تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

روش های نادرست درمان جوش و پیامدهای مخرب آن

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
روش های نادرست درمان جوش و پیامدهای مخرب آن

خرید بهترین کرم ضد جوش، استفاده از لایه بردارهای قوی، خالی کردن جوش، اعمال برخی درمان های خانگی، زدن سرکه، جوش شیرین یا آب‌لیمو به جوش و کارهای دیگر، برخی روش‌های معمول افراد مختلف برای درمان جوش های صورت خود است. در این بین برخی از روش ها برای مدت کوتاه جواب می‌دهند؛ اما در درازمدت به پوست آسیب جدی می‌زنند. برخی از روش ها نیز نه‌تنها درمانی نیستند، بلکه به پوست آسیب جدی وارد می‌کنند. در این مقاله قصد داریم با روش های نادرست درمان جوش و پیامدهای مخرب آن آشنا شویم.

استفاده از کرم ضد جوش نامرغوب

استفاده از کرم ضد جوش نامرغوب

یکی از روش های نادرست درمان جوش استفاده خودسرانه و بدون مشورت پزشک یا مشاور از انواع کرم های ضد جوش موجود در بازار است. استقبال زیاد مردم از این کرم ها باعث شده است برخی افراد سودجو هر نوع کرمی را به‌عنوان کرم ضد جوش به مشتریان خود عرضه کنند. باید توجه داشت که فقط استفاده از بهترین کرم ضد جوش تأیید شده وزارت بهداشت است که می‌تواند به درمان آکنه کمک کند. البته این کار نیز مستلزم بررسی کارشناسی و دقیق پزشک معالج برای پیدا کردن علت بروز جوش و راه های درمان آن است.

چه بسا جوش روی صورت در اثر استفاده از لوازم آرایش نامرغوب یا نامناسب با نوع پوست یا استفاده از مواد غذایی خاص ایجاد شده باشد. در چنین مواقعی حذف آن ماده یا وسیله به‌تنهایی به درمان جوش کمک می‌کند و نیازی به درمان خاص ندارد. از سوی دیگر برخی از جوش ها چنان وخیم هستند که باید در کنار درمان های موضعی از انواع آنتی‌بیوتیک هم استفاده کرد. در چنین مواقعی استفاده انحصاری از کرم ضد جوش هیچ کمکی به درمان نمی‌کند.

استفاده از لایه بردارهای قوی برای درمان جوش

استفاده از لایه بردارهای قوی برای پاک کردن منافذ پوست یکی دیگر از روش های نادرست درمان جوش است که برخی افراد به آن روی می‌آورند. آگاهی از این نکته که جوش در اثر تجمع باکتری یا چربی اضافه در منافذ ایجاد می‌شود، این افراد را ترغیب می‌کند که به لایه بردارهای شیمیایی قوی روی بیاورند. این کار نیز به ساختار طبیعی پوست ضربه‌ی جبران ناپذیری وارد می‌کند. هر فرد با توجه به نوع پوست خود و شدت جوش صورتش مجاز به استفاده از نوع خاصی لایه بردار است. تشخیص چگونگی انتخاب این لایه بردار فقط از عهده پزشک یا مشاور خبره پوست برمی‌آید.

شستشوی زیاد صورت با صابون

شستشوی زیاد با صابون یکی از روش های نادرست درمان جوش

شست و شوی زیاد صورت با صابون یکی دیگر از روش های نادرست درمان جوش است که برخی افراد انجام می‌دهند. باور این افراد این است که صابون با حذف کردن و از بین بردن چربی اضافی صورت، زمینه‌ی پیدایش یا رشد جوش ها را از بین می‌برد. استفاده بیش از حد از صابون یا سایر شوینده های صابونی و قلیایی، pH طبیعی پوست را دست‌خوش تغییر می‌کند و در درازمدت به دهیدراته شدن، اگزما، پوسته شدن یا ایجاد حساسیت های دیگر پوست می‌انجامد. برای شستن صورت خود از شوینده های ملایم با pH نزدیک به پوست خود استفاده کنید.

خالی کردن جوش

خالی کردن جوش نیز یکی دیگر از روش های نادرست درمان جوش است که در بین نوجوانان بسیار شایع تر است. حس کنجکاوی یا اطلاعات غلطی که هم‌سالان به این گروه از افراد می‌دهند باعث می‌شود به چنین کاری روی بیاورند. در واقع این تصور وجود دارد که با خالی کردن جای جوش، پوست خود را نجات می‌دهند؛ درحالی که دست‌کاری جوش به حساس شدن آن یا پخش میکروب ها روی سایر بخش های پوست و گسترش جوش منجر می‌شود.

استفاده از روش های خانگی غیر اصولی درمان جوش

استفاده از درمان های خانگی غیر اصولی

به همان میزان که استفاده از بهترین کرم ضد جوش برای درمان آن توصیه می‌شود، پرهیز از روش های درمانی غیر اصولی نیز واجب است. استفاده خودسرانه از ماست، جوش شیرین، آبلیمو و غیره یکی دیگر از روش های نادرست درمان جوش است. ما هرگز منکر مفید بودن این روش ها نیستیم. این روش های خانگی ممکن است در برخی افراد جواب بدهد؛ اما نسخه‌ی واحدی نیست که برای همه مفید باشد. قبل از استفاده از هر کدام از این درمان های خانگی، زمینه و علت جوش خود را بیابید. سپس با توصیه مشاور از روش های خانگی نیز بهره ببرید.

حذف کامل برخی خوراکی ها از رژیم غذایی

حذف کامل برخی خوراکی ها از رژیم غذایی یکی دیگر از روش های نادرست درمان جوش است. در واقع مصرف برخی مواد غذایی به شدت باعث بروز جوش می‌شود. البته شدت این موضوع در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است فردی با خوردن تخم مرغ دچار جوش شود و فردی دیگر با خوردن شکلات. اینکه کدام ماده غذایی به بروز جوش در صورت هر فرد منجر می‌شود به آزمون و خطا نیاز دارد. برای این کار باید در مدت کوتاهی یکی از مواد غذایی را از رژیم خود حذف کنید. حذف همه‌ی این مواد با هم شما را در تشخیص درست دچار سردرگمی می‌کند.

راه دیگر برای تشخیص مواد غذایی مضر برای افراد در چنین مواقعی، مراجعه به پزشک یا کارشناس طب سنتی است. این افراد با شناسایی مزاج طبیعی افراد، به نوع رژیم غذایی درست وی پی می‌برند. چه بسا با مراجعه به پزشک سنتی حاذق، به‌راحتی بتوانید از انواع خوراکی‌ها لذت ببرید و نگران جوش روی صورت خود نباشید. توجه داشته باشید که حذف غیر اصولی برخی مواد غذایی به سوءهاضمه یا بیماری های دیگر جسمی و حتی روحی شما منجر خواهد شد.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یکی از عجیب‌ترین روش های نادرست درمان جوش است. شاید علم به اینکه نور خورشید باعث تعریق زیاد بدن و خروج میکروب‌ها از پوست می‌شود، این تصور را ایجاد کرده باشد که تعریق باعث خروج جوش از پوست شود. برای رد این باور نادرست دو دلیل پزشکی وجود دارد:

۱. نور خورشید به‌تنهایی یکی از دلایل ایجاد جوش در افراد مستعد به جوش است؛ بنابراین به تشدید جوش صورت منجر می‌شود. همچنین لک، آفتاب سوختگی و انواع سرطان پوست در اثر قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید پدید می‌آیند.

۲. منافذ تعریق و منافذ چربی پوست با یکدیگر متفاوت هستند؛ بنابراین تعریق زیاد به خروج چربی اضافی پوست کمکی نمی‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با برخی از روش های نادرست درمان جوش آشنا کردیم. امیدواریم خواندن این مطالب برای شما سودمند بوده باشد. در پایان از شما دعوت می‌کنیم سری به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی بزنید تا با بهترین کرم ضد جوش از معروف‌ترین برندهای عرضه کننده محصولات ضد جوش آشنا شوید. شما در کنار روش هایی که برایتان گفتیم، چه روش نادرست دیگری می‌شناسید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

دیدگاه‌ها 5870بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه