر در خم شدن

بیشتر بخوانید: اینفوگرافیک: 6 مرحله برای رسیدن به سیکس پک

2. کاهش احتمال آسیب دیدگی در ستون فقرات و عضله‌های پشت بدن

احتمال جراحت در پشت و ستون فقرات کاهش می‌‌یابدپلانک تمرینی است که عضلات را می‌‌سازد و هم‌‌چنین سبب می‌‌شود فشار زیادی روی ستون فقرات وارد نشود. انجام منظم پلانک نه تنها کاهش چشمگیری در دردهای پشت ایجاد می‌‌کند بلکه عضلات را قوی و باعث مقاومت بیشتر آنها می‌شود.

3. افزایش سوخت‌و‌ساز کلی بدن

پلانک شیوه‌‌ای ایده‌‌آل برای به چالش کشیدن بدن است

تمرین پلانک نسبت به سایر تمرین‌های ورزشی، به سوختن بیشتر کالری کمک می‌کند. عضله‌هایی که بر اثر تمرینات روزانه پلانک تقویت شده‌اند حتی در زمان سکون و عدم تحرک شما نیز انرژی بیشتری می‌سوزانند. با این حساب تمرین پلانک برای افرادی که شغل‌های پشت‌میز نشینی دارند گزینه‌ بسیار مناسبی است. از طرف دیگر انجام روزانه تمرینات پلانک به مدت ۱۰ تا ۱ دقیقه قبل یا بعد از رفتن به سر کار باعث افزایش سوخت‌و‌ساز بدن می‌شود، جالب اینجاست که میزان سوخت‌و‌ساز بدن در طول روز نیز حتی اگر در خواب هم باشید افزایش پیدا می‌کند.

4. پلانک وضعیت ایستایی بدن را بهبود می‌‌دهد

پلانک وضعیت ایستایی بدن را بهبود می‌‌دهدتمرین پلانک باعث می‌شود تا طرز ایستادن شما بهتر شود. ماهیچه‌های شکمی تاثیر زیادی در عملکرد و قرار گرفتن ماهیچه‌های گردن، شانه، سینه و پشت دارند، در نتیجه با تقویت ماهیچه‌های شکمی، ماهچه‌های ذکر شده نیز حالت بهتری به خود می‌گیرند و در نتیجه وضعیت ایستادن شما بهتر می‌شود.

5. تعادل کلی بدن بهبود می‌‌یابد

تعادل کلی بدن بهبود می‌‌یابدآیا تا بحال دقت کرده‌‌اید که وقتی سعی می‌‌کنید روی یک پا بایستید بیش‌‌تر از چند ثانیه نمی‌توانید خود را کنترل کنید؟ دلیل آن این است که عضلات شکم به قدر کافی قوی نیستند تا تعادل مناسب برای شما ایجاد کنند. با انجام پلانک پهلو و پلانک همراه با حرکت، می‌‌توانید عملکرد خود در تمام فعالیت‌‌های ورزشی را افزایش دهید.

6. افزایش انعطاف بدن

انعطاف یکی از فواید اصلی پلانک منظم است

تمرین پلانک به کشش و تقویت عضله‌هایی کمک می‌کند که باعث نرم شدن کلی بدن می‌شود، عضله‌های شانه، کتف، ترقوه، عضلات پشت ران و حتی کف پای شما در حین تمرین پلانک کشیده می‌شود. در نتیجه شاهد نرم‌ و انعطاف بیشتری در عرضه‌های بدن خواهید بود. انجام تمرین پلانک پهلو نیز به تقویت عضله مایل خارجی شکم کمک می‌کند. این کار باعث می‌شود تحمل وزن بدن برای پاها راحت‌تر شود و با نرمی پیشتری پاها را حرکت دهید.

7. شاهد فواید ذهنی نیز خواهید بود

پلانک تاثیر ویژه‌‌ای روی اعصاب دارد

جالب است بدانید تمرین پلانک تاثیر خاصی بر روی اعصاب دارد و روحیه فرد را بهبود می‌بخشد. در حین تمرین پلانک، ماهیچه‌های اصلی بدن کشیده می‌شوند و در نتیجه باعث کاهش استرس خواهد شد.

فکر کنید که در منزل یا محل کار بر روی صندلی نشسته‌اید، ماهیچه‌های بدن شما نیز در حالت منقبض قرار دارند، به دلیل نشستن زیاد، پاهای شما هم سنگین شده است، شانه‌ها نیز بر اثر فشار خمیده شده‌اند. تمامی این موارد باعث می‌شود تا استرس بیشتری به عضله‌ها و اعصاب شما وارد شود.

خوشبختانه پلانک نه‌تنها ذهن را آرام می‌کند بلکه به درمان استرس و نشانه‌های افسردگی نیز کمک می‌کند، البته تمامی این موارد در صورتی انجام می‌شود که هر روز تمرین پلانک را انجام دهید.

با این حساب با در نظر گرفتن تمامی تعریف و تمجید‌هایی که از تمرین پلانک کردیم، ممکن است  هوس انجام تمرین پلانک به سر شما زده باشد، در نتیجه با هم به نحوه انجام تمرین پلانک، نگاهی خواهیم داشت.

چگونه در موقعیت پلانک قرار بگیریم؟‌

  1. بر روی زمین در حالت شنا قرار بگیرید
  2. آرنج خود را به میزان ۹۰ درجه خم کنید و وزن بدن را بر روی ساعد دست قرار دهید
  3. نیم‌تنه بالایی خود را مستقیم نگه داشته و سعی کنید بدن شما از سر تا پا در حالت مستقیم قرار بگیرد و خمیدگی نداشته باشد
  4. سر خود را در حالت معمولی نگه داشته و زمین را نگاه کنید
  5. این حالت را تاجایی که می‌توانید حفظ کنید
  6. در این حالت به آرامی دم و بازدم داشته باشید
  7. زمانی که احساس خستگی کردید، دست از تمرین بکشید

چگونه تمرین پلانک را بهینه‌تر انجام دهید

اگر در ابتدای راه هستید و آمادگی کاملی برای انجام تمرین پلانک ندارید، از حرکات ساده‌تر پلانک کمک بگیرید. برای اینکار در حالت پلانک قرار بگیرید و زانوهای خود را خم کنید. پس از اینکه احساس کردید بدن شما آمادگی بیشتری برای تمرین پلانک دارد و می‌توانید چیزی حدود ۲ دقیقه در این حالت باقی بمانید، زمان آن فرا رسیده است که سراغ تمرین‌های سخت‌تر پلانک بروید.

منبع: Lifehack دیدگاه‌ها 7992بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>