تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

انواع لکه های پوستی کدامند و چطور تشخیص داده می‌شوند؟

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه
انواع لکه های پوستی کدامند و چطور تشخیص داده می‌شوند؟

استفاده از کرم ضد لک عالی برای درمان انواع لکه های پوستی زمانی کاملاً مفید و مؤثر است که نوع لکه خود را بشناسید. گاهی تغییر رنگ پوست یا لکه های ایجادشده را باید با کرم ضد جوش یا روش‌های دیگر مراقبتی و درمانی از بین برد و استفاده از هیچ محصول ضد لک یا روشن‌کننده‌ای به شما کمکی نخواهد کرد. با این توضیح بهتر است قبل از هر اقدام دیگری، اول نوع لکه را به متخصص یا مشاور خبره پوست و مو نشان دهید و سپس اقدام کنید. در این بین شباهت برخی لکه های پوستی به لکه های سرطانی نیز افراد مختلف را نگران می‌کند. با مطالعه این مقاله، نگرانی خیلی از شما برطرف می‌شود.

لکه پوستی چیست؟

لکه، هر نوع علامت، تغییر رنگ یا نقصی است که روی پوست ظاهر می‌شود. لکه‌های صورت ممکن است ناخوشایند و از نظر زیباشناسی ناراحت‌کننده باشند؛ اما بیشتر آن‌ها خوش خیم هستند و تهدید‌کننده سلامتی نیستند. برای درمان آن‌ها کافی است از  کرم ضد لک عالی استفاده کنید. در مقابل برخی لکه‌ها ممکن است علامت سرطان پوست باشند. برای شناخت انواع لکه‌ها ادامه مطلب را بخوانید.

لکه جوش

جوش یک بیماری شایع است که می‌تواند به‌صورت جوش چرکی، جوش سرسیاه و جوش سر سفید ظاهر شود. آکنه به علت مسدودشدن سبوم (چربی پوست)، باکتری‌ها یا آلودگی در فولیکول‌های مو ایجاد می‌شود. این عارضه گاهی اوقات می‌تواند انواع لکه های تیره پوستی یا زخم ایجاد کند. علاوه بر آلودگی، نوع تغذیه، تغییرات هورمونی و استرس هم می‌تواند در بروز جوش تأثیر داشته باشد و کنترل هر کدام از آن‌ها باعث رفع جوش می‌شود. رفع جوش نیز به کم‌رنگ‌شدن لکه منجر می‌شود؛ اما گاهی مواقع رد آن روی پوست باقی می‌ماند.

پاپول

پاپول ها ضایعات پوستی کوچکی هستند که انواع مختلفی دارند و از انواع لکه های پوستی محسوب می‌شوند. رنگ آن‌ها ممکن است از صورتی تا قهوه‌ای باشد. گاهی به اشتباه از جوش‌ها به‌عنوان پاپول یاد می‌شود. پاپول‌ها ممکن است به‌صورت جداگانه یا به‌صورت خوشه‌ای ظاهر شود. نمونه‌هایی از پاپول‌ها عبارت‌اند از بثورات آبله مرغان، اگزما، درماتیت، پسوریازیس و زونا. گاهی پاپول با جوش سفید و سر سیاه اشتباه گرفته می‌شود. در هنگام تشخیص این عارضه توجه داشته باشید که جوش سر سیاه رنگ تیره دارد و روزنه‌های پوست در این نوع عارضه باز هستند. در جوش سرسفید هم مرکز جوش پیداست در حالی که در پاپیول این چنین نیست.

نودول

نودول از انواع لکه های پوستی

نودول (Nodules) برآمدگی ملتهب، دردناک و سختی است که در عمق پوست بروز می‌کند. ندول ها مانند پاپول بزرگ و عمیق هستند و مرکز یا سر قابل مشاهده ندارند. این عارضه زمانی توسعه پیدا می‌کند که منافذ مسدود، به بافت و سلول عمیق زیر سطح پوست آسیب وارد کند. ندول نوع شدید و حاد آکنه است و معمولاً باعث بروز عوارضی مثل انواع لکه های پوستی تیره و زخم روی پوست می‌شود. این عارضه ممکن است در هر جایی از سطح پوست ظاهر شود. رنگ آن از رنگ گوشتی تا قرمز متفاوت است. انواع زگیل نمونه‌هایی از ندول ها هستند.

لکه های پیری (لکه‌های کبدی)

درباره لکه های پیری قبلاً به‌تفصیل در چند مقاله صحبت کرده‌ایم. گاهی این لکه ها را با نام لکه های کبدی هم می‌شناسند. این لکه های کوچک و تیره ممکن است در هر ناحیه از بدن که در معرض آفتاب است، ایجاد شوند. این عارضه بیشتر در افراد بیشتر از ۵۰ سال دیده می‌شوند. هر چند بروز آن در افراد جوان نیز چندان عجیب نیست. انواع لکه های پوستی پیری نوعی هایپرپیگمنتیشن هستند و درمان آن‌ها ساده، ولی زمان‌بر است.

پوستول

پوستول

پوستول یا پوستچول هم یکی دیگر از انواع لکه های پوستی است و به برآمدگی‌های بزرگ و حساس به لمس با مرکز دایره‌ای مشخص گفته می‌شود. مرکز این برآمدگی‌ها با چرک سفید یا زرد پر می‌شود. اطراف برآمدگی‌ها هم معمولاً صورتی یا قرمز است. این چرک‌ها حاصل تجمع سلول‌های ایمنی و سلول‌های باکتریایی هستند. شاید پوستول هم با جوش سر سفید اشتباه گرفته شود؛ اما از لحاظ ظاهری بزرگ‌تر و ملتهب‌تر از جوش سرسفید است.

لکه های بعد از اصلاح موهای زائد

لکه های پوستی بعد از اصلاح موهای زائد

تکنیک‌های از بین بردن مو، مانند موچین، اپیلاسیون یا تراشیدن مو، گاهی اوقات ممکن است منجر به برگشت سر مو به داخل فولیکول شود. این موها داخل پوست قفل شده و متورم می‌شوند. این اتفاق یک برآمدگی تقریباً تیره روی پوست ایجاد می‌کند که در اکثر مواقع به شکل برجستگی قرمز، زرد یا سفید دیده می‌شود.

افرادی که موهای فر دارند ممکن است بیشتر از کسانی که موهای صاف دارند در معرض چنین لکه ای باشند. موهای رشد کرده همچنین می‌توانند به کیست‌های موی بزرگ و پر از مایعات تبدیل شوند. این‌ها هنگام لمس ممکن است ناراحت‌کننده یا دردناک باشند. تغییر شیوه برداشتن مو یا تمیزکردن پوست قبل از زدودن موها به رفع آن کمک می‌کند. در مقاله زیر این موضوع به تفصیل توضیح داده شده است.​

لکه های ارثی

لکه های ارثی

لکه های ارثی یکی دیگر از انواع لکه های پوستی است که معمولاً در بدو تولد یا اندکی پس از آن بروز می‌کنند. آن‌ها می‌توانند از نظر شکل، اندازه و رنگ متفاوت باشند. خال‌ها و ماه‌گرفتگی‌ها، همانژیوم و سالمون پچ از انواع لکه های ارثی هستند. خال و ماه‌گرفتگی به‌طور معمول مادام‌العمر باقی می‌مانند. انواع دیگر، مانند همانژیوم و سالمون پچ، به مرور زمان کمرنگ می‌شوند.

ملاسما

ملاسما یکی دیگر از انواع لکه های پوستی است که معمولاً در دوران بارداری بسیار شایع می‌شود. این یک بیماری پوستی است که به‌صورت لکه‌های قهوه ای دیده می‌شود. قرار گرفتن در معرض آفتاب و تغییرات هورمونی مثل قاعدگی یا بارداری باعث ایجاد ملاسما می‌شود.

ملاسمای بارداری معمولاً بعد از زایمان از بین می‌رود. حتی اگر این اتفاق هم نیفتد، انواک کرم ضد لک عالی برای درمان آن در بازار وجود دارد. درباره ملاسما نیز چند مقاله در همین بلاگ منتشر شده است. کافی است در بخش بلاگ، نام ملاسما را جست‌وجو کنید و مقالات مرتبط با آن را بخوانید.

لکه های سرطانی

آنچه افراد را در زمان بروز انواع لکه های پوستی نگران می‌کند، شباهت برخی از آن‌ها با لکه های حاصل از سرطان یا شیمی درمانی است. به همین دلیل بهتر است این بخش از مقاله را با دقت بیشتری بخوانید تا در صورت مشاهده لکه های ناگهانی روی پوست، نگران نشوید و روحیه خود را نبازید.

انواع مختلفی از سرطان‌های پوست وجود دارد. سرطان‌های پوست از نظر ظاهری و رنگی به شکل متفاوت روی پوست خودشان را نشان می‌دهند. برخی از اشکال سرطان پوست مانند خال‌های تیره با مرزهای نامنظم به نظر می‌رسند. برخی دیگر مانند پوسته‌های زرد یا برجستگی‌های قرمز برجسته به نظر می‌رسند. فقط پزشک شما می‌تواند به طور قطعی تشخیص دهد که آیا لکه ای سرطان پوست است یا نه.

کیست

کیست‌ها کیسه‌های خوش خیم (غیر سرطانی) و حاوی ماده‌ای مایع هستند. این عارضه ممکن است به‌صورت برجستگی هایی با اندازه‌های مختلف رو یا زیر پوست ظاهر شوند. آن‌ها اغلب گرد هستند و به رنگ های سفید یا صورتی یا حتی قهوه‌ای و تیره خودشان را نشان می‌دهند. تشخیص کیست از لکه سرطانی از عهده پزشک برمی‌آید.

جای زخم

زخم‌شدن پوست زمانی اتفاق می‌افتد که لایه درم آسیب ببیند. درم لایه عمیقی از پوست است که رگ‌های خونی کوچک (مویرگ‌ها)، غدد عرق، فولیکول‌های مو و انتهای عصب در آن قرار دارند. هر چیزی که باعث باز شدن پوست شود، می‌تواند منجر به زخم شود، مانند زخم یا جوش‌های برجسته. خود زخم یا لکه های حاصل از جوش‌خوردن آن که به اسکار معروف است، از انواع لکه های پوستی هستند. این لکه ها با محصولات ترمیمی پوست به‌خوبی از بین می‌روند و برای رفع آن‌ها به ضد لک نیاز نخواهید داشت.

تبخال

ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) باعث بروز زخم‌های سرد می‌شود. آن‌ها تاول‌های پر از مایعی هستند که در دهان یا نزدیک دهان مشاهده می‌شوند. این تاول‌ها ممکن است هنگام ایجاد یا باز‌شدن، خارش یا احساس سوزن‌سوزن‌شدن داشته باشند. این زخم‌ها، تا زمانی که خوب شوند، پوسته قرمز یا زردی ایجاد می‌کنند. تبخال بیشتر از اینکه در گروه انواع لکه های پوستی قرار بگیرد، نوعی بیماری عفونی یا ویروسی است و باید با آنتی بیوتیک درمان شود.

تولید بیش از حد ملانین

تولید بیش از حد ملانین می‌تواند باعث نایکدستی رنگ پوست یا ایجاد لکه‌های تیره شود. به این عارضه پوستی، هایپرپیگمنتیشن می‌گویند. علت عمده بروز این عارضه، قرارگیری در معرض نور خورشید، اسکار آکنه تغییرات هورمونی در دوران بارداری و شیردهی و برونزه‌کردن غیر اصولی پوست است. این لکه‌ها به رنگ قهوه‌ای تیره روی پوست بروز می‌کنند و بیشتر مواقع با کرم ضد لک عالی درمان می‌شوند.

سخن پایانی

اکنون که با انواع لکه های پوستی آشنا شدید، وقت آن رسیده که با تهیه انواع محصولات ضد لک مانند ماسک صورت یا کرم های مختلف به درمان آن بپردازید. برای تهیه کرم ضد لک عالی می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تتندرستی سری بزنید. شما کدام‌یک از این لکه های دوستی را تجربه کرده‌اید؟ چگونه آن را درمان کردید؟ برای ما در بخش نظرات بلاگ بنویسید.

دیدگاه‌ها 5364بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه