تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

چگونه در کمترین زمان وزن خود را کاهش دهیم؟

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
چگونه در کمترین زمان وزن خود را کاهش دهیم؟

اولین کاری که برای کم کردن وزن به ذهن خطور می‌کند، کمک گرفتن از رژیم‌های غذایی است. رژیم گرفتن، به خودی خود مشکلی ندارد، اما مشکل وقتی پیش می‌آید که توقع داشته باشید که کم کردن وزن در زمان کوتاهی اتفاق افتد. به این ترتیب اگر قصد داشته باشید برای ماه آینده به وزن مناسب برسید، حتما باید از چندین ماه پیش رژیم‌ غذایی را برای کاهش وزن شروع کنید. این‌جاست که سرعت در کاهش وزن و رسیدن به وزن ایده‌آل اهمیت پیدا می‌کند.

البته نباید این واقعیت را نادیده گرفت که وقتی برنامه دراز مدتی برای کاهش وزن با رژیم‌های غذایی داشته باشید، ممکن است در میانه‌های راه از رژیم گرفتن خسته شده و بی‌خیال رژیم شوید. اما در این بین، راه‌های میان‌بُری هم برای کاهش وزن در کمترین زمان وجود دارند که می‌توان با به کار گرفتن آنها، کالری بیشتری سوزاند و در نتیجه سریع‌تر از روال همیشه وزن کم کرد.

به این ترتیب اگر از آن دسته افرادی هستید که قصد دارند در کمترین زمان ممکن به وزن ایده‌آل برسند، تا انتهای این متن ما را همراهی کنید.

۱- کم کردن وزن با نوشیدن چای سبز

نوشیدن چای سبز

تحقیقات اخیر ثابت کرده است افرادی که در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز چای سبز مصرف می‌کنند، نسبت به سایر افراد، حدود ۷۰ کالری بیشتر می‌سوزانند. بد نیست بدانید که این میزان کالری،‌ سالانه حدود ۳ کیلوگرم چربی به بدن اضافه می‌کند. تحقیقات بیشتر محققین ثابت کرده است که سوختن کالری بیشتر در بدن افرادی که چای سبز مصرف می‌کنند، به دلیل آنتی‌اکسیدانی به نام کاتچین است که در چای سبز یافت می‌شود.

۲- پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کالری

پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های حاوی کالری

دانشمندان به این نتیجه‌ رسیده‌اند تعاملی که بدن انسان با کالری‌های موجود در مایعات دارد، با نحوه برخوردش با کالری موجود در خوراکی‌های جامد متفاوت است. برای نمونه، کاملا مشخص است که خوردن شیر قهوه، شما را به اندازه ماکارونی سیر نمی‌کند. شیر قهوه، کالری بیشتری دارد؛ اما احتمال زیادی وجود دارد پس از نوشیدن یک فنجان شیر قهوه، سراغ فنجان دوم هم بروید. این‌جاست که نوشیدنی‌هایی مانند آب معدنی‌های گازدار و انواع قهوه‌ها می‌تواند به افزایش کالری در بدن شما منجر شوند. بد نیست بدانید با مصرف این نوشیدنی‌ها تا انتهای شب حدود ۸۰۰ کالری اضافی به بدن خود وارد کرده‌اید در صورتی که هنوز هم احساس گرسنگی خواهید داشت.

۳- وزنه زدن سبک را در برنامه خود قرار دهید

وزنه زدن سبک را در برنامه خود قرار دهید

برای خود یک جفت وزنه ۲ کیلویی بخرید و از هر فرصتی که دست می‌دهد برای انجام تمرین‌های سبک با وزنه استفاده کنید، این تمرین‌ها باعث می‌شود گوشت بدن شما چربی خود را از دست بدهد و اندامی لاغرتر داشته باشید. شنا، وزنه زدن و حرکات کششی،‌ ورزش‌های مناسبی هستند که به سوزاندن کالری و کم کردن وزن کمک می‌کنند. حرکات ورزشی با وزنه سبک را سه تا چهار بار در هفته انجام دهید تا به راحتی به وزن دلخواه برسید.

۴- مصرف بیش از اندازه نمک را کنار بگذارید

مصرف بیش از اندازه نمک را کنار بگذارید

سدیم موجود در نمک، باعث حفظ و نگه‌داری آب در بدن می‌شود؛ به این ترتیب در دراز مدت ظاهری پف کرده خواهید داشت. کارشناسان تغذیه مصرف بیش از ۲۴۰۰ میلی‌‌گرم سدیم را در طول روز توصیه می‌کنند. این میزان سدیم، تقریبا برابر با حدود یک قاشق چای‌خوری نمک است. اما مصرف روزمره نمک بیشتر افراد از این مقدار تجاوز می‌کند. از طرف دیگر مصرف سایر موادی که دارای سدیم هستند را نیز کنار بگذارید. سوپ‌های آماده، غذاهای کنسرو شده، چیپس و پفک و بیشتر غذاهای آماده و بسته‌بندی شده حاوی سدیم هستند که باید در مصرف آنها جانب احتیاط را رعایت کرد.

۵- ادویه‌های تند را چاشنی غذای خود کنید

ادویه‌های تند را چاشنی غذای خود کنید

تحقیقات نشان داده است خوردن ادویه‌های تند باعث افزایش سرعت سوخت‌و‌ساز پایه بدن می‌شود. دلیل این امر هم ساده است؛ ماده‌ای شیمیایی به نام کپسایسین که در فلفل سبز یا قرمزِ بسیار تند یافت می‌شود، می‌تواند به افزایش ترشح هورمون‌های استرس‌زا در بدن نظیر آدرنالین کمک کند.‌ در نتیجه سرعت سوخت‌و‌ساز بدن افزایش می‌یابد و در نهایت کالری بیشتری نیز می‌سوزد. از طرف دیگر، خوردن فلفل تند باعث کم شدن اشتها نیز خواهد شد، که این امر هم تاثیر مستقیمی بر کاهش وزن دارد. به این ترتیب اگر به دنبال کم کردن وزن هستید، بنا به ذائقه خود، ادویه‌های تند را به غذا اضافه کنید.

۶- به اندازه بخوابید

به اندازه بخوابید

این توصیه ممکن است در نگاه اول منطقی به نظر نرسد، اما بد نیست بدانید کمبود خواب تاثیر مستقیمی با چاقی دارد.

تحقیقات دانشگاه شیکاگو نشان داده است خانم‌هایی که در طول شب کمتر از ۴ ساعت می‌خوابند نسبت به افرادی که هشت ساعت کامل در طول شب را در خواب به سر می‌برند سوخت‌و‌ساز کمتری دارند. با این حساب خوب بخوابید و چربی کم کنید.

۷- تحرک بیشتری داشته باشید

تحرک بیشتری داشته باشید

هر فرصتی را برای تحرک بیشتر غنیمت بشمارید و در صورت امکان، بعداز‌ظهرها برای قدم زدن بیرون بروید. بد نیست بدانید سیستم سوخت‌وساز بدنِ بعضی از افراد در سمت بعدازظهر و شب، کندتر می‌شود. با این حساب ۳۰ دقیقه قبل از صرف شام حرکات ایروبیک انجام دهید زیرا این کار باعث می‌شود پس از شام تا سه الی چهار ساعتِ دیگر، سوخت‌وساز بدن شما سرعت بیشتری داشته باشد. به این ترتیب، کالری‌هایی که در حین تناول شام به بدن شما وارد شده‌‌اند، شانس کمتری برای تبدیل شدن به چربی پیدا می‌کنند و شانس کم کردن وزن شما بالاتر می‌رود.

۸- وعده‌‌های غذایی را حذف نکنید

وعده‌‌های غذایی را حذف نکنید

بعضی‌ افراد برای کاهش وزن، رژیم‌های سختی می‌گیرند و بعضی اوقات دیده شده است که وعده‌های غذایی کمتری در روز میل می‌کنند. این امر به کاهش وزن شما کمک نمی‌کند چرا که در این شرایط، بدن تصور می‌کند در وضعیت کمبود غذا قرار دارد و در نتیجه برای نگه‌داشتن انرژی، سوخت‌وساز کمتری انجام می‌شود.

به این ترتیب در دراز مدت، سرعت مصرف کالری بدن کمتر می‌شود. البته کار و زندگی امروز شرایطی را فراهم کرده است که گاهی اوقات فرصتی برای نهار خوردن پیش نمی‌آید، با این حساب پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از رفتن سر کار، میان‌ وعده‌هایی را در کیف خود بگذارید و هر وقت احساس گرسنگی کردید، انرژی مورد نیاز بدن را از این میان‌وعده‌ها فراهم کنید.

۹- روزی ۲۰ دقیقه ورزش کنید

روزی ۲۰ دقیقه ورزش کنید

اگر برای کاهش وزن رژیم غذایی می‌گیرید، حتما باید به انجام تمرین‌های ورزشی هم فکر کنید. ورزش کردن و تحرک بیشتر چندان هم سخت نیست. برای نمونه از فردا تصمیم بگیرید، ‌به جای آسانسور از پله‌ها بالا بروید، در صورت امکان خودروی خود را کنار بگذارید و از مترو یا اتوبوس برای رفتن به سر کار استفاده کنید، به گل‌های باغچه برسید یا منزل را تمیز کنید. تمامی این موارد به سوختن کالری بیشتر و در نتیجه کاهش چربی انباشته شده در بدن و کم کردن وزن کمک می‌کند. البته ورزش کردن، بهترین گزینه برای سوختن کالری است و با این حساب اگر برای کاهش وزن عجله دارید، روزی ۲۰ دقیقه ورزش کنید؛ این کار باعث می شود حدود ۷۰۰ کالری سوزانده شود.

۱۰- با خوردن آب، به آسانیِ آب خوردن وزن کم کنید!

با خوردن آب، به آسانیِ آب خوردن وزن کم کنید!

بدن انسان برای سوخت‌وساز بهتر و از بین بردن چربی‌ها به آب نیاز دارد. با این حساب می‌توان گفت نوشیدن میزان مناسب آب در روز، یکی از سریع‌ترین گزینه‌ها برای کاهش وزن است. از طرف دیگر اگر بدن با کاهش آب روبرو شود، فرآیند سوختن کالری‌ها با کندی انجام می‌شود.

۱۱- فریب تبلیغات را نخورید

فریب تبلیغات را نخورید

محصولات زیادی برای کاهش وزن در بازار تبلیغ می‌شوند که ادعا می‌کنند با استفاده آنها در عرض چندین روز، وزن قابل توجهی کم خواهید کرد. شما بهتر از ما می‌دانید که چنین چیزی غیر ممکن است و این تبلیغات هدفی به غیر از فریب دادن و خالی‌ کردن جیب شما ندارند. با این حساب، برای کاهش وزن همیشه سراغ روش‌‌های معتبر بروید و برای پول و سلامتی خود ارزش قائل شوید.

در این‌جا به پایان روش‌‌های سریع کاهش وزن رسیدیم، اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید، راه‌های پیشنهادی خود را برای کاهش هرچه سریع‌ترِ وزنِ بدن در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

در همین رابطه می‌توانید مقالات دیگری از بلاگ تخصصی اُردمی را مطالعه کنید:

منبع: Womansday دیدگاه‌ها 10761بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه