تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

جوش های قاعدگی | بررسی علت،‌ انواع و درمان آن ها

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه
جوش های قاعدگی | بررسی علت،‌ انواع و درمان آن ها

استفاده از بهترین کرم ضد جوش اولین و در واقع بهترین راهکار درمان جوش است. از آنجایی که جوش انواع مختلفی دارد تصمیم داریم، در این مقاله به بررسی جوش های قاعدگی بپردازیم. همان‌طور که بارها در دیگر مقالات اشاره کردیم تغییرات سطح هورمون‌های بدن تأثیر مستقیمی در بروز یا تشدید جوش دارند. چرخه قاعدگی یا سیکل پریودی،‌ یک چرخه مهم در خانم‌ها بوده که با دگرگونی فیزیولوژیکی در بدن آن‌ها همراه است. بروز یا تشدید جوش معمولاً واکنشی است که بدن در برابر تغییرات هورمون‌ها در این دوران از خود نشان می‌دهد. از این جوش ها تحت عنوان جوش های پریودی یا جوش های قاعدگی یاد می‌شود. برای آشنایی دقیق‌تر و بهتر با این عارضه و درمان آن تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با جوش های قاعدگی

آشنایی با جوش های پریودی

بر اساس آمار جوش های قاعدگی در ۶۵ درصد از خانم‌ها در دوران قاعدگی وخیم‌تر می‌شود. این افراد جوش های سرسیاه و سرسفید،‌ جوش های وخیم و کیست را در این دوران تجربه می‌کنند. معمولاً متناسب با میزان وخامت این عارضه، برای درمانش باید از بهترین کرم ضد جوش استفاده کرد. عموماً یک هفته مانده به قاعدگی شاهد پدیدارشدن یا وخیم‌شدن این جوش ها هستیم و غالباً پس از پایان قاعدگی نیز این جوش ها بهبود می‌یابند یا از وخامت آن‌ها کاسته می‌شود.

انواع جوش های قاعدگی

انواع جوش های پریودی

میزان تغییر هورمون‌ها در بدن هر فردی متناسب با نوع پوستش در انواع مختلف جوش نمایان می‌شود. در ادامه به‌طور خلاصه به بررسی انواع جوش های قاعدگی می‌پردازیم.

  • جوش سرسیاه: در حالت کلی جوش های سرسیاه به دنبال بازماندن منافذ بسته پوست، در لایه‌های سطحی بافت پوست ایجاد می‌شوند و ظاهری تیره و سیاه دارند.
  • جوش سرسفید: بسته‌شدن منافذ پوست، جوش های سرسفید را به دنبال دارد. این جوش ها در لایه‌های زیرین پوست ایجاد می‌شوند و ظاهری سفید دارند.
  • کورک: این نوع از جوش های التهابی، حالتی کوچک و صورتی‌مانند دارند و با درد همراه هستند.
  • تاول چرکی: در این حالت از جوش های التهابی با جوش هایی طرف هستیم که قسمت پایه آن‌‌ها قرمز رنگ است و سر این جوش‌ ها رنگی سفید یا زرد و چرکین دارد.
  • جوش عمیق: این نوع از جوش ها عمق بیشتری نسبت به تاول چرکی دارند و بزرگ، سفت و دردناک هستند.
  • کیست: جوش کیستی یا کیستیک در قسمت‌های عمیق پوست ایجاد می‌شود و ظاهری چرکی دارد. این نوع از جوش درد بسیاری دارد و آثار زخم آن باقی می‌ماند. در نتیجه جوش کیستیک را مانند سایر جوش ها باید جدی بگیرید و برای درمان آن حتماً از بهترین کرم ضد جوش استفاده کنید.

علت وخامت جوش قبل از قاعدگی

علت وخامت جوش قبل از قاعدگی

همان‌گونه که در جریان هستید هورمون‌های بدن خانم‌ها در سیکل ماهانه خود نوسان پیدا می‌کنند. دقیقاً قبل از شروع قاعدگی سطح هورمون پروژسترون (progesterone)، در بدن کاهش پیدا می‌کند و استروژن (estrogen) افزایش می‌یابد. این فرایند، غدد چربی پوست را برای ترشح چربی بیشتر تحریک می‌کند. چربی بیشتر نیز منافذ پوست را مسدود می‌کند و شاهد ایجاد جوش های پوستی هستیم. از طرف دیگر هورمون‌ها التهاب‌های پوستی را افزایش می‌دهند و جوش های ناشی از باکتری در سطح پوست ظاهر می‌شود. هورمون مردانه تستسترون (Testosterone)، که در بدن آقایان و خانم‌ها وجود دارد نیز یکی دیگر از محرک های جوش های قاعدگی (جوش های پریودی) شناخته می‌شود. به این ترتیب در پایان قاعدگی سطح استروژن افت می‌کند و شاهد افزایش پروژسترون هستیم. هورمون تستسترون، غدد چربی پوست را به تولید چربی بیشتر حساس می‌کند و افزایش چربی در پوست، جوش بیشتر را به دنبال دارد.

وخامت جوش هورمونی در اطراف چانه

آکنه هورمونی در اطراف چانه

جوش های هورمونی مانند جوش های قاعدگی در قسمت چانه و خط‌ فک در دوران پریودی وخیم‌تر می‌شوند. گاهی اوقات در این قسمت‌ها شاهد حضور جوش های کیستیک بسیار دردناکی هستیم. در نتیجه برای درمان این نوع از جوش ها پیشنهاد می‌کنیم به جای کرم های ضد جوش معمولی، حتماً بهترین کرم ضد جوش را خریداری کنید که اثربخشی سریع و طولانی‌تری داشته باشد.

بهترین روش برای بهبود جوش های هورمونی وخیم و دردناک

بهترین روش برای التیام جوش های وخیم و دردناک

بعضی از خانم‌ها در دوران قاعدگی جوش های بسیار دردناکی را تجربه می‌کنند؛ در نتیجه برای کاهش درد این جوش های وخیم روش‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

  • روزی سه تا چهار بار، کمپرس گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه برای بهبود درد جوش و کمک به خروج چرک از جوش ها؛
  • کمپرس سرد یا یخ به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه برای بهبود درد جوش و کاهش تورم آن؛
  • خرید کرم ضد جوش عالی و باکیفیتی که دارای بنزوئیل پراکساید (benzoyl peroxide)، برای نابودی باکتری‌ها باشد.

روش های مهارکردن جوش قاعدگی

روش های مهارکردن جوش قاعدگی

جوش قاعدگی از سرسخت‌ترین جوش ها به حساب می‌آید و به‌راحتی از بین نمی‌رود. در نتیجه برای سرعت بخشیدن به درمان این جوش ها، باید حتماً روش‌های زیر را دنبال کنید:

  • روزی ۲ بار صورت را با شوینده‌ای ملایم و غیرصابونی بشویید؛
  • با پدهای تمیزکننده دارای اسید گلیکولیک (Acid Glycolic)، پوست را لایه برداری کنید تا با از بین رفتن سلول های مرده، التهاب های پوستی بهبود یابد و زمینه‌ی رشد سلول‌های جدید فراهم شود؛
  • استفاده از کرمی دارای بنزوئیل پروکسید (Benzoyl Preoxide)، این کرم را ابتدا با مقدار ۲.۵درصد استفاده کنید و پس از مدتی سراغ دوزهای ببشتر آن بروید؛
  • برای باز‌ماندن منافذ پوست از کرم یا پاک‌ کننده دارای اسید سالیسیلیک (Salicylic Acid)، کمک بگیرید.
  • در کنار خرید بهترین کرم ضد جوش، مقداری روغن درخت چای خریداری کنید. این روغن اثربخشی بسیاری برای ازبین‌بردن باکتری‌ها دارد و جوش های ملایم و متوسط را درمان می‌کند.

در کنار روش هایی که اشاره کردیم، برای جلوگیری و درمان جوش قاعدگی، از محصولات التهاب‌زا مانند لوازم آرایش و ضد آفتاب چرب استفاده نکنید. لباس‌های یقه‌تنگ نپوشید؛ چراکه گردش خون را کمی کند می‌کنند. در صورت امکان در معرض تابش مستقیم خورشید نباشید و برای محافظت پوست، از ضد آفتاب فاقد چربی کمک بگیرید. پس از عرق کردن، حتماً صورت خود را بشویید و همیشه بهترین کرم ضد جوش را استفاده کنید.

اقدامات مهم برای جلوگیری از بروز جوش دوره بعدی قاعدگی

بهترین راه جلوگیری از بروز جوش های پریودیدر اغلب مواقع جوش های قاعدگی با تکرار این دوره دوباره ایجاد می‌شوند؛ در نتیجه برای اینکه از این جوش ها چند قدم جلوتر باشید، نکات زیر را برای دوره بعدی پریودی در نظر بگیرید:

خرید بهترین کرم ضد جوش

هرکجا که سخن از جلوگیری از بروز جوش به میان می‌آید، تاکیدی به خرید بهترین کرم ضد جوش را نیز شاهد هستیم. این تأکید بی‌دلیل نیست؛ چراکه محصولاتی که جوش های فعال را از بین می‌‌برند، برای جلوگیری از بروز این عارضه نیز کاربرد دارند. در نتیجه سراغ محصولات دارای بنزوئیل پروکسید و اسید سالیسیلیک با مقدار کم بروید و پس از چند هفته استفاده، محصولاتی با بنزوئیل پروکسید با دوز بیشتر استفاده کنید. کرم‌های دارای اسید‌های آلفا هیدروکسی، مانند اسید گلیکولیک و اسید لاکتیک نیز اثربخشی چشمگیری در از بین بردن سلول های مرده پوست و بازماندن منافذ آن دارند. این محصولات فرایند رشد سلول‌های جدید را افزایش می‌دهند و حالتی نرم و شفاف برای پوست ایجاد می‌کنند.

رژیم غذایی

تحقیقات ثابت کرده که کم کردن مقدار قند خون با خوردن خوراکی‌هایی با شاخص گلوکز یا گلیسیمی کم (Low Glycemic index)، اثربخشی سودمندی در کاهش جوش قاعدگی دارد. به این ترتیب اگر می‌خواهید در دوران قاعدگی روی جوش را نبینید، دور خوراکی‌هایی که شاخص گلیسیمی بیشتری دارند مانند غذا و نوشابه‌های قندی، نان سفید و دیگر خوراکی‌‌های فرآوری‌شده را خط بکشید.

داروهای تجویزی برای درمان جوش قاعدگی

اگر با استفاده از روش‌های مطرح‌شده، پس از سه دوره قاعدگی، همچنان شاهد حضور جوش روی صورت خود بودید حتماً این مشکل را با پزشک در میان بگذارید. بسته به شرایط جسمی و وخامت جوش ها، پزشک یک یا ترکیبی از چند روش زیر را تجویز خواهد کرد:

  • رتینوئید‌ها (Retinoids) برای درمان جوش های متوسط تجویز می‌شود و استفاده از آن در درازمدت جلوی ایجاد جوش را می‌گیرد؛
  • قرص‌های ضد بارداری با تنظیم کردن هورمون های زنانه، سیکل ماهانه را منظم می‌کند. تجربه ثابت کرده که مصرف این قرص‌ها، تا حد بسیاری جوش های پریودی را بهبود می‌بخشد؛
  • داروهای ضد هورمون مردانه (Anti-androgens)، داروهایی مانند اسپیرونولاکتون (spironolactone)، جلوی تداوم جوش را می‌گیرد؛ اما مصرف این دارو در بعضی کشورها ممنوع است و برای مصرف آن باید حتماً نظر پزشک متخصص پوست را جویا شوید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم در کنار رعایت توصیه‌های بالا، برای درمان جوش های قاعدگی و حتی سایر جوش ها، از بهترین کرم ضد جوش استفاده کنید. فروشگاه اینترنتی اُردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی گلچینی از محصولات معتبر ضد جوش را برای شما آماده کرده است. ضمناً مقاله‌ی خواندنیِ دیگری از تیم تحریریه اردمی به نام «آیا درمان جوش با استفاده از بهترین کرم ضد جوش باز هم عوارض جانبی دارد؟»، حاوی اطلاعات مفیدی در این زمینه است که پیشنهاد می‌کنیم از دست ندهید. منتظر نظرات شما هستیم.

منبع: Healthline دیدگاه‌ها 8570بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه