تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

آشنایی با معروف ترین اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن

زمان تقریبی مطالعه: ۹ دقیقه
آشنایی با معروف ترین اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن

حتماً شما نیز هنگام خرید بهترین عطر زنانه یا مردانه، برخی اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن را شنیده‌اید. میزان ماندگاری عطر،‌ قدرت پخش بوی آن، سیاژ عطر، این که عطر نیش است یا دیزاینری، چه نوع رایحه ای دارد و غیره از معروف‌ترین اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن هستند. در ادامه با ما باشید که با این اصطلاحات بیشتر آشنا شوید.

طبقه بندی انواع عطر

اصطلاحات مربوط به عطر و ادکلن

همه‌ی انواع عطرها از بهترین عطر زنانه و مردانه گرفته تا انواع اسپری ها، به لحاظ غلظت مواد تشکیل‌دهنده با یکدیگر متفاوت هستند. در واقع میزان استفاده از آب و الکل در کنار روغن عطر به این تفاوت منجر می‌شود. همین تفاوت ها باعث می‌شود که عطرها در چند دسته مختلف قرار بگیرند. هر کدام از این دسته ها ویژگی خاص خودشان را دارند و بر اساس آن نیز قیمت‌گذاری می‌شوند. یکی از معروف‌ترین اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن تقسیم‌بندی زیر است.

  • پرفیوم

پرفیوم غلیظ‌ترین نوع عطر است که بیشتر مواد متشکله‌ی آن (حدود ۴۰درصد) آن روغن عطر و بقیه آب و الکل است. گران ترین عطرها در دسته پرفیوم ها قرار می‌گیرند. اکثر عطرهای برند آتلیه کلون (Atelier Colnge) از نوع پرفیوم هستند.

  • ادو پرفیوم

بعد از پرفیوم، ادو پرفیوم غلیظ‌ترین ترکیب عطر را شامل می‌شود. بین ۱۰ تا ۲۰درصد مواد اصلی آن از عصاره‌ی عطر و بقیه آب و الکل هستند. ادوپرفیوم ها هم جزء عطرهای گران محسوب می‌شوند. برای مثال ترزو میدنایت رز یکی از بهترین عطرهای زنانه موجود در فروشگاه اینترنتی اردمی است که در دسته ادوپرفیوم ها قرار دارد.

  • ادو تویلیت

میزان استفاده از ماده‌ی اصلی عطر در ادو تویلت ها به ۴ تا ۱۲ درصد می‌رسد و بقیه ساختار آن را آب و الکل تشکیل می‌دهد. به همین دلیل هم هست که این دسته از عطرها، غلظت کمتری دارند و رقیق‌تر هستند.

  • ادو کلن

ادو کلن که در زبان فارسی به نام ادکلن شناخته می‌شود، به غلط به همه انواع عطر اعم از پرفیوم و ادوپرفیوم و غیره اطلاق می‌شود. این کلمه از تلفظ Orginal Eau Do Colonge (یک برند تجاری در زمینه عطر) نشأت گرفته و به مرور زمان و به اشتباه به انواع عطر تعلق گرفته است. واقعیت امر این است که این نوع عطرها بین ۳ تا ۸ درصد عصاره‌ی عطر دارند و حدود ۹۲ تا ۹۷ درصد آن از آب و الکل تشکیل شده است.

  • ادو فرش

ادو فرش نیز مانند ادو کلن از میزان زیادی آب و الکل تشکیل شده است با این تفاوت که میزان آب موجود در آن از ادو کلن بیشتر است.

ماندگاری عطر

اینکه رایحه بهترین عطر زنانه یا مردانه تا چه مدت روی لباس یا پوست شما دوام بیاورد، به ماندگاری آن عطر معروف است. ماندگاری عطر یکی از اصلی‌ترین اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن است و در محصولات مختلف متفاوت است. هر چه عطر غلیظ‌تر باشد و از آب و الکل کمتری در آن استفاده شده باشد، ماندگاری بیشتری خواهد داشت. با این توضیح می‌توان فهمید که عطرهایی در قالب پرفیوم و ادو پرفیوم ماندگاری بیشتری نسبت به نسخه ادو تویلت یا ادو کلن آن دارند.

روش های ماندگار کردن بوی عطر

برای ماندگار کردن بوی عطر راه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به معروف‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • حمام‌کردن قل از استفاده از عطر؛
  • اسپری عطر روی نقاط نبض دار بدن؛
  • استفاده از وازلین یا لوسیون بدون بو در محل اسپری عطر؛
  • پرهیز از مالیدن عطر؛
  • نگهداری شیشه عطر در محل تاریک و خنک؛
  • و… .

پخش بو

پخش بو در دنیای عطر و ادکلن

پخش بو نیز یکی از مهم‌ترین اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن است که در واقع همان فرایند تبخیر عطر محسوب می‌شود. در عطرهای اصیل و باکیفیت این موضوع خیلی مهم  است که روند تبخیر عطر به‌درستی انجام شود. اینکه در ابتدا شامه‌ی شما بویی از مرکبات را حس کند و پس از گذشت مدتی بوی چوب را حس کنید به پخش بوی عطر بستگی دارد. اگر هر کدام از نت‌های آغازین،‌ میانی و پایانی عطر درست در وقت و نوبت خود و به‌خوبی تبخیر شوند، بوی خوشی از عطر به مشام می‌رسد. آنچه باعث می‌شود شما و اطرافیانتان از شنیدن بوی عطر لذت ببرید، به پخش بوی آن مربوط است. درستی چینش ترکیبات عطر در این زمینه بسیار مؤثر است و به مهندسی دقیق ساختار عطر مربوط می‌شود که فقط از یک عطرساز حرفه‌ای بر می‌آید.

خط بو یا سیاژ عطر

شاید برای خیلی‌ها خط بو و پخش بو عبارت یکسانی باشد؛ در صورتی که چنین نیست. همان‌طور که در بند قبل برایتان توضیح دادیم پخش بو به نحوه‌ی چینش نت‌های یک عطر بستگی دارد. اما یکی دیگر از اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن خط بو یا سیاژ آن است. اگر دقت کرده باشید گاهی حتی با رفتن فرد از محیط، تا مدت‌ها بوی عطر وی در فضا باقی می‌ماند. گاهی ما با دنبال کردن یک عطر می‌توانیم به فردی برسیم که از آن استفاده کرده است. این همان سیاژ یا خط بوی عطر است.

فرق عطر نیش و دیزاینری

یکی دیگر از معروفترین اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن که حتماً شما نیز شنیده‌اید، عطر نیش و دیزاینری است. این دو عطر شباهت و تفاوت های خاصی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

عطر نیش

عطرهای نیش از جمله عطرهای سفارشی و سلطنتی بودند که مخصوص یکی از اعضای دربار ساخته می‌شد. عطرسازان درجه یک از بهترین مود اولیه،‌ عطری منحصربه‌فرد را تهیه کرده و به آن شخص خاص تقدیم می‌کردند. اکثر عطرهای برند آمواژ از جمله عطرهای نیش هستند. این عطرها در تعداد محدود و قیمت زیاد تهیه و توزیع می‌شوند.

عطر دیزاینری

همان طور که گفتیم یکی از اصطلاحات دنیای عطر، عطر دیزاینری است. عطرهای دیزاینری را برای اولین‌بار صاحبان خانه مد به بازار عرضه کردند. به این معنی که برخی برندهای معروف مد و لباس مانند شنل، آدیداس، لاگوست و غیره در کنار تولید لباس به تهیه و توزیع عطر نیز پرداختند. تعداد عطرهای دیزاینری در بازار بسیار بیشتر از عطرهای نیش است. قیمت این عطرها نیز کمتر از عطرهای سفارشی و سلطنتی است.

انواع رایحه در دنیای عطر و ادکلن

انواع رایحه در دنیای عطر و ادکلن

برای شناخت انوع رایحه باید با ترکیبات عطر آشنا باشید. هر عطرسازی مختار است از بین مواد اولیه عطرها، رایحه هایی را انتخاب و ترکیب کند. میزان و غلظت هر کدام از این مواد در عطر، در نهایت به ایجاد رایحه خاصی منجر می‌شود. برخی از این رایحه ها زودتر از بقیه تبخیر می‌شوند. برخی به زمان بیشتری برای تبخیر نیاز دارند. جایگاه هر کدام از این رایحه ها در بخش خاصی از عطر است که به نت آغازین، میانی و پایانی معروف است.

  • نت آغازین

اولین بویی که بعد از اسپری عطر به مشام شما می‌رسد، نت آغازین آن است. هوشمندی در انتخاب ترکیب نت آغازین بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا آنچه باعث جذب مشتری از یک عطر می‌شود حس‌کردن همین بو است. این نت، پایداری چندانی ندارد و خیلی زود جای خود را به نت میانی می‌دهد. به این نت، نت فرّار یا تیز هم می‌گویند.

  • نت میانی

نت میانی یا قلب رایحه در عین اینکه پایداری بیشتری نسبت‌به نت آغازین دارد، پخش بوی خوبی هم دارد. این نت بلافاصله بعد از نت آغازین به مشام می‌رسد و بستگی به نوع عطر از ۲۰ دقیقه تا ۱ ساعت دوام می‌آورد.

  • نت پایانی یا پایه

پایدارترین نت عطر، نت پایانی آن است. شاید به‌عبارتی بتوان گفت آن بخشی از عطر که روی بدن یا لباس شما تا ساعت‌ها باقی می‌ماند یا آن رایحه ای که بعد از شنیدن نام عطر در ذهن شما نقش می‌بندد همان نت پایانی عطر است. ماندگاری این نت از ۳ ساعت تا ۲۴ ساعت متغیر است. اینکه در نت پایانی تا چه مقدار از رایحه های غلیظ یا چوبی استفاده شده باشد، ماندگاری آن را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

انواع طبع در دنیای عطر و ادکلن

یکی دیگر از اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن طبع عطر است. با توجه به نوع مواد اولیه‌ای که هر عطرساز استفاده می‌کند و میزان و غلظت آن، عطرها طبع‌های مختلفی پیدا می‌کنند. توجه به طبع عطر بسیار مهم است. دلیل اهمیت این موضوع از چند زاویه قابل بررسی است. اول اینکه ذائقه‌ی هر فردی نوع خاصی از عطر را می‌پسندد. برخی با استشمام بوهای شیرین لذت می‌برند و برخی با شنیدن بوی سرد و خنک. در درجه دوم، اهمیت این موضوع از آن نظر است که هر عطر تأثیر متفاوتی بر مغر افراد می‌گذرد. برای مثال کسی که خودش طبع سرد دارد با استشمام عطرهای سرد در درازمدت، دچار سستی و رخوت مغز و درنتیجه از دست دادن اعتمادبه‌نفس یا قدرت تصمیم‌گیری یا غلبه ترس و ناامیدی می‌شود.

  • سرد

عطر روغنی لامور Lalique

عطرهای سرد برای روزهای گرم سال یا برای افراد با طبع گرم پیشنهاد می‌شود. بوییدن این عطرها در ذهن افراد حس خنکی و شادابی ایجاد می‌کند. یکی از عطرهایی که در گروه بهترین عطر زنانه سرد قرار می گیرد «عطر روغنی لامور Lalique» است. این عطر برای مجالس رسمی و خودمانی انتخاب شایسته‌ای است. از آنجایی که رایحه آن خیلی جلب توجه نمی‌کند، برای محل کار نیز به‌راحتی می‌توان از آن استفاده کرد.

لطفا آیدی صحیح محصول را وارد نمایید.

  • گرم

عطر روغنی گود گرل، عطری گرم در دنیای عطر و ادکلن

عطر سرد و عطر گرم در میان اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن بیشتر شنیده می‌شوند و این به دلیل استفاده زیاد از آن‌هاست. دلیل عمده علاقه افراد به عطرهای گرم، شور و حرارتی است که در مخاطب خود ایجاد می‌کنند. این عطرها برای قرارهای دونفره یا شرکت در مهمانی‌های شبانه در فصل‌های سرد سال پیشنهاد می‌شود. یکی از عطرهای گرم که اتفاقاً طرف‌داران زیادی را نیز به خود جلب کرده «عطر روغنی گود گرل Carolina Herrera» است. بادام، ترنج، قهوه،‌ لیمو، گل یاس در نت آغازین و میانی و مجموعه‌ای از رایحه های دودی و شیرین دیگر در نت پایانی، ترکیبات اصلی این عطر را تشکیل می‌دهند. ماندگاری این عطر ۱۲ ساعت است.

لطفا آیدی صحیح محصول را وارد نمایید.

  • معتدل

عطر روغنی اینکانتو

عطرهای معتدل نه سردی بیش از حد دارند که در زمستان نتوان از آن استفاده کرد و نه گرمی عطرهایی که در تابستان به‌شدت تبخیر شوند و بوی ناخوشی از خود به جا بگذارند. این دسته عطرها برای همه‌ی فصول سال پیشنهاد می‌شوند. «عطر روغنی اینکانتو Salvatore Ferragamo» از جمله این عطرهاست که انرژی مثبت فراوانی در مخاطب خود ایجاد می‌کند.

لطفا آیدی صحیح محصول را وارد نمایید.

  • تند

ادو پرفیوم ترزور میدنایت رز

برای شما هم پیش آمده است که شنیدن بوی عطری به یاد تندی فلفل یا جوز هندی افتاده باشید؟ یکی از عطرهایی که به‌عنوان بهترین عطر زنانه تند و گرم شناخته می‌شود «ادو پرفیوم ترزور میدنایت رز LANCOME» است. این عطر با رایحه تند و شیرینی که دارد برای استفاده در روزها و شب‌های سرد سال مخصوصا مهمانی‌های شبانه در فصل زمستان مناسب است. ترکیبی از گل رز، یاسمن و فلفل صورتی به‌خوبی رایح تند و شیرین آن را تنظیم می‌کند.

  • چوبی

عطر روغنی بلک افغان، یکی از معروف ترین عطرهای دنیای عطر و ادکلن

اگر «عطر روغنی بلک افغان Nasomatto» را استشمام کرده باشید،‌ با مفهوم بوی چوب در عطر آشنا هستید. ترکیبی از رایحه‌هایی نظیر آگاروود، عودها،‌ رزین‌ها، تنباکو، رایحه های چوبی، قهوه و … بویی خاص و منحصربه‌فرد در این عطر مشترک زنانه و مردانه ایجاد کرده است.

لطفا آیدی صحیح محصول را وارد نمایید.

  • شیرین

عطر روغنی وومنیتی یکی از عطرهای شیرین دنیای عطر و ادکلن

منظور از عطر با رایحه شیرین عطری است که با استشمام آن حسی شبیه مزه‌ی شیرینی به ذهن متبادر شود. برای مثال «عطر روغنی وومنیتی زنانه THIERRY MUGLER» بوی شیرین و میوه‌ای دارد. استفاده از برگ درخت انجیر، میوه‌ی انجیر و خاویار در این عطر به شیرین‌شدن طبع آن بسیار کمک می‌کند. آرامش درونی و تمرکز زیاد پس از استشمام این عطر به شما منتقل خواهد شد.

لطفا آیدی صحیح محصول را وارد نمایید.

راهنمای خرید عطر و ادکلن

اکنون که با معروفترین اصطلاحات دنیای عطر و ادکلن آشنا شدید،‌ می‌توانید با اطمینان بیشتری بهترین عطر زنانه یا مردانه دل‌خواه خود یا دیگران را پیدا کنید. فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی لوازم آرایشی، بهداشتی، عطر و ادکلن این افتخار را دارد که محصولات خود را با ضمانت اصالت کالا به مشتریان خود عرضه کند. خرید ویژه از این فروشگاه را از دست ندهید.

دیدگاه‌ها 8877بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه