مشاورهٔ رایگان پوست و مو + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! لینک ورود به صفحهٔ تخفیف‌ها

چرا گاهی اوقات کرم‌های مرطوب‌کننده اثربخشی دلخواه را ندارند؟

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
چرا گاهی اوقات کرم‌های مرطوب‌کننده اثربخشی دلخواه را ندارند؟

چیزی حدود ۶۵ تا ۷۰درصد از بدن ما و ۶۵ درصد از پوست انسان نیز از آب تشکیل شده است. پوست، آب ضروری خود را از گردش خون به دست می‌آورد و درنهایت، روزانه، چیزی حدود ۱۰۰ تا ۳۰۰ گرم از این آب تبخیر می‌شود. همچنین عواملی مانند استرس، موقعیت محیطی و خستگی، دلایل اصلی کم‌آبی پوست شناخته می‌شوند؛ بنابراین پوست باید جایگزینی برای آب ازدست‌داده به دست بیاورد.

جالب است بدانید حتی پوست‌های چرب که گمان می‌رود به میزان لازم مرطوب هستند، نیز به آبرسانی نیاز دارند. این نکته را حتماً می‌دانید که کم‌آبیِ پوست را نباید دست‌کم گرفت؛ چراکه باعث کاهش خاصیت کشسان پوست شده و ‌چروک‌شدن پوست را به‌دنبال دارد.

به همین دلیل تقریباً همه‌ی افراد بسته‌به نوع پوست خود از کرم مرطوب کننده استفاده می‌کنند. در این بین، گاهی اوقات نیز به‌رغم اینکه در طول روز مرطوب‌کننده می‌زنند و همواره مراقب آبرسانی پوست هستند، باز هم این مرطوب‌کننده‌ها اثربخشی دلخواه را ندارند.

در این مواقع ممکن است فکر کنند دلیل آبرسانی نامناسب پوست از بی‌کیفیت‌بودن مرطوب‌کننده‌ای است که استفاده می‌شود؛ پس کرم خود را عوض می‌کنند به این امید که مرطوب‌کننده‌ی جدیدی که خریده‌اند اثربخشی بهتری داشته باشد. اما گاهی اوقات تعویض کرم نیز گره‌گشا نیست و همچنان به‌رغم استفاده‌ی همیشگی از مرطوب‌کننده، پوست این افراد خشک باقی می‌ماند.

ازآنجایی‌که این مشکل رواج زیادی دارد، در ادامه دلایل اصلی اثربخشی نامطلوب کرم‌های مرطوب‌کننده را بررسی می‌‌کنیم:

۱. عدم توجه به فاکتورهای کلیدی برای خرید کرم مرطوب کننده

مرطوب‌کننده‌ای که می‌خرید باید حداقل سه ویژگی از چهار مشخصه‌ی زیر را داشته باشد تا بتوانید برای آبرسانی مطلوب پوست به آن اعتماد کنید.

  • روی پوست برای جلوگیری از هدررفتن رطوبت لایه‌ای ایجاد کند

تجربه نشان داده است اکثر افراد به‌دنبال مرطوب‌کننده‌هایی می‌گردند که پس از استفاده، اثری از آن باقی نماند؛ اما باید لایه‌ای از مرطوب‌کننده‌ای که استفاده می‌کنید روی پوست شما باقی بماند تا از این طریق جلوی هدررفتن رطوبت پوست گرفته شود.

اگر از آن دسته از افراد مشکل‌پسندی هستید که به استفاده از کرم مرطوب کننده متراکم و چسبناک تمایلی ندارند، پیشنهاد می‌کنیم سراغ مرطوب‌کننده‌هایی بروید که ترکیباتی گیاهی و طبیعی مانند روغن‌های گیاهی در آن‌ها به کار رفته باشد.

  • دارای مواد نگه‌دارنده‌ی رطوبت باشد

در هنگام خرید کرم مرطوب کننده به‌دنبال محصولاتی باشید که در آن‌ها گلیسیرین گیاهی یا پلی‌اُل (polyols) گیاهی به کار رفته باشد. این مواد خاصیتی اسفنج مانند دارند و رطوبت را در لایه‌های بالایی پوست نگه می‌دارند.

  • حاوی ترکیبات خام حاصل از قندها باشد

ترکیبات حاصل از قندها مانند گلوکز یا اسید هیالورونیک، اثربخشی مهمی در رساندن رطوبت به لایه‌های زیرین پوست دارند. این مواد خام دارای خاصیت امولسیون هستند و ساختار آن‌ها به گونه‌ای است که رطوبت را در خود نگه می‌دارند. درنتیجه پس از استفاده از مرطوب‌کننده‌هایی که چنین ترکیباتی دارند، پوست از داخل و خارج آبرسانی می‌شود.

  • سرشار از اسید‌های چرب باشد

اسید‌های چرب مانند امگا ۳، ۶ و ۹ که در روغن‌های گیاهی و کره یافت می‌شوند، اثربخشی خوبی در افزایش کیفیت آبرسانی پوست دارند.

۲. وجود ترکیبات نامناسب در برخی از مرطوب‌کننده‌ها

ترکیبات نامناسب موجود در برخی از مرطوب‌کننده‌هامحصولات مرطوب‌کننده‌ای که در ساخت آن‌ها مشتقات نفت‌خام، یا سیلیکون‌ها استفاده شده، گزینه‌ی خوبی برای آبرسانی پوست شما نیستند. ترکیباتی که به آن‌ها اشاره شد، منافذ پوست را مسدود می‌کنند و جلوی نفوذ آب به داخل سلول‌ها را می‌گیرند.

ناگفته نماند کرم‌های ملایم و کم‌تراکمی که مدتی است در بازار رواج پیدا کرده‌اند و مردم نیز علاقه‌ی فراوانی به استفاده از آن‌ها نشان می‌دهند، گزینه‌ی خوبی برای آبرسانی کامل پوست محسوب نمی‌شوند. این محصولات به اندازه‌ی لازم سرامید‌ و لیپید ندارند و برای آبرسانی پوست‌های خشک، مناسب به نظر نمی‌رسند. این‌گونه کرم‌ها در حفظ رطوبت پوست نیز ضعیف‌ عمل می‌کنند و ازآنجایی‌که ترکیبات چربی آن‌ها تراکم کمی دارد به‌خوبی از عهده‌ی آبرسانی پوست بر نمی‌آیند.

۳. تاثیر محل زندگی در خشکی پوست

خرید مرطوب کننده متناسب با نیاز پوستموقعیت و وضعیت محیطی که در آن زندگی می‌کنید، رابطه‌ی مستقیمی با میزان خشکی پوست شما دارد. با درنظرگرفتن آن باید میزان استفاده از کرم مرطوب کننده را مشخص کنید. در مناطق بسیار مرطوب، بهتر است از مرطوب‌کننده‌هایی کمک بگیرید که مواد نگه‌دارنده‌ی رطوبت‌ بیشتری داشته باشند؛ البته این کرم‌ها نباید بیش‌ازحد چرب باشند.

از طرف دیگر اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که آب‌وهوای سرد و خشک دارد، بهتر است سراغ مرطوب‌کننده‌هایی بروید که ترکیبات کامل‌تری برای آبرسانی پوست داشته باشند. این مرطوب‌کننده‌ها باید از ترکیبات قندی بیشتری بهره بگیرند و مواد نگه‌دارنده‌ی رطوبت‌ آن‌ها نیز بیشتر باشد. مرطوب‌کننده‌ای که برای استفاده در آب‌و‌هوای سرد و خشک انتخاب می‌کنید، باید چربی‌های گیاهی بیشتری داشته باشد.

راهنمای مراقبت از پوست متناسب با نوع آنروش درست مراقبت از پوست

  • مراقبت از پوست‌های چرب

ازآنجایی‌که این افراد پوستی چرب دارند، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید کرم مرطوب کننده و استفاده از آن، با کمک یک پاک‌کننده‌ی مناسب مانند میسلار واترها یا ژل‌های پاک‌کننده، چربی پوست را کاهش دهند، سپس با مرطوب‌کننده‌هایی که تراکم ترکیبات آن‌ها کمتر است مانند سرم‌ها و کرم‌های روز، فرایند آبرسانی پوست را انجام دهند.

  • مراقبت از پوست‌های مختلط

افرادی که بینی‌ و پیشانی آن‌ها چرب می‌شود و خشکی پوست را در گونه و سایر قسمت‌‌های صورت مشاهده می‌کنند بهتر است روز خود را با یک پاک‌کننده‌ی سبک مانند فوم‌ها یا میسلار واترهای مخصوص پوست مختلط شروع کنند. پس از آن، پوست خود را با کرم‌های متراکم آبرسانی کنند. ترکیبات این کرم‌ها باید به‌‌گونه‌ای باشد که سریع جذب پوست شود.

  • مراقبت از پوست‌های خشک

این دسته از افراد باید ابتدا صورت خود را با شوینده‌هایی که ترکیبات روغنی دارند، بشویند. درنهایت نیز با کمک لوسیون‌های روزانه‌ی متراکم، آبرسانی صورت را تکمیل کنند. روغنی که در این محصولات وجود دارد، جلوی خروج رطوبت پوست را می‌گیرد.

همان گونه که متوجه شده‌اید آبرسانی و مرطوب‌نگه‌داشتن پوست ممکن است در نگاه اول ساده به‌نظر برسد؛ اما فرایندی است که به دقت و توجه زیاد نیاز دارد و اگر به‌درستی انجام نشود، پوست شما دچار خشکی می‌شود. امیدواریم با توضیحاتی که مطرح شد، پوست شما دیگر روی خشکی را نبیند. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم تجربه‌ی مفیدی در زمینه خرید کرم مرطوب کننده و استفاده از آن دارید در قسمت نظرات، با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Fashionista دیدگاه‌ها 1760بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه