تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

روش های مراقبت از پوست چرب و درمان آن در خانه

زمان تقریبی مطالعه: ۸ دقیقه
روش های مراقبت از پوست چرب و درمان آن در خانه

با نزدیک‌شدن فصل بهار و تابستان، مشکل چرب بودن پوست صورت برخی افراد شدت می‌یابد. در واقع علی‌رغم زیبایی‌های فراوانی که این دو فصل سال دارند، آمدنشان برای برخی از افراد نگران‌کننده است. این افراد با گرم‌شدن هوا مجبور می‌شوند با مشکل چربی پوستشان دست‌وپنجه نرم کنند. برخی از بهترین ماسک صورت استفاد می‌کنند و برخی نیز روش‌های خانگی را پیش رویشان قرار می‌دهند. اهمیت موضوع تا جایی است که ما نیز تصمیم داریم در این مقاله به روش های مراقبت از پوست چرب بپردازیم. همراه ما باشید.

آشنایی با پوست چرب

دلایل بروز لکه روی پوست

پوست چرب نتیجه تولید بیش از حد سبوم از غدد چربی است. این غدد در زیر سطح پوست قرار دارند. سبوم یک ماده روغنی است که از چربی ساخته شده است. سبوم همیشه بد نیست؛ زیرا به محافظت و مرطوب‌سازی پوست کمک می‌کند و موهای شما را براق و سالم نگه می‌دارد. با وجود این، سبوم زیاد ممکن است منجر به چربی پوست شود. این اتفاق در درازمدت به مسدود شدن منافذ و بروز انواع جوش می‌انجامد.

ژنتیک، تغییرات هورمونی یا حتی استرس ممکن است تولید سبوم را افزایش دهد. کنترل و مراقبت از پوست چرب چالشی است که این روزها در بین بسیاری افراد وجود دارد. برخی افراد برای رفع این عارضه دست‌به دامان داروهای شیمیایی یا بهترین ماسک صورت می‌شوند. در کنار این روش‌ها ما در اینجا تصمیم داریم روش های خانگی و ارزان‌تر مراقبت از پوست چرب را به شما آموزش دهیم.

روش های مراقبت از پوست چرب در خانه

  • شستن صورت

شستن صورت

شاید برای شما عجیب باشد که بگوییم شستن صورت یکی از روش های مراقبت از پوست چرب است. همه ما کم و بیش روزی حداقل یک تا دو بار صورت خود را می‌شوییم؛ اما افراد دارای پوست چرب لازم است این کار را با دقت بیشتری انجام دهند. این سخن به این معنی است که این افراد باید از شوینده مخصوص پوست خود استفاده کنند. شوینده ملایم با pH متناسب با پوست، کمک شایانی به درمان چربی پوست می‌کند.

نکته مهم در انتخاب شوینده این است که فاقد صابون باشد و قلیای پوست را دستخوش تغییر نکند. این نکته را به خاطر داشته باشید که استفاده نادرست از شوینده‌ها نه‌تنها تولید سبوم را کنترل نمی‌کند، بلکه گاهی باعث شدت ترشح آن می‌شود. پس با مشورت‌گرفتن از یک متخصص پوست، شوینده متناسب نوع پوست خود انتخاب کنید و هر روز حداقل دو بار پوست خود را با آن بشویید.

  • استفاده از کاغذهای جذب کننده چربی پوست

استفاده از کاغذهای جذب کننده چربی پوست

کاغذهای جذب کننده چربی پوست محصولاتی هستند که این روزها به‌فراوانی در اکثر فروشگاه های لوازم بهداشتی و آرایشی پیدا می‌شوند. یکی از بهترین روش های مراقبت از پوست چرب این است که تعدادی از این کاغذها را داخل کیف خود داشته باشید و در مواقع ضروری از آن‌ها استفاده کنید. این کار مخصوصاً بعد از آرایش در روزهای گرم بسیار سودمند است. درست کردن این کاغذها در منزل هم بسیار راحت است.

کافی است چند برگ دستمال کاغذی ضخیم را در اندازه کوچک (حدود۵*۸ سانتی‌متر) برش بزنید. مقداری پودر تثبیت‌کننده روی آن بریزید. کاغذ را تکان دهید تا پودر اضافه‌اش گرفته شود. همه کاغذها را داخل یک پاکت گذاشته و داخل کیف خود بگذارید. در مواقع ضروری به‌راحتی از این کاغذها برای کنترل چربی پوست خود استفاده کنید. توجه داشته باشید که تعریق بیش از حد باعث خراب‌شدن آرایش شما می‌شود.

  • استفاده از عسل

استفاده از عسل برای مراقبت از پوست چرب

بله. تعجب نکنید. استفاده از عسل هم یکی دیگر از روش های مراقبت از پوست چرب است که به درمان آکنه هم کمک می‌کند. عسل یکی از اعجاب‌انگیزترین مواد روی کره زمین است. این ماده یک آنتی‌باکتریال و آنتی‌اکسیدان قوی است. در عین حال یک رطوبت‌رسان عالی هم هست. هیچ گونه چربی در این ماده وجود ندارد و می‌تواند بدون چرب‌کردن پوست، آن را آبرسانی کند.

برای گرفتن نتیجه بیشتر، بهتر است از ماسک عسل استفاده کنید. یک لایه عسل را روی صورت خود پخش کنید. ده دقیقه صبر کنید و آن را بشویید. عسل باکتری‌های پوست را از بین برده و باعث درمان جوش می‌شود. از سوی دیگر این ماده التهاب پوست را از بین می‌برد. با این کار قرمزی پوست هم درمان می‌شود. آبرسانی بدون وجود چربی هم به جوانی و شادابی پوست کمک می‌کند. به این ترتیب چربی پوست نیز کنترل می‌شود.

  • ماسک خاک رس

ماسک خاک رس

خاک رس یکی از موادی است که به پاکسازی منافذ پوست کمک شایانی می‌کند. استفاده از این ماده نیز یکی دیگر از روش های مراقبت از پوست چرب است. برای تهیه ماسک خاک رس کافی است مقداری از آن را با آب مقطر یا گلاب ترکیب کنید. توجه داشته باشید که هنگام مخلوط‌کردن این دو ماده، از قاشق پلاستیکی یا چوبی استفاده کنید. خاک رس با قاشق فلزی واکنش نشان می‌دهد.

وقتی بافت ماسک شبیه به فرنی غلیظ شد، با کمک برس مخصوص قدری از آن را روی پوست خود قرار دهید. حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس با آب ولرم صورت خود را بشویید. خاک رس کمک می‌کند ریزترین آلودگی‌ها از منافذ پوست شما خارج شود. همچنین چربی اضافی پوست را از بین می‌برد. به مرور زمان استفاده از این ماسک به درمان چربی پوست شما کمک می‌کند. توجه داشته باشید که از این ماسک بیش از ۳ بار در هفته استفاده نکنید.

  • ماسک بادام

ماسک بادام

شاید شما هم برای اولین‌بار است که نام ماسک بادام را در لیست روش های مراقبت از پوست چرب می‌شنوید. دلیل اصلی این موضوع این است که برخی افراد به این آجیل خوب و مفید حساسیت دارند. شما هم قبل از تهیه این ماسک یا استفاده از بهترین ماسک صورت حاوی بادام حتماً تست حساسیت انجام دهید و بی‌گدار به آب نزنید.

مقداری بادام را پودر کنید تا به ۳ قاشق غذاخوری برسد. در مرحله بعد می‌توانید آن را با کمی آب گرم خمیر کرده و روی پوستتان بگذارید. روش دیگر این است که دو قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کنید و ترکیب را روی پوست خود قرار دهید. این ترکیب عالی به درمان و کنترل چربی پوست کمک شایانی می‌کند. فقط باز هم تأکید می‌کنیم که قبل از این کار حتماً تست حساسیت انجام دهید.

  • استفاده از جو دو سر

استفاده از جو دو سر برای مراقبت از پوست چرب

جو دو سر حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی است. این ماده خوراکی خواص بسیاری دارد. خوردن آن به شفاف‌شدن پوست و رشد موی سر کمک می‌کند. ماسک جو دو سر هم به کنترل چربی پوست کمک می‌کند. برای تهیه این ماسک به دو قاشق سر پر پودر جو دو سر نیاز دارید. می‌توانید پودر آماده آن را از فروشگاه تهیه کنید یا از جو پرک استفاده کنید. به این ترتیب که مقداری جو پرک را آسیاب کنید.

دو قاشق غذاخوری پودر جو را با مقداری آب جوش خمیر کنید. یک قاشق مرباخوری عسل به آن اضافه کرده و ماسک را به صورت بزنید. در همه جای پوست مخصوصاً پیشانی مقدار کافی از این ماسک بزنید. بعد از گذشت حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید و با حوله نرم خشک کنید. توجه داشته باشید بیش از حد ماسک روی صورتتان خشک نشود که موقع تمیزکردنش اذیت نشوید.

  • استفاده از سفیده تخم مرغ و لیمو

استفاده از سفیده تخم مرغ و لیمو

استفاده از سفیده تخم مرغ هم یکی از روش های مراقبت از پوست چرب است. جالب است که بدانید زرده تخم‌مرغ باعث تولید چربی پوست می‌شود و برای درمان پوست یا موی خشک بسیار مفید است. در مقابل، سفیده تخم مرغ با جذب چربی، به درمان پوست چرب کمک می‌کند. همچنین سفیده تخم مرغ به لیفتینگ پوست منجر می‌شود. این ماده مفید، پوست صورت را سفت و محکم می‌کند.

برای تهیه این ماسک به یک عدد سفیده تخم مرغ و یک قاشق آب لیموی تازه احتیاج دارید. سفیده تخم مرغ را با آب لیمو مخلوط کرده و با همزن به‌خوبی بزنید تا از حالت لختگی در بیاید. آن را روی صورت بزنید و اجازه دهید کمی خشک شود. پس از مدت کوتاهی صورتتان را بشویید. این ماسک را هفته‌ای دو بار استفاده کنید.

  • استفاده از ماسک آلوئه ورا

آلوئه ورا

آلوئه ورا در درمان همه عارضه‌های پوستی جایی برای خود پیدا کرده است. از درمان آفتاب سوختگی گرفته تا درمان جوش‌های چرکی و سر سفید صورت و بدن، همه با آلوئه ورا انجام می‌شود. این گیاه جادویی توانایی خارق‌العاده‌ای در آبرسانی پوست نیز دارد. یکی دیگر از هنرهای آلوئه ورا کنترل چربی پوست است.

برای مراقبت از پوست چرب این کافی است یک لایه نازک از گیاه آلوئه ورا برش بزنید. این لایه را هر شب قبل از خواب روی پوست خود بگذارید و اجازه دهید جذب شود. می‌توانید پس از مدتی صورتتان را بشویید. می‌توانید هم تا صبح آلوئه ورا را روی پوستتان نگه دارید. انتخاب با خودتان است. حتی می‌توانید از بهترین ماسک صورت حاوی آلوئه ورا یا کنسانتره این محصول استفاده کنید. تکرار این عمل پس از مدتی به کاهش چشمگیر چربی پوست می انجامد.

  • گوجه فرنگی

استفاده از گوجه

گوجه فرنگی حاوی اسید سالیسیلیک است که یک درمان خانگی برای جوش و لکه های پوستی هم محسوب می‌شود. اسیدهای موجود در گوجه فرنگی می‌توانند به جذب چربی های اضافی پوست و کوچک کردن منافذ پوست کمک کنند. این صیفی معروف، به لایه برداری پوست نیز کمک شایانی می‌کند. برای تهیه این ماسک لایه بردار فقط به گوجه فرنگی و شکر نیاز دارید.

ابتدا یک قاشق چایخوری شکر را با یک گوجه فرنگی رنده‌شده ترکیب کنید. با کمک برس و به حالت دورانی ماسک را روی پوست قرار دهید و ۵ دقیقه صبر کنید. سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. توجه داشته باشید که بیشتر از این مدت ماسک روی صورت شما نباشد؛ زیرا ممکن است ایجاد حساسیت کنه. همچنین می‌توانید ورقه‌های گوجه فرنگی یا تفاله آن را بدون شکر روی پوست خود بگذارید. این روش نیز یکی از روش های مراقبت از پوست چرب است.

سخن پایانی

در این مقاله درباره روش های مراقبت از پوست چرب صحبت کردیم. با این روش‌ها می‌توانید در تابستان بدون هیچ دغدغه‌ای آرایش کنید و نگران چربی اضافی پوست خود هم نباشید. اگر دنبال روش‌های ساده تر مثل استفاده از بهترین ماسک صورت می‌گردید، می‌توانید به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی سری بزنید. شما از چه روش دیگری استفاده می‌کنید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید تا مخاطبان نیز بهره ببرند.

دیدگاه‌ها 6271بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه