تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

آب سخت چه تاثیری بر روی پوست بدن دارد؟

زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
آب سخت چه تاثیری بر روی پوست بدن دارد؟

آب سخت به لحاظ علمی در مقابل آب نرم قرار می‌گیرد و به آبی اطلاق می‌شود که نسبت به آب معمولی ترکیبات معدنی بیشتری داشته باشد. با این حساب، پوست‌های خشک با این آب بیشترین صدمه را می‌بینند. جالب است بدانید، صابون و شامپو با آب سخت به راحتی از روی سطح پوست پاک نمی‌شوند و این امر به حساسیت پوست منجر می‌شود. پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از عارضه‌های پوستی ناشی از آب سخت، تا جایی که امکان دارد از این آب برای شستشوی پوست استفاده نکنید و اگر هم در شرایطی به سر می‌برید که به آب دیگری دسترسی ندارید، صابون کمتری به پوست خود بزنید تا راحت‌تر شسته شود.

آب سخت در منازلی که ساکنان آن، آب مصرفی خود را از چاه تهیه می‌کنند بیشتر یافت می‌شود. آب‌های زیرزمینی در حین عبور از میان سنگ‌ها، مواد معدنی زیادی نظیر کلسیم و منیزیم را جذب می‌کنند.

عوارض مصرف آب سخت برای پوست

تاثیر آب سخت بر پوستبه این ترتیب اگر پوست شما به مدت زیادی در معرض آب سخت قرار داشته باشد، احتمال خشکی پوست بسیار زیاد است. دلیل این امر هم ساده است، مواد معدنی موجود در آب سخت در حین تماس با پوست بدن، باقی می‌مانند. این مواد باعث می‌شوند رطوبت و چربی طبیعی پوست گرفته شود.

همچنین افرادی که پوست حساسی دارند یا در شرایطِ پوستی خاصی به سر می‌برند، با آب سخت میانه خوبی ندارند. برای نمونه، افرادی که به بیماری داءالصدف و یا اگزما مبتلا هستند ممکن است در مجاورت با آب سخت، بیشتر دچار خشکی و التهاب پوست شوند. به این ترتیب، اگر پوست بدن کمتر در مجاورت آب سخت قرار بگیرد، احتمال برطرف یا کم شدن این عارضه‌های پوستی نیز بسیار زیاد است.

همان‌گونه که در ابتدا هم ذکر شد، آب سخت به خوبی صابون را از روی پوست پاک نمی‌کند؛ با این حساب در دراز مدت، مواد شوینده بیشتری بر روی پوست بدن باقی می‌ماند. باقی ماندن مواد شوینده بر روی پوست‌های حساس، به التهاب پوستی منجر می‌شود. از طرف دیگر، باقی‌مانده صابون بر روی پوست، جلوی منافذ پوستی را هم می‌گیرد و در نتیجه آلودگی و چربی در زیر پوست جمع می‌شوند. این‌جاست که در نتیجه بسته شدن منافذ پوست، عارضه‌هایی نظیر آکنه و سایرجوش‌های پوستی، گریبان شما را می‌گیرند.

مقابله با عوارض آب سخت

مقابله با عوارض آب سختاز عوارض آب سخت گفتیم، بد نیست به راه‌‌های مقابله با این عوارض هم اشاره کنیم. اولین چیزی که به ذهن خطور می‌کند، عدم مجاورت با آب سخت است. از طرف دیگر نصب دستگاه تصفیه آب نیز باعث می‌شود مواد معدنی موجود در آب سخت، توسط صافی‌های دستگاه تصفیه آب گرفته شوند.

اگر هم امکان نصب دستگاه تصفیه آب وجود نداشت، تا جایی که ممکن است سعی کنید تماس کمتری با آب سخت داشته باشید. برای نمونه، مدت زمان دوش گرفتن خود را کمتر کنید و با آبی با درجه حرارت مناسب استحمام کنید. پوست صورت نسبت به سایر نقاط بدن،‌ حساسیت بیشتری دارد؛ با این حساب برای شستن صورت پیشنهاد می‌شود از بطری‌های آب تصفیه‌شده استفاده کنید.

ترکیبات موجود در آب سخت جلوی تولید کف را در صابون و شامپو می‌گیرد و در نتیجه چاره‌ای نیست به غیر از این‌که شامپو و صابون بیشتری مصرف کنید. این‌جاست که باز با مشکل حضور زیاده از حد صابون و شامپو بر روی پوست و شسته نشدن آن‌ها روبرو خواهید شد. به این دلیل، پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از بسته شدن منافذ پوستی توسط صابون و شامپوی باقیمانده بر روی پوست، در صورت امکان از مقدار کمتری مواد شوینده استفاده کنید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر تجربه‌ای در زمینه استفاده از آب سخت دارید،‌ آن‌را با ما و سایر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: Wisegeek ۵ دیدگاه 13385بازدید
دیدگاه‌های کاربران
  1. سلام،من مجبورم هر چند وقت یه بار به روستا مسافرت کنم،اونجا فقط به آب چاه دسترسی دارم ومدتی ک اونجا هستم پوست دستام رنگش بشدت تیره میشه وقتی برمیگردم شهر رنگ پوستم روشن میشه،میتونم از اب جوشیده استفاده کنم؟؟؟

    • درود به شما الهام عزیز

      اگر دستان شما در تماس با آب چاه و شستشو با آن تغییر رنگ می‌دهند، بهتر است در حین تماس با آب، از دستکش استفاده کنید و مصرف آب جوشانده و معدنی به جای آب چاه به شما توصیه می‌شود.
      از طرفی ممکن است آفتاب هم یکی دیگر از عوامل تیرگی دستان شما باشد، بنابراین بهتر است از یک ضدآفتاب مناسب برای پشت دست‌ها هم استفاده نمایید.

      سپاس که پرسش خود را با ما در میان گذاشتید.

      • من سال پیش به مدت یک سال مجبور شدم در خانه‌ای زندگی کنم که آب چاه داشت و موهای من که بلند بود، به شدت خشک و شکننده شد و الان بعد از گذشت ۶ ماه و برگشتن به شهر خودم، موهام رو مجبور شدم خیلی کوتاه کنم و هر ماه باز دارم کوتاه‌تر می‌کنم. آب سخت کلاً مو رو از بین می‌بره!

  2. باسلام.
    ما جنوب کشور زندگی می‌کنیم‌ و آب لوله‌کشی نداریم. حدود ۱۰سال است که آب مصرفیمان آب چاه است. به‌شدت جلوی موهایم کم شده، دست‌هایم تیره می‌شوند و بسیار کک‌ومک روی صورتم دارم. همسایه‌ی من هم همینطور؛ ولی بقیه‌ی دوستانمان که آب لوله‌کشی دارند هیچ‌کدام دچار کک‌ومک و لک نشده‌اند.

    • درود به شما مریم عزیز?

      سپاس از اینکه دیدگاه خود را با ما به اشتراک گذاشتید. گروه اُردمی برای شما آرزوی بهترین‌ها را دارد. ??

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه