تا ۸ تیر تمدید شد! تخفیف‌های تا ۵۰+۱۰درصدی! + پکیج‌های تخفیف‌دار و هدیهٔ ماسک ورقه‌ای «بارونس»

چگونه پوست خود را روشن کنیم؟

زمان تقریبی مطالعه: 4 دقیقه
چگونه پوست خود را روشن کنیم؟

پوست هر انسانی به دلیل عوامل متعددی از قبیل عوامل ژنتیکی و یا محدوده جغرافیایی که در آن زندگی می‌کند دارای رنگ خاصی است. برخی عوامل مانند نور خورشید، اثرات جانبی برخی از داروها، بارداری، عوامل هورمونی و … باعث افزایش تولید و یا تجمع رنگ‌دانه‌های ملانین در پوست و در نتیجه، تیره‌تر شدن آن می‌گردد. موادی که در زیر به آن‌ها اشاره خواهد شد می‌توانند در روشن کردن پوست به شما کمک کنند:

آب لیمو

تاثیر آب لیمو در روشن کردن پوست

اسید سیتریک موجود در آب‌لیمو، یک عامل سفیدکننده طبیعی است که می‌تواند پوست شما را روشن کند. هنگامی که از آب مرکبات بر روی پوست خود استفاده می‌کنید از رفتن به زیر نور خورشید اجتناب کنید زیرا باعث واکنش آلرژیک و دردناک پوستی با نام «فیتوفتودرماتیت» می‌گردد.

عصاره نیمی از یک لیمو را گرفته و با همان مقدار آب، رقیق کنید. با گلوله پنبه‌ای، آب لیمو را به پوست صورت یا هرجایی از بدن که می‌خواهید پوست آن روشن شود بکشید. اجازه دهید آب لیمو به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست بماند. در این مدت با نور خورشید ارتباط مستقیم نداشته باشید زیرا لیمو، پوست شما را حساس کرده است.

آب لیمو باعث خشکی پوست می‌شود، پوست خود را به خوبی بشویید و از مرطوب‌کننده استفاده کنید. برای نتیجه بهتر، این روش را دو تا سه بار در هفته (و نه بیشتر) تکرار کنید.

زردچوبه

زردچوبه

زردچوبه یک ادویه هندی بوده که هزاران سال است برای روشن کردن پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه تاثیرات آن مورد مطالعه قرار نگرفته است اما باورها بر این است که زردچوبه، تولید ملانین پوست را مهار می‌کند بنابراین از تیرگی پوست پیشگیری می‌کند.

زردچوبه را با روغن زیتون و آرد نخود مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. خمیر را به آرامی و به‌صورت دورانی روی پوست ماساژ دهید؛ این کار به لایه‌برداری پوست نیز کمک می‌کند.

خمیر را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست خود نگه دارید و سپس بشویید. ممکن است زردچوبه باعث تغییر رنگ پوست شده و اندکی زردی به پوست شما بدهد، اما این لکه‌ها به سرعت پاک می‌شوند.

برای گرفتن نتیجه بهتر، این روش را یک یا دوبار در هفته تکرار کنید.

سیب زمینی خام

سیب زمینی خام

سیب‌زمینی به دلیل دارا بودن ویتامین C، خاصیت سفیدکنندگی ملایمی دارد. ویتامین C به عنوان یکی از اجزای اکثر کرم‌های روشن‌کننده پوست استفاده می‌شود.

سیب‌زمینی را به دو قسمت برش دهید و روی قسمتی از پوست که می‌خواهید روشن شود بمالید. به مدت 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و سپس موضع را بشویید.

برای گرفتن نتیجه، باید این روش را چندین بار در هفته تکرار کنید. خیار و گوجه فرنگی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C بوده و جایگزین مناسبی برای سیب‌زمینی می‌باشند.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا خاصیت تسکین‌دهندگی دارد که می‌تواند به کاهش قرمزی و کم‌رنگ شدن پوست کمک کند. همچنین خاصیت مرطوب‌کنندگی آلوئه‌ورا به جوان‌سازی پوست کمک می‌کند. برگ آلوئه‌ورا را بریده و ژل آن را روی پوست بمالید.

آلوئه‌ورا نیاز به شستشو ندارد؛ تنها در صورتی که پوست چسبناک بود این کار را انجام دهید.

شیر نارگیل

10-amazing-health-benefits-of-coconutsشیر نارگیل یکی از روشن‌کننده‌های موثر پوست است و باعث نرم و لطیف شدن پوست می‌گردد.
به آسانی یک گلوله پنبه را در شیر نارگیل فرو برده و روی پوست بکشید. جهت آب‌رسانی و افزایش مواد معدنی ضروری بدن، می‌توانید شیر نارگیل را بنوشید.

پاپایا

پاپایا

بر اساس گفته متخصصان، این میوه می‌تواند به سفتی، روشن کردن و بهبود ظاهر خسته پوست کمک کند. پاپایا حاوی ویتامین‌های A ،C و E و اسیدهای آلفا هیدروکسی است که ترکیبات متداول محصولات ضد پیری پوست هستند.

پاپایای رسیده را به دو قسمت برش داده، دانه‌های آن را جدا کرده و به قطعات کوچک خرد کنید سپس آن را به همراه یک فنجان آب، داخل مخلوط‌کن ریخته تا به شکل پوره در بیاید. پوره را در یخچال نگه دارید و سه بار در هفته از آن بر روی پوست استفاده کنید.

هیدروکینون

12351-2هیدروکینون یکی از موثرترین کرم‌های سفیدکننده پوست است که برای روشن کردن پوست یا بی‌رنگ کردن «ملاسما» (لکه‌های قهوه‌ای بر روی صورت افراد بالغ) و یا لکه‌های ایجاد شده توسط نور خورشید استفاده می‌گردد. اگرچه هیدروکینون توسط سازمان غذا و دارو آمریکا به عنوان سفیدکننده پوست تایید شده است اما استفاده از آن، بر اساس تحقیقاتی که ادعا می‌کرد این ترکیب بالقوه سرطان‌زاست، در بخش‌های بزرگی از اروپا و آسیا ممنوع شده است. این محصول اگر با احتیاط استفاده شود، تنها باعث کم‌رنگ شدن پوست می‌شود.

پیش از استفاده، با متخصص پوست خود مشورت کنید. هیدروکینون تا غلظت %2 در کرم‌های سفید‌کننده موجود است و غلظت بالاتر تا %4 در محصولات درمانی (با تجویز پزشک) قابل دسترس است.

منبع: Wikihow دیدگاه‌ها 8314بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه