تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

انواع رایحه‌هایی که باید قبل از خرید عطر و ادکلن بشناسید

زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه
انواع رایحه‌هایی که باید قبل از خرید عطر و ادکلن بشناسید

در زمان خرید عطر و ادکلن هنگامی که یک عطر را جلوی بینی می‌گیریم و رایحه دلنشین آن را استشمام می‌کنیم متوجه می‌شویم که این بوی فرح‌بخش تنها از یک رایحه تشکیل نشده است و رایحه‌های زیادی دست به دست هم داده‌اند تا مشام ما را عطرآگین کنند.

راز صنعت عطرسازی نیز در ترکیب رایحه‌های مختلف پنهان شده است و عطرسازان بزرگ در طول سال‌ها توانسته‌اند با چیدمان رایحه‌های دل‌انگیز در کنار هم، عطرها و ادکلن‌هایی عرضه کنند که بوی خوش آن‌ها هرگز فراموش نمی‌شود.

تقسیم‌بندی نت‌های عطر

دسته بندی نت‌های عطرجالب است بدانید وقتی از چیدمان رایحه‌ها صحبت می‌کنیم منظور ترتیب قرار گرفتن این رایحه‌‌ها در کنار یکدیگر است. به همین منظور عطرسازان در ساخت عطرها سه ترتیب اصلی یعنی نُت آغازین، نت میانی و نت پایانی را به خدمت گرفته‌اند. در ادامه درباره نت‌های یک عطر و رایحه‌هایی که در هر نت استفاده می‌شود بیشتر خواهیم گفت.

  • نت آغازین

نت آغازینهمان‌گونه که از نام آن پیداست، نت آغازین در واقع همان بوی خوشی است که در اولین اسپری یک عطر یا ادکلن به مشام شما می‌رسد. این رایحه باید به اندازه‌ای جذاب باشد که هنگام خرید عطر و ادکلن نظر مخاطب را جلب کند. به همین دلیل عطرسازان معمولاً از رایحه‌های تازه که بیشتر از مرکبات گرفته شده برای این نت استفاده می‌کنند.

نت آغازین یا پیش رایحه در لحظه‌ای که عطر را روی پوست اسپری می‌کنید اثر خود را نشان می‌دهد، اما دوام زیادی ندارد و پس از ۱۰ تا نهایتاً ۱۵ دقیقه از بین می‌رود.

ترنج، پرتقال، گریپ‌فروت، لیمو و ریحان گزینه‌های خوبی برای این نت هستند.

  • نت میانی

نت میانیپس از اینکه پیش رایحه اثر خود را از دست داد، نوبت نت یا رایحه میانی فرا می‌رسد تا با بوی خوشی که دارد جای نت آغازین را پر کند. رایحه میانی در بیشتر مواقع شامل عطر گل‌ها است و بوی نافذی دارد. از طرف دیگر این نت نسبت به پیش رایحه دوام بیشتری دارد و با ایفا کردن نقش هسته رایحه یک عطر، باعث می‌شود تا بوی خوش آن در مشام شکل بگیرد.

رایحه اسطوخودوس، رزماری، فلفل سیاه، شمعدانی و گیاه ارس را می‌توان به عنوان رایحه‌های میانی نام برد.

  • نت پایانی

نت پایانیاین رایحه در آخرین قسمت چیدمان نت‌های حاضر در عطر‌ها و ادلکن‌ها قرار می‌گیرد و پس از ازبین‌رفتن نت میانی، جای خالی آن را پر می‌کند.

به این ترتیب می‌توان گفت نت پایانی یا رایحه پایه در‌ واقع رایحه‌ اصلی یک عطر است و این رایحه همان چیزی است که عطر و بوی کلی یک ادکلن را شکل می‌دهد. به همین دلیل تاکید می‌شود هنگام خرید ادکلن و یا سایر عطرها پس از تست، چند ساعت صبر کنید، اگر بوی نت پایانی آن را پسندیدید، خرید خود را نهایی کنید.

رایحه‌های وانیل، چوب‌ صندل، چوب‌ سدر، یاسمن و پاچولی را معمولاً به عنوان رایحه پایه می‌شناسیم.

دسته‌بندی رایحه‌ها

عطرسازان برای ترکیب بهتر رایحه‌های هر نت، دسته‌بندی مشخصی را از گروه‌های بویایی تعریف کرده‌اند. این دسته‌بندی کمک می‌کند تا رایحه‌ها تناسب بهتری با هم داشته باشند و رایحه‌ای دلنشین‌تری به‌دست بیاید.

مواد اولیه و توصیف افراد از یک رایحه، گروه‌های بویایی را تشکیل می‌دهند. بنابراین بهتر است قبل از خرید ادکلن و سایر عطرها با انواع گروه‌های بویایی آشنا باشید.

۱- رایحه‌های آروماتیک (Aromatic)

رایحه‌های آروماتیکاین رایحه‌ها بوی تندی دارند و تاثیرپذیری آن‌ها بیشتر است. ترکیبی از رایحه‌های مریم گلی، رزماری، زیره سبز، اسطوخودوس و سایر گیاهانی که رایحه‌ای تند دارند در این گروه قرار می‌گیرند. اغلب عطرسازان رایحه‌های این گروه را با رایحه‌های مرکبات و ادویه‌جات ترکیب می‌کنند. گروه رایحه‌های آروماتیک بیشتر برای آقایان استفاده می‌شود و دارای زیرمجموعه‌های زیر هستند:

  • آروماتیک دریایی

آروماتیک دریاییهمان‌‌گونه که از نام این رایحه‌ها پیداست، با رایحه‌های برگرفته از گیاهان دریایی طرف هستیم که تازگی و نشاط در آن‌ها موج می‌زند. ترکیبات این رایحه‌ها معمولاً در زمان خرید ادکلن برای آقایان به چشم می‌خورند. بر اساس آمار وب‌سایت معتبر فرگرنتیکا، در این سایت ۵۷ عطر با رایحه آروماتیک دریایی برای خانم‌ها و ۳۵۲ ادکلن با این رایحه‌ها برای آقایان وجود دارد. همچنین این سایت، ۱۹۶ عطر و ادکلن با این رایحه را برای آقایان و خانم‌ها فهرست کرده است.

  • آروماتیک آرام‌بخش

آروماتیک آرام‌بخشنام رایحه‌های آروماتیک آرام‌بخش از واژه فرانسوی fougere گرفته‌شده است که رایحه‌هایی شیمیایی داشته و بویی شبیه به وانیل دارند. این رایحه‌ها اغلب در ترکیبات نت میانی یک عطر استفاده می‌شوند.

این گروه از رایحه‌ها در سال ۱۸۸۲ توسط پاول پارکو، عطرساز فرانسوی، با استخراج رایحه ماده‌ای با نام کومارین (Coumarin) به‌دست آمد. دانه درخت تونکا یکی از موادی است که رایحه‌ای همانند کومارین دارد. بوی این رایحه شبیه به علف تازه‌هرس‌شده است و رایحه‌های دیگری نظیر اسطوخودوس، شمعدانی، خزه و چوب نیز در این گروه دیده می‌شوند.

عطرسازان بیشتر رایحه‌های گروه آروماتیک فوژه را برای آقایان به کار می‌گیرند، به طوری که تاکنون برای خرید ادکلن با این رایحه، حدود ۲۰ عطر برای خانم‎ها و ۸۷۵ عطر و ادکلن برای آقایان و ۱۸۱ عطر مشترک برای آقایان و خانم‌ها به ثبت رسیده است.

  • آروماتیک میوه‌ای

آروماتیک میوه‌ایاین گروه از رایحه‌ها که اخیراً بیشتر در ساخت عطر و ادکلن به خدمت گرفته می‌شوند شامل میوه‌های تازه‌ای است که رایحه‌ای خاص به عطرها می‌دهند. رایحه‌های آروماتیک میوه‌ای معمولاً حالت خنثی دارند، به همین دلیل بیشتر افراد در زمان خرید عطر و ادکلن این رایجه را می‌پسندند.

در وب‌سایت فرگرنتیکا، ۲۱۳ ادکلن برای خانم‌ها، ۱۳۷ عطر برای آقایان و ۲۱۸ عطر مشترک بین خانم‌ها و آقایان با رایحه‌های آروماتیک میوه‌ای فهرست شده است.

  • آروماتیک گیاهی

آروماتیک گیاهیرایحه‌های آروماتیک گیاهی، برگرفته از علف‌ها و برگ‌ها هستند. گاهی اوقات از رایحه‌های اسطوخودوس، رزماری و چوب نیز در این گروه استفاده می‌شود.

برای این رایحه که کمتر مورد توجه خانم‌ها قرار گرفته تا به امروز حدود ۴۰ عطر برای بانوان، ۱۳۴ عطر برای آقایان و ۳۲۴ عطر مشترک بین آقایان و خانم‌ها ساخته شده است.

  • آروماتیک ادویه‌جات

آروماتیک ادویه‌جاترایحه‌های آروماتیک تند که بویی سرد و تازه دارند، بیشتر در ساخت عطرهای مردانه استفاده می‌شوند.

در وب‌سایت فرگرنتیکا برای رایحه‌های آروماتیک ادویه‌جات، ۵۵ ادکلن برای خانم‌ها، ۴۶۵ ادکلن برای آقایان و ۳۴۳ ادکلن برای خانم‌ها و آقایان فهرست شده است.

۲- رایحه‌های مدیترانه‌ای (شیپِر یا قبرسی)

رایحه‌های مدیترانه‌ایاین گروه از رایحه‌ها بر اساس نام کوتی شیپر (Coty Chypre)، عطر‌ساز فرانسوی، در سال ۱۹۱۷ نام‌گذاری شده است. همچنین واژه شیپر در زبان فرانسوی به جزیره قبرس اشاره دارد. در این گروه شاهد رایحه‌هایی مانند خزه‌ بلوط، لادن، پاچولی و ترنج هستیم.

  • شیپر گُلی

شیپر گُلیدر رایحه‌های شیپر گلی رایحه‌هایی مانند گل‌ رز، سوسن‌ سفید و یاسمن به چشم می‌خورند که در بین خانم‌ها طرفداران زیادی دارند. از این رو تا به حال، ۱۰۲۴ ادلکن برای بانوان، ۲۵ عطر نیز برای آقایان و ۲۶۳ عطر مشترک برای آقایان و خانم‌ها با این رایحه ثبت شده است.

  • شیپر میوه‌ای

شیپر میوه‌ایرایحه‌ میوه‌های خوش‌عطری مانند هلو، بادام و تمشک جنگلی در این گروه قرار دارند.

در فهرست وب‌سایت فرگنتیکا ۲۴۸ ادکلن با رایحه مدیترانه‌ای میوه‌ای برای خانم‌ها، ۲۳ ادکلن برای آقایان و ۶۷ عطر مشترک برای خانم‌ها و آقایان وجود دارد.

۳- رایحه‌های مرکبات

رایحه‌های مرکباتدر عطرهای با گروه رایحه‌های مرکبات، ترکیبی از بوی خوش‌ لیمو، پرتقال، ترنج، گریپ‌فروت و نارنگی استفاده شده است.

  • مرکبات آروماتیک

مرکبات آروماتیکترکیب رایحه‌های مرکبات و رایحه‌های تند گیاهان در این گروه قرار می‌گیرند. رایحه‌های اسطوخودوس، رزماری، زیره سبز و نعنا را می‌توان از رایحه‌های اصلی این گروه دانست.

با رایحه‌های مرکبات آروماتیک از برندهای معتبر، چیزی حدود ۲۴۵ عطر برای خانم‌ها، ۶۰۹ عطر برای آقایان و ۸۱۸ ادکلن مشترک برای آقایان و خانم‌ها ساخته شده است.

  • مرکبات خوراکی

مرکبات خوراکیاین گروه شامل ترکیبی از رایحه‌های مرکباتِ خوش‌عطر (مانند لیمو و پرتقال) با وانیل، کارامل و گل‌های با عطر ملایم است.

در وب‌سایت فرگرنتیکا با رایحه مرکبات خوراکی، حدود ۱۰۳ عطر برای خانم‌ها و ۱۰۲ عطر برای خانم‌ها و آقایان فهرست شده است. این در حالی است که فقط ۱۵ ادکلن را در این مرجع برای آقایان شاهد هستیم.

۴- رایحه‌های گل‌ها

رایحه‌های گل‌هارایحه گل‌ها یکی از گزینه‌هایی است که در زمان خرید ادکلن به مشام هر کسی خوش می‌آید. این رایحه‌ها بزرگ‌ترین گروه رایحه‌ها را تشکیل می‌دهند و ترکیبات آن‌ها از عطر گل‌های تازه چیده‌شده تشکیل می‌شوند. عطرسازان در انتخاب رایحه‌های این گروه وسواس زیادی داشته‌اند.

  • گُلی آلدهیدی

گُلی آلدهیدیاین رایحه در سال ۱۹۲۱ توسط ارنست بیو، عطرساز شهیر روس، با ادکلن معروف شنل نامبر ۵ معرفی شد. در این گروه شاهد میزان زیادی رایحه آلدهید هستیم که بیشتر مورد توجه بانوان قرار می‌گیرد. به همین دلیل تاکنون ۳۱۲ ادکلن برای خانم‌ها، ۱ ادکلن برای آقایان و ۵۷ عطر و ادکلن مشترک برای آقایان و خانم‌ها با این رایحه از برندهای معروف در وب‌سایت فرگرنتیکا ثبت شده است.

  • گلی دریایی

گلی دریاییرایحه‌های گلی دریایی شامل ترکیبی از رایحه‌های خوش آبِ دریا و گیاهان دریایی است که در زمان خرید عطر و ادکلن بیشتر مورد توجه بانوان قرار می‌گیرند.

در وب‌سایت فرگرنتیکا، ۴۳۸ عطر و ادکلن برای خانم‌ها، ۸ عطر و ادکلن برای آقایان و ۹۰ ادکلن مشترک برای آقایان و خانم‌ها از این رایحه‌ها وجود دارد.

  • گلی میوه‌ای

گلی میوه‌ایاین رایحه‌ها در دهه ۹۰ میلادی مخاطبین زیادی پیدا کرد که محبوبیت آن‌ها تا به امروز ادامه دارد. ادکلن‌هایی که این رایحه‌ها در آن‌ها استفاده شده است بویی ملایم و شیرین دارند و به‌ مقدار کمی رایحه خوش میوه‌ها را می‌توان در آن‌ها تشخیص داد.

تا کنون ۵۲۶۲ عطر برای خانم‌ها، ۲۹ ادکلن مخصوص آقایان و ۵۶۱ ادکلن مشترک برای آقایان و خانم‌ها در سایت فرگرنتیکا ثبت شده است.

  • گلی میوه‌ای خوراکی

گلی میوه‌ای و خوراکیاین طیف از رایحه‌ها دائم در حال گسترش بوده و به همین دلیل از گروه رایحه‌های «گلی میوه‌ای» جدا شده و در یک گروه مستقل قرار گرفته‌اند. در رایحه‌های گلی میوه‌ای خوراکی ترکیبی از رایحه میوه‌ها با وانیل و شکلات و شیرینی‌ها به مشام می‌رسند.

در بانک اطلاعات وب‌سایت فرگنتیکا با این رایحه، ۱۲۱۵ ادکلن برای بانوان، ۵ ادکلن برای آقایان و ۲۳۹ ادکلن مشترک برای خانم‌ها و آقایان به چشم می‌خورد.

  • گلی گیاهی

گلی گیاهیبوی خوش تازگی و برگ‌های سبز در این گروه از رایحه‌ها به مشام می‌رسند. به همین دلیل اغلب خانم‌ها تمایل زیادی به خرید ادکلن با این رایحه‌ها دارند.

در وب‌سایت فرگرنتیکا ۸۶۸ ادکلن با این گروه از رایحه‌ها برای بانوان، ۱۴ ادکلن برای آقایان و ۳۵۶ ادکلن مشترک برای آقایان و خانم‌ها وجود دارد.

  • گلی چوبی

گلی چوبیدر این گروه بیشتر رایحه‌های چوبی و مشک‌ها به مشام می‌رسند که حضور رایحه گل‌ها باعث شده تا بویی گرم و دلنشین داشته باشند.

این گروه از رایحه‌ها بین خانم‌ها طرفداران زیادی دارند، به طوری که تاکنون ۲۲۲۴ عطر با این رایحه‌ها برای خانم‌ها و ۹۴۹ عطر مشترک برای آقایان و خانم‌ها ساخته شده است، اما تنها ۸۳ عطر با این رایحه برای آقایان وجود دارد.

۵- رایحه‌های چرمی

رایحه‌های چرمیاز آنجایی که چرم به خودی خود رایحه‌ای دلنشین ندارد، عطرهای چرمی با ترکیبی از رایحه‌های گلی و دودی ساخته می‌شوند.

۶- رایحه‌های شرقی

رایحه‌های شرقیدر ادکلن‌هایی که رایحه شرقی دارند، بوی خوش مشک‌های معطر به عنوان رایحه اصلی این ادکلن‌ها شناخته می‌شوند. همچنین رایحه‌های گرمی مانند وانیل، مشک، رزین‌های معطر، چوب، گل‌ها و ادویه‌های آسیایی را در ادکلن‌هایی با رایحه شرقی شاهد هستیم.

  • شرقی گلی

شرقی گلیدر این گروه، رایحه خوش گل‌هایی مانند گاردنیا، یاس تاهیتی، میخک صدپَر با رایحه ادویه‌جات شرقی ترکیب شده تا عطرهای بسیار خوش‌بوی شرقی گلی را شاهد باشیم.

در سایت فرگرنتیکا ۲۹۸۸ عطر و ادکلن بر پایه رایحه‌ گل‌های شرقی برای بانوان و ۱۱۲۴ ادکلن مشترک هم برای آقایان و خانم‌ها وجود دارد. این در حالی است که فقط ۴۴ ادکلن با این رایحه برای آقایان به ثبت رسیده است.

  • شرقی آرام‌بخش (فوژه)

شرقی آرام‌بخشدر این گروه با رایحه‌های گرم شرقی مانند ادویه‌جات و چوب طرف هستیم که با اسطخودوس، رزماری، کومارین و خز بلوط ترکیب شده‌اند.

هواداران رایحه شرقی فوژه را بیشتر آقایان تشکیل می‌دهند. به طوری که برای خرید عطر و ادکلن آقایان با این رایحه ۴۰۳ انتخاب و ۱۲۹ انتخاب مشترک برای خانم‌ها و آقایان وجود دارد، اما تنها ۲۱ عطر با این رایحه برای خانم‌ها ساخته شده است.

  • شرقی تند

شرقی تنددر گروه رایحه‌های ادویه‌جات شرقی، با بوهایی برگرفته از دارچین، میخک و جوز هندی طرف هستیم که با رایحه‌های دیگری مانند چوب و رزین ترکیب شده‌اند.

تعداد ۲۵۴ عطر و ادکلن برای خانم‌ها، ۳۴۲ عطر برای آقایان و ۵۸۳ عطر مشترک برای خانم‌ها و آقایان با این گروه از رایحه‌ها وجود دارد.

  • شرقی وانیلی

شرقی وانیلیهمان‌گونه که از نام این گروه پیداست با رایحه‌های شیرینی طرف هستیم که ترکیبی از بوی خوش گل‌ها، چوب‌ها، رزین‌ها و ادویه‌جات با کارامل، وانیل، شکلات، بادام و عسل هستند تا رایحه‌های گرم و شیرینی را بسازند.

در وب‌سایت فرگرنتیکا تعداد ۸۷۶ ادکلن برای خانم‌ها، ۳۴ ادکلن برای آقایان و ۵۷۹ ادکلن مشترک برای خانم‌ها و آقایان با رایحه‌های شرقی وانیلی به چشم می‌خورد.

  • شرقی چوبی

شرقی چوبیرایحه‌های گرمی مانند چوب‌ صندل در کنار رایحه‌های ملایم‌تری مانند سدر و خس‌خس در ساخت ادکلن‌هایی بر پایه رایحه‌های شرقی چوبی استفاده می‌شوند.

این رایحه‌ها در زمان خرید ادکلن بین آقایان و خانم‌ها طرفداران زیادی دارد؛ به طوری که تا کنون ۱۲۴۶ عطر برای مردها، ۳۶۴ ادکلن برای خانم‌ها و ۷۳۴ ادکلن مشترک برای آقایان و خانم‌ها با رایحه‌های شرقی چوبی به ثبت رسیده است.

۷- رایحه‌های چوبی

رایحه‌های چوبیعطرسازان از بوی گیرای رایحه‌های چوبی برای رایحه نت‌های میانی کمک می‌گیرند. در این گروه از رایحه‌ها شاهد حضور بوی خوش چوب صندل، سدر و خس‌خس نیز هستیم. گاهی اوقات رزین‌های خوش‌بو و رایحه مرکبات نیز در گروه رایحه‌های چوبی به مشام می‌رسند.

  • چوبی دریایی

چوبی دریاییدر این گروه شاهد حضور عطرها و ادکلن‌هایی هستیم که نت میانی آنها، بوی خوش چوب می‌دهند و رایحه گیاهان دریایی از این عطر‌ها به مشام می‌رسد.

به نسبت سایر عطرها، تعداد زیادی عطر و ادکلن بر پایه رایحه چوبی دریایی درست نشده است و تنها ۱۷ ادکلن برای خانم‌ها، ۱۹۶ ادکلن برای آقایان و ۶۴ ادکلن برای آقایان و خانم‌ها با این رایحه از برندهای معتبر ثبت شده است.

  • چوبی آروماتیک

چوبی آروماتیکاین رایحه‌ها، بویی گیرا و مردانه دارند و عطر پایه آن‌ها از گیاهان دارویی گرفته شده و حالتی آروماتیک و تند دارند.

در زمان خرید عطر و ادکلن رایحه‌های چوبی آروماتیک بیشتر مورد توجه آقایان قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل تاکنون ۱۶۱۴ عطر برای آقایان در وب‌سایت فرگرنتیکا ثبت شده است، اما تنها ۷۵ عطر و ادکلن برای خانم‌ها و ۸۰۴ عطر مشترک برای آقایان و خانم‌ها با این رایحه وجود دارد.

  • چوبی مدیترانه‌ای (شیپر)

چوبی مدیترانه‌ای (شیپر)در این گروه با ادکلن‌هایی طرف هستیم که رایحه آن‌ها ترکیبی از خز بلوط و لادن با رایحه‌های چوبی است که معمولاً بویی متراکم از این ادکلن‌ها به مشام می‌رسد.

رایحه‌های چوبی شیپر برای خرید ادکلن، طرفداران زیادی ندارند و تاکنون تنها ۴۸ ادکلن با این رایحه‌ها برای خانم‌ها، ۱۶۹ ادکلن برای آقایان و ۱۳۲ ادکلن مشترک برای خانم‌ها و آقایان از برندهای معتبر عرضه شده است.

  • چوبی مشک گل‌دار

چوبی مشک گل‌دارنت آغازین عطرهایی که در آنها از گروه رایحه‌های مشک و گلی استفاده شده است، شامل بوهای خوشی مانند بنفشه و گل فریزیا است و برای نت پایه آنها از رایحه‌های مشک کمک گرفته می‌شود.

تعداد ۸۸ ادکلن با رایحه‌های چوبی گل‌ها و مشک برای خانم‌ها، ۳۱۵ ادکلن برای آقایان و ۲۴۷ ادکلن نیز برای خانم‌ها و آقایان در وب‌سایت فرگرنتیکا به ثبت رسیده است.

  • چوبی تند (ادویه‌جات)

چوبی تند بوی ملایم و دلنشین چوب در کنار عطر تند ادویه‌جاتی مانند فلفل، میخک، جوز هندی یا دارچین از این ادکلن‌ها به مشام می‌رسد.

خرید عطر با رایحه چوبی تند به آقایان نیز پیشنهاد می‌شود چراکه تا کنون ۹۲۸ عطر با این رایحه برای آقایان و ۴۹۸ عطر مشترک برای خانم‌ها و آقایان ساخته شده است. این در حالی است که تنها ۷۶ ادکلن بر پایه رایحه چوبی تند برای خانم‌ها به ثبت رسیده است.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم اطلاعات خوبی از ترکیب رایحه‌ها دارید که در زمان خرید عطر و ادکلن مفید واقع می‌شوند، خواهشمندیم در بخش دیدگاه‌ها ما و سایر کاربران را در جریان تجربیات خود قرار دهید.

منبع: Fragrantica دیدگاه‌ها 6777بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه