تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

آیا با این ۱۰ خاصیت برتر گریپ فروت آشنایی دارید؟

زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه
آیا با این ۱۰ خاصیت برتر گریپ فروت آشنایی دارید؟

وقتی صحبت از مرکبات به میان می‌آید، پیش از هر چیز به یاد پرتقال و لیمو می‌افتیم. اما میوه دیگری از خانواده مرکبات نیز وجود دارد که اغلب آن را نادیده می‌گیرند. گریپ فروت یکی از مرکباتی است که فواید فراوانی برای سلامتی انسان دارد. محققان طی پژوهش‌های مختلفی به خواص گریپ فروت پی برده‌اند.

این میوه را به خاطر فواید منحصر به فردش برای سلامتی و خاصیت جلوگیری از امراض، میوه بهشتی می‌نامند که سرشار از ویتامین C بوده و آنتی‌اکسیدانی قوی است. همچنین، حاوی ویتامین A، پتاسیم، اسید فولیک، تیامین، ویتامین B6، کلسیم، آهن، مس، فسفر، منیزیم و فلاونوئید است. کالری این میوه نیز بسیار اندک است.

خواص گریپ فروتدر این مقاله برخی از خواص گریپ فروت را با هم بررسی خواهیم کرد.

1- خواص گریپ فروت برای کاهش وزن

گریپ فروت به طور طبیعی حاوی ویتامین C، فیبر و آب است و برای کسانی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند مفید است. ویتامین C، متابولیسم شما را بهبود می‌دهد و هم‌چنین سوخت‌وساز چربی را منظم کرده و در نتیجه به سوختن چربی‌ها کمک می‌کند.

فیبر و آب، دو ماده‌ای هستند که به کاهش احساس گرسنگی کمک می‌کنند و گریپ فروت سرشار از هردو آن‌هاست. از دیگر خواص گریپ فروت می‌توان به جذب و کاهش نشاسته و قند در بدن اشاره نمود.

مطالعات و پژوهش‌ها نشان دادند که اگر قبل از غذا نصف این میوه را بخورید، تاثیر زیادی بر کاهش وزن خواهد داشت. همچنین نوشیدن آب گریپ فروت یا آب قبل از غذا، در کاهش وزن افراد چاق بسیار موثر است.

2- بهبود سلامتی پوست

گریپ فروت - سلامت پوستاین میوه به دلیل دارا بودن ویتامین C، برای سلامتی پوست بسیار مفید است. ویتامین C برای تولید کلاژن، جوان‌سازی و نرمی پوست ضروری است. هم‌چنین این آنتی‌اکسیدان طبیعی از پیری سلول‌هایی که در معرض رادیکال‌های آزاد هستند جلوگیری می‌کند. به علاوه، از دیگر خواص گریپ فروت می‌توان به خاصیت اسیدی ملایم این میوه اشاره کرد که از طریق کاهش تولید ملانین، لکه‌های پوستی را از بین می‌برد.

پتاسیم موجود در گریپ فروت، از پوست در برابر اشعه ماورابنفش محافظت می‌کند و علائم پیری زودرسی مثل لکه‌ و چروک‌ها را کاهش می‌دهد.

  • برای داشتن پوستی خوب و شفاف، به طور منظم آب گریپ فروت بنوشید.
  • برای لایه‌برداری از پوست، این ماسک را درست کنید: آب نیمی از یک گریپ فروت، 1 قاشق غذاخوری عسل و نصف فنجان جودوسر آسیاب شده. آن را روی صورت بگذارید و پس از خشک شدن، با نوک انگشتان خیس ماساژ دهید. این کار را هفته‌ای یک‌بار انجام دهید.

3- مبارزه با بیماری‌های لثه

گریپ فروت - لثه و دندانویتامین C برای سلامتی لثه ضروری است و سلامتی لثه سبب حفظ دندان‌ها می‌شود. گریپ فروت با وجود ویتامین C در مبارزه با بیماری‌های لثه بسیار مفید است چرا که لثه سالم، رمز داشتن دندان‌های سالم است.

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف روزانه گریپ فروت باعث کاهش خونریزی لثه (در افرادی که از بیماری لثه رنج می‌برند) می‌شود؛ که این امر به دلیل وجود ویتامین C در این میوه است.

4- تثبیت قند خون

انجمن دیابت امریکا گریپ فروت را به بیماران دیابتی پیشنهاد می‌کند. این میوه که گلوکز کمی دارد بعد از غذا، از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند.

فلاونوئیدهایی که در گریپ فروت وجود دارند را با نام نارینجنین نیز می‌شناسند و ضمن افزایش حساسیت بدن نسبت به انسولین، به حفظ وزن متعادل نیز کمک می‌کند. افراد دیابتی باید خوردن نصف یک گریپ فروت را در رژیم روزانه خود لحاظ کنند تا به تنظیم قند خون آن‌ها کمک کند.

نکته: گریپ فروت برای افرادی که داروهای خاصی مثل استاتین و مسدودکننده‌های کانال کلسیم مصرف می‌کنند توصیه نمی‌شود.

5- حفاظت در برابر سرطان

جلوگیری از سرطانمحتوای غنی گریپ فروت از آنتی‌اکسیدان‌ها باعث می‌شود که این میوه با رادیکال‌های آزاد و مواد آسیب‌زننده به سلول‌ها مبارزه نموده و نهایتا خطر سرطان‌های معده، روده، مثانه، سینه و مری را کاهش دهد.

6- کاهش خطر سنگ کلیه

آب گریپ فروتیکی از خواص گریپ فروت این است که با نوشیدن روزانه یک لیوان آب میوه، حتی می‌توانید از خطر تشکیل سنگ‌های کلسیم اگزالات کلیه جلوگیری کنید.

اسید سیتریک فراوان موجود در گریپ فروت از تشکیل سنگ جلوگیری نموده و حتی به شکستن سنگ‌های موجود نیز کمک می‌کند. اسید سیتریک موجود در این میوه، ادرار را در مقابل تشکیل سنگ مقاوم می‌کند.

محققان طی پژوهشی دریافتند که میزان pH ادرار و ترشح اسید سیتریک در زنانی که روزانه نیم تا یک لیتر آب گریپ فروت، سیب یا پرتقال می‌نوشیدند، افزایش می‌یابد. این مسئله احتمال تشکیل سنگ‌های کلسیم اگزالات را کاهش می‌دهد.

گریپ فروت نه فقط برای سنگ کلیه، بلکه به طور کلی برای کلیه مفید است. فلاونوئیدهای آگلیکن و نارینجنین، اثرات ضد تورم دارند. این ویژگی به درمان دیابت و هپاتیت C کمک می‌کند.

7- مراقبت از سلامت قلب

سلامت قلب

ویتامین C فراوان گریپ فروت برای سلامتی قلب نیز مفید است. پژوهشی در سال 2015 نشان داد کسانی که میوه و سبزیجات بیشتری می‌خورند، 15 درصد کم‌تر از بقیه به بیماری‌های قلبی دچار می‌شوند. کسانی که ویتامین C زیادی در پلاسمای خون دارند نیز در معرض خطرات قلبی کم‌تری قرار دارند.

یکی از خواص گریپ فروت این است که پتاسیم فراوان موجود در آن مثل بازکننده رگ عمل می‌کند که به معنی کمک به عروق و شریان‌هاست. در نتیجه سبب کاهش فشار خون و خطر سکته و ایست قلبی می‌شود.

تحقیقی در سال 2012 نشان داد که خوردن مقدار خیلی زیادی از ترکیب مرکبات به ویژه پرتقال و گریپ فروت، خطر سکته ایسکمی را کاهش می‌دهد. در واقع زنانی که گریپ فروت زیادی می‌خورند، 19 درصد کم‌تر از بقیه به سکته ایسکمی دچار می‌شوند.

8- کاهش کلسترول بد

گریپ فروتگریپ فروت منبع غنی فلاونوئیدهاست. فلاونوئیدِ هسپریدین که در گریپ فروت وجود دارد، کلسترول خوب (HDL) را افزایش و کلسترول بد (LDL) و تری‌گلیسیرید را کاهش می‌دهد.

خوردن روزانه یک عدد گریپ فروت تا 15 درصد به کاهش LDL و تا 27 درصد به کاهش تری‌گلیسیرید کمک می‌کند.

در طول هضم غذا، فیبر موجود در این میوه از ورود کلسترول به جریان خون جلوگیری می‌کند که این امر نیز باعث جلوگیری از سفتی رگها شده و دیگر مشکلات قلبی عروقی و فشار خون را کاهش می‌دهد.

9- افزایش ایمنی

از خواص گریپ فروت می‌توان به  افزایش سطح ایمنی بدن و  کاهش مشکلات عفونی و سرماخوردگی‌های متداول اشاره نمود. ویتامین C موجود در آن به عنوان یک آنتی‌اکسیدان طبیعی عمل کرده و رادیکال‌های آزاد را دفع می‌کند. به این ترتیب مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری‌زا را افزایش می‌دهد. این ویژگی هم‌چنین مدت و علائم بیماری‌های عفونی را کاهش می‌دهد. ویتامین C به حفظ سلامتی بافت پیوندی نازک پوست و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند.

گریپ فروت ضد التهاب است، و برای افرادی که از آسم، آرتروز و رماتیسم رنج می‌برند، مفید است.

10- پاک‌سازی کبد

آب گریپ فروتگریپ فروت با دارا بودن ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها، به پاک‌سازی و سم‌زدایی کبد نیز کمک می‌کند. گلوتاتیون که یک آنتی‌اکسیدان قوی است، رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و در سم‌زدایی فلزات سنگین کبد موثر است.

به علاوه نارینجنین موجود در این میوه به کبد کمک می‌کند تا به‌جای ذخیره کردن چربی‌ها، آن‌ها را بسوزانند. تجمع چربی در کبد یکی از علل ایجاد کبد چرب است. روزانه نصف لیوان آب گریپ فروت همراه صبحانه بنوشید تا عملکرد کبد را بهبود ببخشید.

پیشتر در مقالاتی از بلاگ تخصص اُردمی به خواص میوه‌ها و سبزیجات دیگری نیز پرداخته‌ایم که می‌توانید در صورت تمایل آن‌ها را در مقالاتی تحت عناوین 10 خاصیت برتر گوجه فرنگی برای زیبایی و ۶ دلیل برای مصرف بیشتر کلم بروکلی مطالعه نمایید.

منبع: Top10homeremedies دیدگاه‌ها 13292بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه