تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

راهکارهایی برای مراقبت از چشم در برابر نور خورشید

زمان تقریبی مطالعه: ۴ دقیقه
راهکارهایی برای مراقبت از چشم در برابر نور خورشید

تعداد کمی از مردم متوجه این موضوع هستند که مراقبت از چشم در برابر نور خورشید به اندازه محافظت صورت و سایر بخش‌های بدن اهمیت دارد. یکی از اساتید دانشگاه چشم‌­پزشکی آمریکا می‌­گوید: «تمام ناحیه چشم و اطراف آن، نسبت به آفتاب آسیب‌­پذیر است. ما موارد زیادی از آفتاب ­سوختگی چشم، آسیب به سفیده و سرطان بخش‌های درونی و اطراف چشم مشاهده کرده‌­ایم». این مطلب، هشداری جدی است. از میان همه آسیب‌های وارده به چشم، سرطان سلول‌­های ملانین که برخی محققان آن را به «مواجهه با آفتاب شدید» مربوط می‌­دانند، فراوانی بیشتری دارد.

اما نیمه پر لیوان را هم ببینیم: اقدامات زیادی هستند که می‌­توانید از طریق آن‌­ها، جلوی بیماری‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت چشمی را بگیرید و به مراقبت از چشم در برابر نور خورشید کمک کنید. اولین اقدام برای مراقبت از بینایی خود، این است که بدانید در معرض چه امواج و تشعشعاتی هستید؛ سپس به فکر محافظت از چشم خود باشید. در ادامه، چند مورد آسیب چشمی را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد و پس از آن، راهکارهایی جهت محافظت از چشم ارائه می‌نماییم.

انواع آسیب های چشمی

  • پینگوکولا

پینگوکولا رسوب زرد و سفیدرنگی است که روی بافت ملتحمه چشم و در اثر مواجهه با اشعه فرابنفش، باد، غبار و … ایجاد می‌شود. برای این نقاط زرد دائمی در سفیده چشم، هیچ راه حلی وجود ندارد. افرادی که زمان زیادی را در ارتفاعات یا آب‌­های آزاد سپری می‌کنند (به دلیل اینکه آفتاب در این مناطق شدیدتر است) بیش­تر در معرض بروز این مشکل هستند.

  • فتوکراتیتیز (سوختگی قرنیه بر اثر نور شدید آفتاب)

لایه خارجی چشم­‌های شما، ۹۹ درصد از اشعه فرابنفش را جذب می‌­کند و در عرض یک ساعت مواجهه مستقیم با آفتاب، دچار سوختگی می‌­شود. این عارضه را در همان لحظه حس نخواهید کرد، بلکه چند ساعت بعد، علائمی از سوزش و خشکی تا قرمزی شدید، تورم، درد و حتی کوری موقت به سراغ شما خواهند آمد. موارد خفیف‌­تر خود به خود بهبود می‌­یابند، اما بهتر است در صورتیکه این علائم بیش­تر از ۲۴ ساعت ادامه پیدا کرد، به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

  • آب مروارید

آفتاب فقط باعث تومورهای عدسی نمی‌­شود، بلکه سرعت رشد آن‌ها را نیز افزایش می‌­دهد. آسیب مداوم بر اثر اشعه فرابنفش، سن ابتلا به تاری دید را از ۶۰ سالگی به ۴۰ سالگی کاهش می‌دهد.

  • تخریب ماکولا (ناحیه لکه زرد)

مواجهه طولانی مدت با خورشید، آسیب­‌های شبکیه را تشدید می‌­کند که در نهایت به تخریب ماکولا و کوری منجر می‌شود.

  • سرطان

مواجهه طولانی مدت با نور خورشید نه تنها خطر تومورهای چشمی را افزایش می‌­دهد، بلکه باعث بیماری­‌های دور چشم نیز می‌­شود. در واقع حدود ۱۰ درصد سرطان­‌های پوست در ناحیه پلک رخ می‌­دهند. درمان آن‌ها در همان ابتدا بسیار مهم است، زیرا این سرطان‌ها به عمق چشم و حتی مغز نفوذ می‌کنند.

نگران نباشید و نفس عمیقی بکشید؛ اگر این قواعد ساده را رعایت کنید، شانس شما برای مواجهه با این شرایط کم خواهد بود.

روش های پیشگیری از ابتلا به آسیب‌های چشمی

۱. از عینک آفتابی استفاده کنید

هوا بارانی باشد یا آفتابی فرقی نمی‌­کند، همیشه عینکی با برچسب یو وی ۴۰۰ (که 100% جلوی اشعه ماوراءبنفش را می‌گیرد) همراه داشته باشید. از عینک‌­هایی که درجه‌بندی UVC دارند صرف‌­نظر کنید چون اتمسفر، اشعه C را قبل از نفوذ به چشم شما جذب می‌­نماید).

توجه داشته باشید که انتخاب رنگ­‌ و میزان تیرگی شیشه‌های عینک، امری سلیقه­‌ای بوده و پولاریزه بودن شیشه‌های عینک، تنها یک ویژگی ضد تشعشع است و نه لزومی برای سلامتی. به خاطر داشتن لنزهای تماسی محافظ پرتو فرابنفش، از گذاشتن عینک آفتابی صرف‌نظر نکنید! این لنزها فقط قسمت کوچکی از چشم را محافظت می‌­کنند.

مراقبت از چشم در برابر آفتاب با استفاده از عینک آفتابی ۲. از کلاه استفاده کنید

یک کلاه با لبه ۸ سانتی‌متری، تمام ناحیه چشم را از آسیب اشعه ماورای بنفش محافظت می‌­کند.

۳. به زمان دقت کنید

تابش آفتاب بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر شدید است و فرقی هم نمی‌­کند که در شهر باشید (اشعه‌ها حتی از پیاده‌روها هم بازتاب دارند) یا در ساحل دریا.

۴. داروهای خود را بررسی کنید

برخی از آنتی‌­بیوتیک‌­ها و قرص‌­های ضدبارداری، چشم­‌های شما را نسبت به آفتاب حساس می‌­کنند و زمان سوختگی در مقابل نور را در چشم کاهش می‌­دهند. اگر از این داروها استفاده می‌­کنید، از پزشک خود بپرسید آیا این داروها شما را در معرض خطر قرار می‌­دهند یا نه.

در نهایت برای مراقبت مطلوب‌تر، سه مورد اول را با وسواس و دقت بیش­تری انجام دهید.

منبع: WomensHealthMag دیدگاه‌ها 12359بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه