تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

اسانس عطر چیست و در هر محصول چه میزان باید استفاده شود؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
اسانس عطر چیست و در هر محصول چه میزان باید استفاده شود؟

اگر برای خرید بهترین عطر مردانه یا زنانه روغنی وارد بازار یا فروشگاه خاصی شوید، با بطری‌هایی بدون طراحی خاص مواجه می‌شوید که فقط اسم عطر روی آن نوشته شده است. معمولاً مغازه‌دار ماده چرب و غلیظی که داخل بطری است را با نام اسانس عطر به شما معرفی می‌کند. این اصطلاح در این چند سال اخیر بسیار پرکاربردتر شده است. به همین منظور در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که اسانس عطر چیست و در هر محصول چه میزان باید استفاده شود.

آشنایی با اسانس عطر

آشنایی با اسانس عطر

همه مواد معطری که در اطراف ما وجود دارند، دارای اسانس هستند. این موضوع در خرید بهترین عطر مردانه و زنانه بیشتر به گوش می‌خورد؛ زیرا برای شروع فرآیند عطرسازی حتماً باید از اسانس‌ها استفاده کنند. به عبارت دیگر اگر اسانس نباشد، عملاً مقوله عطرسازی شروع نخواهد شد. اسانس یک کلمه فرانسوی است که در زبان فارسی به همان صورت به کار می‌بریم. معادل فارسی‌تر آن «ماده عطر» است.

شباهت فراوان اسانس و عصاره باعث شده برخی آن دو را با هم اشتباه بگیرند درحالی‌که اسانس با عصاره زمین تا آسمان متفاوت بوده و با هم یکی نیستند. اسانس ماده طبیعی است که از گل‌ها، میوه‌ها، گیاهان معطر یا مواد طبیعی دیگر با کمک فرآیند تقطیر یا روش‌های دیگر شبیه به آن به دست می‌آید. اسانس در واقع ماهیتی اصلی دارد. البته این موضوع به آن معنا نیست که با مواد روغنی و الکل ترکیب نشده باشد؛ اما این ترکیب هم چیزی از ماهیت آن تغییر نمی‌دهد.

انواع اسانس

انواع عطر

اسانس در انواع مختلف تولید می‌شود که برخی خوراکی و مابقی غیر خوراکی هستند. برای مثال وانیل در صنعت شیرینی‌سازی نوعی اسانس معطر از این گیاه خوشبو است. به‌طور کلی از اسانس خوراکی در طعم‌دادن و خوشبو‌کردن انواع خوراکی‌ها از کیک و شیرینی گرفته تا انواع شکلات و پودر ژلاتین و فراورده‌های شبیه به آن‌ها استفاده می‌شود. جالب است بدانید از این اسانس برای خوشمزه‌ترشدن داروها مخصوصاً انواع شربت‌ها و داروهای کودکان نیز استفاده می‌شود.

اسانس عطر هم چند دسته است که در موقعیت‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. برای مثال از برخی اسانس‌ها در صنایع بهداشتی و پاک‌کننده و انواع ضدعفونی‌‌کننده استفاده می‌شود. برخی اسانس‌ها فقط در صنایع آرایشی مثل کرم، رژ لب، کرم پودر، پنکیک، سایه و غیره استفاده می‌شوند و برخی هم منحصراً در ساخت عطر و ادکلن کاربرد دارند و از آن‌ها برای انواع عطر، اسپری خوشبوکننده، دئودورانت و محصولاتی شبیه به آن‌ها استفاده می‌شود.

میزان استفاده از اسانس در انواع عطر

میزان استفاده

در ساخت بهترین عطر مردانه و زنانه، انواع مختلفی از اسانس عطر وجود دارد. معمولاً اسانس‌ها چیزی شبیه عطرهای روغنی هستند که در بطری‌های معمولی موجودند. هر چه غلظت اسانس به‌کاررفته در عطری بیشتر باشد، آن عطر گران‌تر فروخته می‌شود.  برعکس هر چه اسانس کمتر باشد و آب و الکل موجود در محصول بیشتر، قیمت آن عطر کاهش پیدا می‌کند. نکته دیگر اینکه هیچ عطری اسانس تنها نیست و در همه محصولات از ترکیب آب و الکل به همراه ماده اصلی عطر استفاده می‌شود.

عطرها به میزان غلظت اسانسی که در آن‌ها به کار رفته به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند:

  • پرفیوم‌  حدود ۱۵ تا ۲۵ درصدش اسانس عطر است؛
  • ادوپرفیوم حدود  ۸ تا ۱۵ درصد اسانس دارد؛
  • ادوتویلت‌ حدود ۴ تا ۱۰ درصد حاوی اسانس است؛
  • ادوکلن، ادو فرایش و انواع اسپری هم دارای کمتر از ۳ درصد اسانس هستند.

رابطه نوع و میزان اسانس و ماندگاری عطر

رابطه نوع و میزان اسانس و ماندگاری عطر

معمولا هر چه اسانس در عطرسازی بیشتر باشد، ماندگاری محصول هم بیشتر است. البته این اسانس باید استاندارد بوده و از نوع طبیعی باشد. به این معنی که با موازین و استاندارهای سازمان جهانی مطابقت داشته باشد. همچنین از یک سو میزان و درصد استفاده از اسانس در ماندگاری عطر مؤثر است و از سوی دیگر خود نوع اسانس. برای مثال عطرهایی که در آن‌ها رایحه‌ای مانند مرکبات، انواع میوه، ادویه و رایحه دریای به کار رفته باشد، ماندگاری کمتری دارند.

در مقابل عطری که ترکیبات آن از خزه، تنباکو، مشک، چرم، صندل، کهربا، انواع رایحه‌های دودی، وانیل، عنبر و گزینه‌هایی شبیه این‌ها ایجاد شده باشد، ماندگاری بیشتری دارد و معمولاً حدود ۵ تا ۱۰ ساعت باقی می‌مانند. همچنین در عطرهایی که بیشتر از ۱۰درصد اسانس به کار رفته باشد باید توقع ماندگاری بیشتر داشت. مثلاً پرفیوم و ادو پرفیوم نسبت‌به ادوتویلت و ادو کلن ماندگاری بیشتری دارند.

رابطه میزان اسانس عطر و پخش بوی آن

رابطه میزان اسانس عطر و پخش بوی آن

این یک قاعده کلی و معکوس است که هر چه ماندگاری عطر بیشتر باشد، معمولاً پخش بو و سیاژ آن کاهش پیدا می‌کند. درباره سیاژ عطر در مقاله‌های دیگر بلاگ به‌تفصیل صحبت کرده‌ایم. به‌طور خلاصه باید بگوییم که رد بویی که از یک عطر بر جا می‌ماند، به سیاژ عطر معروف است. برای اینکه مولکول‌های عطر در فضا منتشر شوند و بوی خود را بپراکنند، به الکل نیاز دارند. هر چه میزان آب و الکل به‌کاررفته در محصول بیشتر باشد، پخش بوی عطر هم افزایش می‌یابد. این موضوع نقطه مقابل ماندگاری عطر است.

الکل ماده‌ای فرّار است که خیلی زود تبخیر می‌شود. وقتی میزان الکل به‌کاررفته در بهترین عطر مردانه یا زنانه افزایش پیدا کند، مولکول های عطر زودتر تبخیر می‌شوند و این یعنی اینکه در کمتر از چند ساعت دیگر اثری از بوی خوش عطر وجود ندارد. به همین دلیل در عطرهایی که ماده اصلی عطر یا همان اسانس عطر بیشتر است، ماندگاری بیشتری هم شاهد هستیم. با این توضیح ماندگاری ادو تویلت، ادو فرایش، اسپری و سایر محصولات خوشبو نسبت‌به پرفیوم و ادو پرفیوم خیلی کمتر است.

سخن نهایی

در این مقاله درباره اسانس عطر و رابطه آن با ماندگای و پخش بو صحبت کردیم و گفتیم اسانس شباهت فراوانی به عطر روغنی دارد. در این بخش پیشنهاد می‌کنیم برای خرید بهترین عطر مردانه به جای پرداخت هزینه‌های هنگفت بابت ادو پرفیوم گران‌قیمت، از عطرهای روغنی استفاده کنید. برای این منظور هم فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و عطر را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این فروشگاه می‌توانید همه محصولات را با ضمانت اصالت کالا و در کمترین زمان تهیه کنید. شما کدام را ترجیح می‌دهید؟ عطرهای شیشه‌ای لوکس یا عطرهای روغنی با حجم کم و ماندگاری زیاد؟ چرا؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

دیدگاه‌ها 5045بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه