تا ۱۰+۳۵٪ تخفیف! آخرین موجودی‌های قیمت‌قدیم! فقط تا ۷ اُردیبهشت

با کراتینه مو و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شویم

زمان تقریبی مطالعه: ۵ دقیقه
با کراتینه مو و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شویم

این روزها داشتن موهای صاف و یکدست و حتی موهای لخت و ابریشمی آرزوی هر فردی است. فرقی هم نمی‌کند خانم باشید یا آقا، همین که وقتی لای موهایتان دست می‌کشید هزاران گره ریز و درشت سر راهتان قرار نمی‌گیرد، مزیت بزرگی است. البته که همه مردم دنیا موهای صاف و لخت ندارند. بسیاری افراد با موهای مجعد، فر، خشک یا حتی آسیب‌دیده دست و پنجه نرم می‌کنند. صاف کردن موها به روش ریباندیگ یا نرم و یکدست کردن آن‌ها به روش‌های کراتینه، پروتئین درمانی و بوتاکس مو همگی برای مدتی فرد را به آرزوی خود می‌رساند. همه این روش‌ها مزایا و معایبی دارند. در این نوشته به بررسی مزایا و معایب کراتینه مو می‌پردازیم.

کراتینه مو چیست؟

کراتینه مو چیست

قبل از هر چیز اجازه دهید به این موضوع بپردازیم که کراتینه مو چیست. کراتین در واقع همان پروتئین سازنده مو و ناخن است که در بدن انسان و حیوانات وجود دارد. برای مثال در مو، شاخ، سم، پر و پشم حیوانات هم می‌توان کراتین را پیدا کرد. وجود کراتین به اندازه کافی باعث درخشش و زیبایی موهای شما می‌شود. کمبود این ماده نیز به خشک و وزشدن آن می‌انجامد.

در روش کراتینه با تزریق مقدار لازم کراتین یا همان پروتئین ضروری مو، حالت زبری و خشکی مو گرفته می‌شود. مو جان تازه‌ای می‌گیرد و درخشان، صاف و لخت می‌شود. بسته به اینکه از چه روش کراتینه استفاده کنید، نتایج مختلفی را شاهد خواهید بود. برای مثال کراتینه برزیلی با کراتینه احیایی و کراتینه موی مردانه بسیار متفاوت است.

انواع کراتینه مو

انواع

  • کراتینه برزیلی

حتماً در فیلم‌های خارجی افرادی را دیده‌اید که موهای بسیار فر دارند. موی این افراد در عین مجعد بودن، بسیار خشک است و حجم بسیاری هم دارد. درکراتینه برزیلی حجم موها در حالت طبیعی خود باقی می‌ماند؛ اما حالتشان به کل فرق می‌کند. در این روش مواد کراتینه را روی مو می‌گذارند. سپس با کمک برس مخصوص و سشوار، موها را صاف می‌کنند. در این روش موها صددرصد و کاملاً صاف می‌شود بدون اینکه چیزی از حجم آن کاسته شود.

کراتینه برزیلی ماندگاری نسبتاً خوبی دارد و از ۳ تا ۶ ماه متغیر است. افرادی که از روش کراتینه برزیلی استفاده می‌کنند، می‌توانند بلافاصله بعد از کراتین موهای خود را بشویند. لازم است این افراد همواره موهای خود را با روغن‌های طبیعی ماساژ داده و آن را آبرسانی کنند تا حالت صافی موها باقی بماند. در روش کراتینه برزیلی حدود یک تا یک و نیم ساعت باید زمان برای آرایشگاه بگذارید.

  • کراتینه احیایی

این مدل کراتینه برای افرادی مناسب است که فر یا حالت موهایشان را دوست دارند؛ اما می‌خواهند حالت خشک و وز آن را از بین ببرند. این روش کراتینه برای افرادی که موهایشان بعد از دکلره یا رنگ کردن به‌اصطلاح می‌سوزد نیز بسیار کارگشاست.  در این روش موها را با مواد مخصوص کراتین آغشته می‌کنند. سپس با کمک اتو موی سرامیکی، موها را حالت داده و صاف می‌کنند. این روش تا دو ماه معمولاً جواب می‌دهد. در این مدت وزی و خشکی مو برطرف شده و موها بسیار خوش‌حالت می‌شوند.

  • کراتینه موهای مردانه

در ابتدای مقاله گفتیم که کراتینه مو ربطی به جنس افراد ندارد. مردان و زنان فراوانی هستند که به موهای خود رسیدگی کرده و مراقب آن‌ها هستند. برخی مردان نیز دوست دارند موهای لخت و ابریشمی داشته باشند. برای رسیدن به این هدف، آرایشگران از مواد مخصوص روی موها استفاده می‌کنند. سپس با کمک اتوی مو و سشوار به موها حالت می‌دهند.

ماندگاری کراتین مو

میزان ماندگاری

بسته به اینکه از چه موادی استفاده کرده باشید و آرایشگر شما چقدر مجرب و کارکشته باشد، ماندگاری کراتینه مو شما متفاوت خواهد بود. برای مثال افرادی که از روش کراتینه برزیلی استفاده می‌کنند، بین ۳ تا ۶ ماه می‌توانند موهای صاف و زیبا را تجربه کنند. از سوی دیگر افرادی که از روش احیایی استفاده می‌کنند، نهایتاً ۲ تا ۳ ماه بتوانند موهای صاف را تجربه کنند. در واقع در این روش کراتین به منافذ مو تزریق می‌شود. با گذشت زمان و شست‌وشوهای مکرر، این ماده از موها شسته شده و موها به حالت قبلی خود باز می‌گردند.

مزایای کراتینه مو

مزایای کراتینه

حال که با مفهوم کراتینه مو و انواع روش های آن آشنا شدید، بد نیست مزایا و معایب آن را نیز بدانید. مسلماً اولین مزیت کراتینه مو، صاف شدن موهاست. این همان چیزی است که همه افراد از کراتینه مو انتظار دارند. در مرحله بعدی اهمیت، پرتر نشان دادن موها، یکی دیگر از مزایای کراتینه مو به شمار می‌رود. در واقع با پرشدن موها به کمک پروتئین، جای خالی موها پر می‌شود. کراتینه مو همچنین موها را براق و درخشان نشان می‌دهند. پس از کراتینه می‌توانید موهایتان را به هر حالتی که خواستید در بیاورید.

معایب کراتینه مو

معایب کراتینه

مثل هر روش شیمیایی دیگر، در کنار هزاران فایده کراتینه مو، معایبی هم برای این روش وجود دارد. اولین عیب کراتینه مو، وجود فرمول‌های فرمالدهید است. این عنصر شیمیایی به‌شدت برای پوست، مو و حتی تنفس انسان مضر است. همچنین نفوذ آن از طریق پوست سر به رگ‌های خونی، باعث بروز سرطان پوست یا خون می‌شود. برای کم‌کردن چنین عیب بزرگی لازم است از مواد معتبر و درجه یک استفاده کنید.

هرچند کراتینه مو باعث تقویت آن می‌شود؛ اما برخی افراد از ریزش مو بعد از کراتینه شاکی هستند. مواد تشکیل دهنده کراتینه و داغی بیش از حد اتوهای سرامیکی برای صاف کردن مو، به نازک‌شدن یا سوختن مو منجر می‌شود و در نهایت موها می‌ریزند.

نکته مهم هنگام کراتینه مو

معایب کراتینه

  • کراتینه مو برای زنان باردار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. مواد کراتین از طریق پوست سر وارد خون شده و از طریق بند ناف به جنین می‌رسد. این اتفاق ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به جنین وارد کند.
  • همچنین کراتینه مو در ایام عادت ماهانه بانوان هم اثر چندانی ندارد. در این دوره هورمون‌های بدن به‌شدت تغییر می‌کنند. به همین علت هم هست که میکروبلدینگ ابرو و رنگ کردن مو نیز در این دوره پیشنهاد نمی‌شود.
  • برای کراتینه موهای خود باید خساست را کنار بگذارید و سراغ سالن‌های معتبر بروید. همیشه ارزان‌بودن خدمات یک سالن دلیلی برای خوب بودن کار آن نیست. زیبایی و سلامت موهای خود را فدای قیمت کمتر نکنید.
  • برای طی این پروسه به حداقل ۲ ساعت زمان نیاز دارید؛ پس کارهایتان را برنامه ریزی کنید.
  • بستن مو و شستن آن تقریباً تا ۷۲ ساعت جایز نیست. بستن مو باعش شکستن ساقه های آن و ماندن مو در همان حالت می‌شود. شستن مو نیز زحمت شما را هدر می‌دهد چون مواد کراتین فرصت لازم دارند که به عمق موها نفوذ کنند.

سخن پایانی

در این مقاله شما را با کراتبنه مو و فواید و عوارضش آشنا کردیم. شما ترجیح می‌دهید از ماسک یا نرم کننده مو استفاده کنید یا سراغ کراتینه بروید؟ پاسختان را برای ما در بخش نظرات بنویسید. در پایان اگر دوست دارید از انواع محصولات مراقبتی مو استفاده کنید، سری به فروشگاه اینترنتی اردمی – مرجع تخصصی محصولات آرایشی، بهداشتی و تندرستی بزنید. در این فروشگاه انواع شامپو، ماسک و نرم کننده مو برای صاف و براق ماندن موهایتان موجود است.

دیدگاه‌ها 8919بازدید
دیدگاه‌های کاربران

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*


You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

محصولات مرتبط با مقاله مشاهده همه