تخفیف‌های تا ۱۰+۳۰درصدی! + ۲۰۰هزارتومان بُن تخفیف، هدیهٔ ثبت‌نام در سایت! فقط تا ۱۳ فروردین!

فرایند تولید عطر مردانه و زنانه | عطرها چگونه ساخته می‌شوند

زمان تقریبی مطالعه: ۶ دقیقه
فرایند تولید عطر مردانه و زنانه | عطرها چگونه ساخته می‌شوند

در خرید بهترین عطر مردانه یا زنانه، زمانی می‌توانید هوشمندانه‌تر عمل کنید که آگاهی بیشتری از فرایند تولید عطر داشته باشید. از این طریق با کسب اطلاعات بیشتر در خصوص عطرها و شیوه‌‌ی ساخته‌شدن آن‌ها با دید بهتری برای خرید عطر مردانه اقدام خواهید کرد. از طرف دیگر عطرسازی ریشه‌ای تاریخی و باستانی دارد و آشنایی با تاریخچه‌ی این صنعت‌ خالی از لطف نیست. در نتیجه در ادامه برای شما خواهیم گفت که عطرها چگونه ساخته می‌شوند. امیدواریم این اطلاعات کمک کند تا بهترین عطر مردانه یا زنانه را در میان عطرهای مختلف تشخیص دهید.

صنعت‌ عطرسازی در گذر زمان

صنعت عطر در گذر زمان

تاریخ‌شناسان، تولید عطر را به دوران مصر باستان نسبت می‌دهند. مردمان آن زمان برای شرکت در مناسبت‌های مذهبی از عطر برای تبرک‌کردن خودشان استفاده می‌کردند. در روزگاران قدیم عطرسازان قادر به ساخت رایحه‌های مصنوعی نبودند و در فرایند تولید عطر از لوسیون‌های دست‌ساز، آب، گُل‌های خوشبو و انواع چوب‌ها کمک می‌گرفتند. سوزاندن بخور‌های ادویه‌جاتی مانند دارچین، درخت مرمرکی (Myrrh) و روغن‌های استخراج‌شده از درختان نیز یکی دیگر از روش های تولید عطر به حساب می‌آمد.

به این ترتیب قبل از صنعتی‌شدن فرایند ساخت‌ عطر، رایحه‌ها باید از گیاهان و حیوانات جمع‌آوری می‌شد. برای‌ این کار عطرسازان در سراسر دنیا روش‌های مختلفی را استفاده می‌کردند. در تمدن‌‌های باستانی ایران، مصر، رم و چین عطرها به‌ غیر از کاربرد آرایشی، استفاده‌های دیگری هم داشتند؛ مثلاً برای تدهین‌ بدن مؤمنین در مراسم‌های مذهبی به کار گرفته می‌شدند. در این مراسم‌ها روغن‌های معطر به داخل آب و دیگر مایعات ریخته می‌شد.

استخراج عطر در طول تاریخ، پیشرفت‌های زیادی داشت و نوآوری‌های مختلفی را در تولید و ساخت عطر شاهد بوده‌ایم. پس از مدتی کاربرد عطرها از ماده‌ای نمادین برای استفاده در مراسم‌ها تغییر کرد و رفته‌رفته به محصولی تجاری تبدیل شد. جذابیت عطرها به اندازه‌ای بود که عطرسازان قدیمی برای ساخت بهترین عطر مردانه یا زنانه به رقابت مشغول شدند.

جالب است بدانید گفته می‌شود ایرانی‌ها تقطیر را ابداع کرده‌اند. عطارهای قدیمی در ایران از الکل به‌جای روغن‌ برای پایه عطر کمک می‌گرفتند. این روش باعث شد تا در طی قرن‌ها عطارهای ایرانی، صنعت ساخت عطر را در اختیار خود داشته باشند.

فرایند تولید عطر

فرایند تولید عطر

جمع‌آوری مواد لازم برای عطر، استخراج روغن‌های معطر، مخلوط‌کردن، جا افتادن ترکیبات عطر و کنترل کیفیت را می‌توان از مراحلی دانست که در ساخت عطرهای امروزی انجام می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت فرایند تولید عطر، کاری زمان‌بر و حرفه‌ای است. به‌رغم اینکه شاهد فناوری‌های جدیدی هستیم، اما هنوز هم برای ساخت عطر از بسیاری از روش‌‌های قدیمی کمک گرفته می‌شود و بزرگان عطرسازی فرایند روغن‌گیری را همانند قرن‌ها پیش انجام می‌دهند. ناگفته نماند دانشمندان و عطارهای حرفه‌ای نیز روش‌ها و تکنیک‌های خاصی را برای مخلوط‌کردن روغن‌های معطر ابداع کرده‌اند. به‌همین دلیل نیز برای خرید بهترین عطر مردانه یا زنانه گزینه‌های بسیاری پیش روی آقایان و خانم‌‌های مشکل‌پسند قرار گرفته است.

مواد لازم در فرایند تولید عطر

فرایند تولید عطر

بیشتر عطرها با استخراج روغن‌های معطر از مواد طبیعی ساخته می‌شوند. انواع گیاهان، میوه‌ها، چوب‌ها و حتی ترشحات حیوان‌ها را می‌توان از موادی نام برد که روغن‌های معطر آن‌ها در فرایند تولید عطر استفاده می‌شوند. الکل‌، زغال، قیر و مواد پتروشیمی نیز برای عطرسازی کاربرد دارند.

این روزها رایحه‌هایی که در طبیعت یافت نمی‌شوند یا استخراج آن‌ها به طبیعت ضرر وارد می‌کند، مانند نافه آهو، به‌صورت مصنوعی تولید می‌شوند. بسیاری از عطرهای خوشبو که فکر می‌کنیم رایحه‌هایی کاملاً طبیعی دارند، بیشتر با ترکیبات مصنوعی ساخته شده‌اند.

مواد طبیعی رایجی که در ساخت عطر کاربرد دارند:

  •  گلبرگ گل رز؛
  • درخت مرمرکی؛
  • صمغ‌ کندر؛
  • یاسمن؛
  • خزه بلوط؛
  • چوب صندل؛
  • وانیل؛
  • بالنگ.

مواد مصنوعی رایجی که در فرایند تولید عطر کاربرد دارند:

  • آلیفاتیک آلدهئید (Aliphatic aldehydes)؛
  • کالون (Calone)؛
  • ایزو ئی سوپر (Iso E Super)؛
  • عنبر مصنوعی؛
  • هدیون (Hedione)؛
  •  ایندول (Indole)؛
  •  مُشک مصنوعی؛
  • موگه مصنوعی (Lily of the Valley).

استخراج رایحه ها

ترکیبات بهترین عطر مردانه

در فرایند تولید عطر، روغن های خوشبو از مواد مختلف استخراج می‌شود. برای رسیدن به این هدف از حلال‌ها، تقطیر با بخار، روغن‌گیری با فشار و خیساندن کمک گرفته می‌شود.

مخلوط کردن ترکیبات عطر

مخلوط کردن رایحه ها

فرایند تولید عطر پس از جمع‌آوری و استخراج رایحه ها آغاز می‌شود. عطار حرفه‌ای که در شرکت عطرسازی کار می‌کند، فرمول مشخصی را برای مقدار دقیق ترکیب رایحه‌های عطر آماده کرده است. ساخت بهترین عطر مردانه یا زنانه به همین راحتی‌ها نیست و عطار برای ساخت این فرمول‌ سال‌های زیادی تلاش کرده و در بیشتر این فرمول‌ها از صدها رایحه مختلف استفاده می‌کند.

همان گونه که در بالا توضیح دادیم بعضی از این ترکیبات از گیاهان گرفته شده‌اند و بعضی دیگر نیز از حیوانات. برای نمونه رایحه بیدستر (Caster) از سگ آبی گرفته می‌شود و مُشک از نافه آهوی نر و عنبر سائل (ambergris) را از ترشحات شکم نهنگ عنبر می‌گیرند. رایحه‌های حیوانی عموماً در عطرها نقش ثبیت‌کننده را ایفا می‌کنند. به لطف این ترکیبات، عطر دیرتر تبخیر می‌شود و رایحه‌ی ماندگارتری دارد.

قیرِ زغال‌سنگ، خزه، رزین‌ها و ترکیبات مصنوعی و شیمیایی به‌عنوان تثبیت‌کننده‌های غیر حیوانی در فرایند تولید عطر کاربرد دارند. الکل و گاهی اوقات آب نیز در عطرها نقش رقیق‌کننده را ایفا می‌کند. مقدار الکل و آبی که در یک عطر استفاده می‌شود، نفوذ و ماندگاری رایحه یک عطر را مشخص می‌کند. اگر به دنبال بهترین عطر مردانه یا زنانه می‌گردید پیشنهاد می‌کنیم عطری بخرید که تراکم روغن‌های معطر آن بیشتر باشد. چنین عطری رایحه‌ای ماندگارتر دارد. برای مثال ادو پرفیوم تراکم کمتری از الکل دارد و بادی میست یا بادی اسپلش بیشترین تراکم الکل را داراست و بوی آن سریع‌تر تبخیر می‌شود.

جا افتادن رایحه های عطر

فرایند تولید عطر

ترکیبات عطرهای باکیفیت را پس از اینکه با هم مخلوط‌ کردند در محلی قرار می‌دهند تا کاملاً جا بیفتد. این مرحله از فرایند تولید عطر گاهی اوقات ماه‌ها و سال‌ها به‌طول می‌انجامد؛ اما ارزشش را دارد؛ زیرا این کار برای اطمینان از تولید عطری مناسب انجام می‌شود. جا افتادن رایحه‌های عطر باعث می‌شود تا این رایحه‌ها در درازمدت حسابی با هم مخلوط‌ شوند و چنین عطری رایحه‌ای خوشبو و بسیار ماندگار به جای بگذارد.

کنترل کیفیت

کنترل کیفیت

کنترل کیفیت مرحله‌ای حیاتی در فرایند تولید عطر به حساب می‌آید و مشخص می‌کند عطری که ساخته شده فاقد هرگونه مواد خطرناک و آسیب‌رسان است. کنترل کیفیت باعث می‌شود تولید بعضی از عطرها ممنوع اعلام شود. این فرایند به برند‌های عطرسازی که عطرهای با کیفیت و سالمی تولید می‌کنند اعتبار می‌بخشد و سلامت مشتریان را تضمین می‌کند. در نهایت نیز عطرها پس از کنترل کیفیت روانه‌ی بازار می‌شوند.

سخن پایانی

اکنون که در جریان فرایند تولید عطر قرار گرفتید، خالی از لطف نیست اگر مقاله‌ی «بهترین عطر مردانه بر اساس سن شما» را نیز مطالعه کنید. همچنین اگر سری به فروشگاه اُردمی بزنید، می‌توانید به‌راحتی از میان خوشبوترین عطرهایی که آماده‌ کرد‌یم، بهترین عطر مردانه یا زنانه را به سلیقه‌ی خودتان انتخاب کنید. در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم به عطرسازی علاقه دارید و اطلاعات جالبی از عطرسازی می‌دانید، در قسمت نظرات برای ما و دیگر خوانند‌ه‌ها از این اطلاعات بگویید و روش‌های خاص خودتان برای خرید عطر مردانه یا زنانه را به اشتراک بگذارید.

منبع: Fragrancex دیدگاه‌ها 11614بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه