تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

عسل مانوکا چیست و چه خواصی برای سلامتی و زیبایی دارد؟

زمان تقریبی مطالعه: 9 دقیقه
عسل مانوکا چیست و چه خواصی برای سلامتی و زیبایی دارد؟

عسل مانوکا که در نیوزیلند توسط زنبورهایی تولید می‌‌شود که بوته مانوکا را گرده‌‌افشانی می‌‌کنند، یکی از منحصربه‌فردترین و مفیدترین عسل‌‌های دنیاست. عسل مانوکا کاربردهای زیادی از تسکین گلودرد و سوءهاضمه گرفته تا برطرف کردن عفونت و التهاب لثه دارد.

عسل، از هزاران سال پیش تاکنون کاربردهای درمانی داشته است. باتوجه به این‌‌که عسل یکی از غنی‌‌ترین منابع ضدمیکروب است، از شنیدن این مطلب شگفت‌زده نخواهیم شد که باستان‌شناسان ادعا کرده‌‌اند که هنگام حفر مقبره فرعون، عسل‌‌های سالمی را در خمره‌هایی پیدا کرده‌‌اند.

چه در سنت هندو یا شیوه‌‌های یونان باستان و چه در کتاب‌های مقدس که اشاره می‌‌کردند در بهشت جوی‌های شیر و عسل روان است، نشان می‌‌دهد که تمامی مردم دنیا عسل را گنجینه‌‌ای شفابخش می‌‌دانند.

اما امروزه عسل به دلیل صنعتی شدن، شباهت کمی به گذشته خود دارد. امروزه عسل هم مثل خیلی از محصولات دیگر یکسان تولید نمی‌‌شود. در دنیا 300 نوع عسل وجود دارد که به تعدادی از آن‌‌ها اشاره می‌‌کنیم:

  • خام یا پاستوریزه
  • فیلتر شده یا نشده
  • عسل با موم یا بدون موم
  • محلی یا وارداتی

خواص غذایی عسل مانوکا

Benefits-of-Manuka-Honeyچیزی که عسل مانوکا را متفاوت می‌‌کند خواص غذایی آن است. عسل خام معمولی را اغلب به مواد مغذی و خاصیت بالابرندگی سیستم ایمنی می‌‌شناسند. به طور کلی عسل خام معمولی فیلتر نشده، منبعی از مواد زیر است:

  • آمینو اسید
  • ویتامین‌‌های B (تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، B6 و اسید پانتوتنیک)
  • کلسیم
  • مس
  • آهن
  • منیزیم
  • منگنز
  • فسفر
  • پتاسیم
  • سدیم
  • روی

اما عسل مانوکا 4 برابر فهرست بالا، مواد مغذی دارد. این همان چیزی‌‌ست که فاکتور منحصربه‌فرد مانوکا یا UMF نام دارد.

UMF

در سال 1981 محققان کشف کردند که عسل مانوکا حاوی سطح بسیار بالاتری از آنزیم‌‌ها به نسبت عسل معمولی است. این آنزیم‌‌ها پروکسید هیدروژن طبیعی تولید می‌‌کنند که به عنوان یک ضدباکتری عمل می‌‌کند.

این مجموعه سه تایی دارویی UMF، یک استاندارد جهانی در تشخیص و اندازه‌‌گیری قدرت ضدباکتری عسل مانوکا هستند. به ویژه UMF تضمین می‌‌کند که این عسل خاصیت دارویی دارد.

این فاکتور در تمام شهد گل‌‌های مانوکا یافت نمی‌‌شود بلکه عسل معمولی مانوکا فقط حاوی ویژگی ضدباکتری پروکسید هیدروژن است که در دیگر انواع عسل‌‌های معمولی نیز یافت می‌‌شود.

چیزی که فاکتور منحصربه‌فرد عسل مانوکا را از دیگر عسل‌‌ها جدا می‌‌کند ‌‌هم پروکسید هیدروژن طبیعی آن و هم خاصیت ضدباکتری این فاکتور است که اثربخشی آن را افزایش می‌‌دهد. از دیگر ویژگی‌‌های این فاکتور آن است که بی‌‌نهایت ثابت است و برعکس پروکسید هیدروژن موجود در دیگر عسل‌‌ها، به راحتی با حرارت، نور و آنزیم‌‌های بدن از بین نمی‌‌رود.

9 خاصیت برتر عسل مانوکا

فواید عسل مانوکا برای سلامتی در دنیا معروف است و در سال‌‌های اخیر مطالعات زیادی روی آن انجام شده است که کاربرد دارویی هزاران ساله آن را تایید می‌‌کند.

1. مشکلات گوارشی

از آن‌‌جا که عسل مانوکا یک ضد باکتری طبیعی است دارویی فوق‌‌العاده برای هر باکتری مربوط به اختلالات است. در مطالعات اخیر روی یک باکتری خطرناک مربوط به مشکلات گوارشی، ویژگی‌‌های ضدباکتری عسل مانوکا نشان داده شد. بنابراین مصرف عسل مانوکا در کاهش رفلاکس، تعادل سیستم گوارش بهبود اختلالات معده و روده مفید است.

2. آکنه و اگزما

هنوز هیچ آزمایش علمی برای تایید این ادعا انجام نشده است که عسل مانوکا برای آکنه و اگزما موثر است. اما خاصیت ضدباکتری و شفابخشی آن می‌‌تواند این حس را ایجاد کند که عسل برای بهبود شرایط نامساعد پوستی مفید است. بسیاری از افراد ادعا می‌‌کنند استفاده موضعی از عسل برای نواحی مورد نظر و شستن آن بعد از چند دقیقه با آب و صابون ملایم، به بهبود آکنه و اگزما کمک می‌‌کند. می‌‌توانید این کار را یک روز در میان انجام دهید تا نتایج بهتری بگیرید.

3. عفونت باکتریایی استافیلوکوک

حتما تا کنون درمورد مقاومت آنتی‌‌بیوتیکی که چند سال پیش در بیمارستان‌‌ها شایع شده بود شنیده‌اید، مقاومت نسبت به داروی متیسیلین. اتفاقی که افتاده بود این بود که استفاده زیاد از آنتی‌بیوتیک و عدم تاثیر دارو، سبب نوعی عفونت شده بود که ظاهرا با هیچ یک از شیوه‌‌های پزشکی، خانگی و بیمارستانی قابل درمان نبود. افرد زیادی دچار این بیماری شدند به طوری که برخی نیاز به جراحی، مفاصل مصنوعی و از این قبیل پیدا کردند.
اخیرا محققان امیدهایی به ما دادند. آن‌‌ها کشف کردند که عسل مانوکا ژن‌‌های نیرومند باکتری استافیلوکوک را کنترل می‌‌کند. مصرف موضعی منظم روی بریدگی و زخم‌ها این نوع عفونت را دور نگه‌‌ می‌‌دارد.

4. سوختگی، زخم و زخم معده

عسل سبب بهبود زخم‌‌ها، کاهش درد سوختگی و کاهش تورم می‌‌شود. به علاوه، عسل مانوکا به دلیل دارا بودن ویژگی‌های آنتی‌‌اکسیدان، ضد باکتری و ضد التهاب، در افراد مبتلا به زخم معده، از عفونت جلوگیری می‌‌کند. این ماده هم‌‌چنین برای برای بهبود سریع‌‌تر زخم‌ها به کار می‌‌رود.

5. فساد دندان و التهاب لثه

محققان بر اساس خاصیت ضدمیکروبی عالی عسل مانوکا کشف کرده‌‌اند که جویدن یا مکیدن عسل مانوکا نه تنها باعت کاهش %35 پلاک دندان می‌‌شود، بلکه به کاهش خونریزی ناشی از التهاب لثه منجر می‌‌گردد. هم‌‌چنین کلسیم، روی و فسفر، مواد مغذی مهمی برای سلامت دندان‌‌ها هستند.

6. گلو درد و ایمنی

پژوهشی در سال 2007 نشان داد ترکیب شیمیایی خاصی در عسل مانوکا، سلول‌‌های ایمنی را تحریک می‌‌کند. این نکته جالب است زیرا مطالعات قبلی نشان داده بودند این عسل تولید سیتوکین از مونوسیت انسان را تحریک می‌‌کند.
هم‌‌چنین مانوکا رشد باکتری گلودرد را متوقف می‌‌کند و خواص دیگری دارد که می‌‌توان با خوردن یک قاشق از آن به آن‌‌ها دست یافت. اخیرا اثبات شده است می‌‌توان آن را برای گلودرد ناشی از شیمی‌درمانی نیز به کار برد.

7. آلرژی‌‌ها و سینوزیت

یک آزمایش نشان داده است که عسل و گرده درخت فان نتایج خوبی روی آلرژی دارند. شرکت‌کنندگان در این آزمایش، عسلی را مصرف کردند که گرده درخت فان به آن اضافه شده بود و گروه کنترل فقط داروهای ضد آلرژی خود را مصرف کرده بودند. نتایج جالب توجه بوده است و تاثیر مثبت عسل مانوکا را نشان داده است.

8. مراقبت از زیبایی و افزایش‌دهنده سلامتی

مصرف روزانه عسل مانوکا، اثرات شگفت‌‌انگیزی دارد که انرژی و کیفیت زندگی را افزایش می‌‌دهد. این عسل به دلیل مواد مغذی خود سرزندگی و انرژی جوانی را به همراه می‌آورد و رنگ و بافت پوست را بهبود می‌‌دهد.

از آن برای شستن صورت، لایه‌برداری و مبارزه با رادیکال‌‌های آزاد در پوست استفاده کنید. همچنین در شامپوی خود یا ماسک مو استفاده کنید تا درخشش موها را افزایش دهد. شما می‌توانید از آن شربت سم‌‌زدا درست کنید تا از فواید بی‌‌شمارش بهره‌‌مند شوید.

9. بهبود خواب

10Improves-Sleepعسل مانوکا به خواب عمیق‌‌تر کمک می‌‌کند.

این عسل، گلیکوژن لازم برای عملکردهای بدن را در طول خواب آزاد می‌‌کند. مصرف این عسل با شیر قبل از خواب، باعث آزادشدن ملاتونین در مغز می‌‌شود که برای خواب عمیق ضروری است.

بیماری‌‌های زیادی مثل بیماری‌‌های قلبی، دیابت نوع دو، حمله قلبی و روماتیسم از بی‌‌خوابی ناشی می‌‌شوند. از آن‌‌جا که عسل مانوکا به خواب عمیق کمک می‌‌کند، خطر این بیماری‌‌ها را نیز کاهش می‌‌دهد.

عسل مانوکا را چطور مصرف کنیم؟

11bigstock-Greek-yogurt-with-figs-and-honاندازه مصرف آن 1-2 قاشق غذاخوری در طول روز است. راحت‌‌ترین راه، خوردن مستقیم آن است اما اگر زیادی شیرین است می‌‌توانید آن را به دمنوش‌‌های مطلوب خود، ماست یا نان سبوس‌‌دار اضافه کنید.

اگر می‌‌خواهید ایمنی بدن را بالا ببرید یا گلودرد را تسکین دهید، یک قاشق چای‌‌خوری دارچین به آن بیفزایید. تحقیقات نشان می‌‌دهند خواص ضد میکروب دارچین و عسل مانوکا به قدری زیاد است که بیماری شما را به سرعت بهبود می‌‌بخشد.

عوارض جانبی عسل مانوکا

برخی منابع ادعا می‌‌کنند کسانی که به زنبورها حساسیت دارند باید این عسل را با احتیاط مصرف کنند. زیرا خطر عوارض آلرژیک وجود دارد.
در صورت مصرف این عسل و بروز آلرژی با پزشک مشورت کنید. چنانچه تاکنون از این عسل استفاده کرده‌اید و از خواص بی‌شمار آن بهره‌مند شده‌اید، ما و سایر کاربران را در قسمت نظرات از تجارب خود آگاه کنید.

منبع: Draxe ۴ دیدگاه 10597بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. سلام ،ممنون ازمطالبتون
    این عسل رو باید از کجا خریداری کرد
    وقیمت اون چقدر ه؟

    • درود به شما علی عزیز

      با مراجعه به فروشگاه‌های معتبر فروش عسل سراسر کشور می‌توانید این محصول را تهیه کنید.

      سپاس از اینکه پرسش خود را با ما درمیان گذاشتید.

  2. user avatar
    دکتر مریم دادمنش

    عسل مانوکار را از چه فروشگاهی باید تهیه کرد؟

  3. پس اگرتوخودنیوزلند کیلویی۴۰۰دلار(حدودیک میلیون وپانصدهزارتومان)توی ایران اصلی اون کیلویی چند؟

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه