تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

آیا با درمان خانگی می شود لکه های تیره پوستی را از بین برد؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
آیا با درمان خانگی می شود لکه های تیره پوستی را از بین برد؟

مجاورت طولانی در برابر نور خورشید، افزایش سن، بارداری، قرص های جلوگیری و درمان‌ استروژن به‌عنوان مهم‌ترین دلایل ایجاد لکه های تیره پوستی شناخته می‌شوند و رواج این لکه ها باعث شده تا درمان های مختلفی را نیز شاهد باشیم. در این بین با توجه به محبوبیت درمان های خانگی، خیلی از افراد ابتدا ترجیح می‌دهند به‌جای خرید کرم ضد لک عالی، سراغ روش های طبیعی را بگیرند. به همین دلیل در ادامه برای شما از درمان های طبیعی خواهیم گفت و به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا با درمان های خانگی می شود لکه های تیره پوستی را از بین برد؟

لکه های تیره پوست را بیشتر بشناسید

لکه های تیره پوستی را بیشتر بشناسید.تجربه نشان داده است کسانی که پوستی تیره دارند بیشتر از بقیه شاهد لکه های پوستی هستند. دلیل این امر نیز حضور رنگ‌دانه‌های بیشتر در پوست این دسته از افراد است. از طرف دیگر کسانی که پوست روشنی دارند و بیشتر از حد معمول در معرض نور آفتاب قرار دارند نیز گرفتار لکه های پوستی می‌شوند. خوشبختانه به‌غیر از موارد معدود که لکه های تیره نشان‌گر بیماری های خطرناک و سرطان است، این لکه ها خطری برای پوست ندارند و اگر به فکر درمان آن‌ها نباشید ضرری به‌ سلامت شما وارد نمی‌کنند. اما از آنجایی که لکه های پوستی با زیبایی انسان سروکار دارند، کسی را سراغ نداریم که با این لکه ها کنار بیاید. پی بهتر است که به فکر درمان این لکه های تیره باشید.

بیشتر بخوانید: معرفی انواع لک پوستی و راه‌های برطرف‌کردن آن‌ها

درمان های طبیعی برای از بین بردن لکه های تیره پوست

یکی از درمان های لکهای تیره روی پوست استفاده از درمان های طبیعی و خانگی است.مواد طبیعی مختلفی برای از بین بردن لکه های تیره پوستی پیشنهاد می‌شود؛ اما به‌لحاظ علمی اثربخشی این مواد اثبات نشده و از طرف دیگر از عوارض استفاده از آن‌ها نیز بی‌خبریم، ولی خوشخبتانه از آنجایی که با مواد طبیعی سروکار داریم، خطر چندانی به بدن وارد نمی‌کنند و تجربه نیز ثابت کرده که تأثیر چشم‌گیری در از بین بردن لکه های پوستی دارند.

آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا برای درمان لکه های تیره روی پوست موثر است.این گیاه در بیشتر مواقع به‌صورت موضعی برای درمان‌ عارضه های مختلف پوست مصرف می‌شود. آلوئه ورا خاصیت التیام بخشی بسیار زیادی دارد و اگر پوست شما آفتاب سوخته شد، حتماً سراغ آلوئه ورا را بگیرید. از طرف دیگر در آلوئه ورا ماده‌ای با نام آلئوسین (aloesin) وجود دارد. تحقیقات آزمایشگاهی ثابت کرده که این ماده جلوی تجمع رنگ‌دانه‌‌ها در پوست را می‌گیرد و در نتیجه در گروه درمان های طبیعی برای از بین بردن لکه‌‌های تیره پوست قرار دارد. جالب است بدانید بر اساس تحقیقات پزشکی،‌ استعمال موضعی آلئوسین که در آلوئه‌ورا وجود دارد باعث کاهش تجمع رنگ‌دانه‌ها در پوست های آفتاب سوخته می‌شود.

انار

استفاده از آب انار در درمان لک های روی پوست می‌تواند موثر باشد.اسید الاجیک (ellagic Acid) در میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، گیلاس و انار وجود دارد. این ماده جلوی تولید بیش از حد رنگ‌دانه‌های پوستی را می‌گیرد و لکه های تیره را از بین می‌برد. جالب است بدانید بنا به تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ میلادی بر روی تأثیر انار بر کاهش لکه های تیره پوستی انجام شد، مشخص گردید مالیدن آب انار به پوست در یک بازه‌ی زمانی ۱۲ هفته‌ای باعث کاهش قرمزی پوست و پایین‌آمدن سطح ملانین پوست می‌شود. با این حساب شاید آب انار تا حدودی بتواند کار یک کرم ضد لک عالی را برای از بین بردن لکه های پوست انجام دهد.

پلی فنول چای سبز

استفاده از پلی فنول چای سبز باعث بهبود لک های تیره روی پوست می‌شود.چای سبز سرشار از اپی‌گالوستاچین گالت(epigallocatechin gallate) است. این ماده نوعی پلی فنول است که فایده‌های زیادی به پوست می‌رساند و تحقیقات از اثربخشی آن برای کاهش تولید ملانین پوست حکایت دارد. پس گزینه‌ی خوبی برای کاهش لکه های تیره پوستی است. از طرف دیگر روی خاصیت آبرسانی و حفظ رطوبت پوست نیز می‌توانید حساب باز کنید. پلی فنولی که در چای سبز وجود دارد می‌تواند تا حدودی جلوی چین و چروک های صورت را بگیرد.

سویا

گیاه سویا می‌تواند در درمان لک های پوست موثر باشد.همان‌گونه که می‌دانید سویا از گیاه سویا گرفته می‌شود و خاصیت روشن کنندگی پوست دارد. براساس آزمایش‌های انجام‌شده، سویا جلوی انتقال ملانین از قسمت‌های زیرین پوست به سطح آن را می‌گیرد. در تحقیقات دیگری نیز به خاصیت سویا برای محافظت‌ پوست در برابر آسیب های نور خورشید اشاره شده است.

روغن های گیاهی

روغن های گیاهی در درمان لک های روی پوست بسیار موثر هستند.روغن های گیاه یوزو (yuzu) که در رایحه درمانی نیز استفاده می‌شود برای درمان‌ لکه های پوستی کاربرد دارد. بر اساسی تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است روغن گیاه یوزو در کنار کاهش لکه های تیره پوستی، خاصیت ضد پیری نیز دارد. روغن داوودی بوریل (Chrysanthemum boreale)، نیز یکی از روغن های التیام بخش برای لکه های پوستی به حساب می‌آید و با کمک این روغن آثار لکه های پوستی را می‌توانید به‌راحتی کاهش دهید.

ناگفته نماند تمام روغن های گیاهی و دارویی را باید به مقدار لازم روی پوست بزنید و زیاد‌ه‌روی در انجام این کار،‌ التهاب های پوستی را به دنبال دارد. از طرف دیگر این روغن ها مستقیماً نباید روی پوست مالیده شوند. بهتر است از کرم ضد لک عالی که دارای این ترکیبات است استفاده کنید.

عوارض جانبی درمان های طبیعی

عوارض جانبی درمان های طبیعی برای لکه های تیره روی پوستاطلاعات زیادی در خصوص عوارض درمان های طبیعی برای از بین بردن لکه های پوستی وجود ندارد؛ اما التهاب‌، قرمزی، خارش، کهیر، اگزما و حساسیت را می‌توان از عوارض جانبی درمان های پوستی نام برد. در این بین ساخت ترکیبات دست‌سازی که با این مواد درست شده باشد نیز احتمال افزایش عوارض جانبی را بیشتر می‌کند، به محصولات ناشناسی که در بازار وجود دارد و این ترکیبات در آن‌ها استفاده شده است نیز نباید اعتماد کرد.

در نتیجه بهتر است خانم‌های باردار و شیرده و کودکان حتی در استفاده از درمان های خانگی برای از بین بردن لکه های تیره پوستی نیز احتیاط لازم را به خرج دهند. در نظر داشته باشید که درمان لکه های پوست فرایندی زمان‌بر است و اگر محصولی را در بازار مشاهده کردید که ادعای درمان سریع این لکه ها را داشت، بدانید که این محصول تقلبی و بی کیفیت است.

ترفند‌هایی برای جلوگیری از ایجاد لکه های تیره پوست

ترفند‌هایی برای جلوگیری از ایجاد لک تیره روی پوستبه‌قول قدیمی‌ها علاج واقعه را باید قبل از وقوع کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که می‌توانید در معرض نور خورشید قرار نگیرید و همیشه ضد آفتاب بزنید تا از لکه های آفتابی تا حد زیادی در امان باشید. استفاده از عینک آفتابی و لباس های کاملاً پوشیده نیز روش خوبی برای جلوگیری از ایجاد لکه های تیره پوستی است. زمان‌هایی که بیرون از منزل هستید حتماً کرم ضد آفتاب با میزان SPF 30 یا بیشتر بزنید و در صورت مشاهده‌ی لکه های تیره پوست، سریعاً با خرید یک کرم ضد لک عالی یا درمان های طبیعی به فکر برطرف‌کردن این لکه ها باشید.

بیشتر بخوانید: لکه های آفتابی چه هستند؟

سخن پایانی

برای درمان لک روی پوست بهتر است از کرم ضد لک عالی استفاده کنید.یکی از نگرانی‌هایی که معمولاً در درمان های خانگی یا طبیعی وجود دارد، مشکل تهیه و مقدار مصرف این ترکیبات است. واقعاً گاهی اوقات تهیه بعضی از روغن ها یا دیگر مواد موثر در درمان لک، بسیار دشوار است. در خوشبینانه‌ترین حالت اگر آن ماده پیدا شود، نحوه و مقدار مصرف مشکل بزرگ دیگری است. به همین دلیل تولیدکنندگان بسیاری سعی در تولید کرم های ضد لک کرده‌اند. فروشگاه اینترنتی اردمی نیز سعی کرده با عرضه معتبرترین برندها مانند آیسیس‌فارما، ای‌سی‌ام، نوروا، فارماسریز و … کار انتخاب و خرید کرم ضد لک عالی برای درمان لکه های تیره پوستی را برای شما عزیزان راحت کند.

منبع: Verywellhealth دیدگاه‌ها 6459بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه