تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

آشنایی با اصطلاحات مربوط به عطر مردانه و زنانه

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
آشنایی با اصطلاحات مربوط به عطر مردانه و زنانه

برای شما هم پیش آمده که برای خرید بهترین عطر مردانه به فروشگاه بروید و با دنیایی از اصطلاحات تخصصی و خاص روبه‌رو شوید؟ چند درصد از این اصطلاحات را می‌شناسید؟ چقدر این اصطلاحات در خرید عطر به شما کمک کرده است؟ با تفاوت انواع عطر ‌آشنا هستید؟ اگر دانستن اصطلاحات مربوط به عطر برای شما هم جالب و جذاب است، در ادامه مطلب با ما باشید. در این مطلب به دنیای بی‌پایان عطر و ادکلن می‌رویم تا هم مشاممان را خوشبو کنیم و هم دفعه بعد با ذهن بازتری به خرید عطر بپردازیم.

اصطلاحات مربوط به رایحه عطر

درباره رایحه

وقتی برای خرید بهترین عطر مردانه یا زنانه وارد فروشگاه می‌شوید، اولین چیزی که فروشنده از شما می‌پرسد درباره گروه بویایی عطر است. معمولاً پرسش این‌گونه مطرح می‌شود: عطر سرد می‌پسندید یا گرم؟ ترش باشد یا شیرین یا تلخ؟ خب مسلم است که هیچ عطری چشیدنی نیست و این اسامی به رایحه های تشکیل‌دهنده عطر مربوط می‌شود. در ادامه بیشتر برایتان توضیح می‌دهیم.

در واقع وقتی در یک عطر عناصر با گروه بویایی شیرین جمع شوند، آن عطر در گروه عطرهای شیرین قرار می‌گیرد که باید در زمان خود هم مصرف شود. همچنین عطرهای تلخ از دودها یا چوب‌ها تشکیل می‌شوند و عطرهای سرد از گل‌ها و گیاهانی که بوی بهار یا خنکی نسیم را تداعی می‌کنند. عطرهای گرم از چوب‌ها و رایحه‌های گرم مثل ادویه ها و غیره تشکیل می‌شوند. به همین ترتیب هر یک از نت‌های مختلف، رایحه خاصی ایجاد می‌کند.

اصطلاحات مربوط به ساختار عطر

ساختار عطر

یکی دیگر از اصطلاحات مربوط به عطرزنانه و مردانه نت آن است. وقتی برای تست عطر می‌روید، معمولاً فروشنده از شما می‌خواهد که عطر را از روی شیشه بو نکنید. می‌دانید علت این امر چیست؟ شاید فروشنده به شما توضیح داده باشد که با بوییدن عطر از روی شیشه، فقط رایحه آغازین آن را استشمام می‌کنیم و متوجه عطر اصلی نمی‌شوید.همچنین به شما بگویند این عطر به مرور زمان بوی بهترین پیدا می‌کند! راز این سخنان در نت‌های عطر نهفته است.

  • نت آغازین

نت آغازین اولین بویی است که پس از استشمام عطر متوجه آن می‌شوید. اگر دقت کرده باشید، تقریباً همه عطرهای سرد با یک بوی مشترک شروع می‌شوند؛ اما پس از مدت کوتاهی تغییر می‌کنند. نت آغازین معمولاً از رایحه‌های سبک استفاده می‌شود که شامه شما را برای شنیدن بوی اصلی آماده کند. این مرحله یک پیش‌زمینه است که بینی و مغز شما رایحه سنگین نهایی را بپذیرد. ماندگاری این نت در حد چند دقیقه است و سریع جای خودش را به نت میانی می‌دهد.

  • نت میانی

نت میانی همان طور که از اسمش پیداست چیزی است میان نت اولی و آخری. نه سبکی نت آغازین را دارد و نه سنگینی نت پایانی را. این نت ماندگاری بیشتری نسبت‌به نت آغازین دارد و ممکن است گاهی تا نیم ساعت هم طول بکشد؛ اما در نهایت از بین رفته و جای خودش را به نت پایانی یا همان نت پایه می‌دهد.

  • نت پایانی

ترکیب اصلی و ماندگار هر عطری در نت پایانی است. اگر دقت کرده باشید، رد پای مرکبات و گل های سبک در نت آغازین دیده می‌شود و رد پای چوب صندل و مشک و عنبر در نت پایانی. این عناصر خیلی دیر تجزیه می‌شوند و همین باعث می‌شود ماندگاری عطر افزایش پیدا کند. ماندن مولکول‌های نت پایانی گاهی تا ۸ و ۱۲ ساعت هم طول می‌کشد.

 اصطلاحات مربوط به زمان استفاده از عطر

 اصطلاحات مربوط به زمان استفاده از عطر

همان طور که گفتیم بسته به اینکه در بهترین عطر مردانه یا زنانه از کدام رایحه‌ها بیشتر استفاده شده باشد، گروه بویایی عطر عوض می‌شود. یکی دیگر از اصطلاحات درباره عطر، سرد و گرم بودن آن است که معمولاً در توضیحات مربوط به همان عطر آورده می‌شود. اگر خرید عطر را آنلاین انجام می‌دهید، مطمئن باشید فروشگاه‌های معتبر مثل اردمی، ویژگی‌های عطر را برایتان توضیح می‌دهند. اگر هم خریدتان را حضوری انجام می‌دهید، کافی است از فروشنده بخواهید که راهنمایی‌تان کند.

  • عطر بهاری

برای عطر بهاری از رایحه‌های شیرین و معتدل استفاده می‌شود. این رایحه‌ها نه بسیار سرد هستند و نه کاملاً گرم که با افزایش دمای هوا، بوی نامطبوعی از خود بروز دهند.

  • عطر تابستانه

در عطرهای تابستانه اکثراً از رایحه‌های سرد استفاده می‌شود. مولکول‌های این رایحه‌ها در برابر گرمای هوا مقاوم‌تر هستند و دیرتر تجزیه می‌شوند. به این ترتیب هم ماندگاری عطر بیشتر می‌شود و هم عطر بوی نامطبوعی نمی‌دهد.

  • عطر پاییزی

همان طور که در فصصل پاییز نشستن روی برگ‌ها و کنار هیزم‌های به‌آتش‌کشیده لذت‌بخش است، بوی رایحه دود، خزه‌ها و عناصر جنگلی هم لذت فراوانی به انسان منتقل می‌کند. در عطرهای پاییزی بیشتر از این رایحه‌ها استفاده می‌شود.

  • عطر زمستانی

عطر زمستانی هم مثل عطر پاییزی، ترکیبی از رایحه‌های گرم است که مثل آتش، روح و روان انسان را گرم و پر نور کند. این عناصر مغز را گرم کرده و تحمل سرما را بیشتر می‌کند. همچنین در طول زمان به‌آرامی تجزیه شده و بوی خوششان را ساطع می‌کنند.

  • عطر شب و روز

یکی دیگر از اصطلاحات مربوط به عطر زنانه و مردانه، مناسب شب یا روز بودن است. معمولاً عطر شب را برای مجالس رسمی، مهمانی‌های شبانه و خاص مانند دورهمی‌های بزرگ، جشن عروسی، قرارهای خاص و غیره استفاده می‌کنند. انگار شما با بوییدن چنین عطرهایی یک مرد کت‌شلوارپوشیده و متشخص را تصور می‌کنید که در ماشین بنز تمیزش نشسته و آماده سفر است.

عطرهای روز عطرهایی خودمانی‌تر هستند. به این عطرها عطرهای اسپورت هم می‌گویند. برای قدم‌زدن در پارک و خیابان، رفتن به مهمانی دم دستی و دوستانه، خرید بیرون از منزل و گزینه‌هایی از این دست، از عطر زنانه یا مردانه روزانه استفاده می‌کنند. معمولاً اکثر بادی اسپلش‌ها و اسپری‌های دئودورانت از نوع رایحه های مخصوص روز هستند.

اصطلاحات مربوط به ماندگاری عطر

اصطلاحات مربوط به ماندگاری عطر

یکی دیگر از اصطلاحات مربوط به بهترین عطر مردانه و زنانه، بحث ماندگاری آن است. اگر دقت کرده باشید بوی برخی از عطرها تا مدت‌ها روی لباس یا بدن باقی می‌ماند، در حالی که بوی بسیاری از عطرها فرار است و بیشتر از دو یا سه ساعت طول نمی‌کشد. علت این امر تفاوت در غلظت عطرهاست. در ادامه رابطه غلظت عطر و ماندگاری آن را برایتان می‌گوییم.

از نظر غلظت، عطرها به چند دسته تقسیم می‌شوند. پرفیوم‌ها غلیظ‌ترین نوع عطر هستند که بین ۹۳ تا ۹۵درصد از آن را ماده یا روغن عطر تشکیل می‌دهد و مابقی را آب و الکل. وقتی میزان آب و الکل به حدود ۳۰درصد برسد، شاهد ادو پرفیوم هستیم. در مرحله بعد و با رقیق‌تر شدن ماده اصلی عطر به ادو تویلت می‌رسیم. در این محصول میزان آب و الکل بیشتر از عطر است.

هر چه میزان آب و الکل بیشتر شود، غلظت و ماندگاری آن کمتر می‌شود. برای مثال ادو کلن و ادو فرایش درصد بسیار کمی از ماده اصلی عطر دارند و به همین دلیل نیز ماندگاری کمتری دارند. نکته بعدی اینکه هر چه ماندگاری عطر بیشتر شود، پخش بوی آن کمتر است. برای همین است که ادو فرایش بوی تیزتر و پخش بوی بیشتری نسبت‌به ادو پرفیوم دارد. البته این نکته هم وجود دارد که قیمت پرفیوم همیشه چندین‌برابر قیمت ادو کلن یا ادو فرایش است.

اصطلاحات مربوط به برند عطر

اصطلاحات مربوط به برند عطر

یکی دیگر از اصطلاحات مربوط به عطر که شماها شاید کمتر شنیده باشید و بیشتر مخصوص عطربازهای حرفه‌ای است، بحث نیش یا دیزاینری بودن عطر است. دراین زمینه البته قبلاً به‌تفصیل در همین بلاگ صحبت کرده‌ایم. به‌طور خلاصه بخواهیم مرور کنیم، عطر نیش، عطری است که برند سازنده آن فقط در کار تولید عطر است و عطرهای درجه یک و اصلی را به بازار عرضه می‌کند. عطر دیزاینری مربوط به خانه‌های مد مثل شانل، گوچی، دی اند جی، آدیداس و غیره است.

سخن پایانی

در این مقاله درباره اصطلاحات مربوط به بهترین عطر مردانه و زنانه صحبت کردیم. اگر به دنبال خرید عطر با کیفیت عالی و از برندهای معتبر هستید، فروشگاه اردمی را به شما معرفی می‌کنیم. در فروشگاه اینترنتی اردمی– مرجع تخصصی محصولات آرایشی و بهداشتی و عطر و ادکلن، می‌توانید با اطمینان از اصالت کالا خرید کنید. شما چه اصطلاح دیگری درباره عطر می‌دانید. برای ما بنویسید تا در مقالات بعدی درباره آن صحبت کنیم.

دیدگاه‌ها 9079بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه