تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

آیا می‌دانید چرا ناخن ریشه می‌کند؟

زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
آیا می‌دانید چرا ناخن ریشه می‌کند؟

پوست زائد کوچکی که در کناره‌های ناخن رشد می‌کند را ریشه ناخن می‌گوییم، این عارضه در بیشتر مواقع بر اثر خشکی بیش از اندازه پوست یا جویدن ناخن‌ها پیش می‌آید. خوشبختانه ریشه ناخن، عارضه چندان خطرناکی نیست و با مرطوب نگه داشتن پوستِ دست به راحتی می‌توان جلوی ریشه کردن ناخن را گرفت. از طرف دیگر، این ریشه‌های زائد به راحتی با ناخن‌گیر گرفته می‌شوند.
ناگفته نماند که ریشه ناخن ممکن است درد و عفونت را نیز به دنبال داشته باشد.

ریشه ناخن قسمتی کوچک از جنس کوتیکول است که به صورت جداگانه در کناره‌های ناخن رشد می‌کند.با ریشه ناخن بیشتر آشنا شویم

تمامی ناخن‌های دست و پا قسمت سفید‌ رنگی در محل اتصال ناخن با پوست دارند که کوتیکول نامیده می‌شود، در واقع می‌توان گفت تغذیه اصلی برای رویش و رشد ناخن از این ناحیه انجام می‌گیرد. ریشه ناخن، قسمتی کوچک از جنس کوتیکول است که به صورت جداگانه در کناره‌های ناخن رشد می‌کند. این ریشه به‌طور مثلثی شکل بلند می‌شود و انگشتان دست یا پا را آزار می‌دهد.

علت ریشه شدن کنار ناخن

افرادی که به جویدن ناخن عادت دارد، بیشتر شاهد ریشه ناخن خواهند بودهمان‌گونه که در ابتدا هم اشاره کردیم، دلیل اصلی ریشه ناخن و بسیاری عارضه‌های دیگر پوستی، خشکی پوست است. زمانی که پوست انگشتان خشک باشد، کوتیکول‌ ناخن هم بیش از اندازه خشک می‌شود. اگر به پوست رطوبت کافی نرسد، سطح پوست در مقابل خشکی و ترک‌خوردگی مستعد‌تر خواهد شد. راه‌های آسانی برای رفع مشکل ناخن‌های خشکیده و ترک‌خورده وجود دارد.

افرادی که به جویدن ناخن عادت دارند، بیشتر شاهد ریشه ناخن خواهند بود. فشار دندان‌ها بر روی پوست اطراف ناخن‌ها باعث جدا افتادگی پوست و ناخن و در نتیجه بروز ریشه ناخن می‌شود.

چگونه جلوی ریشه شدن ناخن را بگیریم؟

آبرسانی مناسب و مرطوب نگه داشتن پوست را بهترین شیوه برای جلوگیری از ریشه کردن ناخن‌هامتخصصین پوست، آب‌رسانی مناسب و مرطوب نگه داشتن پوست را بهترین شیوه برای جلوگیری از ریشه کردن ناخن‌ها می‌دانند. برای این کار توصیه می‌شود دو بار در روز با یک لوسیون نرم‌کننده پوست دست‌ها را مالش دهید و قبل از گرفتن ناخن‌ها هم از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده نمایید. اگر پوست خیلی خشکی دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای جلوگیری از ریشه‌ کردن ناخن‌ها، دست‌ها یا پاها را هر روز به مدت یک ربع ساعت در مخلوطی از آب و روغن قرار دهید. در فرآیند پدیکور یا مانیکور ناخن هم از موادی استفاده می‌شود که به حفظ رطوبت پوست دست‌ و پا کمک می‌کند. در حین شستن ظروف یا تمیز کردن منزل و سایر موادی که پوست دست شما در معرض مواد شیمیایی قرار می‌گیرد نیز توصیه می‌کنیم حتما از دستکش استفاده کنید.

نصب دستگا‌ه‌های مرطوب‌کننده هوا نیز در محل زندگی گزینه مناسبی برای جلوگیری از خشکی پوست و در نتیجه ریشه کردن ناخن‌ها است، این دستگاه‌ها به خصوص در مناطقی که آب و هوای خشکی دارند یا در فصل زمستان که رطوبت هوا کمتر است به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند.

اگر ناخن‌های شما به دلیل جویدن ناخن ریشه می‌کنند، پیشنهاد می‌کنیم ناخن‌های انگشتان دست را لاک بزنید. این کار باعث می‌شود پس از جویدن ناخن، لاکِ زده شده از بین برود و در نتیجه در جریان مقدار جویدن ناخن‌های خود قرار بگیرید. یک راه حل جالب دیگر نیز لاک زدن انگشت‌های دست در سالن آرایش است، فردی که بابت لاک زدن ناخن‌های دست خود در سالن آرایش هزینه کرده است، وسواس بیشتری در جویدن ناخن به خرج می‌دهد. لازم به ذکر است که اگر فرد شدیدا به جویدن ناخن عادت دارد، توصیه می‌کنیم از لاک‌هایی استفاده شود که در صورت خوردن، ضرری برای بدن نداشته باشند. این کار مخصوصا برای کودکان توصیه می‌شود.

کوتاه کردن ریشه‌های ناخن

کوتاه کردن ریشه‌های ناخنبرای این کار، ابتدا قیچی کوتیکول ناخن را ضدعفونی کرده تا شانس ابتلای انگشتان به بیماری‌های عفونی پوستی کمتر شود. در مرحله بعد، انگشت یا انگشتانی را که ناخن آنها ریشه کرده است را در آب گرم خیس کنید تا فرآیند گرفتن ریشه ناخن راحت‌تر انجام شود. سپس نوبت گرفتن ریشه ناخن با قیچی کوتیکول فرا می‌رسد. پزشکان توصیه می‌کنند پس از گرفتن ریشه ناخن، انگشت با مواد ضدباکتری شسته و در باند پیچیده شود.

اگر هم از آن دسته افراد حساسی هستید که تمایلی به گرفتن ریشه ناخن خود ندارند، مانیکوریست‌ها در سالن‌های آرایش و زیبایی با کمال میل این کار را برای شما انجام خواهند داد. یک مانیکورست حرفه‌ای به خوبی می‌داند که ابتدا باید قیچی کوتیکول را ضدعفونی کرده و برای جلوگیری از عفونت انگشتان، از مواد ضد قارچ استفاده کند. از طرف دیگر، مانیکوریست‌ها با توجه به تجربه‌ای که در برخورد با ناخن‌ها دارند به خوبی می‌توانند ریشه ناخن را بردارند بدون این‌که سایر قسمت‌های پوست انگشت را بیازارند.

ریشه ناخن چه عواقبی دارد؟

یک ریشه کوچک ممکن است منبعی برای ایجاد عفونت‌های بیشتر باشدگاهی اوقات افراد اصلا متوجه ریشه کردن ناخن‌های خود نمی‌شوند تا این‌که به ناگاه در حین درآوردن لباس یا سایر کارهایی که با انگشتان انجام می‌شود، ریشه‌های ناخن به اشیا اطراف گیر کند. در این زمان است که درد و سوزش ایجاد شده، فرد را متوجه ریشه ناخن می‌کند. در بعضی موارد دیده شده است که ریشه ناخن در اثر این برخوردها به پوست انگشتان صدمه زده و درد بیشتری را ایجاد می‌کند.

ریشه‌های ناخن را جدی بگیرید، چرا که یک ریشه کوچک ممکن است منبعی برای ایجاد عفونت‌های بیشتر باشد. در این موارد، دور ریشه ناخن قرمز می‌شود یا حتی چرک می‌کند. چرک کردن ممکن است منجر به بادکردن انگشت و حتی تب کردن فرد بشود، به این ترتیب یک ریشه ساده ناخن اگر به خوبی از بین نرود می‌تواند صدمات زیادی را به انگشتان فرد بزند.

در این مطلب سعی کردیم هر چه از ریشه ناخن می‌دانستیم را با شما در میان بگذاریم، اگر شما هم از ریشه ناخن اطلاعاتی دارید که ما به آن اشاره نکردیم، تجربیات خود را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: Wisegeek دیدگاه‌ها 32456بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه