تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

نگاهی به تاریخچه جذاب صنعت‌ عطرسازی در جهان

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
نگاهی به تاریخچه جذاب صنعت‌ عطرسازی در جهان

اگر به خرید عطرهای باکیفیت اهمیت می‌دهید و همیشه به دنبال خرید بهترین عطر زنانه می‌گردید، حتماً در جریان هستید که به هر اندازه اطلاعات شما از صنعت عطرسازی بیشتر باشد، به همان اندازه بیشتر از خرید عطر خوشبو لذت می‌برید. از طرف دیگر عطرسازی صنعتی بسیار کهن و قدیمی است و قدمت این صنعت، جذابیت دانسته‌های آن را بیشتر کرده است. در نتیجه در ادامه قصد داریم شما را به سفری در تونل زمان ببریم و ببینیم یک عطر زنانه خوشبو که امروز استشمام می‌کنیم، در طول تاریخ از چه تمدن‌هایی گذر کرده تا به انسان‌های امروزی برسد. مطمئن هستیم با آگاهی از تاریخچه صنعت عطرسازی، با دید آگاهانه‌تری عطرهای باکیفیت را از عطرهای بی‌کیفیت تشخیص خواهید داد و بهترین عطر زنانه را خریداری می‌کنید.

نگاهی به تاریخچه عطرسازی

نگاهی به تاریخچه صنعت‌ عطرسازی

میان باستان‌شناسان و تاریخ‌دانان درخصوص تاریخچه صنعت عطرسازی اختلاف وجود دارد. نمونه‌هایی از عطرهای کهن در مصر باستان، امپراتوری رم و ایران پیدا شده است که از اهمیت عطرسازی در این تمدن‌های کهن حکایت دارد. تعریف مردمان روزگاران قدیم از بهترین عطر زنانه با تعریفی که بانوان امروزی از یک عطر زنانه خوشبو دارند هیچ فرقی نکرده است. در گذشته‌ها نیز مردم از عطر برای خوشبو شدن و تبرک‌ کردن در مراسم مذهبی استفاده می‌کردند. عطرها در گذشته نیز مانند امروز فرایند ساخت پیچیده‌ای داشتند و به همین دلیل هزینه‌ی ساخت آن‌ها گران تمام می‌شد و قیمت گزافی داشتند. در نتیجه قرن‌ها پیش فقط مردمان طبقه‌ی اشراف قادر به خرید عطر بودند.

جالب است بدانید اولین عطرسازی که نام او در تاریخ به ثبت‌ رسیده، بانویی شیمی‌دان با نام تاپوتی (Tapputi)، بوده و داستان‌هایی از این زن در لوح سنگی در بین‌النهرین پیدا شده است. زمان نگارش این سنگ‌نوشته به سده دوم قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با تاریخچه عطرسازی بهتر است به ماجرای ساخت و استفاده عطر در ملل مختلف اشاره کنیم.

صنعت عطرسازی در مصر باستان

مردمان مصر باستان نیز همانند انسان‌های امروزی اهمیت ویژه‌ای به عطر می‌دادند و بانوان مصری اصرار ویژه‌ای داشتند تا حتماً بهترین عطر زنانه را از آن خود کنند. عطر در تمدن مصر به اندازه‌ای اهمیت دارد که گفته می‌شود مصریان الهه‌ای با نام نِفِرتوم (Nefertem)، داشتند. این الهه خدای عطر و بوی خوش در فرهنگ مصر شناخته می‌شد.

مصریان باستان عطر را با تقطیر ترکیبات طبیعی می‌ساختند. این ترکیبات از گل‌ها، میوه‌ها و چوب‌های خوشبو گرفته می‌شد. مصریان در کنار ساخت عطر، علاقه وافری به استفاده از عودهای معطر در مراسم مذهبی داشتند. بازار تجارت مرمرکی که عودی معطر است نقش مهمی در روابط بین‌المللی مصر باستان ایفا می‌کرد.

گفته می‌شود رهبران بزرگ مصر مانند کلئوپاترا و حتشپسوت (Hatshepsut)، به عطاران بزرگ مصری دستور ساخت بهترین عطر زنانه را می‌دادند. آنان همیشه به بدن خود عطر می‌زدند و در حمام و محل زندگی‌شان نیز برای خوشبو کردن محیط از عطر استفاده می‌کردند. عطر به اندازه‌ای در فرهنگ مصریان مهم بود که حتی در تابوت فرعون‌های مصری عطرهای خوشبو قرار می‌گرفت.

صنعت عطرسازی در ایران باستان

صنعت عطرسازی در ایران باستان

ایرانی‌های باستان سابقه‌ی طولانی در ساخت عطر داشتند. گفته می‌شود که عطرسازان ایرانی صد‌ها سال بر بازار ساخت عطر حکم‌فرمایی می‌کردند. جالب است بدانید ایرانی‌ها به‌عنوان اولین سازنده‌ی عطرهای غیرچرب شناخته می‌شوند. در دوران ساسانیان تولید عطر و آب‌های معطر رواج زیادی داشت.

عطر نقش مهمی در جامعه اشراف ایران قدیم داشت. پادشاهان ایرانی به عطار‌های بزرگ سفارش ساخت بهترین عطرها را می‌دادند. شخص پادشاه نیز عطر مخصوص خودش را داشت که بوی آن خاص و منحصربه‌فرد بود. کسی به غیر‌از پادشاه مجاز به استفاده از این عطر نبود. برای نمونه می‌توان به داریوش، پادشاه بزرگ ایرانی اشاره کرد که تصویری از او در حال نگه داشتن جامی از عطر به یادگار مانده است. تصویری از خشایارشا به نیز جای مانده که در این تصویر گل‌های موگه را در دست دارد. این گل‌ها از دیرباز تاکنون در صنعت عطرسازی استفاده می‌شود.

در اسناد مختلفی که تاریخ آن‌ها به ایران باستان باز می‌گردد، شاهد اشاره‌هایی به تجهیزات و کارگاه‌های عطرسازی هستیم که در قسمت‌های مختلف ایران پراکنده بوده‌اند. این کارگا‌ه‌ها از عشق ایرانیان باستان به عطر و رایحه‌های خوش حکایت دارد. خوشبختانه این علاقه از دیرباز تاکنون در میان ایرانی‌ها باقی‌مانده است. هنوز هم بانوان خوش‌سلیقه ایرانی به هر عطری اهمیت نمی‌دهند و همیشه به دنبال خرید بهترین عطر زنانه می‌گردند.

صنعت عطرسازی در قرون وسطی و رنسانس

صنعت عطرسازی در اروپا

ورود صنعت‌ عطرسازی به اروپا به قرن ۱۱ میلادی باز می‌گردد. در قرن چهاردهم بعد از میلاد، ایتالیایی‌ها به صنعت عطرسازی رونق دادند و در آن زمان عطرهای مایع را به جای عطرهای جامد معرفی کردند. مارکوپولو و ملازمانش از سفری که به خاور دور داشتند، ترفند‌های زیادی برای ساخت عطر را به ایتالیایی‌ها معرفی کردند. در آن زمان ونیز به مرکز تجارت عطر تبدیل شد.

کاترین مدیچی (Catherine de Medici)، بانوی ثروتمندی که پدرش عطار بود در سال ۱۵۱۹ به عقد پادشاه فرانسه درآمد. این ازدواج زمینه‌ی گسترش تولید و عرضه‌ی بهترین عطر زنانه یا مردانه را در دیگر قسمت‌های اروپا نیز فراهم کرد. دیگر نجیب‌زادگان اروپایی مانند ملکه الیزابت مجارستان نیز در گسترش عطر به اروپا نقش مهمی داشت.

در این مقاله تاریخچه مختصری از صنعت عطرسازی را با شما در میان گذاشتیم. در مقاله‌ی «راهنمای انتخاب و خرید بهترین عطر زنانه و مردانه» با چند نمونه از بهترین عطر زنانه و مردانه آشنا می‌شوید که در گذر زمان آزمون خود را پس داده و عطرهای محبوب نسل‌های مختلف شده‌اند. هر کدام از این عطرها در فروشگاه اردمی وجود دارند. شما به‌آسانی می‌توانید هر کدام از آن‌ها را سفارش داده و در کمترین زمان در منزل خود دریافت کنید. در پایان اگر شما هم اطلاعات مفیدی از تاریخچه عطرسازی دارید،‌ یا روش جالبی برای تشخیص بهترین عطر زنانه می‌دانید، این اطلاعات را در قسمت نظرات با ما و دیگر خوانندها به اشتراک بگذارید.

منبع: Fragrancex دیدگاه‌ها 6773بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه