تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

فرق کرم مرطوب کننده و آبرسان چیست؟ کدام بهتر است؟

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
فرق کرم مرطوب کننده و آبرسان چیست؟ کدام بهتر است؟

شما می‌دانید فرق کرم مرطوب کننده و آبرسان چیست یا کدام برای شما بهتر است؟ شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که برای مرطوب‌کردن پوست خود دنبال محصول مناسب می‌گردید و با انبوهی از اصطلاحات مرطوب کننده، هیدراته، آبرسان و غیره مواجه می‌شوید. برای شما هم این پرسش ایجاد شده است که فرق این محصولات چیست؟ به چه پوستی هیدارته می‌گویند و به چه پوستی دهیدراته؟ برای هر نوع از پوست‌های  خشک، چرب، معمولی و مختلط کدام محصول بهتر است؟ ما قصد داریم در این مقاله به همه این پرسش‌ها پاسخ دهیم. همراه ما باشید.

فرق کرم مرطوب کننده و آبرسان

فرق کرم مرطوب کننده و آبرسان

بگذارید همین ابتدای راه تکلیف این موضوع را مشخص کنیم که هدف مرطوب کننده و آبرسان این است که خشکی پوست را برطرف کنند، رطوبت کافی به پوست برسانند و احیاناً آسیب‌های ناشی از بی‌آبی پوست را برطرف کنند. خب پس فرق کرم مرطوب کننده و آبرسان چیست؟ عجله نکنید. برایتان می‌گوییم. تفاوت عمده بین محصولات مرطوب کننده و آبرسانی از نظر فنی در نحوه عملکرد آن‌هاست. محصولات آبرسان، سلول‌های پوست شما را آبرسانی می‌کنند، یعنی میزان آب آن‌ها را افزایش می‌دهند.

این در حالی است که محصولات مرطوب کننده به جلوی هدررفتن آب بین اپیدرمال را می‌گیرند و به این ترتیب باعث تقویت عملکرد سد پوست می‌شوند. به عبارت دیگر محصولات مرطوب کننده مانند یک سد دفاعی روی پوست قرار می گیرند و مانع خروج رطوبت و گاهی مواد ضروری پوست می‌شوند. همچنین این سد مانع از ورود باکتری‌ها و آلودگی به منافذ پوست می‌شود. با این توضیح بهتر است مرطوب کننده را یک سد دفاعی تصور کنیم و آبرسان را آب‌پاشی که قرار است رطوبت بیشتر به پوست تزریق کند.

مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده

مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده

اگر بخواهید دقیق‌تر با فرق کرم مرطوب کننده و آبرسان آشنا شوید، بد نیست درباره مواد تشکیل‌دهنده هر کدام بدانید. سرامیدها، دی متیکون (یک عامل صاف کننده بر پایه سیلیکون)، کره شی و روغن نارگیل، فقط چند ماده موادی هستند که در محصولات مرطوب کننده پوست یافت می‌شوند.

سرامیدهای طبیعی چربی پوست هستند که جلوی کاهش خشکی پوست و بروزحساسیت را می گیرد. سیلیکون‌ها هم به عنوان روان کننده عمل می‌کنند، اصطکاک را کاهش می‌دهند و پوست را نرم می‌کنند. گیاهان و موادی مانند لانولین، کره کاکائو، روغن کرچک، روغن‌های معدنی و روغن جوجوبا همگی به ایجاد سدی در سطح پوست کمک می‌کنند و باعث می‌شوند آب بدن مرطوب شود. این مواد معمولاً در مرطوب کننده‌ها پیدا می‌شوند.

مواد تشکیل دهنده آبرسان

مواد تشکیل دهنده آبرسان

گفتیم فرق کرم مرطوب کننده و آبرسان در نوع رطوبت‌رسانی به پوست است. در محصولات آبرسان باید به دنبال موادی باشید که مستقیماً آب را به سلول‌ها منتقل می‌کنند. اسید هیالورونیک، پروپیلن گلیکول، اسیدهای آلفا هیدروکسی، اوره یا گلیسیرین و آلوئه ورا از جمله موادی هستند که این کار را انجام می‌دهند. همه این مواد سازنده مواد رطوبت زا هستند، به این معنی که مانند آهن ربا هستند. رطوبت را از لایه‌های عمیق پوست (و همچنین از محیط) می‌کشند و آن‌ها را در خارجی‌ترین لایه پوست هدایت می‌کنند.

اسید هیالورونیک باعث جوان‌سازی پوست می‌شود. برای همین هم در محصولات ضد چروک از آن استفاده می‌کنند. یکی دیگر از مواد تشکیل دهنده اسیدهای آلفا هیدروکسی مشتق از نیشکر و سایر منابع گیاهی هستند. متداول‌ترین انواع AHA اسید گلیکولیک، اسید لاکتیک و اسید سیتریک است. شاید پیش خودتان تصور کنید که آن‌ها لایه بردارهایی هستند که به مقابله با آکنه و علائم پیری کمک می‌کنند؛ اما در واقع آن‌ها با قفل‌کردن آب در پوست، آن را هیدراته می‌کنند.

انتخاب بین کرم مرطوب کننده و آبرسان

انتخاب بین کرم مرطوب کننده و آبرسان

اکنون که با فرق کرم مرطوب کننده و آبرسان آشنا شدید، احتمالاً خودتان بتوانید تشخیص دهید که کدام برای شما مناسب‌تر است. در واقع افرادی که پوست چرب دارند، به یک آبرسان کم‌تراکم و مرطوب‌کننده خیلی سبک نیاز دارند. افراد با پوست معمولی هم به یک محصول با تراکم متوسط. اما افرادی که پوست خشک دارند، هم‌زمان به آبرسان قوی و مرطوب‌کننده بر پایه چربی نیاز دارند. برای اینکه بدانید پوست شما از چه نوع پوستی است، بهتر است از یک متخصص، مشورت بگیرید. مشاوران پوست و زیبایی فروشگاه اردمی می‌توانند در این زمینه به شما کمک کنند.

پرسش بعدی این است که اگر پوست دهیدراته یا خیلی خشک  و حساس داشتین چه کنیم؟ در پاسخ باید گفت شما می‌توانید از محصولات مرطوب کننده و آبرسان برای مقابله با هر دو مسئله پوستی استفاده کنید. اما ترتیب اعمال آن‌ها مهم است. ابتدا از محصولات آبرسانی با میزان و تراکم کم‌تر استفاده کنید. برای مثال برای رساندن آب به سلول‌های پوست خود با یک سرم آبرسان شروع کنید. در مرحله بعد یک محصول مرطوب کننده سنگین‌تر به‌منظور قفل کردن رطوبت در پوست استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله با فرق کرم مرطوب و آبرسان آشنا شدید. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید محصولات معتبر به فروشگاه اینترنتی اردمی، مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی تماس مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها 2273بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه