تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

آشنایی با مهم‌ترین مواد مفید و مضر در لوازم آرایش

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
آشنایی با مهم‌ترین مواد مفید و مضر در لوازم آرایش

میکاپ، محصولات مراقبت از پوست و محصولات بهداشتی به جزئی جدا نشدنی زندگی امروزه ما تبدیل شده‌اند. رسانه‌ها معتقدند محصولات آرایشی فقط روی سطح پوست قرار می‌گیرند و به لایه‌های زیرین کاری ندارند. متأسفانه این حرف اشتباه است. بر خلاف نظر رسانه‌ها این محصولات تأثیر مستقیمی بر پوست دارند. هر محصولی که استفاده کنید در منافذ پوستتان نفوذ می‌کند؛ اگر محصول نامرغوب باشد، موجب نرسیدن آب به پوست می‌شود در در عارضه‌های شدیدتر باعث آکنه و مشکلات پوستی می‌شود. نمی‌شود این محصولات را از زندگی روزمره حذف کرد. تنها کاری که می‌شود انجام داد انتخاب محصولات مرغوب است. اهمیت استفاده از برندهای معروف آرایشی را فقط افرادی متوجه می‌شوند که از محصولات نامرغوب آسیب دیده‌اند؛ پس بیایید از آسیب‌دیدن جلوگیری کنیم. چگونه؟ در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم. نکته‌ای مهم در انتخاب محصول وجود دارد. ممکن است محصول انتخابی شما مارک نباشد؛ اما ترکیباتی مفید داشته باشد. باید به ترکیبات دقت کنید؛ پس همراه ما باشید.

مهم‌ترین مواد مضر در لوازم آرایش

پارابن

این ترکیب در اکثر محصولات مراقبتی و بهداشتی وجود دارد. مقدار این ماده در محصولات مراقبتی قابل چشم‌پوشی نیست. این ماده در بسیاری از مواقع باعث آسیب‌های پوستی و واکنش‌های آلرژیک می‌شود. پارابن‌ها مواد نگهدارنده‌ هستند؛ یعنی در محصولات استفاده می‌شوند تا روی پوست دوام بیشتری داشته باشند. متخصصان به این ماده را در دسته مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون‌ریز قرار داده‌اند.

این ماده از استروژن بدن تقلید می‌کند؛ یعنی اثری مانند استروژن دارد. مشخص نیست این موضوع چقدر بر خطر ابتلا به بیماری‌های وابسته به استروژن مانند سرطان سینه تأثیر دارد، یا چقدر سرطان سینه را تهاجمی‌تر می‌کند. چیزی که ما می‌دانیم این است، آمار مردمی که در معرض این بیماری قرار گرفته‌اند بیشتر از پیش شده است.

نیکل

کرم پودرهای کرمی

این ماده هم به‌عنوان نگه‌دارنده به محصولات بهداشتی و آرایشی اضافه می‌شود. یکی از علت‌های اصلی بیماری درماتیت لمسی آلرژیک، نیکل است. این بیماری واکنش به موادی است که دیگران به آن واکنش نشان نمی‌دهند؛ مثلاً صابون. نیکل بیشتر در محصولات آرایشی چشم مانند ریمل و سایه استفاده می‌شود.

فتالات‌ها

تشخیص خرابی مواد زیرسازی آرایش

این ماده برای افزایش انعطاف به محصولات اضافه می‌شود. متأسفانه این ترکیب در درسته ترکیبات مختل‌کننده غدد درون‌ریز قرار دارد. به غیر از آلرژی فتالات‌ها با بیش فعالی و نقص توجه، ناباروری مردانه و اوتیسم ارتباط دارد. حالا متوجه اهمیت استفاده از برندهای معروف آرایشی شدید؟

مهم‌ترین مواد مفید در لوازم آرایش

برخلاف ترکیبات قبلی که وجودشان مخل سلامت بود، وجود ترکیباتی که در ادامه معرفی می‌کنیم برای سلامت مفید است. نام این مواد را به خاط بسپارید و در اولین فرصت آن‌ها را تهیه کنید. همراه ما باشید.

اسید هیالورونیک

اسید هیالورونیک

این ماده آبرسانی قوی برای پوست است و فواید پوستی چشمگیری هم دارد. این ماده هزار برابر وزن خود آب و رطوبت ذخیره می‌کند. بی‌نظیر نیست؟ هیالورونیک رطوبت را در پوست نگه می‌دارد و از تبخیر آن از سطح پوست جلوگیری می‌کند. این ترکیب خیلی مفید است؛ اما آب این اسید با آرایش توی یک جوی نمی‌رود. محصولات آرایشی روی پوستی که غلظت اسید هیالورونیک زیاد باشد، ماندگار نمی‌شود.

توصیه ما این است از سرم اسید هیالورونیک زمانی که قصد آرایش ندارید استفاده کنید؛ اگر دوست دارید آرایش به پوستتان آسیب نزند، حدود نیم ساعت قبل از آرایش از این محصول استفاده کنید. در این مدت سرم کارش را به خوبی انجام داده است.

آنتی اکسیدان‌ها

آنتی اکسیدان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌ها برای خنثی‌کردن اثرات مخرب محیط بر پوست مهم هستند. این خاصیت در ویتامین  Cبیشتر جلوه دارد. این ویتامین مزیت دیگری هم دارد؛ یعنی از تغییر رنگ پوست جلوگیری می‌کند. این هم دلیل دیگری که باید اهمیت استفاده از برندهای معروف آرایشی را بدانید. آنتی اکسیدان‌ها به‌عنوان ضدالتهاب هم عمل می‌کنند. کاهش التهاب کجا؟ کاهش قرمزی و التهاب آکنه‌های مزاحم.

ویتامین E  یکی دیگر از آنتی اکسیدان‌های مهم برای پوست است. این ماده هم محافظت‌کننده است؛ یعنی حفاظت از پوست در برابر قرمزی و تورم و آسیب سلولی. آسیب‌های سلولی منجر به سرطان پوست می‌شوند و تورم چین‌وچروک را به همراه دارد. وقتی ویتامین E به پوست نفوذ می‌کند، لایه‌های سطحی را هیدراته‌ می‌کند تا از خشکی پوست جلوگیری شود. خشکی پوست قابلیت تبدیل‌شدن به اگزما را دارد. E تسکین‌دهنده هم هست. تسکین جای اسکار و سوختگی.

روغن‌های گیاهی

روغن‌های گیاهی

ممکن است توجه نکرده باشید؛ اما بسیاری از محصولات آرایشی و مراقبتی که استفاده می‌کنید حاوی روغن‌های گیاهی است. روغن‌هایی مانند روغن آرگان، روغن مارولا، روغن آفتابگردان و روغن گل رز. روغن گل سرخ جدیداً شهرت بسیاری به دست آورده است. این روغن خوش‌شانس از معدود ترکیات گیاهی است که روی آن آزمایش انجام شده. تحقیقات نشان داده‌اند که روغن گل رز به التیام زخم کمک می‌کند و خاصیت ضدالتهاب دارد. مطالعه‌ای روی خواص روغن گل سرخ برای زخم نشان داده است که این روغن باعث افزایش سرعت بهبود زخم می‌شود. اثر دیگر این روغن بهبود ظاهر زخم‌هاست. پوست ملتهب ظاهر نامناسبی دارد؛ پس روغن گل سرخ ظاهر پوست را هم زیبا می‌کند. هیدراته پوست از دیگر خواص این روغن است.

SPF

ضد آفتاب

اشعه‌های خورشید مانند فرابنفش باعث آسیب به پوست می‌شوند. تنها سپر امنی که فعلاً در برابر آفتاب وجود دارد ضدآفتاب است. ضدآفتاب‌ها حاوی SPF هستند. SPF فاکتور حافظتی در برابر نور خورشید است. این ماده نوعی مسدودکننده است. مسدودکننده‌ها راه اشعه‌ها مضر را سد می‌کند. روی و دی اکسید تیتانیوم از مسدودکننده‌های فوق‌العاده ضروری هستند. علت تأکید ما توان بالا این عناصر هستند در سدکردن راه اشعه‌هاست. این دو ماده تنها عوامل محافظت‌کننده در برابر آفتاب هستند که به طور کامل طیف وسیعی از پرتوهای UVB و UVA را مسدود می‌کنند. با اینکه استفاده از ضدآفتاب مفید است؛ اما جایگزین میکاپ نیست. البته ضدآفتاب همراه خوبی برای آرایش شماست؛ پس با خیال راحت از هر محصولی که می‌خواهید استفاده کنید.

سخن پایانی

تا اینجا با مهم‌ترین مواد مفید و مضر در لوازم آرایش آشنا شدید. به این ترتیب هنگام انتخاب یا خرید لوازم آرایشی و بهداشتی‌تان با احتیاط و دقت بیشتری عمل می‌‌کنید. خبر خوب برایتان اینکه ما در فروشگاه اینترنتی اردمی، مواد تشکیل‌دهنده هر محصول را در توضیحات مربوط به همان محصول آورده‌ایم. شما می‌توانید انواع محصول را از نظر مواد تشکیل‌دهنده و قیمت با یکدیگر مقایسه کنید. همچنین نظرات کاربران به شما کمک می‌کند با خیال راحت‌تری خریدتان را انجام دهید. شما از چه محصولات و چه ترکیباتی بیشتر استفاده می‌کنید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

دیدگاه‌ها 1510بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه