تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

کودکان و تصمیمات جدید در سال نو

زمان تقریبی مطالعه: 4دقیقه
کودکان و تصمیمات جدید در سال نو

معمولا سنت گرفتن تصمیمات جدید با شروع سال نو در میان بزرگسالان مرسوم است. «من از سال جدید می‌­خواهم وزن خود را کم کنم» یا «من از سال نو می­‌خواهم سیگار را ترک کنم» و یا «من می‌خواهم بیش­تر سفر کنم» چند مثال از این نوع تصمیمات هستند. اما در واقع والدین نیز می­‌توانند برای کودکان خود در سال نو دورنمای اهداف یا تصمیمات جدیدی ترسیم کنند. ممکن است کودک شما هنوز برای گرفتن تصمیم در تغییر رفتار خود کمی جوان باشد، اما در هر حال شما می­‌خواهید که برخی از رفتارهای وی را اصلاح کنید؛ برای مثال، ممکن است عادت توالت رفتن کودک شما هنوز به طور کامل اصلاح نشده باشد و یا ممکن است که بخواهید فرزندتان برخی از غذاهای مقوی را که دوست ندارد بخورد؛ در نتیجه، شما می­‌توانید در قالب تصمیمات جدید در سال نو، این رفتارها را در کودک خود به­‌وجود آورده و او را تشویق کنید که با انجام این اعمال، کیفیت زندگی خود را بهبود بخشد. برخی از پیشنهادات ما در این رابطه به شرح زیر است:

  •  من اسباب­‌بازی­‌های خود را مرتب خواهم کرد.
  •  من دندان­‌هایم را دو بار در روز مسواک خواهم زد و دستان خود را بعد از دستشویی رفتن و قبل از غذا خوردن خواهم شست.
  •  من حیوانات را آزار نخواهم داد.

مهم­‌ترین نکته در تغییر و اصلاح رفتار فرزندتان، داشتن صبر و حوصله می­‌باشد. انتظار نداشته باشید که این رفتارها پس از سال تحویل به یک‌باره در کودک شما ظهور کنند. معمولا کودکان در ابتدای راه تغییر، کمی از خود مقاومت نشان می‌­دهند.

در ادامه این مطلب به چند رفتار مهم که ممکن است بخواهید در کودک شما به­‌وجود بیاید اشاره خواهیم کرد:

  •  ایرادگیر نبودن و خوردن مواد غذایی سالم و مقوی
  •  دوست بودن با خواهر یا برادر
  •  تقسیم کردن
  •  قهر نکردن
  •  شنونده خوبی بودن
  •  خبرچینی نکردن
  •  کمک کردن به پدر و مادر
  •  دروغ نگفتن
  •  گاز نگرفتن زمانی که کودک ناراحت و عصبی است

ممکن است شما نیز در ذهن خود رفتارهای دیگری داشته باشید که بخواهید فرزندتان آن­‌ها را از سال جدید در خود به­‌وجود بیاورد، مانند دوستدار طبیعت بودن، خوش­‌رفتاری با دیگران، رفتن به تختخواب در ساعت معین و یا قدردان بودن.

برخی از والدین برای تشویق فرزندان خود به انجام برخی از این رفتارها، تصمیمات جدید را برای کل خانواده در نظر می­‌‌گیرند. مثلا تمام اعضای خانواده در سال جدید موظف هستند که خانه را تمیزتر از سال قبل نگاه دارند و یا کل خانواده بعد از شام در صورت خوب بودن هوا به پیاده‌روی می­‌روند. اگر شما نیز تصمیم گرفته‌اید چنین کاری را در خانه خود انجام دهید، سعی کنید اهدافی که ترسیم می­‌کنید قابل اجرا بوده و کل اعضای خانواده در آن سهیم باشند.

چگونگی ایجاد تغییر

مقاومت کودکان در برابر تغییرکودکان در سنین پایین ممکن است کمی لجوج باشند. برای ایجاد تغییر در رفتار فرزندتان، در ابتدا انتظار مقداری اصطکاک را داشته باشید. شما باید در آغاز کار با کودک در مورد آن­‌چه قرار است اتفاق بیافتد صحبت کنید. اگر شما نیز در زندگی تصمیمات جدیدی گرفته‌اید آن را با کودک خود در میان بگذارید تا او نیز بفهمد که در این راه تنها نیست.

برای تشویق رفتار مناسب کودک­ خود، برای وی پاداش در نظر بگیرید و به او در این فرآیند کمک کنید. برای مثال اگر می­‌خواهید که فرزند شما در سال جدید اتاق خود را تمیز نگاه دارد شما نیز در مرتب کردن اتاقش به او کمک کنید و فراموش نکنید که قرار نیست تمام کار را خود شما انجام دهید.

اگر در ابتدای راه شکست خوردید، رفتار و یا تنبیه مناسبی در نظر بگیرید و سعی کنید که با فرزندتان خشن برخورد نکنید. تلاش کنید در تمام مدت همه کارهای مثبت فرزند خود را ببینید و وی را تشویق کنید. برای مثال شما می­‌توانید برای کودک­تان داستانی از زمان خردسالی‌تان بگویید که می­‌خواستید رفتاری را در خود اصلاح کنید.

موفقیت فرزندتان را تصدیق کنید

زمانی که کودک شما در فرآیند تغییر، به یک موفقیت واقعی رسید، آن را حتما ببینید و برای این موفقیت، پاداشی برای او در نظر بگیرید. نتیجه چنین رفتاری باعث می­‌شود که کودک شما در این راه سخت­‌تر تلاش کند. خود شما به زمانی فکر کنید که از کاری که انجام داده‌اید احساس غرور کرده‌اید. این­که دستاوردهای ما در نظر دیگران به چشم بیاید حس خوبی دارد. دقیقا همین اتفاق نیز در کودک شما رخ می‌دهد؛ مخصوصا زمانی که این تحسین را از کسی می­‌بیند که او را دوست دارد. زمانی که شما فرزند خود را برای رفتار مثبتش در آغوش می‌گیرید و او را مورد تشویق قرار می‌دهید حس خوبی هر دو نفر شما را فرا خواهد گرفت!

 

منبع: About دیدگاه‌ها 2396بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>