تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

وجود الکل در عطر چه فایده‌ای دارد؟ چه میزان باید استفاده کرد؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
وجود الکل در عطر چه فایده‌ای دارد؟ چه میزان باید استفاده کرد؟

شما می‌دانید میزان اصولی استفاده از الکل در بهترین عطر مردانه و زنانه چقدر است؟ می‌دانید از چه نوع الکلی باید در ساخت عطر استفاده کرد؟ می‌دانید که بسته به میزان الکل و آب به‌کاررفته در عطر، ماندگاری و پخش بوی آن تغییر می‌کند؟ اگر نمی‌دانید، این مطلب را تا انتها بخوانید. در این مقاله قصد داریم به موضوع الکل در عطر بپردازیم. نوع الکل مفید برای عطر را بشناسیم، با فواید الکل در عطر آشنا شویم و میزان اصولی آن را بدانیم.

ترکیبات کلی عطر

ترکیبات کلی عطر

قبل از اینکه بخواهیم به میزان الکل به‌کاررفته در بهترین عطر مردانه بپردازیم، بهتر است درباره ترکیبات عطر قدری صحبت کنیم. هر عطری از چند بخش اسانس، ماده حامل، آب و مواد افزودنی تشکیل می‌شود.

  • اسانس عطر

رایحه یا اسانس عطر همان ماده‌ای است که از گیاهان، میوه‌ها و به‌ندرت حیوانات به دست می‌آید. این ماده اکثر مواقع به‌صورت روغنی است و پایه و اساس ساخت عطر محسوب می‌شود. در هر عطری میزان متفاوتی از اسانس استفاده می‌شود. برای مثال در پرفیوم و ادو پرفیوم میزان بیشتری اسانس دارند.

در مقالات قبلی بلاگ درباره رابطه اسانس عطر و ماندگاری آن و همچنین پخش بوی عطر صحبت کردیم. گفتیم که هر چه اسانس بیشتر باشد، ماندگاری بیشتر و پخش بو کمتر است. برای همین هم هست که اسپری‌ها پخش بوی عای دارند؛ ولی در مدت کوتاهی بویشان از بین می‌رود. ضمن اینکه هر چه اسانس به‌کاررفته در عطر بیشتر باشد، آن عطر به لحاظ قیمت، گران‌تر می‌شود.

  • ماده حامل

ماده حامل همان الکل موجود در عطر است. این الکل به عطر افزوده می‌شود تا پخش بوی آن را تنظیم کند. رابطه میزان الکل و اسانس یک رابطه دو سویه است. برعکس اسانس، هر چه الکل بیشتر باشد، ماندگاری عطر کمتر می‌شود و برعکس پخش بوی آن افزایش می‌یابد. نکته‌ای که در این بخش قرار است به آن بپردازیم این است که این الکل چه نوع الکلی است.

  • آب

علاوه بر ماده حامل، در بهترین عطر مردانه و زنانه، از مقداری آب هم استفاده می‌شود. آب نیز به رقیق‌شدن عطر کمک می‌کند. البته منظور از آب، آب آشامیدنی نیست، بلکه به‌نوعی آب مقطر محسوب می‌شود. یکی از تفاوت‌های ادو تویلت، ادو کلن و ادوفرایش در میزان آب و الکل به‌کاررفته در آن است. در ادو تویلت و ادو کلن میزان واحدی الکل به کار می‌رود؛ ولی در ادوکلن میزان آب کمی بیشتر است. به همین دلیل ادو کلن از ادوتویلت، رقیق‌تر و ارزان‌تر است.

  • مواد افزودنی

مواد افزودنی برای بیشترشدن مرغوبیت عطرها استفاده می‌شود. این مواد شامل مواد رنگی یا رایحه‌های مکمل است که به عطر می‌زنند تا رنگ یا بوی آن تغییر کند. همان طور که‌ می‌دانید رنگ هر عطر، توضیحی درباره زنانه یا مردانه‌بودن آن است و رایحه خاصی را القا می‌کند. برای آگاهی بیشتر به مقاله‌های دیگر بلاگ مراجعه کنید. در آن مقالات به‌تفصیل درباره رابطه رنگ عطر و رایحه آن صحبت کرده‌ایم.

الکل موجود در عطر و ادکلن

الکل موجود در عطر و ادکلن

قبلاً درباره اسانس عطر صحبت کرده‌ایم. گفتیم که برای رقیق‌شدن اسانس و کمک به پخش بوی آن باید از الکل استفاده کنیم ترکیب الکلی عطر متفاوت بوده و برای هر عطری به میزان مشخصی استفاده می‌‌شود؛ اما الکلی که در عطر و ادکلن استفاده می‌شود چیست؟

همان طور که می‌دانید الکل صنعتی برای پوست بسیار مضر است و آن را دچار حساسیت می‌کند. با این سخن پیداست که چنین الکلی در ادکلن استفاده نمی‌شود. الکل موجود در عطر، دناتوره Denatured alcohol نام دارد. این نوع الکل با موادی ترکیب می‌شود که خاصیت خوراکی خود را از دست داده و ضرر خاصی هم به پوست نمی‌رساند. این الکل از خود هیچ اسانسی ندارد و همین موضوع باعث می‌شود در بو یا ساختار عطر تداخلی ایجاد نکند.

نقش الکل در عطر

نقش الکل در عطر

  • پخش بهتر بوی عطر

در نگاه اول نقش الکل در عطر، نقش تسهیل‌کننده است. در واقع الکل کمک می‌کند ماده اصلی یا همان اسانس عطر رقیق شده و مولکول‌های آن راحت‌تر در هوا پخش شود. همین موضوع باعث می‌شود که ما راحت‌تر بتوانیم بوی عطر را احساس کنیم. همان طور که در بالا اشاره کردیم، میزان بیشتر الکل باعث پخش بوی بهتر ولی در عین حال ماندگاری کمتر می‌شود.

  • خنک کردن عطر

الکل ویژگی خنک‌کنندگی دارد. حتماً شما هم تجربه این را دارید که مقداری الکل روی پوست خود زده باشید و خنکی خاص آن را تجربه کرده باشید. در همه عطرها الکل استفاده می‌شود؛ اما در عطرهایی که برای روزهای گرم سال مثل فصل تابستان ساخته می‌شود، الکل بیشتری به کار می‌رود.

  • جلوگیری از لک شدن لباس

برای شما هم پیش آمده است که عطر روی لباستان لکه ایجاد کند؟ حتماً می‌دانید که الکل یکی از حلال‌هایی است که با آن انواع لکه را از بین می‌برند. وجود الکل در عطر باعث می‌شود لکه عطر روی لباس شما باقی نماند. این یک ویژگی خوب و منحصربه‌فرد است که به زیبا ماندن لباس شما هم کمک می‌کند.

میزان الکل موجود در عطر

میزان الکل موجود در عطر

اینکه مقداری الکل و آب در عطرها استفاده شده‌اند یک امر منطقی، علمی و اصولی است؛ ولی در اینکه در هر محصول چه میزان الکل استفاده شود، قانون مشخص خود را دارد. رعایت این قانون باعث ایجاد دسته‌بندی پرفیوم، ادو پرفیوم، او تویلت، ادو کلن، ادو فرایش و غیره می‌شود. اگر دنبال بهترین عطر مردانه و زنانه ماندگار هستید، لازم است به توضیحات روی محصول توجه کنید و از میزان الکل به‌کاررفته در آن آگاه شوید.

همین ترتیبی که در نام‌بردن محصولات بالا به کار بردیم را در نظر بگیرید. در پرفیوم کمترین میزان آب و الکل و در ادوفرایش بیشترین میزانش به کار می‌رود. به همین دلیل است که ماندگاری پرفیوم یا همان ماده اصلی عطر گاهی تا ۲۰ ساعت هم تضمین می‌شود؛ ولی بسیاری از اسپری‌ها حتی ۲ ساعت هم دوام نمی‌آورند و هر بار باید مجدداً تمدید شود.

سخن پایانی

در این مقاله درباره میزان الکل در بهترین عطر مردانه و زنانه صحبت کردیم. برای خرید عطرهای خوشبو و اصل، فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی را به شما توصیه می‌کنیم. شما چه نوع عطری را می‌پسندید؟ عطرهای با پخش بوی زیاد یا ماندگاری عالی؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

دیدگاه‌ها 10618بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه