تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

۱۰ شیوه ساده و موثر برای کنترل جذب کالری

زمان تقریبی مطالعه: ۷ دقیقه
۱۰ شیوه ساده و موثر برای کنترل جذب کالری

کاهش جذب کالری نه تنها به معنی کاهش وزن بلکه به معنی کاهش خطر بیماری‌ها، تثبیت قند خون، بهبود سلامتی قلب و بسیاری از فواید دیگر است.
بسیاری از افراد وقتی نوبت به کاهش کالری مصرفی می‌رسد مقاومت زیادی می‌کنند. این مسئله کاهش وزن را کمی مشکل می‌کند. همیشه به یاد داشته باشید که کاهش وزن زمانی اتفاق می‌افتد که کالری مصرفی شما کمتر از میزانی باشد که در طول فعالیت‌های روزانه می‌سوزانید.

با همه این‌ها، با فرارسیدن سال نو و بازار داغ دید و بازدیدها و مهمانی‌های زیاد، مگر می‌شود از خیر انواع شکلات و شیرینی‌های خوش آب و رنگ و آجیل‌های خوشمزه گذشت؟

مطمئنا جواب بسیاری از شما کاربران عزیز و البته خودِ اینجانب، منفی است 😉

اما هیچ مسئله‌ای نیست که بدون راه‌حل باشد. یکی از راه‌حل‌ها، خرید و مصرف داروهای لاغری است که پیشنهاد می‌کنیم به جای هدر دادن پول برای خرید داروهای کالری‌سوز، شیوه‌های ساده و موثری که برای کاهش جذب کالری روزانه وجود دارد را در به‌کار بگیرید.

این روش‌ها وقتی به رژیم غذایی و برنامه کاهش وزن افزوده شوند تفاوت آشکاری ایجاد می‌کنند.

۱- خودتان را با بشقاب کوچک‌تر گول بزنید

خودتان را با بشقاب کوچک‌تر گول بزنید

کوچک کردن سایز ظرف غذا به شما کمک می‌کند کمتر بخورید، به این ترتیب به کاهش وزن شما کمک می‌کند.

غذا در بشقاب‌های کوچک و نوشیدنی‌ها در لیوان‌های بلند و باریک بیشتر دیده می‌شوند. علاوه بر اندازه، رنگ بشقاب نیز مهم است. رنگ‌هایی انتخاب کنید که با رنگ غذاهای شما در تضاد باشند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ گزارش داد تلقین بصری میزان مصرف با اندازه بشقاب، راه‌حلی موفقیت‌آمیز برای کاهش مصرف و هدر دادن غذاست.
بنابراین استفاده از بشقاب کوچک‌تر و لیوان‌های باریک‌تر نقش مهمی در ممانعت از زیاد خوردن و مصرف کالری زیاد دارد.

۲- آب زیاد بنوشید

 آب زیاد بنوشید

برای کاهش مصرف کالری و همچنین گرسنگی، یک لیوان بزرگ آب، قبل از غذا بنوشید. آب یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های دنیا و کاملا بدون کالری است از طرفی تاثیر مثبتی روی مصرف انرژی و سوخت و ساز دارد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ گزارش داد افرادی که ۱ درصد به آب مصرفی روزانه خود اضافه می‌کنند جذب کالری روزانه و مصرف چربی اشباع شده، قند، سدیم و کلسترول آن‌ها کاهش می‌یابد.

اگر خوردن آب خالی برای شما مطلوب نیست می‌توانید به آن‌ها طعم‌های مختلف اضافه کنید تا مصرف روزانه آب در شما افزایش یابد.

۳- دسرهایی که می‌خورید را بشمارید

دسرهایی که می‌خورید را بشمارید

همه ما شیرینی‌ها را دوست داریم و دلمان می‌خواهد بعد از غذا دسر بخوریم.

این کار به شکل فاجعه‌آمیزی جذب کالری را بالا می‌برد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ نشان داد شکر یکی از بزرگ‌ترین خطرات برای سلامتی است و ۱۰ درصد یا کمتر از جذب کالری روزانه ما را تشکیل می‌دهد.

قند موجود در دسرها، خطر بیماری‌های جدی مثل چاقی، دیابت و بیمارهای قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

بنابراین بدون در نظر گرفتن تمایل به خوردن یک دسر شیرین، میزان خوراکی‌های شیرین خود را محدود کنید و کاهش دهید. مصرف یک وعده شیرینی در هفته تفاوت چشم‌گیری در سلامتی و کاهش وزن شما دارد.

۴- برای صبحانه تخم مرغ بخورید

برای صبحانه تخم مرغ بخورید

خوردن تخم مرغ برای صبحانه به همه افراد توصیه می‌شود به ویژه کسانی که مراقب مصرف کالری خود هستند. در واقع شروع روز با پروتئینِ کیفیت بالا مثل تخم مرغ، بهترین راه افزایش سیری طولانی مدت و کاهش مصرف کالری است.

تخم مرغ که فقط ۷۰ کالری دارد منبعی غنی از پروتئین کیفیت بالا، ویتامین D و چربی است. خوردن تخم مرغ سطح انرژی شما را حفظ می‌کند و تا زمان نهار شما را سیر نگاه می‌دارد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد خوردن تخم مرغ برای صبحانه، گرسنگی و مصرف کالری در طول روز را تا ۱۸ درصد کاهش می‌دهد.
می‌توانید ۱ یا ۲ تخم مرغ آب‌پز یا املتی پر از سبزیجات میل کنید. اگر زمان کافی دارید می‌توانید کمی تست فرانسوی با نان سبوس‌دار درست کنید.

۵- آب و میان‌وعده را همراه خود داشته باشید

آب و میان‌وعده خود را همراه ببرید

میان‌وعده‌های ناسالم و نوشابه‌ها، کالری بالایی دارند که برای کاهش وزن مضر هستند. با این حال وقتی شما بیرون هستید و با دوستان و خانواده وقت خود را می‌گذرانید، تمایل‌تان به خوردن غذاهای ناسالم بیشتر می‌شود. مثلا خوردن یک همبرگر و یک شیشه نوشابه همراه آن یک عادت متداول است.

برای پرهیز از خوردن غذاهای ناسالم و نوشابه‌های گازدار یک شیشه آب و کمی میان‌وعده سالم همراه خود داشته باشید. همراه بردن آب و غذای مناسب به شما یادآوری می‌کند که شما در ماموریتی هستید که هیچ چیز نباید شما را از رسیدن به هدف‌تان بازدارد.

می‌توانید برای تنوع، آب را با کمی آب‌لیمو مخلوط کنید و یا طعم‌های دیگر به آن بیفزایید. در مورد میان‌وعده‌ها نیز سیب، پرتقال، آبمیوه‌های خانگی، آجیل و از این قبیل، مواد مغذی و سالمی را برای شما به همراه خواهند داشت.

۶- چای سبز بنوشید

چای سبز بنوشید

نوشیدن چای سبز به جای قهوه، شیوه موثر دیگر برای حفظ تعادل جذب کالری است. کاتچین موجود در چای سبز فایده ویژه‌ای برای افزایش حجم چربی سوزی دارد. این ماده در بدن حرارت تولید می‌کند که سبب سوختن کالری بیشتری می‌شود.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد کاتچین موجود در چای سبز، افزایش وزن را با محدود کردن جذب چربی و افزایش مصرف آن در بدن کاهش می‌دهد.
یک فنجان چای سبز را جایگزین چای سیاه یا قهوه خود کنید. می‌توانید در طول روز ۲ تا ۳ فنجان چای سبز بنوشید.

بیشتر بخوانید: آیا نوشیدن چای سبز به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند؟

۷- گرسنگی دوره‌ای را امتحان کنید

گرسنگی دوره‌ای را امتحان کنید

گرسنگی دوره‌ای میزان چربی بدن را کاهش و همزمان قدرت را افزایش می‌دهد. این نوع گرسنگی فقط شامل خوردن چیزهایی است که بدن شما نیاز دارد در حالی‌که استراحتی به بدن می‌دهید و غذاهای معمولی همیشه را نمی‌خورید.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد گرسنگی دوره‌ای یا رژیم یک روز در میان، گزینه خوبی برای رسیدن به وزن متعادل است.

شیوه‌های مختلفی برای گرسنگی دوره‌ای وجود دارد. معروف‌ترین آن‌ها:

  • شیوه ۸/۱۶: صبحانه را حذف کنید و خوردن را از ساعت ۱۲ تا ۲۰ قرار دهید. این کار به بدن شما ۱۶ ساعت استراحت بدون خوردن غذا می‌دهد.
  • خوردن-توقف-خوردن: یک گرسنگی ۲۴ ساعته یک یا دو بار در هفته داشته باشید. این یعنی نباید از شام یک شب تا شب بعد چیزی بخورید (بهتر است قبل از شروع این رژیم، با پزشک خود مشورت کنید چرا که این رژیم ممکن است برای بسیاری خطرات جدی در پی داشته باشد).
  • رژیم ۲/۵: در طول ۲ روز هفته فقط ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری مصرف کنید اما ۵ روز دیگر را طبق معمول همیشه غذا بخورید.

نکته: هیچ نوع از این روزه‌ها برای افرادی که فشارخون بالا یا دیابت دارند توصیه نمی‌شود. همچنین برای بیماران خاص نیز مناسب نخواهد بود.

۸- وقتی غذا می‌خورید به غذای خود فکر کنید

وقتی غذا می‌خورید به غذای خود فکر کنید

تفکر حین غذا از خوردن بی‌فکر جلوگیری می‌کند. به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند هنگام خوردن، به غذای خود توجه زیادی داشته باشید. تمرکزتان روی غذا باشد و به تلویزیون یا موبایل خود اجازه ندهید حواس شما را پرت کند. اینگونه می‌توانید از طعم و مزه غذا لذت ببرید.

آرام غذا بخورید و کامل بجویید. این کار زمان بیشتری می‌برد تا غذای‌تان تمام شود و بدین ترتیب می‌توانید اندازه غذا را کنترل کنید که به‌طور طبیعی مصرف کالری را کاهش می‌دهد.

همچنین بین لقمه‌ها، قاشق یا چنگال خود را زمین بگذارید. بیست دقیقه طول می‌کشد که مغز به معده پیام سیری بدهد. پس وقتی به آرامی غذا بخورید قبل از سیر شدن کامل، پیام سیری را دریافت خواهید کرد.

۹- میان‌وعده‌های سالم در خانه داشته باشید

میان‌وعده‌های سالم در خانه داشته باشید

وقتی در خانه در حال استراحت هستید تمایل بیشتری به خوردن دارید. وقتی تمام خوراکی‌های خوشمزه فقط چند قدم از شما فاصله دارند مقاومت در برابر این وسوسه سخت‌تر خواهد شد. بنابراین پس چرا خانه شما انباری از غذاهای سالم نباشد؟

کابینت‌ها و یخچال را از میان‌وعده‌های تازه و سالم مثل میوه، سبزیجات ترد، ماست ساده و اسموتی پر کنید.
می‌توانید حتی میوه‌های دلخواه خود را در یک لیوان یا کاسه زیبا روی اپن یا داخل یخچال قرار دهید. این نمای زیبا شما را به خوردن آن‌ها ترغیب می‌کند. همچنین آجیل را در یک ظرف زیبا نزدیک میز مطالعه یا در اتاق پذیرایی قرار دهید.

از طرفی در کنار میان‌وعده‌های آماده، می‌توانید خوراکی‌های سالمی را درست کنید که کالری آن محدود باشد تا کاهش وزن زودتر اتفاق بیفتد.

۱۰- با شکم خالی به خرید نروید

با شکم خالی به خرید نروید

وقتی گرسنه هستید و شروع به خرید بین قفسه‌های فروشگاه می‌کنید نیت شما برای خرید محصولات سالم و پروتئین‌های مفید تحت تاثیر گرسنگی قرار می‌گیرد و چیزهایی را می‌خرید که نباید بخورید. به این ترتیب سبد خرید شما در نهایت پر از خوراکی‌های ناسالم و پرکالری و آماده خوردن می‌شود.

به پایان شیوه‌هایی برای کنترل جذب کالری رسیدیم. اگر شما هم در این زمینه تجربه‌ای دارید، لطفا ما و سایر کاربران را در بخش نظرات از آن مطلع سازید.

منبع: Top10homeremedies دیدگاه‌ها 4538بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه