تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

بررسی مراحل ۷گانه الگوی ریزش موی آقایان و راه های درمان آن

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
بررسی مراحل ۷گانه الگوی ریزش موی آقایان و راه های درمان آن

اولین چیزی که در خرید بهترین شامپو برای ریزش مو باید به آن توجه داشته باشید، علت و الگوی ریزش مو است. در واقع مراحل بروز این عارضه در ۷ الگوی اصلی دسته‌بندی می‌شود. با توجه به این الگوها می‌‌توانید وخامت ریزش مو را تشخیص دهید و بسته به وضعیت آن، بهترین روش درمان ریزش را اتخاذ کنید. همان طور که می‌دانید در کنار خرید شامپو، روش‌‌های دیگری نیز برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد. در ادامه می‌خواهیم اطلاعات کاملی را درباره علل و الگوی ریزش موی آقایان با شما در میان بگذاریم.

علل ریزش موی آقایان

بهترین شامپو

عوامل ژنتیکی، هورمونی و محیطی در تاسی آقایان دخالت دارد. ژنی که از نیاکان به یک فرد ارث می‌رسد، حساسیت همان فرد را به هورمون‌هایی با نام اندروژِن‌ها (androgens) و به‌خصوص هورمون دی‌هیدروتستوسترون (dihydrotestosterone) مشخص می‌کند. ازآنجایی‌که تاسی آقایان ریشه‌ای وراثتی دارد، خرید یک شامپوی باکیفیت اهمیت بیشتری داشته و حتماً باید از بهترین شامپو برای ریزش مو استفاده کرد.

افزایش اندروژن‌ها در پیاز مو، چرخه‌ی رشد مو را کوتاه‌تر می‌کند. در این مواقع به جای اینکه موها بین ۲ تا ۳ سال عمر داشته باشند، در عرض چند هفته تا نهایتاً چند ماه می‌ریزند. در این فرایند تارهای مو نازک‌تر شده و در نهایت پیاز مو به اندازه‌ای کوچک می‌شود که دیگر قادر به تولید موهای جدید نیست.

مراحل ۷ گانه الگوی ریزش موی آقایان

الگوی ریزش موی آقایان

  • مرحله اول: در این مرحله ریزش چشمگیر یا پس‌رفت در محل رویش مو دیده نمی‌شود.
  • مرحله دوم: پس‌رفت بسیار اندکی را در محل رویش مو در کنار شقیقه‌ها شاهد هستیم. این پس‌رفت با نام ریزش موی مردانه یا بلوغ هم شناخته می‌شود.
  • مرحله سوم: اولین نشانه‌های بارز کلینیکی ریزش مو نمایان می‌شود. محل رویش مو در قسمت شقیقه‌ها پس‌رفت چشمگیری دارد و حالتی مانند M، U یا V ایجاد می‌شود. محل پس‌رفت مو کاملاً تاس می‌شود یا کم‌پشتی شدیدی را در این قسمت مشاهده می‌کنیم.
  • مرحله سوم (در تاج سر): خط رویش مو در مرحله دوم باقی می‌ماند؛ اما ریزش موی چشمگیری را در قسمت بالا و تاج سر شاهد هستیم.
  • مرحله چهارم: پس‌رفت مو نسبت به مرحله دوم شدت بیشتری پیدا می‌کند و تقریباً هیچ مویی در تاج سر باقی نمی‌ماند. دو قسمتی که موی آن‌ها ریخته است با نواری از مو که به موهای باقی‌مانده وصل‌شده از هم جدا می‌شود.
  • مرحله پنجم: دو قسمتی که موهای آن ریخته ابعاد بیشتری نسبت به مرحله‌ی چهارم پیدا می‌کند؛ اما هنوز از هم مجزاست. نوار موی میان این دو قسمت باریک‌تر شده و موهای بسیار کم‌پشتی را در این ناحیه شاهد هستیم.
  • مرحله ششم: سمت تاس‌شده‌ی سر در محل شقیقه‌ها به تاسی تاج سر پیوند می‌خورد و نوار مویی که در بالای سر قرار داشت از بین می‌رود یا بسیار کم‌پشت می‌شود.
  • مرحله هفتم: در این مرحله شدیدترین حالت تاسی را شاهد هستیم. فقط نواری از مو در کناره‌های سر باقی مانده است. تارهای مو تراکم لازم را ندارند و بیش‌از‌حد نازک ‌شده‌اند.

تشخیص الگوی ریزش موی آقایان

تشخیص الگو

ریزش موی سر با بررسی فیزیکی و مشاهده‌ی تاریخچه‌ی ریزش مو در بیمار مشخص می‌شود. در بیشتر مواقع ریزش مو از الگوی تاسی مردانه حکایت دارد؛ اما گاهی اوقات الگوی تاسی در آقایان جوان و بانوان یا افرادی که با ریزش موی غیرطبیعی مواجه شده‌اند رخ می‌دهد. این افراد برای درمان ریزش مو باید حتماً از محصولات باکیفیت کمک بگیرند و با خرید بهترین شامپو برای ریزش مو، این عارضه را کنترل کنند. پزشک مختصص، پوست سر را برای مرحله‌ای که الگوی ریزش موی مردانه در آن قرار دارد بررسی می‌کند و گاهی اوقات برای بررسی‌های بیشتر باید چندین پیاز مو را آزمایش کند.

درمان ریزش مو

روش های درمان ریزش موی آقایان

درمان زودهنگام ریزش مو، تأثیر زیادی در موفقیت آن دارد. کاهش سرعت ریزش مو نسبت به تحریک پوست سر برای تولید موهای جدید فرایند راحت‌تری به نظر می‌رسد. پیازهای مویی که دیگر مو تولید نمی‌کنند پس از گذشت ۲ سال در حالت غیرفعال قرار می‌گیرند. در نتیجه اگر موها بیش‌از‌حد ریخته باشد، بهترین روش برای درمان آن، روش‌های جراحی زیبایی و کاشت موی طبیعی است.

روش های رایج درمان ریزش مو

روش های رایج درمان ریزش مو

اگر به دنبال خرید بهترین شامپو برای ریزش مو می‌گردید بدون شک شامپوهای حاوی ماینوکسیدیل (Minoxidil)، گزینه‌ی خوبی برای شما هستند. این شامپوها در بازار با نام تجاری رُوگین (Rogaine) فروخته می‌شوند. شانه‌ها و برس‌های لیزری هم انتخاب دیگری برای جلوگیری از ریزش مو به حساب می‌آیند. این دستگاه‌ها پرتوهای لیزر را به سطح پوست سر می‌تابانند و فرایند رشد مو را افزایش می‌دهند.

  • روش‌های کلینیکی درمان ریزش مو

اگر موها بیش‌از‌حد نریخته باشند، در بیشتر مواقع با خرید بهترین شامپو برای ریزش مو و استفاده از آن، جلوی تاسی گرفته می‌شود. اما اگر این روش‌ها جواب‌گو نبود می‌توانید سراغ روش‌های کلینیکی بروید. در این روش‌‌ها پزشک ممکن است داروی فیناستراید (finasteride) را تجویز کند. این دارو به‌صورت قرص عرضه می‌شود. بر اساس گزارش آکادمی پوست‌شناسی آمریکا (American Academy Of dermatology)، داروی فیناستراید تا میزان ۸۸درصد در کاهش ریزش موی آقایان تأثیر دارد و به میزان ۶۶درصد باعث رشد موهای جدید می‌شود.

  • روش‌های جراحی کاشت‌ مو

کاشت‌ مو (Hair transplantation):

با توجه به الگوی ریزش موی آقایان و سرعت پیشرفت آن، قسمتی از پوست سر که موهای خوبی در آن وجود دارد از محل خود جدا می‌شود و پیاز موی این قسمت‌ها در محل تاس سر کاشته می‌شود.

کاهش تاسی سر (Scalp reduction):

در این روش قسمتی از پوست تاس سر برداشته می‌شود و قسمتی از پوست سر که موهای خوبی دارد به هم نزدیک می‌شود و تاسی سر کاهش پیدا می‌کند. گاهی اوقات این روش همزمان در کنار کاشت مو استفاده می‌شود.

کشیدگی پوست سر (Scalp expansion):

دستگاه خاصی در زیر پوست سر به مدت سه تا چهار هفته کار گذاشته می‌شود تا پوست این ناحیه کشیدگی پیدا کند. این روش قبل از روش کاهش تاسی سر، که به آن اشاره کردیم انجام می‌شود. گاهی اوقات نیز بسته به صلاحدید پزشک، فقط از این روش برای کاهش ریزش مو کمک گرفته می‌شود.

میکروپیگمنتیشن (Scalp micropigmentation):

خالکوبی‌های بسیار ریزی در قسمت‌های تاس سر انجام می‌شود تا پوست سر حالتی تراشیده پیدا کند.

سخن نهایی

امیدواریم با اطلاعاتی که در خصوص الگوی ریزش موی آقایان مطرح کردیم، بهترین روش را برای درمان ریزش مو انتخاب کنید. اگر هم به فکر خرید یک شامپوی عالی برای ریزش مو افتاده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم سری به فروشگاه اُردمی بزنید و از میان شامپوهای باکیفیت، بهترین شامپو برای ریزش مو را خریداری نمایید. در بلاگ اردمی نیز مقالات مختلفی مبنی بر «راه های درمان ریزش مو» وجود دارد که مطالعه‌ی آن‌ها خالی از لطف نیست. در پایان اگر تجربه‌ای در کاهش ریزش مو دارید، این تجربه‌های مفید را با ما و دیگر خواننده‌ها در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: Healthline دیدگاه‌ها 11301بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه